Liikunnan aloittaminen - ruokavinkkeja?
Ollaan miehen kanssa lopetettu tupakanpoltto n. kuukausi takaperin, ja kun keuhkoista on nyt pahemmat karstat lahteneet, niin ajateltiin aloittaa myos saannollinen liikunta ja nimenomaan kuntosalilla.
Ajatuksena on menna sinne urheilemaan heti kun mina paasen toista, ennen iltaruokaa. Siihen mennessa olen syonyt aamulla klo 07.00 puuron, aamupaivalla muutaman taatelin tai pienen kourallisen pahkinoita, alkuiltapaivasta lounaan (yleensa pieni keitto alle 300 kcal, tai kahden munan munakas kasvistaytteella, tai 2dl "rasvaista" luonnonjogurttia marjoilla) ja iltapaivalla pienen banaanin.
Mulla on yleensa aika hirvea nalka kun tulen toista kotiin, eli mita kannattaisi syoda/juoda ennen kuntosalia, etta jaksaa treenata? Ajatuksissa ihan perus salitreeni 50% kardio 50% lihastreeni (kesto tunnin tai puolitoista), vaihtoehtoisesti nyrkkeily/potkunyrkkeily (tunnin treeni). Vai onko parempi olla syomatta ennen, ja syoda/juoda jotain heti treenin jalkeen?
Ihan siis tyyliin etta saastanko sen ip-banaanin just ennen treeneja, ja/tai juonko lasin kaakaota jalkeenpain. En siis tieda mitaan liikunnasta ja ruokailusta ja milloin esim. proteiinipitoisesti ja milloin hiilareita. Olisi kuitenkin kiva ns. maksimoida liikunnasta saatu teho, ja jos ruokavaliovalinnat tahan auttavat, niin vinkkia otetaan vastaan! <3
Ai juu ja salilla on tarkoitus kayda n. kolme kertaa viikossa.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio riippuu siitä haluatko lihaksia vai laihtua. Joka tapauksessa treenin jälkeen kannattaa vetää proteiinia. Palautusjuoma heraproteiinilla on hyvä.
Itseasiassa varmaan molempia :D Mutta siis realistisesti varmaan laihtua ja kiinteytya samalla, ettei jaa liito-oravat. 10kg voisin viela pudottaa. Miehen tavoitteena lahinna lihakset, on normaalipainoinen (184cm/74kg).
Ai juu ja onkohan tassa jotain ika- ja sukupuolieroja ravinnon kannalta? Olen itse 44 ja mies on 30.
Siis etta tuota heraproteiinia lisataan vaikka...maitolasiin? (Joo, olen ihan kunnolla pihalla.)
Syö pari tuntia ennen treeniä kunnollinen ateria ja se banaani tai vaikka kinkkuvoileipä puoli tuntia ennen treeniä. Ja huomaat äkkiä kyllä itsekin millaisella syömisellä jaksat mutta epäilen että keittolounas unohtuu aika äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Syö pari tuntia ennen treeniä kunnollinen ateria ja se banaani tai vaikka kinkkuvoileipä puoli tuntia ennen treeniä. Ja huomaat äkkiä kyllä itsekin millaisella syömisellä jaksat mutta epäilen että keittolounas unohtuu aika äkkiä.
Valitettavasti ei ole mahdollista. Mun ruokatunti on klo 12.30-13.00 ja siita ei voi joustaa, plus etta jos syon tuolloin "kunnon aterian" (eritoten jos jotain hiilaripitoista) niin nukahdan tyopisteelle iltapaivasta. :/
Olisiko siis tarkoitus tehda lounaasta paivan paaateria ja syoda illalliseksi vain jotain kevytta?
Vierailija kirjoitti:
Joku hiilaripitoinen välipala vaikka matkalla töistä kotiin.
Mika tama voisi olla? Pystyn kylla syomaan tarvittaessa kotonakin ennen treeneihin lahtemista, tyomatkaan menee 5 minuuttia.
Pelottaa myos, etta alan syoda liikaa ja syon enemman kuin kulutan, eli lihon. "Kun kerran kulutan enemman niin voin syodakin enemman" -periaatteella.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole mahdollista. Mun ruokatunti on klo 12.30-13.00 ja siita ei voi joustaa, plus etta jos syon tuolloin "kunnon aterian" (eritoten jos jotain hiilaripitoista) niin nukahdan tyopisteelle iltapaivasta. :/
Olisiko siis tarkoitus tehda lounaasta paivan paaateria ja syoda illalliseksi vain jotain kevytta?
Salipäivinä kaikki ateriat saa olla kunnollisia (ruokaympyrän mukaisia) että jaksaa, näin ainakin itselläni. Mutta en ole asiantuntija vaan peruskuntoilija itsekin. Löydät kyllä omat ruokarytmisi kun aloitat.
Tai vaihtoehtoisesti - mita jos sit vaan alankin syomaan sen "kunnon" illallisen heti kun tulen toista klo 16.30 ja odotellaan sit vaan tunti-pari (?) ennen salille lahtemista? Pelottaa vaan tassa strategiassa etta jumahdan sohvalle :D
Ja sit salin jalkeen vaan joku palautusjuoma?
Jos haluat kiinteämpää kroppaa, niin kannattaa syödä vähähiilihydraattisesti. Energiatasokin pysyy parempana, kun verensokeri ei heittele. Vasta treenin jälkeen hiilareita tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kiinteämpää kroppaa, niin kannattaa syödä vähähiilihydraattisesti. Energiatasokin pysyy parempana, kun verensokeri ei heittele. Vasta treenin jälkeen hiilareita tai ei ollenkaan.
Syonkin viikolla vahahiilihydraattisesti, siis siina mielessa etten syo pastaa, perunoita, riisia tai leipaa ollenkaan ma-pe.
Mutta joo, jospa treenipaivina sitten lisaisi hiilareita ruokavalioon ja jattais muina paivina pois? :)
Ruokavalio riippuu siitä haluatko lihaksia vai laihtua. Joka tapauksessa treenin jälkeen kannattaa vetää proteiinia. Palautusjuoma heraproteiinilla on hyvä.