Pyörävaras. Kerro itsestäsi!
Sinä joka olet joskus varastanut polkupyörän. Haluan vähän kartoittaa minkälaisista ihmisestä on kyse. Mitä teet työksesi, vai teetkö mitään?. Oletko syylistynyt muihin rikoksiin? . Minkä ikäisenä ja MIKSI varastit polkupyörän? . Onko sinulla muitakin henkisiä ongelmia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette mene omalla pyörällänne sinne baariin ym. jos sieltä pitää pyörällä pois päästä?
Menenhän minä, mutta pyöräni on katsos varastettu - jos ymmärtänet mitä tarkoitan...
En ole pyörävaras, mutta kerran meinasi käydä varkaus ihan vahingossa. Jätin pyörän parkkiin ja en lukinnut sitä, sillä tyhmyyksissäni olin jättänyt lukon kotiin. Tullessani takaisin nappasin pyörän, mutta matkalla selvisi, että pyörä on eri kuin omani. Värit olivat samat, joten väsymyksissäni luulin sitä vaan omakseni. Palasin paniikissa takaisin, sydän pumppasi järkyttävästi ja siellä pyörän varsinainen omistaja olikin. Kerroin ihan rehellisesti koko jutun ja hän uskoi. Näytin vielä oman pyöräni ja hänkin siihen totesi, että ovat melkein identtiset. Ei mitään, otettiin omat pyörämme ja jatkoimme eri suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Oon teininä varastanut pari kertaa pyörän öistä kotimatkaa varten ja hylännyt sitten pusikkoon lähempänä kotia. En oo ylpee mut oli 5km kävelymatka keskustasta ja sattu vaan näkökenttään lukitsematon pyörä. Mitään lukkoja en oo rikkonut koskaan, nyt vuosia myöhemmin en kyllä ottais sitä lukitsematontakaan.
No niinpä tietysti: mieluummin varkaalle 5km kiva kotimatka jostain ryyppäjäisistä, kuin jollekin köyhälle työn puurtajalle 20km kurjaakin kurjempi työmatka kun pyörä on pöllitty ja aamuvuoroon ei pääse julkisilla. Siellä on joku raukka itkua tuhertaen rahjustanut kävellen töihin kun pyörää ei näy, vaivalla ja rakkaudella valmistetut eväät pilaantuneet matkalla ja perilläkin pomo vain haukkunut ja kollegat kiusanneet kun myöhässä tulee. NÄINKÖ SE MENEE TEIDÄN VARKAIDEN MIELESTÄ, MITÄ?! HÄVETKÄÄ!! Olette ihmiskunnan kuonaa.
OT: Ostimme tyttärellemme lahjaksi pyörän uuteen opiskelukaupunkiin, haimme sen kirppisilmoituspaikasta junalla, talutimme pyörää kilometrikaupalla, veimme huoltamoon, uudet pyöränkumit, muutakin huoltoa mm. jarruihin. Annoimme sen tyttärellemme lahjaksi opiskelun alkuun, taas kuljetus sinne opiskelukaupunkiin kiillotettuna, rasvattuna ja hienona, vaikka vanha käytetty olikin. Viikon päästä pyörä oli jo varastettu, lukkoineen päivineen.
Varastin joskus juna-asemalta pyörän baari-illan jälkeen kun myöhästyimme viimeisestä junasta.
En ole rötöstellyt ennen tuota enkä tuon jälkeenkään ja olen menestynyt elämässä ihan hyvin.
Tiedän ainakin neljä erilaista pyörävakrauksia tekevää ihmisryhmää:
1. Ammattivakraat. Ihan aitoja rikolisia. Vievät arvopyöriä. Heillä on verkostot joiden avulla voivat myydä pyörät nopeasti. Ylivoimaisesti pienin osa vakraista on tälläisiä.
2. Baarista kotiin menijät. "Tavallisia kunniallisia" opiskelijoita ja töitä tekeviä kansalaisia. Lähtevät baarista kävelemään kotiin, matkalla nappaavat pyörän koska se on mukamas niin hauskaa ja jottei tarvitse kävellä.
3. Sosiaaliset kaduilla hengailijat. Tykkäävät hengailla porukoissa ja viihtyä, ovat kuin "hyviä tyyppejä", käyttävät laitttomia päihtteitä. Vievät pyörän jos pyörän näkevät, ja sitten yrittävät saada kaupiteltua sitä, ja harmittelevat kun ei siitä saanutkaan niin paljon rahaa että saisi ostettua lisää päihtteitä. En ihmettele jos moni ulkomailta tullut viettää aikaa tällä lailla, ulkomaalaiset harrastavat sosiaalista katuhengailua paljon enemmän kuin suomalaiset. He saavat hyvinvointia tuttavuussuhteista.
4. Yksinäiset lattialla itkijät. Erittäin suomalainen elämäntapa. Asuvat yksin, heillä on miljoona mielentterveyssongelmaa, käyvät lääkäreillä ja terapeuteilla, käyttävät massennusslääkkeitä ja ahdisstusslääkkeitä ja unillääkkeitä, mitkään hoidot eivät heidän pahaa oloaan vähennä. Ovat erakoituneet sisälle omaan kotiin itkemään pahaa oloaan. Sisällä satuttavat itseään. Ulos saattavat mennä tuottamaan vahinkoa muiden omaisuudelle, siis esim sytyttävät rakennuksia tuleen ja vievät pyöriä, joita eivät tarvitse ja joita eivät edes yritä myydä. Minä olin pitkään tälläinen, parikymppisenä. Pahoinvointini vain oli niin kivuliasta että se ajoi hullluksi, ajoi itseni vahingoittamiseen ja tyhmyyksiin ja pahanntekoon. Nyt päälle kolmikymppisenä turhat hoidot on lopetettu jo ajat sitten, pahoinvointini ei ole enää läheskään niin intensiivistä, en ole enää kipuni orjja. Enhän minä hyvinvoiva tule koskaan olemaan, mutta oloni on niin tasaisen surullinen/tyhjä että minulla on ok elämänhallinta. Erakkona kotona olen yhä, mutta en enää itke lattialla vaan istun tietokoneella tapppamasssa aikaa. Tuttavuussuhteista en ole koskaan saanut hyvinvointia, läheisiä minulla ei ole koskaan ollut.
Jos puskassa on hylätyn oloinen pyörä (renkaat lytyssä, ei lukkoa yms) viikkotolkulla niin onko varkaus jos lopulta sen ottaa omaan käyttöön?
On tullut itsekin otettua pyörä parempaan käyttöön baari-reissun jälkeen.
Tämä tapahtui joskus parikymppisenä eli jotain 15-vuotta sitten.
Ei tullut omantunnon tuskia.
Olen 38-vuotias, ei mielenterveys- tai muitakaan ongelmia ja olen, huvittavaa kyllä, töissä krp:ssä.
Minusta ikä on huono tekosyy. Jo kolmivuotias tietää, ettei toisen tavaroita viedä.
Jos parikymppisenä aikuisena varastaa lapsen pyörän ja selittelee sitä, että "olin vielä pentu", niin väärillä jäljillä on.
Se on ikään katsomatonta suunnatonta epäempaattisuutta, moraalittomuutta ja pas-ka luonne taustalla.
Oksettavaa!
Ja ihan mielenkiintoista, että nämä kaikki varkaat täällä ovat yhteiskunnan kermaa :D
Tilastot tosin puhuvat toista.
En ole ikinä vienyt pyörää talon pihasta enkä tiirikoinut lukkoa, mutta parikymppisenä baarista kotiin hoippuessa näin tienposkessa lukitsemattoman pyörän. Poljin sillä kotiin ja jätin bussipysäkille kadun toiselle puolelle.
En itse ole varastanut mutta tiedän erään turkkilaisen "business-henkisen" yliopisto-opiskelijan joka varasteli ja möi pyöriä. Oli siis tullut Suomeen yliopiston maisterikoulutukseen opiskelemaan ja pyöritti sivussa tällaista businestä. Jotain muitakin hämäriä yrityksiä perusti Suomeen ennen kuin lähti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos puskassa on hylätyn oloinen pyörä (renkaat lytyssä, ei lukkoa yms) viikkotolkulla niin onko varkaus jos lopulta sen ottaa omaan käyttöön?
Varastetun pyörän ostaminen on kätkemisrikos, joten varmaan tuossa tilanteessa syyllistyy myös siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ikä on huono tekosyy. Jo kolmivuotias tietää, ettei toisen tavaroita viedä.
Jos parikymppisenä aikuisena varastaa lapsen pyörän ja selittelee sitä, että "olin vielä pentu", niin väärillä jäljillä on.
Se on ikään katsomatonta suunnatonta epäempaattisuutta, moraalittomuutta ja pas-ka luonne taustalla.
Oksettavaa!
Ja ihan mielenkiintoista, että nämä kaikki varkaat täällä ovat yhteiskunnan kermaa :D
Tjaa. Jo 3 vuotias tietää ettei saa viedä muiden tavaroita mutta todella moni vie silti. Syytätkö sinä siitä ainoastaan sitä 3 vuotiasta vai myös vanhempia? Mun mielestä vika on kyllä ehdottomasti täysin vanhemmissa. Vanhemmista se riippuu onko 3 vuotiaalla empatiaa ja moraalia ja hyvä luonne. Ei 3 vuotias itse sille mitään mahda.
Moni ihminen pysyy henkisesti 3 vuotiaana myös aikuisena. Eli huonosti kasvatetulla 25 vuotiaalla on ihan yhtä vähän mahiksia toimia oikein kuin huonosti kasvatetulla 3 vuotiaalla. Vaikea siinä on 25 vuotiaan jotenkin ihmeellisesti yksin "aikuistua" kun on koko elämänsä ajan sisäisesti ollut heitteille jätetty 3 vuotias.
Suunnilleen 30 vuoden iässä hölmöilyt vähenevät. Ei kai sekään mitään oikeaa "aikuistumista" ole, ehkä se on vain jotain väsymistä, rauhoittumista.
Sinulla oli uhmaikä 2 vuotiaana ja se loppui 3 vuotiaana kun rauhoituit. Heitteille jätetyillä lapsilla uhmaikä alkaa 2 vuotiaana ja se loppuu 30 vuotiaana, jos ihmeen kaupalla selviytyvät hengissä niin kauan.
Oksettavaa minkälaisia lapsensa heitteille jättäviä vanhempia on!
Vierailija kirjoitti:
No ne narkit jotka ovat varmaan suurimpia fillari-varkaita ovat ehkä piikittämässä hepoa hanskaan sen sijaan että hengailisivat vauva-palstalla.
Hassua että tänään sattui ihan sattumalta eteen fillari joka oikein kerjäsi sitä että se varastettaisiin. Se oli poikittain kävelytiellä, lukko auki ja avaimet lukossa. Ketään ei ollut mailla halmeilla eikä ollut minkään talon läheisyydessä. Oli paikalla vielä senkin jälkeen kun tulin puolitoista tuntia myöhemmin asioilta takaisin, eli ei ollut kenellekään kelvannut. Jos joku haluaa ilmaisen fillarin niin lepuskin arkadian portaiden vierestä löytyy. https://aijaa.com/gOYTyC
Onhan se ikävää että vaikka pyörän lukitsisi kolmella markkinoiden parhaimmalla lukolla ei se estä sabotointia. Kumi voidaan puhkaista, satula viedä tai mitä vaan. Ei tällaista ennen ollut siinä määrin kuin nyt. Ihmiset voivat huonosti ja moraali monelle vieras käsite.
Asun Kontulassa ja täällä harvase päivä näen narkkareita kuljettamassa jotain ökyfillaria jossa 10 cm paksut renkaat. Joskus on tehnyt mieli kysäistä ohi kulkiessa, että mistäs näin hienon menopelin oot ostanut... voisi olla varmaan aika vaikea yhtäkkiä keksiä missä niitä m y y d ä ä n . Assholet.
Mulla tää perinteinen eli fillari lähti mukaan baari-illan jälkeen. Jätin tosin lapun että "palautan fillarisi aamulla, sori". :D
Minunkin täytyy tunnustaa että lukitsematon fillari on lähtenyt mukaan baari-reissun jälkeen. Muita rikoksia en ole tehnyt ja mielenterveyskin on kunnossa. Olen nykyään eläinlääkäri ja day trayder.
Miksi te ette mene omalla pyörällänne sinne baariin ym. jos sieltä pitää pyörällä pois päästä?