Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Minulla on jo kauan ollut pitkä liuta erilaisia oireita jotka lääkärit laittavat usein vain masennuksen (masennus todettu) tai muun psyykkisen piikkiin. Uskon kyllä että osa oireistani saattaa selittyä masennuksella mutta en silti jaksa uskoa että kaikki oireeni johtuisivat vain pahasta henkisestä olosta. Viimeisin oire jonka syyn kyseenalaistan on lyhyessä ajassa tapahtunut painonnousu. Ruokailutottumukseni eivät ole muuttuneet paitsi että kesän aikana on tullut nautittua alkoholia taas enemmän, mutta niin tuli myös viime kesänä eikä paino silti noussut.
Olen nuori, olen töissä ja elän muutenkin aktiivisesti. Kesän alussa, kesäkuussa sopivat farkut eivät nyt yhtäkkiä enää mahdu päälleni. Syön terveellisesti, herkuttelen harvoin. Painonnousun lisäksi oireita ovat mm. jatkuva heikko olo, väsymys joka ei lähde vaikka nukkuisin miten hyvin tai paljon, huimaus, rytmihäiriöt, erilaiset kiputuntemukset, ummetus ja muut erilaiset vatsavaivat. Ajatus takkuaa jatkuvasti, tätä on kestänyt jo melko kauan. On jatkuvasti sellainen olo, kuin olisin sumussa enkä muista asioita kunnolla. Olen myös jatkuvasti ärtynyt enkä vain sillä vanhalla tutulla tavalla mitä masennus aiheuttaa, vaan tämä on erilaista. Olen jatkuvasti heikkona ja olo on uupunut, hengästyn tyhjästä. EKG:t sekä holter on otettu, niissä kuulemma kaikki ok.
Joku jolla kilpirauhasen vajaatoiminta, kuulostaako tämä yhtään tutulta?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
kumpi tuli ensin, läskit vai kilpparivaivat...
ei mietitä asiaa ;)
No läski nyt en missään nimessä ole vieläkään vaikka painoa onkin tullut muutama kilo. Ennen painnonousua olin alipainoinen, nyt en enää mutta kyllä tämä selkeä painnonousu häiritsee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kumpi tuli ensin, läskit vai kilpparivaivat...
ei mietitä asiaa ;)
No läski nyt en missään nimessä ole vieläkään vaikka painoa onkin tullut muutama kilo. Ennen painnonousua olin alipainoinen, nyt en enää mutta kyllä tämä selkeä painnonousu häiritsee. Ap
Menes nyt niihin kokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kilpirauhasta, vaikka onkin paljon oireita mitkä ei esim. itseeni täsmännyt kun kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin. Tietenkään kaikki eivät saa kaikkia oireita.
Minulla on kaksi kaveria, joilla on samanlaisia oireita. Molemmat ovat olleet jonkinlaisella masennuslääkityksellä aiemmin ja käyttävät paljon alkoholia.
Jos terveytesi reistailee, kannattaa jättää alkoholi ihan ensimmäiseksi pois. Se on pahin myrkky. En ole itse mikään absolutisti, mutta en myöskään kärsi terveysongelmista. Tietenkin alkoholista voi olla vaikea luopua, jos elämä stressaa jne. Kuitenkin on ilmeistä, että alkoholi ei ole jotain kuuden sentin lounasviiniä lukuunottamatta (ehkä) koskaan terveellistä, joten ehdottomasti kannattaa nyt sulkea se pois ja jos tupakoit, lopeta sekin.
Alkoholi aiheuttaa väsymystä, painonnousua (vaikka ei viime kesänä olisikaan noussut – kehomme muuttuvat), unettomuutta, ahdistusta, levottomuutta – vaikka olisikin vain vkl-kännäilyä. Kaverillani on lääkitys paniikkihäiriöön, vaikka ongelmat aivan ilmeisesti johtuvat ryyppäämisestä.
Eli: jos epäilet sairautta ja olet huolestunut terveydestäsi, sulje pois ensin kaikkein ilmeisimmät terveysriskit.
Kiitos. Joo, myönnän että välillä alkoholi helpottaa stressiin ja rentouttaa, mutta tiedostan myös sen että määrät ovat lisääntyneet taas kun on ollut kivoja ilmoja nyt kesällä. Talvella käyttö on aina paljon vähäisempää. Silti toki pyrin pitämään alkoholinkäytön mahdollisimman vähäisenä. Ymmärrän sen, että runsas alkoholinkulutus voi aiheuttaa painnonousua ja senkin, että kehomme muuttuvat ja vaikka viime kesänä alkoholi ei vaikuttanut painoon, niin nyt se voi vaikuttaa. Kuitenkin määrät verrattuna siihen miten aktiivisesti elän ja miten pieniä määriä syön ihan tavallista ruokaa, tämä painnonousu tuntuu oudolta. Senkin tiedostan että masennus ja alkoholi saattavat aiheuttaa oireita, mutta oireita on niin paljon ja niitä ei ole ennen ollut, että minun on vaikea uskoa kaiken vaan johtuvan noista tekijöistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko liikkunut kuten ennenkin?Jos olet masentunut ja väsynyt,onko liikuntakaan kovin ponnekasta?
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuta toivottomuuden tunnetta tai itsetuhoajatuksia,vaan ihan fyysisesti hidastoimisuutta ja uneliaisuutta.
Liikun kuten aina ennenkin. Geenit hyvät eli ikinä ei ole tarvinnut liikkua älyttömästi painonhallinnan vuoksi, joskin tykkään kuitenkin liikkua. En harrasta mitään hikiliikuntaa, mutta käyn kävelyillä, jumppaan ja työni on seisomatyötä jossa tulee liikuttua myös runsaasti. Itsetuhoisia ajatuksia minulla ei ole. Ap
ap, tule sit kertoo tulokset, niin katsotaan, oliko av oikeassa
Jos kilpirauhanen temppuilee niin kyseessä saattaa olla jodinkin puutos.
Vierailija kirjoitti:
ap, tule sit kertoo tulokset, niin katsotaan, oliko av oikeassa
Joo tulen kertomaan tulokset, ensi viikolla käyn kokeissa. Ap
Jodin puutokseen auttaa lisäämällä hieman jodioitua suolaa ruokaansa. Jodin puute on aika yleistä. Ja jos on jodin puute, kilpirauhanen ei toimi kunnolla.
Joka kolmas suomalainen kärsii jodin puutteesta. Vegaaneilla on suurin vaara saada liian vähän jodia.
Väsyttääkö, eikö ajatus kulje – tai onko sinulla jatkuvasti heikko olo? Oireet saattavat johtua jodin puutteesta.
Sen saanti ravinnosta on Suomessa väestötutkimusten perusteella liian vähäistä, kertoo Ruottinen.
– Suomalaisilla aikuisilla on yleisesti lievä jodin puutos. Jopa 35 prosentilla väestöstä on kohtalainen tai vakava puutos.
Jodi on välttämätön ravintoaine, jota tarvitaan muun muassa kilpirauhashormonien valmistukseen sekä sikiön että lapsen normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Pahimmillaan jodinpuutos voi aiheuttaa kilpirauhasen suurenemista eli struumaa, johon voi liittyä kilpirauhasen toimintaongelmia.
Kannattaa valita kotikäyttöön jodioitu suola ja suosia tuotteita, joiden valmistuksessa on käytetty jodioitua suolaa.
Tuo jodioitu suola itsessään ei riitä. Pitäisi viikossa juoda sen lisäksi usea desi maitoa, 2-3 kananmunaa ja kalaa 2-3 kertaa myös viikossa sekä juustoa päivittäin 3 siivua ja mitähän muuta.
Kuinka moni oikeasti syö kolmesti viikossa kalaa, kun se on niin kallista?
Sellainen vinkki vielä, että jos sulla on ferritiini matalana niin kannattaa syödä laktoferriiniä raudan sijaan. Aloitin rautakuurin omaan matalaan ferritiiniin, mutta elimistön hiiva sitten tykkäsi siitä liikaa ja alkoi lisääntyä. Joten vaihdan kohta puoleen tuohon laktoferriiniin ja vältellä kaikennäköisiä piilosokereita. Hiiva voi käyttää ravinnokseen hemoglobiinia, rautaa ja transferritiiniä, mutta laktroferritiiniä jostain syystä ei, minkä vuoksi sillä ilmeisesti on antioksidanttinen vaikutus.
Lueskelin tänään englanninkielistä tutkimusta, että ferritiini voi olla matala, jos elimistössä on hiivan liikakasvua, sillä hiiva tykkää syödä rautavarastot. Pitkällä aikavälillä voi mm. aiheuttaa vitamiinipuutoksia, väsymystä, sairastelua ja pahentaa IBS-oireita :))
Joissakin tutkimuksissa monilla IBS:sistä kärsivillä on myös havaittu jonkin sortin hiivan liikakasvua.... :))
IBS ja hiivaa tosin on tutkittu vasta vähän, joten korrelaatiota ei välttämättä ole, mutta jotain spekulaatiota :))
Näinköhän tuo "hiivasyndrooma" on oikea ongelma.
Haha. Ajattelin ensin etten edes viitsi vaivautua vastaamaan trollille, mutta vastaan silti. Käsittääkseni alkoholistia ei tee vielä se, että käy kesällä välillä terassilla ja puistossa juomassa muutaman. Kokeile sinäkin niin ehkä rentoudut pikkusen, vaikutat kireältä.