Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.

Vierailija
06.08.2019 |

Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.

Kommentit (744)

Vierailija
101/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin aloittajan palkan vaikka heti!

Huvittavia nämä "ottaisin tuon palkan vaikka heti!" kun totuus on, ettei ap sitä noin vaan "ota" vaan ansaitsee sen omalla työpanoksellaan.

Tahallinen väärinymmärtäminen on hauskaa?

Tuohan on täysin oikein ymmärretty, sillä sanoja ei todellakaan ilmaissut asiaa siten, että "lähtisin tuolla palkalla töihin vaikka heti".

- eri

Vierailija
102/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työmarkkinatuella. Asuntolainaakin on vielä vuosia maksettavana, vajaa kaksisataa kuussa. Vastike on kaikkineen n. 250 euroa (osa taloyhtiön, ei oman asunnon, remontin takia). Saan asumistukea 170 euroa ja työmarkkinatuen. Olen eronnut, lapsemme ovat onneksi aikuisia ja pärjäävät omillaan. Muita velkoja minulla ei ole, eikä säästöjä, tai siis säästöt menevät sitä mukaan tarpeellisiin hankintoihin.

Koitin toissakeväänä netissä laskea saisinko toimeentulotukea, tulos oli n. 30-40 euroa kuussa, en ole hakenut. Minulle jää nyt käteen nippa nappa kolme sataa, voisinko tosiaankin saada enemmän toimeentulotukea, jopa pari sataa?! En ole kyllä hakemassa, mutta olisi hyvä tietää, jos töitä ei löydy.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kyllä aika toisistaan poikkeavia, kyllähän lapsiperheellä pitää isompi asunto olla ja muutenkin kuluja on enemmän, ja lääkkeistä kai moni maksaa todella paljon, eikä silmälasitkaan halpoja ole. Ihmettelen silti toisinaan, voivatko joidenkin saamat tuet todella olla niin korkeita kuin väitetään.

Saisit varmaankin sen parisen sataa toimeentulotukea muuten, mutta asuntolainan lyhennystä ei katsota välttämättömäksi menoksi. Rohkeasti vain hakemaan sitä tukea, ainakin jos tulee jotain yllättäviä menoja esim. sairauskuluja niin saat ne toimeentulotuesta. Vaikka sen 30-40 euron takia ei maksaisi vaivaa hakea (rahaahan sekin on pienissä tuloissa!) niin jos tulee joku tilanne, että tarvitsetkin tukea niin silloin on helpompi saada jos olet jo vakiasiakas eikä tarvitse siinä vaiheessa alkaa kaivaa kuukausien takaa tiliotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, jolla kokoaikatyöstä jää käteen vuokran jälkeen 700€: Paljonko on vuokrasi? Tämä on aika olennaista tietoa, joka tuppaa unohtumaan.

Vierailija
104/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Työttömiä on kenenkään  ihan turha kadehtia. Työmarkkinatuki aktiivimalli-leikkurilla leikattuna on oin 30,90 euroa päivässä bruttona. Kuukaudessa 20 päivältä Kela maksaa sen 515 euroa. Muita tukia en saa enkä ole saanut. Jos on töissä ja palkka on liian pieni, niin tarkasta saatko alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ? Kuulostaa tosi pieneltä palkalta, brutto on siis alle 2000,- / kk.

Jos olet reipas niin opiskele vaikka työn ohessa, niin tein itsekin vielä nelikymppisenä ja opiskelin merkonomiksi. Nykyisin taitaa olla vaikka kuinka paljon mitä voi opiskella ja parantaa omaa tulotasoaan. Tsemppiä. Jätä kuitenkin työttömät rauhaan, heiltä kun menee ihmisarvo, tuleva eläke jää pieneksi, työterveyshuolto puuttuu, työyhteisö puuttuu, tyky-päivät puuttuu. Heillä on aika harmaata ja köyhää, ei tarvi kademieltä osoittaa.

Vierailija
105/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sekin pistää vituttamaan, että pienipalkkaiset pitää työttömiä ja sairaita suurimpana vihollisenaan, täysin naurettavaa. Ette saisi yhtään parempaa palkkaa vaikka työttömiltä poistettaisi kaikki tuet, sen sijaan saisitte kehotuksen tehdä useampaa työtä nykyistä pienemmällä palkalla. Kuten ihannemaassanne Usassa toimitaan. Kolme työtä on duunarialoilla siellä ihan normi.

Vierailija
106/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Toimeentulotuki on nykyisin Kelalla, ei kunnalla. Itse en ole kahteen vuoteen edes käynyt kelassa vaan hoitanut tukiasiat netissä.

T. Nro4

Tiedän toki, että Kela maksaa tuet, mutta sitä en tiennyt, että tukea voi saada vuosia ilman että tarvitsee tavata ketään virkailjaa. Ja vähän epäilen, onkokaan se mahdollista.

Miksi pitäisi tavata virkailija? Kyse on vain rahan maksamisesta, ei muusta. Hakiessa tarvitaan tietyt dokumentit, mutta ei niissä yleensä mitään keskusteltavaa ei ole. Jos tuki on laskettu väärin, silloin on tietysti otettava yhteyttä, mutta silloinkin asia hoidetaan yleensä puhelimessa tai olen laittanut maininnan seuraavaan hakemukseen, että korjataan.

Vierailija
107/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko aloittaja määritellä tarkemmin ketkä työttömät sinua harmittavat? Katsos kun toinen työtön saa minimissään työmarkkinatuen jotain 560 euroa plus ehkä asumistuen, joku pääjohtaja voi saada monta tonnia - syystä jota en ymmärrä, selittäkää demarit. Ei noita isoja ansiosidonnaisia itse makseta jäsenmaksuilla. 

Palkkasi on surkea, mutta se ei nouse niputtamalla kaikkia työttömiä samaan kastiin. 

Ne, jotka valittavat tukien pienuudesta, mutta samalla sanovat etteivät viitsi eivätkä jaksa tehdä rahan eteen yhtään mitään. Ei edes haeta töitä, valitetaan vaan kun yhteiskunta maksaa niin vähän. Nämä työttömät minua harmittaa. Ei vastoin tahtoaan olevat, työtä hakevat. ap

Hyvin sanottu. Työnteko ei monia ihan rehellisesti tippaakaan kiinnosta, mutta rahaa pitäisi saada enemmän kuin suuri osa työssään ansaitsee ja kuvitelmat niistä ansioista ovat muuta kuin totuus kuten tämäkin ketju hyvin kertoo, kun ap:ta ollaan niin voimakkaasti syyttämässä valehtelijaksi.

Voi jeesus teitä valehtelijoita! Selitä ap:n sanomiset ja 

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Vierailija
108/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelu ja tosiasioitten vääristely menee monella tunteisiin.

Vierailija kirjoitti:

Aika moni taitaa olla vapaaehtoisesti työtön, kun menee monella tunteisiin tämä. 

Vierailija
109/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvät aina hokee työttömille että "menkää töihin, kyllä töitä tekevälle riittää", joten minä kehoitan menemään paremmin palkattuihin töihin, kyllä paremmin palkattuja töitä tekevälle riittää. Reilua, eikö?

Vierailija
110/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, saa paljon enemmän palkkaa tai kommentoijalta "unohtui" semmonen pikkujuttu että mamma työskentelee osa-aikaisena alle 50% tuntimäärillä ;D

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua, äitini on siivooja ja hän todellakin saa käteen 1250 euroa kk.

Ei varmasti saa, vaan paljon enemmän!

Vierailija
111/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ärsyttää, jos tulot ylittyy sen verran, että et saa asumistukea tai toimeentulotukea. Lopputulos on, että teet kokopäivätyötä, kuitenkin lopputulos on sama, kun työmarkkinatuella elävällä työttömällä. Erona vaan se, että käyt työssä noin 40 h viikossa. Ainoa, mitä saat, on työnilo. Hah.

On siinä varmasti paljon muutakin eroa, esimerkiksi se, että työssä käyvänä sinulla on asiat omassa hallinnassasi ja voit käyttää ansaitsemasi rahat aivan niin kuin itse haluat, eikä kellään ole siihen nokan kopauttamista.

Voi tuetkin käyttää miten haluaa. Ei ne kelassa kitise vaikka tiliotteessa näkyy baarireissuja. :D

T. Nro4

Olen ollut aikoinaan muutaman kuukauden toimeentulotuella, ja silloin ainakin joutui tapaamaan sossuvirkailijoita pariin otteeseen, ja sanotaan nyt, että toinen virkailijoista oli sellainen, että olin todella helpottunut, kun ei enää tarvinnut niissä merkeissä asioida. Kaverini oli samoihin aikoihin tuella myös, ja hän sai kyllä kuulla valitusta menoistaan. Onko virkailjoiden meininki sitten nykyään lepsumpaa, vaikea uskoa.

Toimeentulotuki on nykyisin Kelalla, ei kunnalla. Itse en ole kahteen vuoteen edes käynyt kelassa vaan hoitanut tukiasiat netissä.

T. Nro4

Tiedän toki, että Kela maksaa tuet, mutta sitä en tiennyt, että tukea voi saada vuosia ilman että tarvitsee tavata ketään virkailjaa. Ja vähän epäilen, onkokaan se mahdollista.

Miksi pitäisi tavata virkailija? Kyse on vain rahan maksamisesta, ei muusta. Hakiessa tarvitaan tietyt dokumentit, mutta ei niissä yleensä mitään keskusteltavaa ei ole. Jos tuki on laskettu väärin, silloin on tietysti otettava yhteyttä, mutta silloinkin asia hoidetaan yleensä puhelimessa tai olen laittanut maininnan seuraavaan hakemukseen, että korjataan.

Samaa ihmettelen, miksi pitäisi tavata virkailija? Jos jäät työttömäksi, ilmoittaudut työkkäriin netissä, hyväksyt työkkärin suunnitelman netissä edelleen, siellä sovitaan nykyisin niin, että te virkalija soittaa sinulle 3kk välein ja silloin uusitaan vain työnhaku. Nykyään ei pääse edes tapaamaan virkailijaa ilman ajanvarausta (En ymmärrä miksi pitäisikään tavata kun asiat hoituu netissä tai puhelimitse), työkkäri sit laittaa kelalle lausunnon ja alkaa maksaa työttömyysetuutta jos hakija siihen oikeutettu. That simple.

Vierailija
112/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työmarkkinatuella. Asuntolainaakin on vielä vuosia maksettavana, vajaa kaksisataa kuussa. Vastike on kaikkineen n. 250 euroa (osa taloyhtiön, ei oman asunnon, remontin takia). Saan asumistukea 170 euroa ja työmarkkinatuen. Olen eronnut, lapsemme ovat onneksi aikuisia ja pärjäävät omillaan. Muita velkoja minulla ei ole, eikä säästöjä, tai siis säästöt menevät sitä mukaan tarpeellisiin hankintoihin.

Koitin toissakeväänä netissä laskea saisinko toimeentulotukea, tulos oli n. 30-40 euroa kuussa, en ole hakenut. Minulle jää nyt käteen nippa nappa kolme sataa, voisinko tosiaankin saada enemmän toimeentulotukea, jopa pari sataa?! En ole kyllä hakemassa, mutta olisi hyvä tietää, jos töitä ei löydy.

Ihmisten elämäntilanteet ovat kyllä aika toisistaan poikkeavia, kyllähän lapsiperheellä pitää isompi asunto olla ja muutenkin kuluja on enemmän, ja lääkkeistä kai moni maksaa todella paljon, eikä silmälasitkaan halpoja ole. Ihmettelen silti toisinaan, voivatko joidenkin saamat tuet todella olla niin korkeita kuin väitetään.

Sulla on oma asunto joten et voi hakea toimeentulotukea. Tai toki voit hakea mutta käytännössä jos on realisoitavaa omaisuutta, ei sieltä tipu kuin kehotus myydä asunto.

Ei omaa asuntoa tarvi myydä, jos hakee toimeentulotukea. Ehkä jos asuu kovin hulppeassa asunnossa mutta tavalliset asunnot eivät ole realisoitavaa omaisuutta toimeentulotukea hakiessa, jos niissä itse asuu. 

Mutta sossu voi antaa kehotuksen vaihtaa asuntoa, jos asumiskulut ovat liian korkeat ja leikata toimeentulotukea erotuksen verran.

Tuskin omistusasunnossa kulut on liian korkeat, kun niitä lainakuluja ei lasketa mukaan. Sitä en tiedä, voisiko sossu kehottaa esim. ottamaan vuokralaisen, jos asuu yksin isossa asunnossa.

Vierailija
113/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat liki kolme kertaa enemmän kuin minä, joten mitä valitat. Hanki parempi työpaikka, töihinhän vain mennään joten mikset mene?

Paskapuhetta, toimeentulotukiloisten tuet on se 470e käteistä jonka päälle vuokrat, sähköt, lääkkeet, maksetut lomat jne jne jne.. helposti summa summarum yli 1500e/kk. Puhumattkaan mahdolliset lisätuet.

Mitkä ihmeen lisätuet ja maksetut lomat? Ei ole sellaisia näkynyt. Me saadaan yhteensä miehen kanssa 1650 euroa kuussa rahaa ja joinain kuukausina tuon päälle ehkä satanen, kaksi toimeentulotukea, jos osuu samalle kuulle paljon esim. lääkärikuluja. Itse olen sairauseläkkeellä ja mies tällä hetkellä työtön. Mies oli hetki sitten töissä ja sai vähemmän rahaa käteen kuin ap, eikä kertaakaan valittanut. Oli vain onnellinen, kun oli töitä, eikä tarvinnut ruikuttaa Kelasta toimeentulotukea. Ihmeelliseksi on mennyt tämä, kun työttömiä ja sairaita kadehditaan.

Vierailija
114/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No "menkää" parempiin töihin! Itsehän toitotatte koko ajan että töitä on kyllä tekevälle, sen kun menee hattu kourassa toimitusjohtajan puheille. Miksette noudata omia neuvojanne? Tai jääkää työttömäksi, kun kerran uskotte saavanne silloin enemmän rahaa. Ihme valitusta.

En missään tapauksessa ajattele noin. Enkä oleta, että työtön saisi enemmän rahaa. Pidän vain epäoikeudenmukaisena sitä, ettei tavallinen työssäkäyvä saa sen enempää hyötyä menetetystä vapaa-ajasta. Äläkä tulkitse, että olisin kateellinen työttömän vapaa-ajasta.

No miksi sitten valitat työttömistä?? Miksi et valita palkkasi pienuudesta? Jos et kerran kadehdi työttömän elämää, niin selvästikin se pienikin palkka on parempi kuin työttömänä olo. Miksi vertaat koko ajan elämään, jota et edes halua, etkä vaikka sinua tuhat kertaa paremmin tienaaviin, joiden elämää oikeastikin kadehdit?

Luuletko, etten valita koskaan palkkani pienuutta? Eikö sinusta about 400-500 enemmän käteen ole aika pieni korvaus siitä, että tekee 40 tuntia töitä?

Vierailija
115/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen_töihin kirjoitti:

Just näin. Työttömiä on kenenkään  ihan turha kadehtia. Työmarkkinatuki aktiivimalli-leikkurilla leikattuna on oin 30,90 euroa päivässä bruttona. Kuukaudessa 20 päivältä Kela maksaa sen 515 euroa. Muita tukia en saa enkä ole saanut. Jos on töissä ja palkka on liian pieni, niin tarkasta saatko alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ? Kuulostaa tosi pieneltä palkalta, brutto on siis alle 2000,- / kk.

Jos olet reipas niin opiskele vaikka työn ohessa, niin tein itsekin vielä nelikymppisenä ja opiskelin merkonomiksi. Nykyisin taitaa olla vaikka kuinka paljon mitä voi opiskella ja parantaa omaa tulotasoaan. Tsemppiä. Jätä kuitenkin työttömät rauhaan, heiltä kun menee ihmisarvo, tuleva eläke jää pieneksi, työterveyshuolto puuttuu, työyhteisö puuttuu, tyky-päivät puuttuu. Heillä on aika harmaata ja köyhää, ei tarvi kademieltä osoittaa.

Jep, merkonomi voi päästä vaikka kaupan kassalle ja saada palkkaa 10€/h.

Vierailija
116/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No "menkää" parempiin töihin! Itsehän toitotatte koko ajan että töitä on kyllä tekevälle, sen kun menee hattu kourassa toimitusjohtajan puheille. Miksette noudata omia neuvojanne? Tai jääkää työttömäksi, kun kerran uskotte saavanne silloin enemmän rahaa. Ihme valitusta.

En missään tapauksessa ajattele noin. Enkä oleta, että työtön saisi enemmän rahaa. Pidän vain epäoikeudenmukaisena sitä, ettei tavallinen työssäkäyvä saa sen enempää hyötyä menetetystä vapaa-ajasta. Äläkä tulkitse, että olisin kateellinen työttömän vapaa-ajasta.

No miksi sitten valitat työttömistä?? Miksi et valita palkkasi pienuudesta? Jos et kerran kadehdi työttömän elämää, niin selvästikin se pienikin palkka on parempi kuin työttömänä olo. Miksi vertaat koko ajan elämään, jota et edes halua, etkä vaikka sinua tuhat kertaa paremmin tienaaviin, joiden elämää oikeastikin kadehdit?

Luuletko, etten valita koskaan palkkani pienuutta? Eikö sinusta about 400-500 enemmän käteen ole aika pieni korvaus siitä, että tekee 40 tuntia töitä?

400-500 euroa on nelihenkisen perheen ruuat ja päivittäistavarat kuukauden ajan, joten kyseessä ei ole mikään pieni summa.

Vierailija
117/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ajatusvirhe. Siis 40 tuntia viikossa töitä. Kuukaudessa siis noin 160 tuntia, eli hyöty per tunti on noin 2,5-3 euroa.

Vierailija
118/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400-500 euroa on nelihenkisen perheen ruuat ja päivittäistavarat kuukauden ajan, joten kyseessä ei ole mikään pieni summa.

On siihen nähde, kuinka suuren osan valveillaoloajasta työ vie.

Vierailija
119/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pomosi ongelma, ei työttömien. Hän maksaa laittoman alhaista palkkaa teikäläiselle. Minulla on työtunteja viikossa 27 ja saan saman verran kuussa eli 1300. Kyllä sinun palkkasi pitäisi huidella siellä 1900+ euroa/kk edes minimipalkoilla.

Vierailija
120/744 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten laskea työmarkkinatuen veroprosenttia niin aktiivimallin leikkuri ei haittaa. :)