Telttailu ja retkeily vain hyvätuloisille?
Olen jotenkin ennen ollut siinä uskossa, että telttailu on paljon edullisempaa verrattuna esim. hostellimajoituksiin. Toki mutta ennen kuin pääsee sinne asti, niin saa aika paljon palaamaan rahaa varusteisiin. Lainattiin aluksi telttaa mutta, kun ennemmän innostui, niin piti ostaa oma. Mitään muutaman kympin telttaa ei ole järkeä ostaa, jos haluaa pysyä sateelta ja tuulelta suojassa ja toivoo teltan kestävän enemmän kuin yhden yön. Reilu sadan euron teltta on jo halvimmasta päästä ja siinä ja siinä kestävyyden kannalta. Sitten rinkassa sama juttu. Harvoin halvalla saa hyvää. Laadukkaaseen rinkkaan saa upotettua ainakin sen reilu 100€.
Tämän lisäksi esim. vaelluskengät on aika lailla pakolliset kosteilla ja vaikeakulkuisilla maastoilla. Tämän lisäksi hyvään makuualustaan saa myös uppoamaan useamman kympin tai jopa satasen, jos puhutaan laadusta.
Kaikkia varusteita ei tietystikään tarvitse olla heti mutta edellä mainitut ovat aika lailla pakollisia kamppeita telttaretkelle. Ennen kuin voi edes harkita telttailua, niin kaikkiin varusteisiin saa uppoamaan useita satasia. Saatikka sitten ajan kuluessa, kun varusteita joutuu uusimaan ja hankkimaan lisää tarpeen mukaan. Telttailu ei siis todellakaan ole köyhiä varten.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt puhut vaeltamisesta kun tavalliset lenkkari eivät riitä ja rinkkakin pitää olla.
Ei nyt varsinaisesti mitään varusteita pidä olla. Mutta, jos halutaan tehdä telttailusta mahdollisimman mukavaa ja sujuvaa, niin rinkka, johon mahtuu kaikki tavarat on huomattavasti helpompi. En nyt varsinaisesti vaelluksesta puhu mutta kun telttailu tapahtuu muualla kuin leirintäalueilla ja ylipäätään haluaa käydä katselemassa lähimaisemia, niin vaelluskengät on aika ehdottomat.
No höpön höpö! Ihan tavallisessa metsämaastossa saatikka valmiilla poluilla pärjää ilman vaelluskenkiä. Itselläni on ollut vuosia kalvolliset varsilenkkarit, oikein märillä keleillä kumisaappaat. Olen viikottain metsässä ja niillä samoilla lenkkareilla voi ulkoilla muuallakin kuin maastossa.
Rinkka on kyllä näppärä, mutta myös pitkäikäinen, kuten teltta ja makuupussikin. Hinnan voi helpostikin jakaa 20 vuodella ja 10 vuottakin on paljon. Meidän teltalla on ikää 15 vuotta, talvimakuupusseilla 20 v, kesäpusseilla 5 v. Edellisen kesäpussin sain teininä, että sekin ehti olla käytössä 20 v.
Tiedän, että hinnan voi jakaa käyttöiällä. Kyse olikin kertainvestoinneista, joihin palaa paljon rahaa. En myöskään puhunut ettei itselläni olisi näihin ollut varaa. No, itse en satu omistamaan varsilenkkareita ja puhuinkin vaikeakulkuisesta ja kosteasta maastosta. Enkä sitä paitsi ole vaelluskenkiä vielä edes hankkinut, saa nähdä hankinkokaan hetkeen. Ap
Hassua, kuinka nykyisin vaelluskenkiä pidetään välttämättöminä. Tein 1990-luvun alussa useita yli viikon vaelluksia Lapissa. Silloin kaikilla oli kumisaappaat, ja hyvin niilläkin pärjättiin.
Käytettynäkin löytää kamppeita. Ei nyt mikään rikas pidä olla että moneksi vuodeksi välineet ja jyvän harrastuksen :)
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kuinka nykyisin vaelluskenkiä pidetään välttämättöminä. Tein 1990-luvun alussa useita yli viikon vaelluksia Lapissa. Silloin kaikilla oli kumisaappaat, ja hyvin niilläkin pärjättiin.
Varmaan riippuu maastosta. Itse en ehkä ihan lähtisi kumisaappailla liukkaille kalliorinteille. Ap
No olettepa prinsessoja :D Normaalille kahden hengen kesäiselle telttaretkelle (á la leirintäalue) tarvitset tasan tarkkaan seuraavat:
- teltta 30-100 euroa
- 2 x retkipatja 20-40 euroa
- 2 x makuupussi 10-40 euroa
- tavan kodintavaroita, vaatteita, yms. tarpeen mukaan 0 euroa
yhteensä 90-260 euroa, ja tarvikkeet pysyvät hyvinä vuosien retkeilyä varten.
Ja jos tuntuu että tykkää retkeilystä enemmän niin sitten aletaan hifistellä ja panostaa vaatteisiin ja varusteisiin, jotka todellakin hankitaan/päivitetään pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä. Minun ja miehen vakio retkisetti on seuraava, siitä otetaan mukaan tarpeen mukaiset kalusteet riippuen siitä mikä on ilmasto ja vuodenaika, viikon vaellus vai leirintäalueen nurmineliö:
- 3 hengen teltta (300 eur tarjouksesta)
- makuupussit ja makuualustat
- makuupussilakana
- rinkat + tarpeeksi kiinnitysmatskuja
- trangia
- retkiveitset
- astiasetti
- päälamppu
- vedenkestävät pussukat
- retkikengät
- retkivaatteet, usein ihan perus anorakki
- suunnitelmissa via ferrata -setit molemmille, ei ole vielä hankittu.
Näistä ei siis isoa osaa edes tarvitse jos ei vielä tiedä onko vaeltaminen oma juttu ja tuleeko sitä mentyä luontoon niin usein että tulee rompetta käytettyä. Aika pienellä määrällä tavaraa sitä pärjää, koko ideanahan onkin että sitä kivempi vaeltaa mitä vähemmän raahaa mukana.
Kivoja vaellus/retkihetkiä teille :)
Niin no, alkuun kyllä maksaa, se on totta. Mutta sitten ei enää niinkään. Mulla on 20 vuotta sitten ostettu rinkka ja kengät edelleen käytössä ja joka vuosi on oltu viikko lapissa vaeltamassa. Teltta vaihtui uuteen ehkä n. 7 vuotta sitten. Vaatteet nyt on vaihtuneet, mutta ne on käytössä muutenkin eli kuluvat tietysti enemmän. Makuupussilla on kanssa ikää jo vissiin 15 vuotta.
Mutta tosiaan nykyään voi varusteita vuokrata esim minusta Partioaitta vuokraa eli ei tarvitse ostaa kaikkea kerralla ja pystyy myös testaamaan, että mikä olisi itselle hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Lerska kirjoitti:
Halvalla pärjää jos ei tartte huippulaatua eikä aio heti suunnata lapin avotuntureille vaikeisiin olosuhteisiin.
Tokmannilta 15€ teltta ja siihen päälle muutaman euron pressu niin pitää vettä. Makuupussin saa kesäkäyttöön muutamalla kympillä. Biltemasta aivan hyvän rinkan saa 50€:lla. Motonetistä kolmen vuoden ajan retkipatja n. 20€. Tavallisilla lenkkareilla/kumisaappailla pärjää jos ei lähde kovin vaativaan maastoon.
Kaikkea ei tarvitse hankkia kerralla vaan vuosien mittaan aina parannellaan varustusta.
Itse tienaan kuussa alle 1300€ mutta retkeily on elämäntapa joten varusteiden hinnalla ei ole väliä. Seuraava hankinta on Hillebergin Akto teltta joka tällä hetkellä näyttää maksavan 660€.
Ja seuraavalla viikolla uusi 15 euron teltta vai. Joo, en aio maksaa turhasta mutta en ole myöskään kertakulutuksen kannattaja. 15 euron teltta ei voi olla kovin laadukas tai kestävä. Ap
Ei se kovin laadukas ole mutta oikeanlaisella käytöllä kestää kauan. Kesällä järvenrannoilla ja leirintäalueilla ja festareilla minulla on ollut käytössä tuommoinen halpisteltta useamman kesän. Muutamia kymmeniä öitä siinä olen nukkunut ja juuri pakkasin sen säilytykseen kun oli kuivamassa edellisen reissun jäljiltä.
Kestää normaalissa säässä kesäkäytössä kun teltan tarvitsee pitää lähinnä hyttyset loitolla.
Vaelluskäyttöön sitten löytyy kiinalainen n. 100€ "halpis". Naturehike taga jossa vähän parempi sateen ja tuulenkesto sekä pienempi paino.
Kyllähän tähän puuhaan rahaa saa menemään, mutta ei se ole harrastus eikä mikään jossei kaikki rahat jne...
Oma retkeilypaketti, jota on kasvatettu vuosien ajan vähän kerrallaan:
Rinkka 90 litraa - 130 euroa käytettynä (uutena 260 eur)
Makuupussi 260 eur
Riippumatto 70 eur, kate 40 eur, aluspeite 70 eur, muu sälä 30 eur
Kengät 200 eur, kuoritakki ja housut 200 eur, välikerros 100 eur, muut vaatteet yht. 150 eur
Kaasukeitinsetti 100 eur, otsalamppu 40 eur, puukko 50 eur
Kartta ja kompassi 25+5 eur
Muuta sekalaista pikkusälää (hygieniat ym.) varmaan 50 euron arvosta
Tämä tekee yhteensä sen reilu 1500 eur, joista 500 päällä ja tonni selässä :D
Ja kaikki se hieno mitä on nähty ja koettu reppu selässä, kotimaassa ja ulkomailla - priceless!!!
Vierailija kirjoitti:
No olettepa prinsessoja :D Normaalille kahden hengen kesäiselle telttaretkelle (á la leirintäalue) tarvitset tasan tarkkaan seuraavat:
- teltta 30-100 euroa
- 2 x retkipatja 20-40 euroa
- 2 x makuupussi 10-40 euroa
- tavan kodintavaroita, vaatteita, yms. tarpeen mukaan 0 euroa
yhteensä 90-260 euroa, ja tarvikkeet pysyvät hyvinä vuosien retkeilyä varten.
Ja jos tuntuu että tykkää retkeilystä enemmän niin sitten aletaan hifistellä ja panostaa vaatteisiin ja varusteisiin, jotka todellakin hankitaan/päivitetään pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä. Minun ja miehen vakio retkisetti on seuraava, siitä otetaan mukaan tarpeen mukaiset kalusteet riippuen siitä mikä on ilmasto ja vuodenaika, viikon vaellus vai leirintäalueen nurmineliö:
- 3 hengen teltta (300 eur tarjouksesta)
- makuupussit ja makuualustat
- makuupussilakana
- rinkat + tarpeeksi kiinnitysmatskuja
- trangia
- retkiveitset
- astiasetti
- päälamppu
- vedenkestävät pussukat
- retkikengät
- retkivaatteet, usein ihan perus anorakki
- suunnitelmissa via ferrata -setit molemmille, ei ole vielä hankittu.
Näistä ei siis isoa osaa edes tarvitse jos ei vielä tiedä onko vaeltaminen oma juttu ja tuleeko sitä mentyä luontoon niin usein että tulee rompetta käytettyä. Aika pienellä määrällä tavaraa sitä pärjää, koko ideanahan onkin että sitä kivempi vaeltaa mitä vähemmän raahaa mukana.
Kivoja vaellus/retkihetkiä teille :)
Kyllähän noihinkin saa rahaa menemään alussa. Ja leirintäalueella telttailu on täysin eri asia. Sinne nyt voi varmasti mennä vaikka vetolaukun kanssa ja korkkarit jalassa. Kiinnostus on siis leirintäalueiden ulkopuolella telttailusta. Ap
Eräretki? Voi nukkua tuvissa. Jos tuvan meteli rassaa 30e teltta toimii kesällä. Olen ollut. Yölämpötila kannattaa tietää. Yli 5 niin on hyvä. Kenttäpakin saa kympillä. Inttikamat on hyviä. Jos teet päiväretkiä joita tulee tehtyä verkkarit ja lenkkarit käyvät. Ruokaa voi kokata 1 tai 2 euroa ateria.
Pyöräretki? Mitä saat mahtimaan laukkuihin voi ottaa mukaan.
Jos olisin rahaton retkeilyä olisi paljon. Tavaroita voi ostaa käytettynäkin tai lainata. Tullut kerättyä paljonkin 20v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu maastosta. Itse en ehkä ihan lähtisi kumisaappailla liukkaille kalliorinteille. Ap
Suomesta ei sellaisia maastoja löydy, jossa kunnollisilla kumisaappailla ei pärjäisi. Sitten on eri asia, jos lähdetään ulkomaille vuoristoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen huomannut nyt kesällä kun olen alkanut hankkimaan retkeilyvarusteita, että ei se halpaa ole. Toisaalta, se on kertakustannus suurimmaksi osaksi ja kun tietyt varusteet on hankittu, niillä voi sen jälkeen tehdä edullisia retkiä vaikka kuinka paljon, varsinkin kun pitää varusteista huolta. Suomessa on 40 kansallispuistoa ympäri Suomen ja jokamiehenoikeudet, itse retkeily aktiviteettina ei maksa mitään, tämä ei ole itsestäänselvyys pohjoismaiden ulkopuolella. Monet retkeilyvarusteet, esim. kengät, vaatteet ja rinkka ja erilaiset työkalut ovat erittäin hyödyllisiä myös arkikäytössä, joten kustannus ei mene pelkästään retkeilyyn. Alkuun se kyllä on kova paukku, kun kaikki pitää kerralla hankkia. Siksi kannattaakin pitää silmät auki ympäri vuoden ja hyödyntää tarjouksia, hankkia pikkuhiljaa. Kyllä ne lopulta itsensä takaisin maksaa hienojen retkeily- ja luontokokemusten muodossa.
Jokamiehenoikeudet ei anna lupaa tehdä tulta eikä edes yöpyä tuosta vain. Vaeltaa toki saa, mutta turhan usein kuvitellaan, että teltan saa pystyttää minne tahansa ja että nuotio on subjektiivinen oikeus.
Toki, en tarkoittanutkaan että niiden varjolla saa tehdä ihan mitä huvittaa, mutta jostain luin että esim Uudessa-Seelannissa kiertää vartijoita kansallispuistoissa tarkastamassa onko telttailumaksut maksettu. Eikä aina tarvitse nuotiota tehdä, retki- tai risukeitin on sallittu käyttää aika vapaasti, toki aina varovaisuutta noudattaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei sellaisia maastoja löydy, jossa kunnollisilla kumisaappailla ei pärjäisi. Sitten on eri asia, jos lähdetään ulkomaille vuoristoon.
No, en voi väittää vastaan, kun en ole kokeillut. Mutta voisin kuvitella, että Kolilla tai vastaavissa kumisaappaat ovat aika liukkaat. Lisäksi ne eivät hengitä, joten jalat hikoilevat lämmössä. Varmasti tähänkin on vaellukseen tarkoitettuja kumisaappaita mutta itse ostin vähän aikaa sitten uudet kumpparit, enkä voisi kuvitella ne jalassa vaikeakulkuisia maastoja käveleväni. Kapea nilkka ja pohje, jolloin varsi taittuu, eikä tue yhtään nilkkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en voi väittää vastaan, kun en ole kokeillut. Mutta voisin kuvitella, että Kolilla tai vastaavissa kumisaappaat ovat aika liukkaat. Lisäksi ne eivät hengitä, joten jalat hikoilevat lämmössä. Varmasti tähänkin on vaellukseen tarkoitettuja kumisaappaita mutta itse ostin vähän aikaa sitten uudet kumpparit, enkä voisi kuvitella ne jalassa vaikeakulkuisia maastoja käveleväni. Kapea nilkka ja pohje, jolloin varsi taittuu, eikä tue yhtään nilkkaa. Ap
Kolilla kävelee ihan tavallisissa lenkkareissa (kokemusta on). Suomen oloissa vaativinta maastoa on varmaan Haltilla, mutta sielläkin pärjää hyvin kumppareilla (kokemusta on siitäkin). 1990-luvun alussa kaikilla oli vielä Nokian Kontiot tai Partiot. Lapin autiotuvilla ei nähnyt silloin vielä vaelluskenkiä lainkaan.
Vaelluskengät on kalliita mutta jos autolla menee leirintäalueelle niin ei tarvita niitä kenkiä eikä rinkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolilla kävelee ihan tavallisissa lenkkareissa (kokemusta on). Suomen oloissa vaativinta maastoa on varmaan Haltilla, mutta sielläkin pärjää hyvin kumppareilla (kokemusta on siitäkin). 1990-luvun alussa kaikilla oli vielä Nokian Kontiot tai Partiot. Lapin autiotuvilla ei nähnyt silloin vielä vaelluskenkiä lainkaan.
Kumpparit ja villasukkahan on se yhdistelmä, jolla vanhat patut on metsiä kolunneet vuosikymmeniä. Ihan pätevä kombo vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ollut Kolilla ihan tavallisilla lenkkareilla. Kastoin kyllä lenkkarit ja samoin sukat. On myös aika raskasta tarpoa pikkulenkkareissa, jotka eivät tue yhtään. Itselleni ainakin kengät ovat melkeinpä tärkein asuste. Huonot jalkineet tekevät aika paljon vahinkoa. Jokainen saa toki kulkea mikä itselle parhaiten sopii. Ap
Ihme puhetta tuo että kyllä ennen pärjättiin kumisaappailla jne. Varmasti, kun ei paljon muuta tarjontaa silloin ennen ollut. Nykyään kuitenkin on, eikä moni halua lähteä luontoon pärjäämään huonoilla varusteilla, kun parempiakin vaihtoehtoja on. Mukavampi sinne on mennä viihtymään kuin taistelemaan hampaat irvessä olosuhteita vastaan. Silloin siitä kokemuksesta ja maisemistakin saa paljon enemmän irti ja todennäköisyys lähteä toistekin on huomattavasti suurempi.
Käytän Eccon goretex-kävelykenkiä patikoidessani. Ihan parhaat jalkineet. En tykkää nilkan jäykistävistä korkeanmallisista vaelluskengistä muutenkaan. Nuo Eccot olivat löytö alennusmyynnistä, miesten kengät vaikka nainen olenkin.
Haastavinta on ollut löytää suht edullisia mutta hyvälaatuisia KEVYITÄ varusteita retkeilyyn. Käy lonkkien päälle, jos rinkka painaa yli 25 kg.
Yhden hengen "ruumisarkkuteltta" ja 3 vuodenajan makuupussi, sekä saksalainen partiorinkka ovat kestäneet jo vuosia.
No höpön höpö! Ihan tavallisessa metsämaastossa saatikka valmiilla poluilla pärjää ilman vaelluskenkiä. Itselläni on ollut vuosia kalvolliset varsilenkkarit, oikein märillä keleillä kumisaappaat. Olen viikottain metsässä ja niillä samoilla lenkkareilla voi ulkoilla muuallakin kuin maastossa.
Rinkka on kyllä näppärä, mutta myös pitkäikäinen, kuten teltta ja makuupussikin. Hinnan voi helpostikin jakaa 20 vuodella ja 10 vuottakin on paljon. Meidän teltalla on ikää 15 vuotta, talvimakuupusseilla 20 v, kesäpusseilla 5 v. Edellisen kesäpussin sain teininä, että sekin ehti olla käytössä 20 v.