Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen luokassa ei ole pöytiä ja tuoleja kaikille!

Vierailija
05.08.2019 |

Mitä ihmettä?! Kävimme lapsen kanssa opettelemassa koulutietä, ja kurkkasimme uuden koulun sisälle: luokassa oli istumapaikat ehkä puolelle porukkaa, sitten oli säkkituoleja, palleja, joku katsomotyyppinen rakennelma ja kiipeilyseinä! Eikö ekaluokkalaisten tarvitse enää nykykoulussa tehdä ollenkaan kirjatehtäviä vai tehdäänkö ne lattialla? Ope oli paikalla ja kertoi, että vuorotellen sitten. Kaipaili myös pulpetteja, mutta niitä ei nyt vaan ole. Opettajat, mitä ihmettä?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ällottää piirtää näitä eläintarhakouluja töissäni (arkkitehtina). Miten ihmeessä yksikään lapsi voi ikinä oppia mitään jos kaikki kalusteet, tuolit, tasot ja kiipeilyseinämultimediaseinäkeflexipaikat ovat hujan hajan isossa tilassa? Ihan kauhea kaaos, tulee paha olo jo ajatuksestakin. Tuommoisissa tiloissa on aina kaamea melu, hälinä ja vatkaaminen, kun lapsilla ei ole minkäänlaista järjestystä.

Jos itse saisin päättää, niin kouluihin tulisi 80% perinteisiä pulpettiluokkia tussitauluineen, ja nuo apinatarhat sitten erikseen ilmiötunneille ja oppituntien ulkopuoliseen käyttöön. Mutta ei. Kaiken pitää olla tehokasta, monikäyttöistä, ilmiömäistä, multimaagista (suomeksi: tunkea enemmän lapsia pienempiin tiloihin ja jaetuilla välineillä). Inhottaa jo ajatuskin että omat lapset sitten tulevaisuudessa joutuvat todennäköisesti noihin flexiluokkiin.

Olet oikeassa.

Kerro samalla, miksi juuri rakennettuun Vehmaisten kouluun Tampereella tuli pinnoittamattomat betonilattiat ja pinnoittamattomat betonipilarit.

Ovatko ne mielestäsi jotenkin hienot ja kauniit. Minusta aivan älyttömän rumat.

(olen rakennuspuolen DI Tampereelta)

Ohhoh, tulipas katsottua noita Tampereen kuvia. Näyttäisi että koulussa on haluttu neutraalit ja toisiinsa sointuvat värit ja materiaalit, mutta näin kohderyhmää ajattellen lopputulos on omaan makuuni kyllä turhan oikeuslaitos/terveyskeskusmainen... Betonilattia on kiillotettu, eli helppo ja halpa siivota ja kunnossapitää. Betonirunko on näkyvissa kai samankaltaisista syistä. Pyöreissä pilareissa ei ole kulmia jotka voisivat murtua, betonia ei tarvitse pahemmin maalata tai ylläpitää, ja kysyttäessä on helppo sanoa että ko. ratkaisu antaa 'modernin teollisen säväyksen' sisätiloille. Jokainen voi tietysti itse muodostaa mielipiteensä mitä näistä sisätiloista tykkää.

Harmi että kaikki päätökset menevät aina raha/budjetti (tai siis sen puute) edellä.

t. arkkitehti

Vierailija
42/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!

Hälisevät, voimistelevat ja paikkaa vaihtavat oppilaat häiritsisivät minun keskittymistäni.

Opin parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat ovat hiljaa pulpeteissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä "Hiljaa kuin kusi sukassa" - mallin kannattajista kukaan tutustunut pulpetittomien luokkien käytäntöihin ja vaikutuksiin?

Olen, fysioterapeuttina olen valitettavasti joutunut tutustumaan siihen, miten niska- ja hartiaseudun vaivat lisääntyvät, kun tehtäviä tehdään lattialla makoillen, kun pöytäpaikkaa ei löydy. Käden motoriikka ei toimi kovinkaan hyvin, kun siihen käteen pitää samalla nojata.

Avokonttoreissa jokaisella on sentään tuoli ja pöytäpaikka, luokasta ei voi lähteä etätöihin kotiin, jos ei saa kunnollista työpistettä käyttöönsä.

Ja mitä tulee liikkumiseen luokassa, niin liikunnan (lyhyen koulutyön keskeytyksen) tulisi olla kaikilla samaan aikaan eikä siten, että osa hortoilee koko ajan paikasta toiseen sekoittaen muiden keskittymisen. Paikasta toiseen vaeltava nomadilauma ei opi, koska se ei kuuntele edes ohjeita.

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta!

Tuo minuakin ihmetyttää, että miten tarkkuutta vaativissa hommissa ei mene niskat täysin jumiin jos joutuu lattialla tai säkkituolin päällä työskentelemään. Kyllä me nykyopettajat pidetään paljon jumppatuokioita kesken koulupäivän (ainakin pienemmille oppilaille) ja yritetään sitä kautta pitää vireystila optimaalisena ja niskat vetreinä mutta ihan hullua ettei pöytiä ole enää kaikille... Vaikka itse maalaankin usein lattialla maaten tai jossain aivan muussa älyttömässä asennossa, niin en todellakaan oleta että se on kaikille muille hyväksi tai ainut oikea tapa työskennellä. 

T: ope

Vierailija
44/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulpetiton, avoin oppimisympäristö, jossa lapsi saa etsiä itselleen mukavimman työskentelyasennon, on huomattavasti parempi oppimisen kannalta, kuin perinteinen malli, jossa jokainen istuu vain hiljaa ja paikallaan tuolilla. Ja kuten ap sanoo, luokassa on pulpetteja niille, joille se on paras työskentelypiste. Ei siis ole pakko olla säkkituolissa tai lattialla.

Pulpetti on paras.

Vierailija
45/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!

Hälisevät, voimistelevat ja paikkaa vaihtavat oppilaat häiritsisivät minun keskittymistäni.

Opin parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat ovat hiljaa pulpeteissaan.

Mutta entä ne, joille tämä tapa oppia ei sovi?

Vierailija
46/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa elämäsi olla vaikeaa ja keskittymiseni vaatii, ettei kukaan liiku ympärilläsi. Toivottavasti et aja autoa.

Vierailija
47/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ällottää piirtää näitä eläintarhakouluja töissäni (arkkitehtina). Miten ihmeessä yksikään lapsi voi ikinä oppia mitään jos kaikki kalusteet, tuolit, tasot ja kiipeilyseinämultimediaseinäkeflexipaikat ovat hujan hajan isossa tilassa? Ihan kauhea kaaos, tulee paha olo jo ajatuksestakin. Tuommoisissa tiloissa on aina kaamea melu, hälinä ja vatkaaminen, kun lapsilla ei ole minkäänlaista järjestystä.

Jos itse saisin päättää, niin kouluihin tulisi 80% perinteisiä pulpettiluokkia tussitauluineen, ja nuo apinatarhat sitten erikseen ilmiötunneille ja oppituntien ulkopuoliseen käyttöön. Mutta ei. Kaiken pitää olla tehokasta, monikäyttöistä, ilmiömäistä, multimaagista (suomeksi: tunkea enemmän lapsia pienempiin tiloihin ja jaetuilla välineillä). Inhottaa jo ajatuskin että omat lapset sitten tulevaisuudessa joutuvat todennäköisesti noihin flexiluokkiin.

Rahastahan tässä on koko ajan kyse... Koska nykypäivänä ei ole enää tarkkiksiakaan olemassakaan, niin pitäisi todellakin panostaa siihen että ryhmät ovat riittävän pienet ja käytettävät tilat ei liian hälyisät missään nimessä. Varsinkin monet kirjolaiset kärsivät siitä että ryhmä on liian iso, opetustila liian kaikuisa jne. Kouluihin ylipäänsä tarvittaisiin enemmän erkkaopettajia, koulunkäyntiavustajia, lailla säädetty maksimiluku opetusryhmän koolle. Ymmärrän hyvin erityisoppijoiden ongelmia kun olen itsekin neuroepätyypillinen. 

T: ope

Vierailija
48/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

Kerro samalla, miksi juuri rakennettuun Vehmaisten kouluun Tampereella tuli pinnoittamattomat betonilattiat ja pinnoittamattomat betonipilarit.

Ovatko ne mielestäsi jotenkin hienot ja kauniit. Minusta aivan älyttömän rumat.

(olen rakennuspuolen DI Tampereelta)

Ohhoh, tulipas katsottua noita Tampereen kuvia. Näyttäisi että koulussa on haluttu neutraalit ja toisiinsa sointuvat värit ja materiaalit, mutta näin kohderyhmää ajattellen lopputulos on omaan makuuni kyllä turhan oikeuslaitos/terveyskeskusmainen... Betonilattia on kiillotettu, eli helppo ja halpa siivota ja kunnossapitää. Betonirunko on näkyvissa kai samankaltaisista syistä. Pyöreissä pilareissa ei ole kulmia jotka voisivat murtua, betonia ei tarvitse pahemmin maalata tai ylläpitää, ja kysyttäessä on helppo sanoa että ko. ratkaisu antaa 'modernin teollisen säväyksen' sisätiloille. Jokainen voi tietysti itse muodostaa mielipiteensä mitä näistä sisätiloista tykkää.

Harmi että kaikki päätökset menevät aina raha/budjetti (tai siis sen puute) edellä.

t. arkkitehti

Kiitos oikein paljon, kun vastasit ❤️❤️

Asia on askarruttanut minua (insinööriä) jo pitkään.

Eli helppo ja halpa ylläpitää on tärkeämpi peruste kuin viihtyisyys ja kauneus.

Tuulikaaoista ei saanut astua sisälle muuta kuin sukkasillaan. Siis aikuisetkaan. Tai sitten suojapussukat kenkien päälle. Kyllä tulee siivous näin halvaksi. (Tuntui hullulta etenkin, kun se ruma betonilattia oli esillä vain)

En oo käynyt tuolla jotain pariin vuoteen enää, kun lapset meni jo yläkouluun.

Paljon kauniimpi ja hienompi oli Vehmaksten koulun väistökouluna toiminut Vuoreksen koulu.

"moderni teollinen säväys" Hyvin muotoilit tuon lauseen. Sen vaikutelman tuosta Vehmaksten koulusta juurikin saa!

Kiitos vielä, kun vastasit. Minua on askarruttanut, miksi noin ruma koulu piti rakentaa.

Terv: DI

Vierailija
49/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennetaanko perinteisiä pulpetrikluluja enää lainkaan.

Vierailija
50/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suuntaus johtuu siitä, että opet ei enää pysty pitämään erilaisia oppijoita paikallaan, kun ne on integroitu.

Myös kännyköiden aiheuttamat levottomuudet häiritsevät. Lapset ei enää osaa olla paikoillaan.

Vierailija
51/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä suuntaus johtuu siitä, että opet ei enää pysty pitämään erilaisia oppijoita paikallaan, kun ne on integroitu.

Myös kännyköiden aiheuttamat levottomuudet häiritsevät. Lapset ei enää osaa olla paikoillaan.

Mitä itseisarvoa on paikallaan olemisella?

Vierailija
52/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alko oikeasti naurattamaan ajatus ekaluokkalaisista laveeraamassa peiteväreillä tai liimaamassa glitteriä jossain säkkituolin päällä. Varmaan käsityöt myös onnistuvat kätevästi ja leikkaaminen ja siitä tulevan sotkun siivoaminen... 

T: se sama ope edelleen

Edelleen, tutustu aiheeseen ennen tuomitsemista.

Tämä vaan jankuttaa että tutustu tutustu ota selvää, no anna helvetti jotain linkkejä tms. mistä faktat selviää jos olet niin perillä.

Vierailija
53/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alko oikeasti naurattamaan ajatus ekaluokkalaisista laveeraamassa peiteväreillä tai liimaamassa glitteriä jossain säkkituolin päällä. Varmaan käsityöt myös onnistuvat kätevästi ja leikkaaminen ja siitä tulevan sotkun siivoaminen... 

T: se sama ope edelleen

Musiikintunnitkin sujuu hyvin, kun siellä kiipeilyseinällä roikkuu alaspäin nokkahuilua soittaen.

Vierailija
54/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää miten nämä pulpetittomat koulut ovat vaikuttaneet lasten ryhtiin.

Mun lapsi aloittaa nyt viidennen vuoden pulpetittomassa luokassa eikä hänellä ole mitään vikaa ryhdissä. Idea onkin siinä, että päivän aikana voi työskennellä seisten korkean pöydän ääressä, risti-istunnossa tai mahallaan maaten lattialla, säkkituolissa tai sitten ihan perinteisesti tuolilla istuen pöydän ääressä. Koulupäivä kestää 5-6 h, nukkumiseen menee 9-10 h ja loput päivästä lapseni liikkuu monin tavoin. Aika pieni merkitys tuolla koulussa vietetyllä ajalla. Enemmän ryhtiin varmasti vaikuttaa huono patja/ tyyny ja vapaa-ajan liikkumattomuus.

Vierailija
55/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itseisarvoa on paikallaan olemisella?

Kyllä välillä pitää osata rauhoittuakin. Oppiiko nämä sitä ollenkaan jos sitä ei koskaan edellytetä

Vierailija
56/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ekathan opettelevat vasta kirjoittamaan! Ergonomia on siinä aika tärkeää. Ei lattialla maatessa opi oikeaa kynäotetta. Tosin tuossa luokassa ei ollut edes sitä lattiatilaa juurikaan, koska oli sellainen pehmustettu lattia ja tilaa supervähän.

T. Ap

Luultavasti kuitenkin tekevät pienryhmissä noita, joten kaikki ei ole samaan aikaan luokassa edes.

Vierailija
57/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko yksi syy pinnoittamattomiin betonilattioihin olla että oppilaat oireilevat kouluissa paljon materiaalipäästöjen vuoksi. Jättämällä lattiat pinnoittamatta, ei tule ongelmaa liian aikaisesta pinnoituksesta. Lattiavalu saa kuivua rauhassa.

Vierailija
58/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää miten nämä pulpetittomat koulut ovat vaikuttaneet lasten ryhtiin.

Mun lapsi aloittaa nyt viidennen vuoden pulpetittomassa luokassa eikä hänellä ole mitään vikaa ryhdissä. Idea onkin siinä, että päivän aikana voi työskennellä seisten korkean pöydän ääressä, risti-istunnossa tai mahallaan maaten lattialla, säkkituolissa tai sitten ihan perinteisesti tuolilla istuen pöydän ääressä. Koulupäivä kestää 5-6 h, nukkumiseen menee 9-10 h ja loput päivästä lapseni liikkuu monin tavoin. Aika pieni merkitys tuolla koulussa vietetyllä ajalla. Enemmän ryhtiin varmasti vaikuttaa huono patja/ tyyny ja vapaa-ajan liikkumattomuus.

Risti-isatunta on pidemmän päälle huono polville.

Käytin vuosikaudet Risti-isatuntaa. Polvet huonot, vaikka oon notkee

Vierailija
59/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos jotain hyvää pitää löytää tuosta, niin parempi se että luokassa on ne muutamat normaalit pulpetit kuitenkin, ja muut istumismuodot muualla. Miettikää millaista on keskittyä omaan tehtävään kun edessä/vieressä joku pomppii jumppapallon päällä ja toinen heiluu tasapainotyynyllä. Molemmista tulee myös ääntä luokkaan 🙄

Toivottavasti tosiaan ovat pienryhmissä! Muuten ihan kamala kaaos jos yksi on lattialla ja toinen puolapuissa ja ne normaalit yrittää pulpeteissaan pärjätä.

Vierailija
60/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden muksun äitinä sanon, että meudän lapsille tämä oppiminen oli parempi vaihtoehto kuin omalla pulpetilla jne.

Luokassa kun on harvoin hiljaista, vaikka pulpeteissa istuttaisiinkin sievästi ja komento on hiljaa.

Esikoisen oppiminen lähti nousuun, kun kolmannella saikin valita itse paikkansa ja sai tehdä omaan tahtiin.

Hän hakeutui aina käytävälle (he saivat käyttää omaa koulu siipeä oppimiseen. Opettaja näki kaikkien sijainnit tabletilta.

Poika teki tehtävänsä käytävän sohvanurkkauksessa yksin. Painotus sillä, että sai olla rauhassa, pystyi keskittymään. Apua sai heti, kun pyysi.

Nämä vaeltajat ansaitsivat tuon paikkansa, ettei sieltä kaikkia luokasta ulos päästetty.

Tänä vuonna kirjoitti ja hyvin pääsi jatko-opiskelupaikkaankin.

Tytär lopetti nyt yläasteen ja pääsi luonnontiedelukioon. Hän oli peruskoulussa enemmän kokeilija. Opiskeli milloin missäkin.