Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käyttäytyä aikuismaisesti kun toinen onnistuu alentuvalla käytöksellään painelemaan nappejani

Vierailija
06.08.2019 |

Työkaveri kohtelee minua kuin lasta, ei kunnioita henkilökohtaisia rajojani (esim kommentoi ja neuvoo henkilökohtaisissa asioissa pyytämättä) ja piikittelee hienovaraisesti. Heti jos reagoin vähänkään niin johan alkaa muruttelu ja ihmettely miten hänen hyvät tarkoituksensa on taas käännetty häntä vastaan. Hän on pidetty työyhteisön jäsen eikä minulla ole esittää todisteita häntä vastaan.

Hän ei suostu jättämään minua rauhaan koska olen varmaan huvittava leikkikalu hänelle.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna määkin tuun painelee sun nappeja.

Haluun haluun

Vierailija
42/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rajat voi laittaa aikuismaisestikin, ei tarvitse mennä mukaan mihinkään draamaan. Vastaa asiallisesti, ohittaa epäasiallisuudet. Sen oman kunnioituksen saa kyllä kun pitää asiallista linjaa eikä lähde tyhmiin pelailuihin mukaan. Jokaisella työpaikalla on niitä vähemmän mukavia ihmisiä, heidän kanssaan on parempi oppia tulemaan toimeen jos ovat sellaisessa asemassa ettei kokonaan voi ohittaa. Näin vastaan 30+ työvuoden ja hyvin monien eri työyhteisöjen kokemuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoskomentti oli hyvä. Mikään takaisinsanominen tai päänaukominen tai suorat sanat ei ikinä auta, pomot ja hr eivät koskaan auta. Ihan vitsi, että pitäisi kertoa hr:lle tai esimiehelle. Huonoin neuvo ikinä! Tilanteesi pahenee jos valitat koskaan mistään. Olen joutunut ihan vastaavaan tilanteeseen ja reagoinut ihan vastaavasti loukkaantumalla. Mietin olisiko sama tyyppi kyseessä, koska hänkin murutteli ja "halusi hyvää" ja "oli huolestunut minun jaksamisestani".

Vierailija
44/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen kyllä tiedostamattomalla tasolla vaistoaa jos toisen ”huolestuneisuus” ei ole vilpitöntä. Usein kyseessä on hallintakeino ja yritys päästä niskan päälle. Tunnetta on vaikea selittää sanallisesti ja harvemmin ”huolestuja” suostuu millään tasolla myöntämään todellisen motiivinsa. Helpompi kieltää kaikki ja syyttää toista herkkänahkaisiudesta.

Moni ei uskalla luottaa vaistoonsa vaan alistuu tajuamatta miksi tuntuu niin pahalta.

Vierailija
45/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empaattinen ihminen joka välittää ei koskaan sano toista herkkänahkaiseksi.

Vierailija
46/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä kohteliaasti jos hän voisi laittaa ohjeen vielä sähköpostissa. Muistaisit sitten paremmin. Sulla olisi kirjallinen todiste.

Vierailija
47/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi jatkaa valtapeliään pershäröille tyypillisellä tavalla juuri niin kauan kuin saa siihen reaktion vasteeksi sinulta. Kun olet jo reagoinut, on hän oppinut paikkaamaan omaa vajavaisuuttaan reaktiosi kautta, ja käytös muuttuu vain ja ainoastaan sillä, että aktiivisesti lopetat reagoinnin. Tähän menee tovi, koska hän tulee yrittämään sitä vielä monta kertaa jos kuitenkin sattuisit taas menemään lankaan uudestaan.

Tärkeintä on muistaa ja tolkuttaa itselle, ettei sinun tarvitse hänen problematiikkaansa ratkaista, koska se ei ole sinun vallassasi. Voit vaikuttaa vain omaan reagointiisi. Itse muutin vastaavan tapauksen kanssa käytöstäni niin, että otin asenteekseni saman, kuin jos olisin ollut neukkareissa tms virallisemmassa keskustelussa. (Ei ollut helppoa, mutta systemaattinen oman käytökseni muuttaminen tuotti toivotun tuloksen.)

Ole neutraali. Täysin neutraali ja asiakeskeinen.

Tämän tyyppiset pershäröt yleensä vaistoaa toisen reaktiivisuuden, ja jos olet esimerkiksi väsyneempi tai stressaantunut, niin tulevat taas kuin korpit raadolle kokeilemaan.

Lehmän hermot, johdonmukainen, asiallinen työpaikkanormien käytös, kontakti minimiin ja jos esim kommentoi tai kyselee työasioiden ulkopuolelta, vastaat vaan tyyliin ”kiitos kysymästä, asia on kunnossa” tms antamatta mitään informaatiota niin asiasta itsestään tai päällä olevasta tunteesta. ”Huolestumiseen” voi vastata myös about samoin. Tärkeintä neutraalius!

Missään tapauksessa tämä ei ole sinun syytäsi! Valitettavasti helpoimmalla pääset, kun jaksat dempata omat reaktiosi, vähän niin kuin toimisit uhmaikäisten lapsen kanssa. Tämä tapaus ei ole lapsesi, vaan aikuinen ihminen, joka on edelleen tunnemaailmassaan 2-vuotiaan tasolla. Anna hänen huolehtia itse omasta problematiikastaan ja ymmärrä, että reagoinnillasi hän vetää sinut siihen osalliseksi. Sinä voit kuitenkin rajata itsesi siitä ulos.

Kokeile alkuun vaikka kk ja katso mitä tapahtuu. Täystsemppaus täältä, tiedän millaista se on!

Vierailija
48/48 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut todella upeita kannustusviestejä ja hyvä neuvoja. Tuli hyvä mieli kun koen että jotkut ymmärtävät. Suuri kiitos teille! Ap