Telttailu ja retkeily vain hyvätuloisille?
Olen jotenkin ennen ollut siinä uskossa, että telttailu on paljon edullisempaa verrattuna esim. hostellimajoituksiin. Toki mutta ennen kuin pääsee sinne asti, niin saa aika paljon palaamaan rahaa varusteisiin. Lainattiin aluksi telttaa mutta, kun ennemmän innostui, niin piti ostaa oma. Mitään muutaman kympin telttaa ei ole järkeä ostaa, jos haluaa pysyä sateelta ja tuulelta suojassa ja toivoo teltan kestävän enemmän kuin yhden yön. Reilu sadan euron teltta on jo halvimmasta päästä ja siinä ja siinä kestävyyden kannalta. Sitten rinkassa sama juttu. Harvoin halvalla saa hyvää. Laadukkaaseen rinkkaan saa upotettua ainakin sen reilu 100€.
Tämän lisäksi esim. vaelluskengät on aika lailla pakolliset kosteilla ja vaikeakulkuisilla maastoilla. Tämän lisäksi hyvään makuualustaan saa myös uppoamaan useamman kympin tai jopa satasen, jos puhutaan laadusta.
Kaikkia varusteita ei tietystikään tarvitse olla heti mutta edellä mainitut ovat aika lailla pakollisia kamppeita telttaretkelle. Ennen kuin voi edes harkita telttailua, niin kaikkiin varusteisiin saa uppoamaan useita satasia. Saatikka sitten ajan kuluessa, kun varusteita joutuu uusimaan ja hankkimaan lisää tarpeen mukaan. Telttailu ei siis todellakaan ole köyhiä varten.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ihme puhetta tuo että kyllä ennen pärjättiin kumisaappailla jne. Varmasti, kun ei paljon muuta tarjontaa silloin ennen ollut. Nykyään kuitenkin on, eikä moni halua lähteä luontoon pärjäämään huonoilla varusteilla, kun parempiakin vaihtoehtoja on. Mukavampi sinne on mennä viihtymään kuin taistelemaan hampaat irvessä olosuhteita vastaan. Silloin siitä kokemuksesta ja maisemistakin saa paljon enemmän irti ja todennäköisyys lähteä toistekin on huomattavasti suurempi.
En minä sitä kieltänyt, että monessa tilanteessa vaelluskengät ovat mukavammat kuin kumisaappaat. Tässä ketjussa oli kuitenkin kysymys siitä, mitkä ovat pakollisia hankintoja (tai ainakin lainattavia tai vuokrattavia varusteita) retkeilyharrastuksen alussa. Esim. makuupussi on käytännössä pakollinen, sen sijaan ilman vaelluskenkiä pärjää hyvin, jos omistaa kunnolliset kumisaappaat.
43
Telttailuun kun ei tietääkseni tarvii mitään rinkkoja eikä vaelluskenkiä.
Itse aikanaan toteutin yli 2000km pyöräreissun halvalla maastopyörällä, 50 markan teltalla ja samanhintaisella makuupussilla. Mukana oli myös pieni sateenkestävä pressu, jonka vedin aina teltan päälle jos oli sateenuhka. Hyvin kesti ton reissun about 15 yötä ko teltta ja sen jälkeen vielä useammat festaritkin. Eli ei tarvitse välttämättä olla 100€:n telttaa.
Vierailija kirjoitti:
AP, aloituksesi ja varsinkin otsikkosi, oli aivan /Cstä. Haukut telttailun kalliiksi ja vain hyvätuloisten harrastukseksi, mutta sitten puhutkin vaelluksesta? Lapsuudessani telttailtiin kaikki kotimaan lomareissut, eikä meillä ollut normi vaatteiden lisäksi kuin auto, teltta, makuualustat, makuupussit ja trangia. Mihin tahansa harrastukseen voi sijoittaa aivan kaikki rahansa. Fiksu selviää edullisemmin, mutta sehän ei taidakkaan koskea sinua?
Enpä nyt ihan hirveästi kyseenalaistaisi toisten fiksuutta tollasella kommentilla. Puhuin siitä, että kertarysäyksenä ostettuna varusteet ovat kallis sijoitus. En myöskään missään väittänyt, että vain kallein kelpaa. Otsikko on provosoiva mutta upposi näköjään suhunkin. Ap
Edellä on mainittu, että teltta ei olisi välttämätön kun tuvissakin voi yöpyä.
VIRHE!
Oma majoite pitää aina olla varmuuden vuoksi mukana. Jos ei muuta, niin edes kevyt laavukangas sateelta ja tuulelta suojaamaan. Se tupa, jossa suunnittelet yöpyväsi voi olla täynnä tai palanut tai jostain syystä joudutkin leiriytymään suunniteltua aikaisemmin vaikka loukkaantumisen tai sairastumisen takia.
Ei mitään järkeä vertailla vaellusharrastuksen alkukustannuksia hostellimajoittumiseen.
Retkeillä voi halvalla ja kalliilla. Jos rahasta on pulaa, niin valitsee omalle kukkarolle sopivan varusteiden laatu/imagotason ja sopeuttaa kohteet ja reitit niin, että näillä varusteilla pärjää. PK-seudulla voi tehdä päivävaelluksia esim. Nuuksiossa kokonaan ilman telttaa ym. ja maksaa vain paikallisliikenteen lipun hinnan. Tavalliset kengät ja vaatteet riittää.
Reilun puolitoista tonnia olen satsannut varusteisiin, joilla olen vaeltanut useita vuosia, yöpymisiä toista sataa. Eli n. 15€/vrk. Halpaa huvia mielestäni kaltaiselleni köyhälle eläkeläiselle. Ainakin varusteiden puolesta. Kalliimmaksi on tullut matkakulut. Ruokaan menee hiukan enemmän kuin kotioloissa.
Telttailu lähimaisemissa on halpa harrastus. Lapin vaellusten hintakaan ei päätä huimaa verrattuna hotelli matkailuun samoissa maisemissa.
Hyvä ratkaisu on vuokrata vermeet ensin ja jos hommasta todella pitää niin hankkia omat kunnolliset myöhemmin. Esim. täältä saa koko varustepaketin kotiovelle alle satasella: www.katve.co
Mulla on vaelluvarusteet noin 1500. Ei ollut varaa utrakevyiin. Kengät 275, Rinkka 279, Teltta 479, Trangiat ym. yht. noin 89, vaellushousut 179, vaellustakki 189. Sitten on koiran vaelluskamat siihen päälle, mm. koiran rinkka vesisäiliöillä 149.
Itse olen vetänyt kesällä monenkin päivän reissuja lenkkarit jalassa ja reppu selässä. Luonnollisesti nämä olleet jo ennestään kun kuuluvat, tai ainakin pitäisi kuulua, jokaisen ihmisen vakiovarusteisiin.
Sama itku kuin ylipainoisten vaikerrus siitä ettei ole varaa lenkkeillä/kävellä kun kengät ja vaatteet on niin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Edellä on mainittu, että teltta ei olisi välttämätön kun tuvissakin voi yöpyä.
VIRHE!
Oma majoite pitää aina olla varmuuden vuoksi mukana. Jos ei muuta, niin edes kevyt laavukangas sateelta ja tuulelta suojaamaan. Se tupa, jossa suunnittelet yöpyväsi voi olla täynnä tai palanut tai jostain syystä joudutkin leiriytymään suunniteltua aikaisemmin vaikka loukkaantumisen tai sairastumisen takia.
Kesällä tuokin oikeastaan se ja sama. Kävelee pois tai nukkuu jossain sammaleella.
AP, aloituksesi ja varsinkin otsikkosi, oli aivan /Cstä. Haukut telttailun kalliiksi ja vain hyvätuloisten harrastukseksi, mutta sitten puhutkin vaelluksesta? Lapsuudessani telttailtiin kaikki kotimaan lomareissut, eikä meillä ollut normi vaatteiden lisäksi kuin auto, teltta, makuualustat, makuupussit ja trangia. Mihin tahansa harrastukseen voi sijoittaa aivan kaikki rahansa. Fiksu selviää edullisemmin, mutta sehän ei taidakkaan koskea sinua?