Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
41/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, työmarkkinatuella. Asuntolainaakin on vielä vuosia maksettavana, vajaa kaksisataa kuussa. Vastike on kaikkineen n. 250 euroa (osa taloyhtiön, ei oman asunnon, remontin takia). Saan asumistukea 170 euroa ja työmarkkinatuen. Olen eronnut, lapsemme ovat onneksi aikuisia ja pärjäävät omillaan. Muita velkoja minulla ei ole, eikä säästöjä, tai siis säästöt menevät sitä mukaan tarpeellisiin hankintoihin.

Koitin toissakeväänä netissä laskea saisinko toimeentulotukea, tulos oli n. 30-40 euroa kuussa, en ole hakenut. Minulle jää nyt käteen nippa nappa kolme sataa, voisinko tosiaankin saada enemmän toimeentulotukea, jopa pari sataa?! En ole kyllä hakemassa, mutta olisi hyvä tietää, jos töitä ei löydy.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kyllä aika toisistaan poikkeavia, kyllähän lapsiperheellä pitää isompi asunto olla ja muutenkin kuluja on enemmän, ja lääkkeistä kai moni maksaa todella paljon, eikä silmälasitkaan halpoja ole. Ihmettelen silti toisinaan, voivatko joidenkin saamat tuet todella olla niin korkeita kuin väitetään.

Vierailija
42/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa no osa-aikatyöläisenä laskujen jälkeen jää käteen noin 500-600 euroa. Joten ihmettelen mitä sinä oikein valitat. Työttömälle kouraan jää laskujen ja verotuksen jälkeen 400-500 euroa eli noin kolmasosa mitä sinulla. Enkä asu pääkaupunkiseudulla.

Työttömälle "jää" itse asiassa ennen laskuja 494 €, koska se on työmarkkinatukisumma käteen (ilman lapsikorotuksia tai asumistukea). Hyvin moni ei saa mitään muuta tuon lisäksi.

Ottaisin aloittajan palkan vaikka heti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen ja muiden jälkeen jää YLIMÄÄRÄISTÄ käytettäväksi tuon 1300? Kuukaudessa?!

Mitä ihmettä sä valitat. Itsellä vastaava summa on melkein 10x pienempi kuukaudessa ja teen samaa 8h päivää. Ja kikyt rullaa!

Vierailija
44/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista saan vaan 1870 € puhtaana lapaan. Eihän sillä elä. 

Onneksi on vaimo töissä. Alaikäisiä huollettavia on kissa, ei lapsia

Kohtuuttoman suuri ansiosidonnainen. 

Vierailija
45/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Ketjussa valittavilla näkyy olevan asuntolainaakin. Sekin on oikeus jota tuilla elävillä ei ole, eikä kenenkään mielestä ilmeisesti pidä olla, vaikka usein halvemmaksi yhteiskunnalle tulisi maksaa vähän enemmän tukia omistusasuntoon.

Jännästi se tämä sijoitus (johon aina vedotaan kun sanotaan ettei tukia pidä omistusasujalle maksaa, oli se kämppä millainen kymppitonnin murju tahansa jossain muuttotappioalueella) unohtuu tässä kohtaa ja väitetään ettei jää käteen yhtään enempää kuin työttömälle.

Vierailija
46/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n ongelmanasettelua. Se, että jokin surkea työnantaja maksaa kokopäivätyötä rupisimman mahdollisen palkan, liittyy työttömiin miten? Työttömyyskorvaus on muutaman kurjan satasen, eikö ongelma ole tukien "suuruuden" ja työttömien "valittamisen" (joista huom useimmat valittavat töiden puutetta ja kaltaistesi asennetta ennemmin kuin tukien kokoa) sijaan se, että oma palkkasi on aivan liian matala? Miksi kiroat työttömiä etkä pihistelevää työnantajaa/systeemiä joka sallii noin surkean palkan työssäkäyvälle? Tai itseäsi, kun olet valinnut alan, joka on ilmeisesti kaikkien töiden surkeinta pohjasakkaa? Ja sen sijaan, että pyrkisi ratkaisemaan ongelmasi, mariset ja keksit tekosyitä, miksi et ongelmaa voi vain ratkaista. Olisi ehkä kannattanut käydä kouluja, niin saisit todennäköisesti paitsi parempaa palkkaa, kykenisit myös järkevämpiin ja hyödyllisempiin ajatusprosesseihin.

Mutta niinhän se menee, ettei kukaan vihaa alimmalla askelmalla olevaa niin paljon, kuin se, joka on sillä toiseksi alimmalla.

Olisi kannattanut, mutta nyt on nyt. Tilanne on siis se, että kaverini valittaa koko ajan ettei yhteiskunta tue tarpeeksi, hän ei kuitenkaan jaksa töihin mennä. Ei sitä rahaa niin kauheasti tälläkään työnteolla tule, mutta kun toinen odottaa että sitä pitäisi tulla ilmaiseksi koko ajan enemmän. Olen väsynyt tuohon valitukseen, vaikka itse nyt tähän sorruinkin. Oma vikani toki etten tajunnut opiskella aikanaan enemmän, mutta onhan se oikeasti myös surullista, että on niitäkin jotka kotona makaamalla tienaavat lähes sen, mitä toiset kokopäivätyöllä. Ja sitten kehdataan valittaa kun kukaan ei maksa tyhjästä vieläkin enemmän. ap

Sinulla siis yksi kaveri valittaa, niin päätit sitten tehdä aloituksen, että kaikki työttömät valittavat. Miksi sitten teit tuollaisen aloituksen? Halusit ilmeisesti vain haastaa riitaa.

Vierailija
47/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Toimeentulotuki on nykyisin Kelalla, ei kunnalla. Itse en ole kahteen vuoteen edes käynyt kelassa vaan hoitanut tukiasiat netissä.

T. Nro4

Tiedän toki, että Kela maksaa tuet, mutta sitä en tiennyt, että tukea voi saada vuosia ilman että tarvitsee tavata ketään virkailjaa. Ja vähän epäilen, onkokaan se mahdollista.

Vierailija
48/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tekisin töitä vaikka millä palkalla, mutta mua ei kukaan huolinut töihin kun jäin yt:n takia työttömäksi ja ikää 52v tuolloin. Aluksi hain innokkaasti töitä, jaksoin n. 8kk vastaanottaa niitä "valitettavasti ei..." vastauksia. Masennuin aika pahasti. Nyt en ole enää edes jaksanut yrittää, 2 vuotta työttömyyttä takana. 

Tämä aloitus jälleen kerran työttömiä syyllistävä. Ap voi hommata paremmin palkatun työpaikan. Niinhän meille työttömillekin hoetaan : Mikset mene töihin??

Pitäkää tunkkinne (ja työpaikkanne).

Vierailija
49/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskujen ja muiden jälkeen jää YLIMÄÄRÄISTÄ käytettäväksi tuon 1300? Kuukaudessa?!

Mitä ihmettä sä valitat. Itsellä vastaava summa on melkein 10x pienempi kuukaudessa ja teen samaa 8h päivää. Ja kikyt rullaa!

Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e jonka jälkeen maksan laskut, ruuat, asumisen, auton, lasten harrasteet. Juu ja ei riitä. Minulle ei jää YHTÄÄN ylimääräistä, useampana kuukautena en selviä laskuista. Mistä luit että laskujen jälkeen jää noin paljon? Olisin pirun iloinen tuosta 500e asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen jäävästä rahasta. Vaan ei jää. En ole vuosiin ostanut edes vaatteita itselleni.

Vierailija
50/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs kohtaa opiskelisin kun kaikki aika menee työntekoon ja lasten harrastusten tukemiseen eli kuljetuksiin ja talkoiluun? Enkä minä nurise, mutta moni työtön valittaa ettei ole varaa mihinkään ja yhteiskunnan pitäisi maksaa enemmän. 

Vali Vali vali. Etsit vaan syitä miksi ei. raivaat aikaa kalenterista, ja sillä hyvä. Lopetat talkoilut, vähennet osallistumista lasten harrastuksiin - on sinullakin oikeus harrastuksiin (tai opiskeluun)

Vierailija
51/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli palstalla joku aika sitten kolmen lapsen yh joka sai tukia 4050e kuukaudessa. Työttömyyspäiväraha ei ole se ainoa tuki vaan saavat kaikenlaista muitakin tukea.

Olen itse johtaja, veroprosentti 48%, teen tosi pitkää viikkoa ja käteen jää likimain sama nettona minkä tuo YH sai erilaisina tukina. Reilukerho!

Tarkoitat varmaan sitä yh:ta, joka laski laskurilla ensin toimeentulotuen määrän ja sitten ynnäsi siihen mukaan asumistuen, lapsilisät ja elatusmaksut. Kyseessähän ei ollut tositapaus vaan täysin väärin laskettu ja ymmärretty laskelma, jossa ei ollut päätä eikä häntää.

Vierailija
52/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Toimeentulotuki on nykyisin Kelalla, ei kunnalla. Itse en ole kahteen vuoteen edes käynyt kelassa vaan hoitanut tukiasiat netissä.

T. Nro4

Tiedän toki, että Kela maksaa tuet, mutta sitä en tiennyt, että tukea voi saada vuosia ilman että tarvitsee tavata ketään virkailjaa. Ja vähän epäilen, onkokaan se mahdollista.

Minä myös, yli kaksi vuotta työttömänä nyt, en ole kertaakaan tavannut ketään virkailijaa. 

Vierailija
53/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa no osa-aikatyöläisenä laskujen jälkeen jää käteen noin 500-600 euroa. Joten ihmettelen mitä sinä oikein valitat. Työttömälle kouraan jää laskujen ja verotuksen jälkeen 400-500 euroa eli noin kolmasosa mitä sinulla. Enkä asu pääkaupunkiseudulla.

Luehan aloitus hieman tarkemmin:

"...siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää..."

Työssäkäyvälle ei siis jää edes tuota työttömän 400-500 euroa saati laskemaasi kolminkertaista määrää.

Vierailija
54/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työmarkkinatuella. Asuntolainaakin on vielä vuosia maksettavana, vajaa kaksisataa kuussa. Vastike on kaikkineen n. 250 euroa (osa taloyhtiön, ei oman asunnon, remontin takia). Saan asumistukea 170 euroa ja työmarkkinatuen. Olen eronnut, lapsemme ovat onneksi aikuisia ja pärjäävät omillaan. Muita velkoja minulla ei ole, eikä säästöjä, tai siis säästöt menevät sitä mukaan tarpeellisiin hankintoihin.

Koitin toissakeväänä netissä laskea saisinko toimeentulotukea, tulos oli n. 30-40 euroa kuussa, en ole hakenut. Minulle jää nyt käteen nippa nappa kolme sataa, voisinko tosiaankin saada enemmän toimeentulotukea, jopa pari sataa?! En ole kyllä hakemassa, mutta olisi hyvä tietää, jos töitä ei löydy.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kyllä aika toisistaan poikkeavia, kyllähän lapsiperheellä pitää isompi asunto olla ja muutenkin kuluja on enemmän, ja lääkkeistä kai moni maksaa todella paljon, eikä silmälasitkaan halpoja ole. Ihmettelen silti toisinaan, voivatko joidenkin saamat tuet todella olla niin korkeita kuin väitetään.

Hae se toimeentulotuki vaikka olisi 2e kuukaudessa. Siihen tulee samalla automaattisesti maksusitoumus apteekkiin eli kaikki reseptillä olevat lääkkeet saat ilmaiseksi. Erikseen voi hakemuksessa ilmoittaa jos tarvitsee vaikka uuden passin tai ne silmälasit. Myös hammaslääkäri käynnit tai mikä vaan terveyskeskusmaksu julkisilla maksetaan.

T. Nro4

Vierailija
55/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e jonka jälkeen maksan laskut, ruuat, asumisen, auton, lasten harrasteet. Juu ja ei riitä. Minulle ei jää YHTÄÄN ylimääräistä, useampana kuukautena en selviä laskuista. Mistä luit että laskujen jälkeen jää noin paljon? Olisin pirun iloinen tuosta 500e asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen jäävästä rahasta. Vaan ei jää. En ole vuosiin ostanut edes vaatteita itselleni.

Eikö sinulla mies maksa mitään talouden kuluja?

Vierailija
56/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käteen jää 1300", eli toisin sanoen kulujen jälkeen sinulla jää käyttöön 1300. Jos sinun palkkasi on vain 1300 niin silloin et kyllä ole kokopäivätöissä, tai olet jossain puhelinmyyntifirmassa pelkällä provikkapalkalla. Tai sitten yksinkertaisesti valehtelet silmät päästäsi. Osa-aikatyössä tuo 1300 alkaa olla jo uskottavampi jos sinulla on töitä vaan puolet viikosta.

Vierailija
57/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käyn kokopäivätyössä ja käteen jää hieman päälle 1400€. Ei paljoa naurata, vaikka asutaan maalla ja asuntolaina mielettömän pieni. Autoon vaan menee paljon rahaa, kun kaikki on kaukana, jokapaikkaan pitää ajaa. Ja ei, muuttaminen ei ole mahdollista koska puolisolla yritys täällä perähikiällä.

Paljonko luulet saavasi, jos jäisit työttömäksi?

Sun bruttopalkka lienee jotain 1800€/kk ja kun siitä lasketaan työttömyyskorvaus on n. 800-900€/kk bruttona ja käteen jäisi n. 600-700€.

Vierailija
58/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n ongelmanasettelua. Se, että jokin surkea työnantaja maksaa kokopäivätyötä rupisimman mahdollisen palkan, liittyy työttömiin miten? Työttömyyskorvaus on muutaman kurjan satasen, eikö ongelma ole tukien "suuruuden" ja työttömien "valittamisen" (joista huom useimmat valittavat töiden puutetta ja kaltaistesi asennetta ennemmin kuin tukien kokoa) sijaan se, että oma palkkasi on aivan liian matala? Miksi kiroat työttömiä etkä pihistelevää työnantajaa/systeemiä joka sallii noin surkean palkan työssäkäyvälle? Tai itseäsi, kun olet valinnut alan, joka on ilmeisesti kaikkien töiden surkeinta pohjasakkaa? Ja sen sijaan, että pyrkisi ratkaisemaan ongelmasi, mariset ja keksit tekosyitä, miksi et ongelmaa voi vain ratkaista. Olisi ehkä kannattanut käydä kouluja, niin saisit todennäköisesti paitsi parempaa palkkaa, kykenisit myös järkevämpiin ja hyödyllisempiin ajatusprosesseihin.

Mutta niinhän se menee, ettei kukaan vihaa alimmalla askelmalla olevaa niin paljon, kuin se, joka on sillä toiseksi alimmalla.

Sinulla itselläsi on tuossa ajatusvirhe. Taisi jäädä ne koulut käymättä? Mukaasi työtön on olosuhteiden uhri, jolle ei ole töitä, mutta työssäkäyvä on itse valinnut "huonon" työn. Eli onko kuitenkin niin, että työttömälle ei se "huono työ" kelpaa, koska kotona loisiminen muiden rahoilla on kivempaa?

Ohi meni. Ei kannata yrittää olla nokkela, jos rahkeesi eivät riitä.

En ota työttömien suhteen kantaa mihinkään muuhun, kuin työttömyyskorvauksen määrään ja siihen, että työttömät yleensä valittavat ennemmin töiden puutetta kuin kuin tukien kokoa. En ota kantaa siihen, ovatko he olosuhteiden uhreja vai eivät, vaan siihen, että ap:n katkeruuden osoite on väärä. Hän saattaa olla tai olla olematta yhtä paljon tai yhtä vähän uhri kuin työttömät ovat, mutta joka tapauksessa hän marisee turhasta ja käyttää aikansa ja ajatuksensa epäoleellisuuksien prosessointin.

Vierailija
59/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla itselläsi on tuossa ajatusvirhe. Taisi jäädä ne koulut käymättä? Mukaasi työtön on olosuhteiden uhri, jolle ei ole töitä, mutta työssäkäyvä on itse valinnut "huonon" työn. Eli onko kuitenkin niin, että työttömälle ei se "huono työ" kelpaa, koska kotona loisiminen muiden rahoilla on kivempaa?

Minä kyllä ymmärrän hyvin mitä kirjoittaja tarkoitti. Aina syytellään työttömiä kun eivät mene töihin.

Jos työttömän on niin helppo tämän pienituloisen mielestä vaan mennä sinne töihin tai hommata parempi koulutus, niin samahan silloin pitäisi koskea myös tätä pienituloista.

Kirjoittaja nyt vain käytti samaa hyökkäystä, vaikkei sitä mieltä varsinaisesti olisikaan.

Vierailija
60/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tämä tuli? Tilille kilahtaa 1300 e

Valehtelet!