Siis en enää jaksa kun työttömät nurisee ettei saa tarpeeksi rahaa. Itse käyn kokopäivätyössä ja käteen jää 1300e.
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä jotain 450 euroa kuussa. Kyllä tuo 1300 kelpaisi.
sinä saat työttömänä asumistuen, ilmaiset lääkkeet.. Ja jos osaat oikein valittaa niin täydentävää toimentulotukeakin. Eräs perhe maksatti lapsensa harrastuksen, ratsastuksen, sossuilla. Ja saivat diakonialta rahaa, että pääsivät ulkomaille viikoksi. Heittäytyivät tahalleen ns hulluiksi, tukea sataa joka puolelta.
Toiset pelaa Kelapeliä oikein, sääntöjen mukaan. Pelaa sinäkin.
Täytyy varmaan ta..ppaa kaikki työttömät, että näille lynkk...aajille tulee parempi mieli? Toivotaan sitten ettet sinäkään ap jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit maksimissaan 100e? Joo löytyyhän niitä Specsaversin ja Nissenin tarjouksesta, ainoa vika että hinnat koskee vain tehdasvoimakkuuksia. Mulla maksaa yksi linssi tonnin että repikää siitä. En uusi laseja joka vuosi, hyvä jos viiden vuoden välein saa vaihdettua. Silloinkin odotan alennuksia, erityisesti 2 linssiä yhden hinnalla ;D Pokia saa alesta halvalla, valitettavasti linssiale ja poka-ale ei osu samoihin aikoihin.
''olispas ihanaa kun pärjäisi huoltsikan halvoilla parin euron laseilla, Mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika hyvä raha minkä työttömänä saa kunhan käyttää järkevästi. Joku tuolla aiemmin mainitsi että käteen jäävä osuus on 497e ja sentit päälle. Täsmälleen saman verran jää itsellekin vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Työmarkkinatuki (verojen jälkeen) 528,22e, asumistuki 238,40e ja toimeentulotuki 65,67e. Puhelinliittymä (jossa netti) n.18e on ainoa pakollinen kulu jonka tuosta 479e summasta maksan. Toimeentulotuen mukana tulee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin ja pakolliset sairaskulut maksetaan myös. Itsekin uusin keväällä maksusitoumuksella silmälasit ja alkuvuodesta passin, myös passikuvat korvataan. Huomenna tulee taas työmarkkinatuki ja tilillä on tällä hetkellä 127e sekä käteistä säästössä ja jääkaappi+pakastin täynnä ruokaa. Ja vaikka olenkin työtön, niin olen sitä mieltä että nämä Suomen maksamat etuudet ovat jopa kohtuuttoman hyvät.
Summia en heittänyt mututuntumalla vaan katsoin suoraan kelan asiointipalvelusta omista tiedoista.
''
No noi silmälasitkin saa maksaa maksimissaan 100€, eli kyllä sä vaan aika ison osan niistä itse maksat.
Seuraavat silmälasit saat sitten 3v päästä ja et kai sä nyt jatkuvasti passias uusi. Vai otatko aina miehen sukunimen?
Vierailija kirjoitti:
Eli te kitisijät olisitte iloisia jos tuet olisivat pienempiä? Miksi ihmeessä? Ei teidän palkat siitä nouse vaikka ahdingossa olevat ihmiset lyötäisiinkin maahan. Ei se meidän työttömien vika ole, että tässä maassa ei makseta kunnon palkkoja ihmisille jotka pitävät tämän maan toiminnassa. Me työttömät yritetään selvitä kuukausi kerrallaan ja toivotaan parempaa huomista ja kenties, jopa sitä työpaikkaa.
Mutta juu, pistetään köyhät tappelemaan keskenään ja annetaan rikkaiden vaan rikastua.
Toivoisin työttömiltä hieman suhteellisuudentajua, en sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollisten kulujen jälkeen jää 497e, tästä vain puhelinlasku pois. Kyllä sillä hyvin pärjää työttömänä. Ulosoton takia ei minun ainakaan kannata mennä töihin. Tämän lisäksi lääkkeet mm. e-pilleritkin saa ilmaiseksi, lääkärikäynnit ja jopa silmälasit maksetaan, minä hain uudet lasit viime kuussa. En valita, rahaa saa jopa säästöön 150-200e/kk :)
Minä taas menin töihin (kokopäivä) että sain ulosoton maksettua!
Mulla on siellä joku 60000e. Menen töihin kun ne velat vanhenee, eli n.4-vuotta vielä.
T. Nro4
Luuletko noin vain meneväsi töihin kun olet vuosikausia ollut ulosottoa paossa työttömänä? Mitä luikuria ajattelit työhaastattelussa laskea, jos niin pitkälle pääset? Ihan työhaluisillakin on kova työ siinä työpaikan saamisessa, ei sinne töihin niin vain mennä. Ja sinä kuvittelet meneväsi oltuasi vuosikausia työhaluton?
Baarityöntekijä, kokki, puhelinaspa. Onhan näitä. Baariin pääsen samantien töihin kun haluan ja siitä työstä nautin eniten. :)
Ainiiku 55v kahden lapsen äiti? Sähän hupaisa olet. Haluaisin nähdä sen baarin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän missään voi saada kokotyöstä noin huonoa palkkaa? Vai siis onko tuo verojen jälkeen? Ehkä joku mäkkärin ihan aloituspalkka voi olla..?
Tervetuloa todellisuuteen, netto 1300 on aivan mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te kitisijät olisitte iloisia jos tuet olisivat pienempiä? Miksi ihmeessä? Ei teidän palkat siitä nouse vaikka ahdingossa olevat ihmiset lyötäisiinkin maahan. Ei se meidän työttömien vika ole, että tässä maassa ei makseta kunnon palkkoja ihmisille jotka pitävät tämän maan toiminnassa. Me työttömät yritetään selvitä kuukausi kerrallaan ja toivotaan parempaa huomista ja kenties, jopa sitä työpaikkaa.
Mutta juu, pistetään köyhät tappelemaan keskenään ja annetaan rikkaiden vaan rikastua.Toivoisin työttömiltä hieman suhteellisuudentajua, en sen enempää.
Työssäkäyviltä (joiltakin) se suhteellisuudentaju kyllä puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa no osa-aikatyöläisenä laskujen jälkeen jää käteen noin 500-600 euroa. Joten ihmettelen mitä sinä oikein valitat. Työttömälle kouraan jää laskujen ja verotuksen jälkeen 400-500 euroa eli noin kolmasosa mitä sinulla. Enkä asu pääkaupunkiseudulla.
Ihanko totta, ja työtön maksaa tuosta 400-500 eurosta vielä asumiskulut? Aloittaja maksaa vielä asumiskulut tuosta 1300 eurosta.
Ei maksa, vaan 497e jää käteen asumiskulujen jälkeen.
Niin teoriassa. Muuttujina voi olla esim puoliso, avopuoliso = ei tt tukea.
No ei kai nyt kukaan niin tahvo ole että virallisesti tuossa tilanteessa asuu toisen kanssa samassa osoitteessa. Kaikista Suomen vähänkään isommista kaupungeista löytyy ns. turvaosoitteita johon voi laittaa kirjat.
Mitä helvettiä sinä oikein puhut? Ei todellakaan! Kyllä me asutaan ihan avioliitossa lastemme kanssa omassa kotona, ja minä saan vain ja ainoastaan työmarkkinatuen, mitään asumistukia ja toimeentulotukia ei koskaan ole voinut hakea vaikka miten olisi tiukkaa koska mies on töissä.
Yleensä näissä tapauksissa taikasana on laina.
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano! Itsekin saan käteen 1700€ ja raadan niska limassa. Taas oon työpäivän jälkeen niin rikki puhki, että tekis vaan mieli irtisanoa itsensä, kärsiä karenssi ja sitten alkaa nauttiin tukiaisista.
Jos kerran faktana tiedät miten on, niin mitä sä vielä odotat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ap:n ongelmanasettelua. Se, että jokin surkea työnantaja maksaa kokopäivätyötä rupisimman mahdollisen palkan, liittyy työttömiin miten? Työttömyyskorvaus on muutaman kurjan satasen, eikö ongelma ole tukien "suuruuden" ja työttömien "valittamisen" (joista huom useimmat valittavat töiden puutetta ja kaltaistesi asennetta ennemmin kuin tukien kokoa) sijaan se, että oma palkkasi on aivan liian matala? Miksi kiroat työttömiä etkä pihistelevää työnantajaa/systeemiä joka sallii noin surkean palkan työssäkäyvälle? Tai itseäsi, kun olet valinnut alan, joka on ilmeisesti kaikkien töiden surkeinta pohjasakkaa? Ja sen sijaan, että pyrkisi ratkaisemaan ongelmasi, mariset ja keksit tekosyitä, miksi et ongelmaa voi vain ratkaista. Olisi ehkä kannattanut käydä kouluja, niin saisit todennäköisesti paitsi parempaa palkkaa, kykenisit myös järkevämpiin ja hyödyllisempiin ajatusprosesseihin.
Mutta niinhän se menee, ettei kukaan vihaa alimmalla askelmalla olevaa niin paljon, kuin se, joka on sillä toiseksi alimmalla.
Olisi kannattanut, mutta nyt on nyt. Tilanne on siis se, että kaverini valittaa koko ajan ettei yhteiskunta tue tarpeeksi, hän ei kuitenkaan jaksa töihin mennä. Ei sitä rahaa niin kauheasti tälläkään työnteolla tule, mutta kun toinen odottaa että sitä pitäisi tulla ilmaiseksi koko ajan enemmän. Olen väsynyt tuohon valitukseen, vaikka itse nyt tähän sorruinkin. Oma vikani toki etten tajunnut opiskella aikanaan enemmän, mutta onhan se oikeasti myös surullista, että on niitäkin jotka kotona makaamalla tienaavat lähes sen, mitä toiset kokopäivätyöllä. Ja sitten kehdataan valittaa kun kukaan ei maksa tyhjästä vieläkin enemmän. ap
Ongelma ei ole liian suuret tuet vaan liian pienet palkat.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku, mikä on kuukausi-/tuntipalkka, jos kokopäivätyöstä jää noin vähän käteen. Oletetaan tietenkin, että veroprosentti on kohdallaan, eikä ay-jäsenmaksuja ja kirkollisveroa huomioida. Ne kun ovat sellaisia vapaaehtoisia kerhomaksuja.
Minä en vain usko aloittajaa. Kokopäivätyöstä ei jää noin vähää käteen.
Minulla jäi muistaakseni se noin 1300 verojen jälkeen, kun tuntipalkka oli 9,50. Nyt tuntipalkka on 10,80 ja käteen jää vajaa 1500.
Vierailija kirjoitti:
Siitä kun maksat asumiset, lainat, laskut, lasten harrasteet ja normaalin elämän, niin mitään ei jää. Ja sentään teen töitä joka päivä 8h. Miten ihmeessä työttömän pitäisi saada kotona makaamalla enemmän.
Mistä kokopäivätystä jää käteen noin vähän? Oletko soittanut verotoimistoon javarmistanut, että veroprosenttisi on oikea?
Jos työtön kuuluu työttömyyskassaan, hänelle kuuluu tietenkin ansiosidonnaista sen aikaa kun kuuluu. Itse olen pitkäaikaistyötön ilman omaa haluani, ja saan alle kuusisataa kuussa tästä kotona makoilusta. Haluatko oikeasti vaihtaa osaa kanssani? Minulle sopii kyllä. Ansiosidonnaistakaan en saanut käteen sitä mitä sinä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Entä muut tuet? jätätkö nyt jotakin kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano! Itsekin saan käteen 1700€ ja raadan niska limassa. Taas oon työpäivän jälkeen niin rikki puhki, että tekis vaan mieli irtisanoa itsensä, kärsiä karenssi ja sitten alkaa nauttiin tukiaisista.
No irtisanoudupa, niin ehkä pääsen tilallesi töihin. Kyllä kelpaisi noin iso palkka, sehän olisi kolme kertaa sen mitä saan nyt!
Mutta ethän kuminkaan uskalla.
ihanko totta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eikö olekin pieni summa? Tuon verran voi saada jos vaikka asuu puolison kanssa, jolloin katsotaan että puolison pitää maksaa koko vuokra/laina. Tällöin saa vain työmarkkinatuen, joka aktiivimallin aikana on tuo 450 e.
Ei kai työttömät ole syyllisiä sinun tilanteeseesi. Käännä katseesi muualle, turhaan vastakkainasettelet kahta huono-ostaisten luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa automaattisesti harkinnanvaraista lääkkeet yms.niin on jotain muutakin kuin työtön. Mielenterveysongelmaa tai jotain minkä sossu katsoo olevan kroonista.
Peruslääkkeet ei kuulu harkkinnanvaraisiin vaan perusosaan. Jotkut erityslääkkeet taas kuuluvat.
Ei se opiskelu ole mikään tae sille että pääsee parempiin töihin. Tunnen paljon korkeastikoulutettuja, jotka ovat ajautuneet näihin 1200e kk paskatöihin.
Totuus nyt vaan on se että työnantajat vetää välistä. Ei kenenkään suomalaisen tulisi tulla toimeen noin matalalla palkalla näin kalliissa maassa. Eihän tuo tarjoa mitään mahdollisuutta nousta yhteiskunnallisesti ylöspäin. Ei tuosta jää ajokoulua varten säästöön, ei tuollaisella säästetä edes autoon.
Nuo palkat eivät kelpaa edes mahanwuuttajille, koska ne ovat epäreiluja hintoja. Ei ne tarjoa nousua yhteiskunnallisssa asemassa ylöspäin. NE ovat köyhyysloukku ja työnantajat varastaa työntekijöiltä. Ne ottaa törkeästi välistä.
Ei Suomessa noin matalalla palkalla pärjää.
Tukien varassa on paljon paremmat mahdollisuudet edetä elämässä ja energiaa jää jopa yli siihen että voi pitää kunnostaan ja psyykeestään huolta. Myös perhe-elämä kukoistaa kun vanhemmat jaksavat iltapäivällä olla läsnä. Työttömien lapsiperheissä tod.näköisesti myös eletään konservatiivisemmin, eli syödään perheen parissa päivällinen.
Ei työläiset kerkeä edes ylitöiden jälkeen kaupassa käymään. Syövät lähinnä leipää tai pikaruokaa,..
ihanko totta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tyo jolta kysyt, mutta asumustukea tulee lisäksi vajaat kolmesataa kuussa. Vuokra päälle kuudensadan.
Taitaa kyllä aloittajakin jättää jotain kertomatta. Mitä on ne lainat ja laskut, joihin menee rahaa? Jos esim. asuntovelkaa maksaa, niin ei kai ole kenenkään muun asia tukea hänen omaisuutensa kartuttamista?
Eikä työttömänä jäisikään. Kyllä sä siitä viidestähuntista maksat itse auton ja tyttöjen harrastukset. Parikuukautta ehkä saisit harrastuksiin, mutta jos se on joku kallis, niin ei sitä kauaa makseta. Vaihtoon menee. Ja asunnon hintakin tarkastetaan. Voipi olla muuttokin edessä. Jengi tosissaan luulee, että melkein mitävaan maksetaan. Hyväksytyt menot on aikalailla samat kaikille. Aikalailla.