Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sitä mieltä että Suomessa työtön on aina viime kädessä itse jollain tapaa syyllinen työttömyyteensä?

Vierailija
08.08.2019 |

Näin se näyttää työssä käyvien ihmisten puheissa aina lopulta kääntyvän, vaikka ei niin suoraan sanottaisikaan.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valtio voisi antaa rahat menolippuun johonkin Aasian maahan. Siellä on täystyöllisyys, työpaikan saa kun menee vaan kolkuttamaan tehtaan portille.

Antaahan rinteen hallitus 2500 kielteisen turva paikkahakemuksen saaneillekin jos suostuvat menemään kotiin.

Ja suomalainen saa työluvan näihin kuvittelemiisi Aasian maihin ihan vain ilmoitusasianako?

Vierailija
102/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on ihmisiä jotka ovat itse syyllisiä että ovat työttömiä. Eivät hae töitä tai ovat kouluttautuneet sellaiseen ammattiin jolla isille ei ole töitä.

Paljon on myös ihmisiä jotka eivät ole syyllisiä omaan työttömyyteen. On ikä rasismia, sairauksia ym.

Isoin totuus on että Suomessa on vain pulaa palkan maksajista. Suomessa on tarpeeksi työntekijöitä jokaiseen työhön. 'Resevissä' Euroopassa on kymmeniä miljoonia ihmisiä jotka olisi valmiina tulemaan töihin jos heille maksetaan tarpeeksi. EU:n elueelta kun voi helposti mennä toiseen maahan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajattele näin. Työpaikkoja on joillakin aloilla vähemmän kuin tekijöitä. Työnantajat eivät kaikissa tapauksissa palkkaa synnytysiässä olevia tai niitä, joilla on aukkoja cv:ssä tai keski-iän ylittäneitä. Perheellisen ei myöskään ole aina ihan yksinkertaista muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä ja joillakin paikkakunnilla ei yksinkertaisesti ole työtä tarjolla. Jos nuorena ei pääse töihin, asia mutkistuu entisestään koko ajan, joten erityisen tärkeää olisi huolehtia nuorten työllisyydestä.

Silti ei ole niinkään, että itse ei voi asioihin vaikuttaa lainkaan. Koulutus ja uravalinnoilla on iso merkitys. Moni tuudittautuu siihen, että on hyvä työpaikka ja nyt voi vaan olla ja käydä töissä. Sitten ihmetellään kun tulee yt:t ja potkut ja uutta työtä ei löydy. Työssä ollessaankin omaa osaamista on päivitettävä ja uraa suunniteltava niin, että osaaminen laajentuu ja on sellaista, mitä työmarkkinoille tarvitaan.

Tunnen myös ihmisiä, jotka nirsoilevat töiden kanssa eivätkä ota mitä tahansa työtä, enkä puhu nyt mistään puhelinmyynnistä. Tunnen ihmisiä, jotka eivät vaan jaksa pitkäjännitteisesti tehdä työtä ja sitoutua siihen ja irtisanoutuivat heti, jos on tylsää tai stressaavaa.

Osan kohdalla epäilen työttömyyden syyksi sitä, että ei osata kuvata ja pukea omaa osaamista sanoiksi eikä ihan hallita työnhakuprosessia. Tiedän myös ihmisiä, jotka eivät erityisen aktiivisesti hae töitä ja itsekin sen myöntävät. Työpaikkaa harvoin tarjotaan, vaikka sitäkin tapahtuu.

Itse opiskelin alan jolla piti olla hyvät tulevaisuuden näkymät ja hyvä ettei koulun penkiltä revitty töihin. Keikkatöitä teinkin opiskelun ohella. Valmistuin 2008 ja ala koki romahduksen samana vuonna. En heti lähtenyt uutta alaa opiskelemaan vaan tein sen verran töitä mitä keikkahommia ja osa-aikasia irtosi (vakkareita ei palkattu). Työtilanteen näyttäessä edelleen huonolle 2011 lähdin opiskelemaan alaa jossa piti olla puute työntekijöistä ja suuret määrät siirtyivät eläkkeelle. Mutta mun kanssa samaan aikaan sitten valmistui valtava joukko muitakin, eikä niiden eläkkeelle jääneiden tilalle palkattukaan enää uusia tekijöitä. Sitten sairastuin fyysisesti joka estää työskentelyn kokopäiväisesti ja osa-aikaisenakin/keikkalaisena sairaslomalla jouduin olemaan liian usein. Työsoppareita ei siis enää jatkettu. Voisihan sitä tietysti vielä kolmannen ammatin opiskella mutta alan valinta on hyvin vaikeaa koska sairaudessa iän myötä suunta vain huononee ja varmaan ennen 50 ikää olen työkyvytön. Että työttömänä tässä elämää ihmetellään koska vielä en ole tarpeeksi huonossa kunnossa sairaseläkeläiseksi mutta eipä mua kukaan palkkaa töihinkään.

Vierailija
104/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele näin. Työpaikkoja on joillakin aloilla vähemmän kuin tekijöitä. Työnantajat eivät kaikissa tapauksissa palkkaa synnytysiässä olevia tai niitä, joilla on aukkoja cv:ssä tai keski-iän ylittäneitä. Perheellisen ei myöskään ole aina ihan yksinkertaista muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä ja joillakin paikkakunnilla ei yksinkertaisesti ole työtä tarjolla. Jos nuorena ei pääse töihin, asia mutkistuu entisestään koko ajan, joten erityisen tärkeää olisi huolehtia nuorten työllisyydestä.

Silti ei ole niinkään, että itse ei voi asioihin vaikuttaa lainkaan. Koulutus ja uravalinnoilla on iso merkitys. Moni tuudittautuu siihen, että on hyvä työpaikka ja nyt voi vaan olla ja käydä töissä. Sitten ihmetellään kun tulee yt:t ja potkut ja uutta työtä ei löydy. Työssä ollessaankin omaa osaamista on päivitettävä ja uraa suunniteltava niin, että osaaminen laajentuu ja on sellaista, mitä työmarkkinoille tarvitaan.

Tunnen myös ihmisiä, jotka nirsoilevat töiden kanssa eivätkä ota mitä tahansa työtä, enkä puhu nyt mistään puhelinmyynnistä. Tunnen ihmisiä, jotka eivät vaan jaksa pitkäjännitteisesti tehdä työtä ja sitoutua siihen ja irtisanoutuivat heti, jos on tylsää tai stressaavaa.

Osan kohdalla epäilen työttömyyden syyksi sitä, että ei osata kuvata ja pukea omaa osaamista sanoiksi eikä ihan hallita työnhakuprosessia. Tiedän myös ihmisiä, jotka eivät erityisen aktiivisesti hae töitä ja itsekin sen myöntävät. Työpaikkaa harvoin tarjotaan, vaikka sitäkin tapahtuu.

Itse opiskelin alan jolla piti olla hyvät tulevaisuuden näkymät ja hyvä ettei koulun penkiltä revitty töihin. Keikkatöitä teinkin opiskelun ohella. Valmistuin 2008 ja ala koki romahduksen samana vuonna. En heti lähtenyt uutta alaa opiskelemaan vaan tein sen verran töitä mitä keikkahommia ja osa-aikasia irtosi (vakkareita ei palkattu). Työtilanteen näyttäessä edelleen huonolle 2011 lähdin opiskelemaan alaa jossa piti olla puute työntekijöistä ja suuret määrät siirtyivät eläkkeelle. Mutta mun kanssa samaan aikaan sitten valmistui valtava joukko muitakin, eikä niiden eläkkeelle jääneiden tilalle palkattukaan enää uusia tekijöitä. Sitten sairastuin fyysisesti joka estää työskentelyn kokopäiväisesti ja osa-aikaisenakin/keikkalaisena sairaslomalla jouduin olemaan liian usein. Työsoppareita ei siis enää jatkettu. Voisihan sitä tietysti vielä kolmannen ammatin opiskella mutta alan valinta on hyvin vaikeaa koska sairaudessa iän myötä suunta vain huononee ja varmaan ennen 50 ikää olen työkyvytön. Että työttömänä tässä elämää ihmetellään koska vielä en ole tarpeeksi huonossa kunnossa sairaseläkeläiseksi mutta eipä mua kukaan palkkaa töihinkään.

Näinhän se menee. Koko mun elämä on puhuttu miten sitten riittää töitä kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle... edelleen odottelen... 

Vierailija
105/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma syy. Kouluttaudu, perusta yritys, älä valikoi.

Mene sinä valkaisemaan hampaasi.

Vierailija
106/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tuntuu olevan asenne että kaikki on aina omaa syytäsi. Työttömyys, sairaudet (myös perinnölliset). Asenne tuntuu kovenevan koko ajan. En yhtään ihmettele jos nuorten päät eivät kestä. Viimeksi näin kommentin jossa luki kuinka pitkäaikaissairaat pitäisi viedä suolakaivokseen raatamaan. Jos ei jaksa tehdä työtä niin naulapyssy ohimolle. Ja tykkäyksiä sateli!

Ihan sairasta meininkiä.

Ei! Sairasta meininkiä on kun syytetään omasta saamattomuudesta ja omista valinnoista jotskin muuta tahoa. Vastuu omasta elämästä on sen eläjällä. Ikäviä asioita voi tapahtua, mutta se vastuu elää kunnollista elämää on edelleen sillä eläjällä.

Puhuttiin sairaista ihmisistä joille joku laittaisi naulapyssyn otsaan, ja sinä puhut omasta vastuusta. Eipä ole vaikea arvata mitä puoluetta äänestät, helvetin hullu.

Tunge sinä se oma vastuu perseeseesi kun sairastut vakavasti, katsotaan sitten uudestaan.

Vierailija
107/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryyden huippu on pitää pitkäaikaissairaita työttöminä; Kela ja päättäjät eivät todella ymmärrä sitä säästöä, mikä syntyisi, jos nämä ihmiset pääsisivät eläkkeelle.

Minäkin olen ihmetellyt tätä ihan työkkärin ja muiden asioitani ajavien virkailijoiden kanssa. että mikä tässä mättää. 

Eläkehakemus taas vetämässä, nyt pääsin sentään sairaslomalle hetkeksi aikaa työttömyydestä". Mutta eläkkeelle pääsystä voi vain haaveilla.

sairas työtön

Vierailija
108/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin 18v tyttäreni kanssa työhistoriastani. Yhden työpaikan kohdalla hän totesi, ettei sellaisia yrityksiä enää nykypäivänä ole olemassakaan. Kerroin hänelle, että tämä kyseinen firma meni nurin 90-luvun lamassa. Ja sellaisia firmoja ei todellakaan ole nykypäivänä. Saman alan toimijoita kyllä on, mutta ne ovat erilaisia, eikä niihin pääse kuka tahansa nuori työtön töihin.

Loppujen lopuksi, kun ajattelen omaa nuoruuttani, ja niitä pätkätöitä, joita silloin tein, samanlaisessa elämäntilanteessa kuin silloin olin (kesken jäänyt lukio, ei ammatillista koulutusta), en tänä päivänä saisi mitään niistä töistä. Osaa töistä ei edes ole enää, ja loppuihin vaaditaan koulutus.

Vierailija
109/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sellaiset työttömät jotka eivät ole tehneet töitä ja eivät halua tehdä. Tunnen kaksi, yksi on 31v, toinen 36. Miehet parhaassa iässä popittaavat mieluummin kotona ja juovat. Sitten valitetaan kun ei ole rahaa, ei töitä, elämä on vaikeeta..huoh

Vierailija
110/114 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva työnteko ja opiskelu on yliarvostettua ihan kaikilta osin, ei viitsi vaivautua, vähän voi tietty puuhailla pysyäkseen virkeänä, mutta ei paljon. Ihmisen kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja pitää huolta mielenterveydestään omaehtoisesti ja jättää omaan arvoonsa yhteiskunnasta kuuluvat syyllistävät äänet, se on yleensä vain leukojen louskutusta vailla mitään todellista faktaa.

Vierailija
111/114 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että eräs paikka on niin "arjalainen" ettei huomioi hakemuksiani, koska ansioluettelossani on asioita, jotka ovat räsistille kauhistus.  Voikohan tästä valittaa johonkin?

Vierailija
112/114 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllinen on vahva sana. Jokainen kuitenkin itse tekee valintansa siitä mihin koulutuksiin ja mille paikkakunnalle hakeutuu tai miten koulussa ja työhaastatteluissa kysymyksiin vastaa. Jokainen voi myös itse omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen minkälaisen työtodistuksen ensimmäisestä työpaikasta saa, jos sellaiseen pääsee.

Toki asiaan vaikuttaa myös moni asia mihin ei itse pysty vaikuttamaan. Tuskin kuitenkaan valtiolla tai firmoilla on velvollisuutta huolehtia että kaikilla on työpaikka siitä huolimatta mitä ovat itse tehneet tai olleet tekemättä.

Muista tämä sitten kun automaatio tai ikärasismi tai syöpä vie työsi. "mikset ole 20-vuotias robotti, oma valinta"

Eli sinustako ihmisellä itsellään ei ole mitään vastuuta omista valinnoistaan ja työllistymisestään?

Vierailija
113/114 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllinen on vahva sana. Jokainen kuitenkin itse tekee valintansa siitä mihin koulutuksiin ja mille paikkakunnalle hakeutuu tai miten koulussa ja työhaastatteluissa kysymyksiin vastaa. Jokainen voi myös itse omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen minkälaisen työtodistuksen ensimmäisestä työpaikasta saa, jos sellaiseen pääsee.

Toki asiaan vaikuttaa myös moni asia mihin ei itse pysty vaikuttamaan. Tuskin kuitenkaan valtiolla tai firmoilla on velvollisuutta huolehtia että kaikilla on työpaikka siitä huolimatta mitä ovat itse tehneet tai olleet tekemättä.

Muista tämä sitten kun automaatio tai ikärasismi tai syöpä vie työsi. "mikset ole 20-vuotias robotti, oma valinta"

Muistan kyllä. Varsinkin jos olen tieten tahtoen halunnut opiskella muinaisten kielten tulkiksi, päättänyt muuttaa asumaan Kilpisjärvelle ja vältellyt kaikkea tietokoneisiin ja automaatioon liittyvää.

Vierailija
114/114 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kyllä. Toki joukkoon mahtuu jokunen epäonnekas. Sairaat on sitten oma joukkonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä