Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissaeksperttejä paikalla? Voiko kotikissa tappaa kyykäärmeen?

Vierailija
06.08.2019 |

Onko tietoa/kokemusta? Kiinnostaisi tietää...

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livenä nähnyt muutaman metrin päästä, kun kissamme tappoi ison noin 70cm pitkän kyyn. Maasto oli vielä kyylle edullinen (kanervikkoa), mutta kyyllä ei ollut mitään mahdollisuutta. Kyyn iskiessä, kissa ehti hyvin väistää ja iski samalla tassulla sivusta kyytä päähän. Parin iskun jälkeen kyyn päästä tuli verta ja se yritti lähteä karkuun. Kissa puri kyytä hännästä, jolloin kyy yritti taas iskeä. Kissa löi U-muodossa iskeneen kyyn pään maihin ja puri sitä päästä/niskasta. Tämän jälkeen kyy ei enää noussut ja vartin päästä kissa oli purrut sitä vähän joka puolelle ja kyy oli kuollut.

Vierailija
42/44 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä nähnyt kissan tappavan kyytä, mutta olen kuullut sellaista tapahtuneen. Oma kissani on kyistä liian kiinnostunut ja kerran valitettavasti kyy ehti puremaan leukaan, mihin tuli kipeä turvonnut kohta. Kissa ei ole kyyn myrkylle immuuni, joten totta kai vietiin eläinlääkäriin päivystykseen, missä sai nestehoitoa. Mikäli turvotusta ei näy, ei käärme välttämättä ole purrut, mutta hyvä on tarkistaa, jos asiasta on epäilys. Purema on voinut olla myös varoituspurema tai jos käärme on juuri syönyt, on käyttänyt myrkyn. Mikäli huomaat, että kissa tarkkailee jotain nurmikossa korvat ehkä hieman vinossa, niin kannattaa valpastua. Kun kissa alkaa huitoa käärmettä, liikkeet ovat erityisen nopeat. Parempi kuitenkin olla itse nopeampi ja saada kissa heti pois käärmeen luota joko huutamalla varoitus tai nappaamalla syliin. Käärme on hyvä kuljettaa pois pihasta. Siihen löytyy ohjeet netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä nähnyt kissan tappavan kyytä, mutta olen kuullut sellaista tapahtuneen. Oma kissani on kyistä liian kiinnostunut ja kerran valitettavasti kyy ehti puremaan leukaan, mihin tuli kipeä turvonnut kohta. Kissa ei ole kyyn myrkylle immuuni, joten totta kai vietiin eläinlääkäriin päivystykseen, missä sai nestehoitoa. Mikäli turvotusta ei näy, ei käärme välttämättä ole purrut, mutta hyvä on tarkistaa, jos asiasta on epäilys. Purema on voinut olla myös varoituspurema tai jos käärme on juuri syönyt, on käyttänyt myrkyn. Mikäli huomaat, että kissa tarkkailee jotain nurmikossa korvat ehkä hieman vinossa, niin kannattaa valpastua. Kun kissa alkaa huitoa käärmettä, liikkeet ovat erityisen nopeat. Parempi kuitenkin olla itse nopeampi ja saada kissa heti pois käärmeen luota joko huutamalla varoitus tai nappaamalla syliin. Käärme on hyvä kuljettaa pois pihasta. Siihen löytyy ohjeet netistä.

Menet siihen väliin huutelemaan, niin kissan saalistus eli puolustus häiriintyy ja kyy iskee. 

Vierailija
44/44 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissamme tappoi ja toi lahjaksi vaskitsoita ja rantalaisia, joten kyykin on mahdollinen saalis, joskin myrkyllisenä on kissallekin vaarallinen vastustaja. Kyllä, kissa  v o i  tappaa kyyn.

Kissalla on nimenomaan nopeat refleksit. Hassua että hiiren sijaan teidän kissanne pyydysti nimenomaan muita hiirensyöjiä, hyödyllisiä rantakäärmeitä. Kissa ei kuulu Suomen luontoon kuin valjaissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi