Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusataanko yliopistossa samalla tavalla kun yläkoulussa ja lukiossa?

Vierailija
07.08.2019 |

Kiinnostaa tietää jos se muuttaa muotoaan kun ihmiset aikuistuu.

Kommentit (183)

Vierailija
41/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo just sellasta eristämistä ja näkymättömänä kohtelua olen itse yliopistolla ja myöhemmin

työelämässä kohdannut. Musta tuntuu, että ne joita on nuorempana kiusattu esim koulussa saattaa uudessa ympäristössä muuttua kiusaajiksi. Tai tällaiseen olen itse työelämässä törmännyt.

Vierailija
42/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemusten mukaan joka v-tun suomalaisessa yhteisössä kiusataan. Tämän takia olen eristäytynyt yhteiskunnasta ja elätän itseni etätyöllä jossa ei tarvita mitään ihmiskontakteja, ei edes viestien lähettelyä. Vaikka tienaan varmasti paljon vähemmän mitä perus palkansaaja, niin olen miljoona kertaa onnellisempi kun saan olla yksin kissani kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut kahdessa suomalaisessa yliopistossa. En huomannut kiusaamista omilla vuosikursseilla. Toki klikkejä ja kaveriporukoita on, kuten missä tahansa, mutta meillä ainakin kaikki kutsuttiin mukaan tapahtumiin. Vinkkinä, että ekojen viikkojen aktiivisuus vaikuttaa paljon siihen, mihin porukoihin kuuluu. Jos on luontaisesti vähän syrjäänvetääntyvämpi, niin kannattaa panostaa noihin ensimmäisiin viikkoihin: siis osallistua bileisiin, puhua ihmisille jne.

Tässä on sellainen hankaluus, että nimenomaan ensimmäisen vuoden ja ensimmäisten viikkojen sosiaalinen toiminta opiskelijoille tahtoo olla tosi alkoholikeskeistä. Joko ryypätään tai sitten koko ajan puhutaan ryyppäämisestä. Ei siis ihan se luontevin ympäristö niille syrjäänvetäytyvämmille tapauksille. Toivottavasti tässä asiassa on tapahtunut edistystä 10 vuodessa, koska jokaisella vuosikurssilla on niitä joille ei viinakset maistu ainakaan isoina määrinä, ja se kyllä jättää aika tehokkaasti ydinporukan ulkopuolelle jos ei sitten halua roikkua örvellysporukan mukana selvinpäin.

Vierailija
44/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta en tiedä mutta amkissa kyllä. Riippuu tietty alasta ja vuosikurssista mutta ainakin kulttuuri- ja sotealoilla tuntuu olevan tosi yleistä. Ollaan olevinaan kauhean yhteisöllisiä ja silti syrjitään, pomotetaan ja haukutaan niitä luokan "hissukoita", "tosikkoja" ja "outoja".

Tätähän on työelämässäkin aikuisten kesken.

Vierailija
45/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
46/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan sattumasta, millaisia ihmisiä sattuu samalle vuosikurssille. Ei voi sanoa riippuvan alasta, kaikilla aloilla voi ilmetä kiusaamista, jos niikseen sattuu. Ja jo mainittujen huomiotta jättämisen eri muotojen lisäksi voi olla sellaista piilov***uilua, mistä ei edes välttämättä siinä tilanteessa kaikki paikallaolijat edes tajua, että tarkoitus oli pahoittaa jonkun mieli. Seminaarien opponointi-tilanteet saattaa olla ikäviä, jos seminaarin vetäjä ei ole kartalla, ja antaa opponoijan mennä henkilökohtaisuuksiin olennaisuuksien sijaan. Mutta ei kiusaaminen mitenkään kauhean yleistä yliopistomaailmassa ole, vaikka sitä toki tapahtuukin. Suurin osa opiskelijoista on ihan mukavia ja kun vain rohkeasti omana itsenään menee toimintaan mukaan, niin pärjää kyllä.

Vierailija
47/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
48/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen teknillisessä yliopistossa ei mielestäni muodostunut minkäänlaisia eliitti porukoita, joihin ei olisi päässyt mukaan.

Tosin menin sinne vasta insinööritutkinnon jälkeen eli muutama vuosi vanhempana.

Veikkisin, että esim kauppakorkea saa ja oikiksessa voisi syntyä eliittiporukoita.

Teknillinen yliopisto on aika maanläheinen. Ei vaatevaatimuksia.

Vierailija
49/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi yritin olla niiden aktiivisimpien bilettäjien mukana, mutta löysin oman henkisempää seuraa hiljaisemmista opiskelukavereista ja harrastusporukoista, joissa oli muitakin ihmisiä kuin yliopistolaisia.

Vierailija
50/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näissä kiusaamiskeskusteluissa on tullut esille se että kiusattu voi kokea että se on kiusaamista jos ei kutsuta mukaan. Mun mielestä jos haluaa kaveriporukoita ja osallistua yhteisöön niin ei ole varaa jäädä odottamaan mitään kutsuja. On mentävä itse sitkeästi mukaan ja aktiivisesti etsittävä seuraa vaikka aluksi olisikin vähän nihkeää.

Vierailija
51/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus näissä kiusaamiskeskusteluissa on tullut esille se että kiusattu voi kokea että se on kiusaamista jos ei kutsuta mukaan. Mun mielestä jos haluaa kaveriporukoita ja osallistua yhteisöön niin ei ole varaa jäädä odottamaan mitään kutsuja. On mentävä itse sitkeästi mukaan ja aktiivisesti etsittävä seuraa vaikka aluksi olisikin vähän nihkeää.

No ehkä näinkin, mutta itse käsittäisin että kiusaamisessa ei ole kyse mistään kutsun odottamisesta, vaan sellaisesta että tahallaan pimitetään tietoa bileistä, jotta kiusattu ei tiedä niistä ennenkuin jälkeen päin. Ja erityisesti huolehditaan että kiusattu nimenomaan tietää niistä jälkikäteen. Ja en nyt puhu mistään tietyn kaveriporukkan omista bileistä, vaan että esim koko vuosikurssi kokoontuu, paitsi se yksi, joka feidataan.

Vierailija
52/183 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoani kiusattiin yliopistossa nimettömillä kirjeillä. Sisältö jonkun älykön/älyköiden soopaa.

Millaisia ne kirjeet oli?

Erittäin vittumaisia. Kehuttiin muka ulkonäköä ja rivien välistä annettiin ymmärtää, miten nolo toinen on.

Vierailija
53/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta en tiedä mutta amkissa kyllä. Riippuu tietty alasta ja vuosikurssista mutta ainakin kulttuuri- ja sotealoilla tuntuu olevan tosi yleistä. Ollaan olevinaan kauhean yhteisöllisiä ja silti syrjitään, pomotetaan ja haukutaan niitä luokan "hissukoita", "tosikkoja" ja "outoja".

Tätähän on työelämässäkin aikuisten kesken.

Sehän Suomessa nimenomaan on hyvää, ettei ole pakko väkisin vääntää amerikkalaiseen feikkityyliin small talkkia jokaisen kanssa. Jos jättää moikkaamatta, antaa toki itsestään vähän idioottimaisen kuvan. Ehkä jotkut ovat sitten niin yliherkkiä, että näkevät kiusaamista joka puolella.

Vierailija
54/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ihmiset aikuistuessaan hieman viisastu, mutta onhan tuota kiusaamista jopa työpaikoilla, joten ääliöt on ääliöitä iästä huolimatta.

Vierailija
55/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin itse amkissa sotealalla, enkä koskaan kokenut tai nähnyt mitään kiusaamista.

Jännän paljon kerää tämä kommentti miinusta, vaikka on empiirinen kokemus siinä missä muidenkin tämän ketjun kokemukset.

Vierailija
56/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoani kiusattiin yliopistossa nimettömillä kirjeillä. Sisältö jonkun älykön/älyköiden soopaa.

Millaisia ne kirjeet oli?

Erittäin vittumaisia. Kehuttiin muka ulkonäköä ja rivien välistä annettiin ymmärtää, miten nolo toinen on.

Ja tämäkö siis on sitä fiksua akateemista käytöstä 🤔

Vierailija
57/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ne peruskoulun pahimmat kiusaajat menee yliooistoon, parturikampaaja ja lähärilinjoilla ne on. Mutta onhan työpaikkakiusaamistakin, kuulemma.

Vierailija
58/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut yhden humanistisen maisterintutkinnon ja nyt opiskelen AMK-insinööritutkintoa.

Ei ole kiusaamista näkynyt, paitsi jos tosiaan koku haluaa tulkita sen, että sosiaalisemmat ei ala varta vasten hakeutua niiden seuraan, jotka ei tee mitään aloitetta. En itse viihdy niissä ryyppyporukoissa, mutta pari hyvää kaveria on silti löytynyt kummastakin paikasta.

AMKissa meidän ryhmässä oli ekana vuonna yksi älyttömän ujo tyttö, joka varmaan kokee nykyään että kiusattiin häntä, mutta ei vaan jaksettu enää puolen vuoden jälkeen yrittää viritellä keskustelua, kun hän aina vastasi kaikkeen vaan max. kahdella sanalla ja lähti tuntien välissä välittömästi johonkin omille teilleen vaikka oltais suunnattu ruokalaan koko pienryhmän voimin. Käytännössä antoi siis heti alusta alkaen kuvan, että inhoaa meitä kaikkia, vaikkei edes tunnettu.

En yhtään ihmettele, jos hän on niitä, jotka "aina päätyy kiusatuksi" kaikkialla.

Vierailija
59/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ne peruskoulun pahimmat kiusaajat menee yliooistoon, parturikampaaja ja lähärilinjoilla ne on. Mutta onhan työpaikkakiusaamistakin, kuulemma.

Ironista kyllä, tuo sinun alentava tyylisi puhua eri ammattien edustajista on erääntyyppistä kiusaamista.

Vierailija
60/183 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä näinkin, mutta itse käsittäisin että kiusaamisessa ei ole kyse mistään kutsun odottamisesta, vaan sellaisesta että tahallaan pimitetään tietoa bileistä, jotta kiusattu ei tiedä niistä ennenkuin jälkeen päin. Ja erityisesti huolehditaan että kiusattu nimenomaan tietää niistä jälkikäteen. Ja en nyt puhu mistään tietyn kaveriporukkan omista bileistä, vaan että esim koko vuosikurssi kokoontuu, paitsi se yksi, joka feidataan.

Onko jollakulla kokemusta siitä että näin on ihan tahallisesti tehty alusta loppuun kiusaajien puolelta? Eli koko vuosikurssi on nimenomaan ollut yksimielisesti kiusaamassa tätä yhtä ja samaa ihmistä.... Vai voisiko tapahtuneelle löytyä muita selityksiä?