Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
81/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni taitaa olla vapaaehtoisesti työtön, kun menee monella tunteisiin tämä. 

Vierailija
82/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työmarkkinatuella. Asuntolainaakin on vielä vuosia maksettavana, vajaa kaksisataa kuussa. Vastike on kaikkineen n. 250 euroa (osa taloyhtiön, ei oman asunnon, remontin takia). Saan asumistukea 170 euroa ja työmarkkinatuen. Olen eronnut, lapsemme ovat onneksi aikuisia ja pärjäävät omillaan. Muita velkoja minulla ei ole, eikä säästöjä, tai siis säästöt menevät sitä mukaan tarpeellisiin hankintoihin.

Koitin toissakeväänä netissä laskea saisinko toimeentulotukea, tulos oli n. 30-40 euroa kuussa, en ole hakenut. Minulle jää nyt käteen nippa nappa kolme sataa, voisinko tosiaankin saada enemmän toimeentulotukea, jopa pari sataa?! En ole kyllä hakemassa, mutta olisi hyvä tietää, jos töitä ei löydy.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kyllä aika toisistaan poikkeavia, kyllähän lapsiperheellä pitää isompi asunto olla ja muutenkin kuluja on enemmän, ja lääkkeistä kai moni maksaa todella paljon, eikä silmälasitkaan halpoja ole. Ihmettelen silti toisinaan, voivatko joidenkin saamat tuet todella olla niin korkeita kuin väitetään.

Sulla on oma asunto joten et voi hakea toimeentulotukea. Tai toki voit hakea mutta käytännössä jos on realisoitavaa omaisuutta, ei sieltä tipu kuin kehotus myydä asunto.

Ei omaa asuntoa tarvi myydä, jos hakee toimeentulotukea. Ehkä jos asuu kovin hulppeassa asunnossa mutta tavalliset asunnot eivät ole realisoitavaa omaisuutta toimeentulotukea hakiessa, jos niissä itse asuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielestäsi työtön saa enemmän kuin työssäkäyvä, ja saat mielestäsi liian vähän palkkaa, lopeta työsi ja hae luxustukia siltä ja tältä luukulta.

Vierailija
84/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Niin, se oli varmaan silloin, kun sitä haettiin sossusta. Nykyään tt-tuki haetaan Kelasta ja sähköisesti. Et tapaa virkailijaa missään vaiheessa. Tiliotteita olen joutunut laittamaan liitteeksi viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana kaksi kertaa.

Vierailija
85/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen ja muiden jälkeen jää YLIMÄÄRÄISTÄ käytettäväksi tuon 1300? Kuukaudessa?!

Mitä ihmettä sä valitat. Itsellä vastaava summa on melkein 10x pienempi kuukaudessa ja teen samaa 8h päivää. Ja kikyt rullaa!

Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e

Valehtelet!

Kuvaa hyvin, että useat työttömät eivät enää voi edes uskoa, että saavat ilmaiseksi saman tai jopa enemmän kuin työssäkäyvät ja silti kehtaavat vain valittaa, kuinka lisää pitäisi saada.

Lopeta valehtelu!

Vierailija
86/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No "menkää" parempiin töihin! Itsehän toitotatte koko ajan että töitä on kyllä tekevälle, sen kun menee hattu kourassa toimitusjohtajan puheille. Miksette noudata omia neuvojanne? Tai jääkää työttömäksi, kun kerran uskotte saavanne silloin enemmän rahaa. Ihme valitusta.

En missään tapauksessa ajattele noin. Enkä oleta, että työtön saisi enemmän rahaa. Pidän vain epäoikeudenmukaisena sitä, ettei tavallinen työssäkäyvä saa sen enempää hyötyä menetetystä vapaa-ajasta. Äläkä tulkitse, että olisin kateellinen työttömän vapaa-ajasta.

Vierailija
87/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua, äitini on siivooja ja hän todellakin saa käteen 1250 euroa kk. Miten kaikki muut tienaavat sitten hirveästi enemmän? Kyllähän se kai nyt kohtuus on että jos teet töitä joka ainoa arkipäivä, elämän pitäisi taloudellisesti olla hieman helpompaa kuin vapaalla. Miksi ihmeessä kotona pitäisi saada sama? Sitä täällä moni ihmettelee, että hanki parempi ammatti. Mutta yli 50v äitini ei enää opiskelemaan lähde. Ihan samaa sanon työttömille, miksette opiskellut aikanaan alaa jossa töitä. Ja työtön voi helposti opiskella työvoimakoulutuksena mitä vaan.

Kuka on sanonut että kotona "makaamalla" (työssäkäyvät ei ilmeisesti tee kotona muuta kuin makaavat...) pitää saada yhtä paljon kuin töissä? Ei kukaan. Sen sijaan vähän tienaavat välittää koko ajan että työttömät saa enemmän kuin he. Miksi ette sitten makaa siellä kotona neljän tonnin työmarkkinatuella kun kerran se on teidän mielestänne todellisuus? Miksi ette mene paremmin palkattuihin töihin, eihän työnsaanti vaadi kuin menemisen?

En minä ainakaan noin vaan saa parempaa työtä, enkä ole sanonut että työttömänä tienaa yhtä paljon kuin työssä. Mutta jos koko ajan kuulee valitusta työkkärin vähyydestä, ja kuinka sitä rahaa pitäisi saada enemmän mutta sen eteen ei haluta tehdä tuntiakaan töitä, niin kyllä se pistää ärsyttämään. Ei tässä muutkaan ilmaiseksi saa yhtään mitään!

Vierailija
88/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa no osa-aikatyöläisenä laskujen jälkeen jää käteen noin 500-600 euroa. Joten ihmettelen mitä sinä oikein valitat. Työttömälle kouraan jää laskujen ja verotuksen jälkeen 400-500 euroa eli noin kolmasosa mitä sinulla. Enkä asu pääkaupunkiseudulla.

Luehan aloitus hieman tarkemmin:

"...siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää..."

Työssäkäyvälle ei siis jää edes tuota työttömän 400-500 euroa saati laskemaasi kolminkertaista määrää.

No maksaa työtönkin tuosta kaiken muun paitsi osan vuokrasta, jos saa asumistukea (kaikki ei saa). Ei mullakaan jäisi mitään jos olisin hommannut lapsia ja niille harrastuksia ja talolainan.

Ja yhtä lailla työssä käyvä saa sitä asumistukea, jos tulot on pienet. Toimeentulotuessa jokaisella lapselle lasketaan oma osuutensa menoista, joten nekin otetaan huomioon. Eikä siinäkään ole eroa, onko töissä vai työtön vai jotain ihan muuta. Asumismuodolla on merkitystä, koska lainan lyhennyksiä ei huomioida asumiskuluna.

Vierailija
89/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua, äitini on siivooja ja hän todellakin saa käteen 1250 euroa kk.

Ei varmasti saa, vaan paljon enemmän!

Vierailija
90/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No "menkää" parempiin töihin! Itsehän toitotatte koko ajan että töitä on kyllä tekevälle, sen kun menee hattu kourassa toimitusjohtajan puheille. Miksette noudata omia neuvojanne? Tai jääkää työttömäksi, kun kerran uskotte saavanne silloin enemmän rahaa. Ihme valitusta.

En missään tapauksessa ajattele noin. Enkä oleta, että työtön saisi enemmän rahaa. Pidän vain epäoikeudenmukaisena sitä, ettei tavallinen työssäkäyvä saa sen enempää hyötyä menetetystä vapaa-ajasta. Äläkä tulkitse, että olisin kateellinen työttömän vapaa-ajasta.

No miksi sitten valitat työttömistä?? Miksi et valita palkkasi pienuudesta? Jos et kerran kadehdi työttömän elämää, niin selvästikin se pienikin palkka on parempi kuin työttömänä olo. Miksi vertaat koko ajan elämään, jota et edes halua, etkä vaikka sinua tuhat kertaa paremmin tienaaviin, joiden elämää oikeastikin kadehdit?

Vierailija
91/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko aloittaja määritellä tarkemmin ketkä työttömät sinua harmittavat? Katsos kun toinen työtön saa minimissään työmarkkinatuen jotain 560 euroa plus ehkä asumistuen, joku pääjohtaja voi saada monta tonnia - syystä jota en ymmärrä, selittäkää demarit. Ei noita isoja ansiosidonnaisia itse makseta jäsenmaksuilla. 

Palkkasi on surkea, mutta se ei nouse niputtamalla kaikkia työttömiä samaan kastiin. 

Ne, jotka valittavat tukien pienuudesta, mutta samalla sanovat etteivät viitsi eivätkä jaksa tehdä rahan eteen yhtään mitään. Ei edes haeta töitä, valitetaan vaan kun yhteiskunta maksaa niin vähän. Nämä työttömät minua harmittaa. Ei vastoin tahtoaan olevat, työtä hakevat. ap

Hyvin sanottu. Työnteko ei monia ihan rehellisesti tippaakaan kiinnosta, mutta rahaa pitäisi saada enemmän kuin suuri osa työssään ansaitsee ja kuvitelmat niistä ansioista ovat muuta kuin totuus kuten tämäkin ketju hyvin kertoo, kun ap:ta ollaan niin voimakkaasti syyttämässä valehtelijaksi.

Vierailija
92/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön saa toimeentulotukea käytännössä silloin, kun mitään muuta omaisuutta ei ole. Ei minusta kovin kadehdittava tilanne. Lisäksi velat jätetään huomiotta menoina, joten harvalle jäänee tuo 497€ käyttörahaksi.

Vierailija
93/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tässä joten elelee. Asumisen ja vastaavien jälkeen jää handuun 1600e/kk käteistä diletanttina ilman työtehtäviä tai vastuita. Kaipa sillai jotenkin elelee kun ei turhaa ostele, vaatteet 25v vanhoja ja vanha tyhmä nokia kännynä. Tosin sekin on vain kotikänny, mukana en kanna.

Voi sitten vapaasti keskittyä juuri siihen mikä kiinnostaa.

Ihan vaan järjestely kysymys et haluaako elää näin. Jokainen itsehillintään kynenevä voi saada saman jos huvittaa.

Vierailija
94/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra+ruokaraha vastaa jonkun palkkaa,ei voi mitään.Ilman sosiaaliturvaa tulisi aivan toisenlaiset ongelmat.

Vierailija
95/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko aloittaja määritellä tarkemmin ketkä työttömät sinua harmittavat? Katsos kun toinen työtön saa minimissään työmarkkinatuen jotain 560 euroa plus ehkä asumistuen, joku pääjohtaja voi saada monta tonnia - syystä jota en ymmärrä, selittäkää demarit. Ei noita isoja ansiosidonnaisia itse makseta jäsenmaksuilla. 

Palkkasi on surkea, mutta se ei nouse niputtamalla kaikkia työttömiä samaan kastiin. 

Ne, jotka valittavat tukien pienuudesta, mutta samalla sanovat etteivät viitsi eivätkä jaksa tehdä rahan eteen yhtään mitään. Ei edes haeta töitä, valitetaan vaan kun yhteiskunta maksaa niin vähän. Nämä työttömät minua harmittaa. Ei vastoin tahtoaan olevat, työtä hakevat. ap

Mutta kun työttömissä ei ole kahta selkeää ryhmää, joista toiseen kuuluvat eivät ikinä hae töitä ja toinen on Jari Lindströmin märkä uni, eli työtön joka hakee 6 h päivässä töitä, tekee vielä päälle ilmaiseksi vapaaehtoistyötä tai mikä pahinta, ilmaistöitä vieden joltain matalapalkkatyön eikä nauti ikinä elämästään. Suurin osa on jotain tuota väliltä, ihan kuten työntekijöistäkin.

Peruspäiväraha ja työttömyysturva ovat perusturvaa, ei sen eteen tarvitse tehdä esimerkiksi ilmaistöitä. Riittää kun hakee töitä jos niitä on tarjolla. Kaikille ei ole.

Vierailija
96/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valivali. Itsepähän työsi olet valinnut, vaihda parempipalkkaiseen työhön. Itse olen ollut vuoden nyt työttömänä, miten mä saan laitettua joka kk ainakin 200e säästöön kun sulla ei jää 1300e palkasta mitään yli? :D Nytkin on yli 1000e säästössä ja kaikki säästöt saanut työttömäm ollessa...

Vierailija
97/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua, äitini on siivooja ja hän todellakin saa käteen 1250 euroa kk. Miten kaikki muut tienaavat sitten hirveästi enemmän? Kyllähän se kai nyt kohtuus on että jos teet töitä joka ainoa arkipäivä, elämän pitäisi taloudellisesti olla hieman helpompaa kuin vapaalla. Miksi ihmeessä kotona pitäisi saada sama? Sitä täällä moni ihmettelee, että hanki parempi ammatti. Mutta yli 50v äitini ei enää opiskelemaan lähde. Ihan samaa sanon työttömille, miksette opiskellut aikanaan alaa jossa töitä. Ja työtön voi helposti opiskella työvoimakoulutuksena mitä vaan.

Kuka on sanonut että kotona "makaamalla" (työssäkäyvät ei ilmeisesti tee kotona muuta kuin makaavat...) pitää saada yhtä paljon kuin töissä? Ei kukaan. Sen sijaan vähän tienaavat välittää koko ajan että työttömät saa enemmän kuin he. Miksi ette sitten makaa siellä kotona neljän tonnin työmarkkinatuella kun kerran se on teidän mielestänne todellisuus? Miksi ette mene paremmin palkattuihin töihin, eihän työnsaanti vaadi kuin menemisen?

En minä ainakaan noin vaan saa parempaa työtä, enkä ole sanonut että työttömänä tienaa yhtä paljon kuin työssä. Mutta jos koko ajan kuulee valitusta työkkärin vähyydestä, ja kuinka sitä rahaa pitäisi saada enemmän mutta sen eteen ei haluta tehdä tuntiakaan töitä, niin kyllä se pistää ärsyttämään. Ei tässä muutkaan ilmaiseksi saa yhtään mitään!

Niin missähän tämmöistä kuulet koko ajan? Häh? Miten niin et noin vaan saa parempia töitä, sen kun menet parempiin töihin.

Vierailija
98/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kohdalla "mene parempiin töihin" on ihan hyvä neuvo. Hän saa osa-aikaistyöläisen palkkaa täyspäiväisessä työssä. Nyt on firmassa jotain pahasti vialla ja lakia rikotaan satavarmasti..

Vierailija
99/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

Suomessa kukaan työtön ei saa 1300 e/kk ellei jollain ansiosidonnaisella lyhyen aikaa. Kyllä työttömyysetuus ja asumistuki yhteensä on reilusti alle tuon summan ja monet saa vielä toimeentulotukea, koska vuokran jälkeen jää alle sen perusosan (eli alle 500 euroa.)

Vierailija
100/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työmarkkinatuella. Asuntolainaakin on vielä vuosia maksettavana, vajaa kaksisataa kuussa. Vastike on kaikkineen n. 250 euroa (osa taloyhtiön, ei oman asunnon, remontin takia). Saan asumistukea 170 euroa ja työmarkkinatuen. Olen eronnut, lapsemme ovat onneksi aikuisia ja pärjäävät omillaan. Muita velkoja minulla ei ole, eikä säästöjä, tai siis säästöt menevät sitä mukaan tarpeellisiin hankintoihin.

Koitin toissakeväänä netissä laskea saisinko toimeentulotukea, tulos oli n. 30-40 euroa kuussa, en ole hakenut. Minulle jää nyt käteen nippa nappa kolme sataa, voisinko tosiaankin saada enemmän toimeentulotukea, jopa pari sataa?! En ole kyllä hakemassa, mutta olisi hyvä tietää, jos töitä ei löydy.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kyllä aika toisistaan poikkeavia, kyllähän lapsiperheellä pitää isompi asunto olla ja muutenkin kuluja on enemmän, ja lääkkeistä kai moni maksaa todella paljon, eikä silmälasitkaan halpoja ole. Ihmettelen silti toisinaan, voivatko joidenkin saamat tuet todella olla niin korkeita kuin väitetään.

Sulla on oma asunto joten et voi hakea toimeentulotukea. Tai toki voit hakea mutta käytännössä jos on realisoitavaa omaisuutta, ei sieltä tipu kuin kehotus myydä asunto.

Ei omaa asuntoa tarvi myydä, jos hakee toimeentulotukea. Ehkä jos asuu kovin hulppeassa asunnossa mutta tavalliset asunnot eivät ole realisoitavaa omaisuutta toimeentulotukea hakiessa, jos niissä itse asuu. 

Mutta sossu voi antaa kehotuksen vaihtaa asuntoa, jos asumiskulut ovat liian korkeat ja leikata toimeentulotukea erotuksen verran.