Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa automaattisesti harkinnanvaraista lääkkeet yms.niin on jotain muutakin kuin työtön. Mielenterveysongelmaa tai jotain minkä sossu katsoo olevan kroonista.
Peruslääkkeet ei kuulu harkkinnanvaraisiin vaan perusosaan. Jotkut erityslääkkeet taas kuuluvat.
Erityislääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei se opiskelu ole mikään tae sille että pääsee parempiin töihin. Tunnen paljon korkeastikoulutettuja, jotka ovat ajautuneet näihin 1200e kk paskatöihin.
Totuus nyt vaan on se että työnantajat vetää välistä. Ei kenenkään suomalaisen tulisi tulla toimeen noin matalalla palkalla näin kalliissa maassa. Eihän tuo tarjoa mitään mahdollisuutta nousta yhteiskunnallisesti ylöspäin. Ei tuosta jää ajokoulua varten säästöön, ei tuollaisella säästetä edes autoon.
Nuo palkat eivät kelpaa edes mahanwuuttajille, koska ne ovat epäreiluja hintoja. Ei ne tarjoa nousua yhteiskunnallisssa asemassa ylöspäin. NE ovat köyhyysloukku ja työnantajat varastaa työntekijöiltä. Ne ottaa törkeästi välistä.
Ei Suomessa noin matalalla palkalla pärjää.
Tukien varassa on paljon paremmat mahdollisuudet edetä elämässä ja energiaa jää jopa yli siihen että voi pitää kunnostaan ja psyykeestään huolta. Myös perhe-elämä kukoistaa kun vanhemmat jaksavat iltapäivällä olla läsnä. Työttömien lapsiperheissä tod.näköisesti myös eletään konservatiivisemmin, eli syödään perheen parissa päivällinen.
Ei työläiset kerkeä edes ylitöiden jälkeen kaupassa käymään. Syövät lähinnä leipää tai pikaruokaa,..
Muualta pakoon tulleetkin osaa suhteuttaa oman ja perheen vapaa-ajan arvokkaammaksi kuin sen 8e tuntityön.
Muualta tulleitahan näihin 8e tuntihommiin haluttaisiin.
On se vaan jumalauta kummallista ettei työnantajilla ole varaa maksaa työstä sellaista palkkaa millä kykenee ihan oikeasti kustantamaan työissäkäynnin kulut ja ruokailut.
Silloin vaan voi todeta ettei töitä ole jos ei ole varaa maksaa palkkaa.
Suomeen tarvittaisi minimipalkkalaki 12e tunti. Niin loppuisi nämä valetyöpaikat jossa ei sitä työtä oikeasti ole olemassakaan.
Laitonta tehdä jokapäivä töitä, eli etköhän sinäkin suurentele urakkaas.
Sulla on vapaapäiviä ja lomia ja sairauspäivät, työttömillä ei ole.
Paskan ammatin ja työnantajan olet valinnu jos et pääse urallas eteneen, minä suunnittelen ainakin itselleni toiminimeä mistä löytyy potenttiaalia koviinkin tienesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se opiskelu ole mikään tae sille että pääsee parempiin töihin. Tunnen paljon korkeastikoulutettuja, jotka ovat ajautuneet näihin 1200e kk paskatöihin.
Totuus nyt vaan on se että työnantajat vetää välistä. Ei kenenkään suomalaisen tulisi tulla toimeen noin matalalla palkalla näin kalliissa maassa. Eihän tuo tarjoa mitään mahdollisuutta nousta yhteiskunnallisesti ylöspäin. Ei tuosta jää ajokoulua varten säästöön, ei tuollaisella säästetä edes autoon.
Nuo palkat eivät kelpaa edes mahanwuuttajille, koska ne ovat epäreiluja hintoja. Ei ne tarjoa nousua yhteiskunnallisssa asemassa ylöspäin. NE ovat köyhyysloukku ja työnantajat varastaa työntekijöiltä. Ne ottaa törkeästi välistä.
Tukien varassa on paljon paremmat mahdollisuudet edetä elämässä ja energiaa jää jopa yli siihen että voi pitää kunnostaan ja psyykeestään huolta. Myös perhe-elämä kukoistaa kun vanhemmat jaksavat iltapäivällä olla läsnä. Työttömien lapsiperheissä tod.näköisesti myös eletään konservatiivisemmin, eli syödään perheen parissa päivällinen.
Ei työläiset kerkeä edes ylitöiden jälkeen kaupassa käymään. Syövät lähinnä leipää tai pikaruokaa,..
Koulutetut ihmiset ovat työantajille piikki lihassa. Eivät pidä kun aika moni tietää vähän liikaa ja hahmottaa kokonaisuuksia "vähän liikaa".
Pitää olla aika pokerinaama että kehtaa tarjoilla heikkoa palkkaa, kun nopealla laskutoimituksella lyhyen työskentelyajan jaksolla voi laskea yrityksen varallisuuden ja mahdollisuudet maksaa ihan oikeasti parempaa palkkaa hyville tekijöille.
Ahneus se vaan on lujassa Suomessa. Ei vaan makseta, vaikka varaa olisi. Sitten pitäisi vaan niska limassa raataa.
Totuus nyt vaan on että jos se palkka on alle 12e h, niin saa vain krapulaista työvoimaa ja sellaista hellurei vasemmalla kädellä vetelyä. Itse ainakin annan itsestäni vain 40% työpanoksen, jos palkka on 8e tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta pakoon tulleetkin osaa suhteuttaa oman ja perheen vapaa-ajan arvokkaammaksi kuin sen 8e tuntityön.
On se vaan jumalauta kummallista ettei työnantajilla ole varaa maksaa työstä sellaista palkkaa millä kykenee ihan oikeasti kustantamaan työissäkäynnin kulut ja ruokailut.
Suomeen tarvittaisi minimipalkkalaki 12e tunti. Niin loppuisi nämä valetyöpaikat jossa ei sitä työtä oikeasti ole olemassakaan.
Ammattiliittojen vika ettei meillä ole minimipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?
Tervetuloa todellisuuteen, netto 1300 on aivan mahdollinen.
Totta puhuen tuo kuulostaa mahdolliselta vain jollekin 14-17v-vuotiaan palkalle, joka asuu kotona vanhempiensa luona.
Eihän tuollaista voi tarjota edes turvapaikanhakijallekaan.
Ei tuollaisella palkalla elätä itseään.
Todella hävytöntä on jos pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa on noin alhaisia palkkoja. Itse sain lukiolaisenakin reilusti enemmän tuon.
Missä noin matalia palkkoja oikein tarjotaan?
Mulla on sellainen näkö -8-9, jot tarvitsen linssit just, en melkein. No, itse olen maksanut lasini ja kehykset. Jos mä en näe kauas, ni "puilla paljailla" olisin. Tt: olen saanut viimeksi 9-vuotta sitten. Nyt onneksi töissä pieni palkkaisessa mutta töissä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittojen vika ettei meillä ole minimipalkkaa.
Pohjimmiltaan vika on kylläkin ihan työantajien ahneudessa.
Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään. Jos työnantaja arvostaa työtä ja työnlaatua sekä tehokkuutta, niin hänen kyllä pitää se palkita palkalla.
Jos ei niin kertoo paljon kyseisen henkilön arvomaailmasta ja ahneudesta.
Eihän sellaiselle töitä pidä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä jotain 450 euroa kuussa. Kyllä tuo 1300 kelpaisi.
Siitä 1300 pitää maksaa itse vuokra. Siinä se ero
MMS85 kirjoitti:
Laitonta tehdä jokapäivä töitä, eli etköhän sinäkin suurentele urakkaas.
Sulla on vapaapäiviä ja lomia ja sairauspäivät, työttömillä ei ole.
Paskan ammatin ja työnantajan olet valinnu jos et pääse urallas eteneen, minä suunnittelen ainakin itselleni toiminimeä mistä löytyy potenttiaalia koviinkin tienesteihin.
Mitä?
Työttömillä ei muuta ole kuin vapaapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Juuri tämä. Minulla palkka 1250 ja siitä maksan kaiken itse. Lääkkeisiin menee lähes 100 euroa kuussa. Rahaa jää käyttöön paljon vähemmän kuin sinulla. Silti tosin valitsen työnteon, kertyypähän vähän eläkettä :)
Mikset mene paremmin palkattuun työhön?!
Kummallista laiskuutta tuollainen kitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työntämätkin maksaa itse vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te kitisijät olisitte iloisia jos tuet olisivat pienempiä? Miksi ihmeessä? Ei teidän palkat siitä nouse vaikka ahdingossa olevat ihmiset lyötäisiinkin maahan. Ei se meidän työttömien vika ole, että tässä maassa ei makseta kunnon palkkoja ihmisille jotka pitävät tämän maan toiminnassa. Me työttömät yritetään selvitä kuukausi kerrallaan ja toivotaan parempaa huomista ja kenties, jopa sitä työpaikkaa.
Mutta juu, pistetään köyhät tappelemaan keskenään ja annetaan rikkaiden vaan rikastua.Toivoisin työttömiltä hieman suhteellisuudentajua, en sen enempää.
Töissäkäyvillä narisijoilla on täysi vapaus ruveta työttömäksi milloin huvittaa.
Työtön taas ei voi noin vain "mennä töihin", vaikka moni hänelle sen ohjeen antaakin. Se on nimittäin työnantaja, joka valitsee kenet hakijoista ottaa (tai ei ota ketään ja mieluummin märisee työvoimapulaa).
Tässä tilanteessa toivoisin hieman suhteellisuudentajua näiltä, joilla on se valinnanvapaus sentään jäljellä.
Opiskelu kannattaa. Muistakaahan mammat ja isit painottaa tätä lapsillenne. Ei sitten aikuisena tarvitse kituutella reilun tonnin liksalla vaan voi oikeasti elää ja myös tehdä sellaista työtä josta saa muutakin kuin liksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksun suhteen työtön ja töissä käyvä on kyllä ihan samassa asemassa. Kumpikin voi hakea asumistukea, ja sitä myönnetään heille ihan samoin perustein. Jos saat palkkaa 1300 euroa ja naapuro, jolla on samanlainen asunto ja perhe, saa saman työttömyyskorvausta, saatte asumistukea saman verran.
Jos kuvittelit, että joku sossu tms. automaattisesti maksaa työttömän vuokran, niin erehdyit.
Uskokaa nyt ettei ole mitään "työttömälle jää summa x kuussa". Ei työttömälle jää mitään, ellei saa ansiopäivärahaa liitolta ja sekin riippuu palkasta jota on saanut.
Työmarkkinatuki on yhden vuokran verran itsessään. Asumistuki alkaa usein 2:lla kuten opiskelijoillakin. Eli siis käytännössä vuokran jälkeen sulla jää asumistuki koko kuun kaikkiin laskuihin, ruokaa ym menoihin.
Toimeentulotukea voi hakea, mutta ei ne siel Kelassakaan paljoa maksele. Osa pakollisista menoista ei mene edes toimeentulotuen menoiksi. Vai miten ajattelitte että työtön tavoitetaan puhelimella/asioi netissä, jos työtön ei pidä työkkäriä varten puhelinta?
Voin sanoa että kyl olis 1300 herkkua. Juu ymmärrän turhautumisen että palkka on noin alhainen, mut työttömänä miettii sitäkin, onko varaa maksaa 20e ruokaostoksia..
Anteeksi, mut lapsellista olla kateellinen työttömälle. Vähän ku ois asunnottomalle kateellinen siitä, ettei tällä ole asuntolainaa. Saahan sitä aina hankkiutua asunnottomaksi, jos se on niin hienoa? Aivan samoin kun työttömäksi. Ei monella kestä pää, voin sanoa.
T. Töissä joka vuosi ollut työtön. Täällä ei tulevaisuutta suunnitella, vaikka kuinka biologinen kello tikittäisi!
1300 voi hyvin olla päivävuoroa tekevän lähihoitajan tai taksinkuljettajan palkka. Rehellisiä töitä molemmat. Jos ajatellaan, että tällä eläisi, niin hankalaa on. Palkka on yli sen että mitään tukia saisi. Tuosta siis maksaisi vuokran, ruuan, puhelimet, netit, lääkkeet, lastenharratsukset, vaatteet. Työtön sen sijaan saa työmarkkinatukea n. 500 euroa. Päälle asumistuki toiset viisihunttia ja toimeentulotuki. Yht'äkkiä ollaan tilanteessa, jossa kotona pötköttelemällä tekee paremman tilin kuin juoksemalla hikihatussa hoivatyössä. Aktiivimalli, älä ikinä lähde pois.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oma syy. Jos olisin sinä niin tekisin aina 10kk töitä ja liiton rahoille. Ei mitään järkeä olla töissä noin paskalla palkalla. Ja kun on liiton rahoilla voi vapaa-aikana tehdä vähän hanttihommia ja tienaa saman verran kuin töissä ollessa.
Ja kannattaisi varmaan hommata itselle jokin parempi ammatti.
Ura se tämäkin.
Työnantajissa se vika on.
Tessi määrittelee minimipalkan, mutta työnantajilla olisi mahdollisuus maksaa parempaakin palkkaa hyville tekijöille. Jos eivät maksa niin ovat puhtaasti ahneita.
Näitä ahneita on sitten ihan lapsissakin. Heidät tunnetaan siitä että kun on karkkipussi ja porukkaa, niin eivät jaa tai anna kenellekään makupaloja.
Haluavat pitää kaiken itsellään.
Tälläisiä ihmisiä on aika paljon olemassa. Eivät edes näe että muiden työ on mahdollistanut sen karkkipussukan.