Ekaluokkalaisen luokassa ei ole pöytiä ja tuoleja kaikille!
Mitä ihmettä?! Kävimme lapsen kanssa opettelemassa koulutietä, ja kurkkasimme uuden koulun sisälle: luokassa oli istumapaikat ehkä puolelle porukkaa, sitten oli säkkituoleja, palleja, joku katsomotyyppinen rakennelma ja kiipeilyseinä! Eikö ekaluokkalaisten tarvitse enää nykykoulussa tehdä ollenkaan kirjatehtäviä vai tehdäänkö ne lattialla? Ope oli paikalla ja kertoi, että vuorotellen sitten. Kaipaili myös pulpetteja, mutta niitä ei nyt vaan ole. Opettajat, mitä ihmettä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Kyse on myös siitä, että koska opettajilta on lastenoikeuksien nimessä viety lähes kaikki kurinpitovaltuudet, niin ei yksinkertaisesti ole keinoja saada kaikkia oppilaita istumaan pulpetissa ja olemaan hiljaa. Kilteimmät oppilaat ehkä suostuvat jäpittämiseen pulpetissa, mutta muut eivät.
jäpittää armeija slangia ts istutaan jakkaralla selkä suorana,
Suurin osa lapsista taitaa olla somppujen rutsalapsia, joten mitä sitä älyä tuhlaamaan.
Se on kuitenkin väärin ja epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!
Hälisevät, voimistelevat ja paikkaa vaihtavat oppilaat häiritsisivät minun keskittymistäni.
Opin parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat ovat hiljaa pulpeteissaan.
Kukaan ei opi parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat istuvat hiljaa paikallaan. Tämä on ihan selkeä fakta. Ei ole mitään tehoa sillä ennenvanhaisella opettaja kaatakoon tiedon päähäni. Oppiminen on aina työtä ja se tehdään itse. Opettaja voi tässä auttaa, mutta ei kaataa tietoa päähän.
On tuolla vanhanaikaisella oppimistavalla ollut aikamoinen teho.
Olemme sen avulla olleet Pisa-vertailun kärjessä!Sen selitys ei ole vanhanaikainen opetustapa. Kyse ei ole sillo7nkaan ollut tiedon kaatamisesta tai "opettaja opettaa ja oppilas istuu", se ei vaan koskaan toimi niin.
Olihan se ennen niin, että opettaja opetti ja oppilaat kuuntelivat.
Oli kirjat, joista oppilaat harjoittelivat kokeita varten.
Hyvin toimii!
Se on paras tapa ja sillä voitimme Pisa-huipun.
Vierailija kirjoitti:
Tulepa takaisin sieltä 50-luvulta. Miksi nykykoululaiset pitäisi tunkea niin ahdistavan jäykkään muottiin? Istumaan tuntitolkulla pulpetissa ja aikuisena on sitten selkä sökönä jo kolmekymppisenä?
Enemmän luovuutta, enemmän vaihtoehtoja, enemmän tilaa hengittää, liikkua ja oppia! Sitä lapset tarvitsevat?
välitunnit on olemassa , tosin lapsia kyyditään autolla vaikka olisi kilometrin matka. Ei muuta kun kävellen kouluun vaikka olis 1,8 km. Sitten osa pelaa kotona huonossa asennossa. Ne jotka on rauhattomia niin tuo malli on kai niille hyvä, voi liikkua luokassa. Taitaa olla aika hulabaloota.
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se toimistotyössäkin nykyään on. Erillisiä pöytä ja tuoli -paikkoja ei ole kaikille työntekijöille, koska osa tekee työtä kotona tai muualla. Lapset totutetaan tuohon nyt pienestä pitäen.
Varmaan on näin.
Monta muutakin asiaa opetetaan koulussa siten, että niiden halutaan olevan lapsille itsestään selvää.
Vähän niin kuin ohi vanhempien päätetään, mihin tulevia ikäpolvia halutaan totuttaa.
Tavallaan vaarallistakin, että jokin joukko päättää keskenään, mihin suuntaan lapsia ja nuoria opetetaan.
Heille voi opettaa ideologioita koulussa, joit pitävät sitten itsestään selvinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulokset on laskeneet, kun näihin avoimiin oppimisympäristöihin on lähdetty. Okei, voi vielä toimia, jos luokan sisällä tuollainen käytäntö, mutta kun on kouluja, joissa ei ole luokkia, vaan monia kymmeniä oppilaita samassa avoimessa ympäristössä, niin se on todella levotonta ja melutaso hirveä. Tosin pitäähän lasten oppia avokonttoreihin, joissa tulevaisuudessa työskentelevät. Onhan sekin todettu, että avokonttirit laskevat työtehokkuutta ja vaikuttavat negatiivisesti jaksamiseen. Sama kouluissa.
Pisa-tulokset alkoi laskea jo aiemmin, koska on niin paljon m**hanmuuttajataustaisia lapsia, joista varsinkin pojat eivät osaa edes kunnolla lukea. Tämä on todettu ihan julkisestikin, että pieni porukka vääristää koko ikäryhmän tuloksen. Ikävää mutta totta.
olenpa lukenut lehdestä että Itä-Suomen ja Lapin pojat huonontaa pisa tuloksia.
On se töissäkin ärsyttävää, kun on siirrytty monitoimitiloihin.
Ei voi pitää mitään tuttua omalla pöydällään, kun joka aamu päivän eka valitsee parhaan pöydän.
Itse kannatan koppikonttoreita. Sai keskittyä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!
Hälisevät, voimistelevat ja paikkaa vaihtavat oppilaat häiritsisivät minun keskittymistäni.
Opin parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat ovat hiljaa pulpeteissaan.
Kukaan ei opi parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat istuvat hiljaa paikallaan. Tämä on ihan selkeä fakta. Ei ole mitään tehoa sillä ennenvanhaisella opettaja kaatakoon tiedon päähäni. Oppiminen on aina työtä ja se tehdään itse. Opettaja voi tässä auttaa, mutta ei kaataa tietoa päähän.
pojat pärjäsi ennenvanhaan koulussa, miten niistä nyt on tullut tyhmiä
Töihinkin olisi kiva saada leuanvetotankoja ja säkkituoleja. Itse tykkään lojua säkkituolissa läppäri sylissä. Olisi mukavampaa kirjoittaa päivän rapsoja ja hoitosuunnitelmia sellaisessa lojuen, kuin huonolla kanslian tuolilla.
Välillä voisi roikkua leuanvetotangossa ja venyttää väsynyttä selkää. Sellaiset pomppupallotkaan ei haittaisi. Mummut tykkäisi, kun hoitsut välillä hyppelisi pyörätuolien välissä pomppupalloilla.
Kuulostaa ergonomiselta katastrofilta. Mitään kirjallista ei pysty tekemään kunnolla ilman tuolia ja pöytää, käytettiin kynää ja paperia, tablettia tai läppäriä.
Tulevaisuudentutkijoilta ei ole kysytty tässäkään mitään.
Futurismi on ihan oikea tieteenala.
Yhtä pelleilyä tää uusi opetussuunnitelma.
Alakoulussa otettiin liiankin vakavasti ja kyllä vitutti se toiminta ja jankutus.
Yläkoulussa ovat uskaltaneet toimia normaalisti.
Onhan näitä kirjattomia koulujakin.
Käytännössä säästetään vaan rahaa.
Kuopus menee ysille ja onneksi tää peruskoulu loppuu.
Taitaa olla pahinta tää toteutus juuri alakoulussa.
Saatika mitä vielä tulee eteen tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuolla vanhanaikaisella oppimistavalla ollut aikamoinen teho.
Olemme sen avulla olleet Pisa-vertailun kärjessä!Sen selitys ei ole vanhanaikainen opetustapa. Kyse ei ole sillo7nkaan ollut tiedon kaatamisesta tai "opettaja opettaa ja oppilas istuu", se ei vaan koskaan toimi niin.
Olihan se ennen niin, että opettaja opetti ja oppilaat kuuntelivat.
Oli kirjat, joista oppilaat harjoittelivat kokeita varten.
Hyvin toimii!
Se on paras tapa ja sillä voitimme Pisa-huipun.
Katsos kun kirjat maksaa. Nyt niitä kierrätetään ja tehtäväkirjoja saa vain muutamasta aineesta.
Kohta kirjoja tuskin saa, ehkä monisteita tai jotain muuta.
Kirjaston koulu on ihan pimeä ajatus.
Jos joku sota kaataa kaikki tietotekniikan, vihdoin pääsemme takaisin paperiaikaan.
Mutta kauheaa, kun kaikki tieto on kadonnut tietotekniikkamaailman tuhon myötä.
Joku voi esim tuhota back-up - muistit ja kaikki ulkoiset tallentimet maailmalla.
Haluaisin siirtyä selkeälle 1920-1930 -luvulle.
Vain lääketiedettä ja sosiaaliturvaa vaivaisille ja vanhoille jäisin kaipailemaan nykyajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän jokaisella oppilaalla pitää olla luokassa se oma paikka, vaikka olisikin niitä säkkituoleja jne. Lapsi voi sitten joustavasti valita tuon oman paikan ja siitä siirtymisen suhteen että missä haluaa milloinkin työskennellä. Ihan älytöntä ettei jokaiselle ole pulpettia enkä ole aikaisemmin tuollaisesta edes kuullut. Veikkaan että lisää järjestyshäiriöitä, sillä monia sähläreitä ihan oikeasti rauhoittaa se että heillä on oma paikka, oma turvallinen tilansa luokassa.
T: opettaja itsekin
Veikkaat väärin. Kannattaisi sinunkin tutustua aiheeseen ennen tuomitsemista.
Ehkä sinun kannattaisi tutustua aiheeseen vähän laajemmin. Ruotsissa avoimet tilat ja ilmiöopppiminen ovat olleet jo pidempään käytössä, mutta nyt todettu toimimattomaksi ja siellä ollaan siirtymässä takaisin perinteiseen ja toimivaan malliin.
Surullista ettei Suomessa voida oppia Ruotsin virheestä, vaan halutaan kopioida epäonnistunut kokeilu.
Koko ajan paskemmaksi menee.