Ekaluokkalaisen luokassa ei ole pöytiä ja tuoleja kaikille!
Mitä ihmettä?! Kävimme lapsen kanssa opettelemassa koulutietä, ja kurkkasimme uuden koulun sisälle: luokassa oli istumapaikat ehkä puolelle porukkaa, sitten oli säkkituoleja, palleja, joku katsomotyyppinen rakennelma ja kiipeilyseinä! Eikö ekaluokkalaisten tarvitse enää nykykoulussa tehdä ollenkaan kirjatehtäviä vai tehdäänkö ne lattialla? Ope oli paikalla ja kertoi, että vuorotellen sitten. Kaipaili myös pulpetteja, mutta niitä ei nyt vaan ole. Opettajat, mitä ihmettä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulokset on laskeneet, kun näihin avoimiin oppimisympäristöihin on lähdetty. Okei, voi vielä toimia, jos luokan sisällä tuollainen käytäntö, mutta kun on kouluja, joissa ei ole luokkia, vaan monia kymmeniä oppilaita samassa avoimessa ympäristössä, niin se on todella levotonta ja melutaso hirveä. Tosin pitäähän lasten oppia avokonttoreihin, joissa tulevaisuudessa työskentelevät. Onhan sekin todettu, että avokonttirit laskevat työtehokkuutta ja vaikuttavat negatiivisesti jaksamiseen. Sama kouluissa.
Pisa-tulokset alkoi laskea jo aiemmin, koska on niin paljon m**hanmuuttajataustaisia lapsia, joista varsinkin pojat eivät osaa edes kunnolla lukea. Tämä on todettu ihan julkisestikin, että pieni porukka vääristää koko ikäryhmän tuloksen. Ikävää mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!
Hälisevät, voimistelevat ja paikkaa vaihtavat oppilaat häiritsisivät minun keskittymistäni.
Opin parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat ovat hiljaa pulpeteissaan.
Kukaan ei opi parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat istuvat hiljaa paikallaan. Tämä on ihan selkeä fakta. Ei ole mitään tehoa sillä ennenvanhaisella opettaja kaatakoon tiedon päähäni. Oppiminen on aina työtä ja se tehdään itse. Opettaja voi tässä auttaa, mutta ei kaataa tietoa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä "Hiljaa kuin kusi sukassa" - mallin kannattajista kukaan tutustunut pulpetittomien luokkien käytäntöihin ja vaikutuksiin?
En minä, mutta lapseni on. Sanoo, ettei siinä hälinässä opi mitään. Joten teimme viime vuoden niin, että kulutti vain koulupäivät koulussa ja sitten kotona pidimme kotikoulun ja opiskelimme päivän asiat uudelleen rauhassa lävitse.
Hän ehti käydä kaksi vuotta perinteistä pulpettiopetusta ja sanoi, että hän tykkäsi siitä ja oppi hyvin. Nyt kouluaika menee ihan hukkaan.
Tässä vanhempi on opettanut lapselleen, että vain täydellinen kelpaa eikä koulu ole hyvä.
Mitään muuta ei ole opittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää miten nämä pulpetittomat koulut ovat vaikuttaneet lasten ryhtiin.
Mun lapsi aloittaa nyt viidennen vuoden pulpetittomassa luokassa eikä hänellä ole mitään vikaa ryhdissä. Idea onkin siinä, että päivän aikana voi työskennellä seisten korkean pöydän ääressä, risti-istunnossa tai mahallaan maaten lattialla, säkkituolissa tai sitten ihan perinteisesti tuolilla istuen pöydän ääressä. Koulupäivä kestää 5-6 h, nukkumiseen menee 9-10 h ja loput päivästä lapseni liikkuu monin tavoin. Aika pieni merkitys tuolla koulussa vietetyllä ajalla. Enemmän ryhtiin varmasti vaikuttaa huono patja/ tyyny ja vapaa-ajan liikkumattomuus.
Risti-isatunta on pidemmän päälle huono polville.
Käytin vuosikaudet Risti-isatuntaa. Polvet huonot, vaikka oon notkee
Istuit koko hereillä olo aikasi risti-istunnassa? Kyllä siinä varmasti tulee kipeäksi.
Aloitus olisi voinut odottaa viikon. Aihe on kyllä kiva, mutta selvä provo.
Vierailija kirjoitti:
No, jos jotain hyvää pitää löytää tuosta, niin parempi se että luokassa on ne muutamat normaalit pulpetit kuitenkin, ja muut istumismuodot muualla. Miettikää millaista on keskittyä omaan tehtävään kun edessä/vieressä joku pomppii jumppapallon päällä ja toinen heiluu tasapainotyynyllä. Molemmista tulee myös ääntä luokkaan 🙄
Toivottavasti tosiaan ovat pienryhmissä! Muuten ihan kamala kaaos jos yksi on lattialla ja toinen puolapuissa ja ne normaalit yrittää pulpeteissaan pärjätä.
Kaaos riippuu opettajasta. Olen muutaman kerran hakenut lapseni kesken koulupäivän esim. lääkäriin ja luokassa on ollut täydellinen järjestys ja työrauha, vaikka työpisteitä on erilaisia.
T. Se pulpetittoman lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!
Hälisevät, voimistelevat ja paikkaa vaihtavat oppilaat häiritsisivät minun keskittymistäni.
Opin parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat ovat hiljaa pulpeteissaan.
Kukaan ei opi parhaiten niin, että opettaja opettaa ja oppilaat istuvat hiljaa paikallaan. Tämä on ihan selkeä fakta. Ei ole mitään tehoa sillä ennenvanhaisella opettaja kaatakoon tiedon päähäni. Oppiminen on aina työtä ja se tehdään itse. Opettaja voi tässä auttaa, mutta ei kaataa tietoa päähän.
Ei tuo mikään fakta ole.
Minulle sopii parhaiten istu luokassa ja kuunnella opettajaa.
Jollekin adhd:lle sopii parhaiten olla liikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuolla vanhanaikaisella oppimistavalla ollut aikamoinen teho.
Olemme sen avulla olleet Pisa-vertailun kärjessä!
meidän lapsen luokassa oli sellasia jumppapalloja kunnes yksi valopää päätti leikkiä että ne ovat jalkapalloja
Sellaistahan se toimistotyössäkin nykyään on. Erillisiä pöytä ja tuoli -paikkoja ei ole kaikille työntekijöille, koska osa tekee työtä kotona tai muualla. Lapset totutetaan tuohon nyt pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alko oikeasti naurattamaan ajatus ekaluokkalaisista laveeraamassa peiteväreillä tai liimaamassa glitteriä jossain säkkituolin päällä. Varmaan käsityöt myös onnistuvat kätevästi ja leikkaaminen ja siitä tulevan sotkun siivoaminen...
T: se sama ope edelleen
Musiikintunnitkin sujuu hyvin, kun siellä kiipeilyseinällä roikkuu alaspäin nokkahuilua soittaen.
tämä ja sitten voidaan itkeä kun oppilas x tippuu niskalleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään fakta ole.
Minulle sopii parhaiten istu luokassa ja kuunnella opettajaa.Jollekin adhd:lle sopii parhaiten olla liikkeessä.
Olet väärässä.
En siis usko, että kyse oikeasti olisi siitä, että tuo olisi hyväksi oppimiselle, vaan siitä, että jatkuva liike ja muutos ovat nykyajan muotitrendi. Lapsen pitäisi siis oppia mukautumaan levottomaan ympäristöön. Osalle se varmaan on luontaisesti parempi ja he kukoistavat siellä. Kaikille se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuolla vanhanaikaisella oppimistavalla ollut aikamoinen teho.
Olemme sen avulla olleet Pisa-vertailun kärjessä!
Sen selitys ei ole vanhanaikainen opetustapa. Kyse ei ole sillo7nkaan ollut tiedon kaatamisesta tai "opettaja opettaa ja oppilas istuu", se ei vaan koskaan toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
En siis usko, että kyse oikeasti olisi siitä, että tuo olisi hyväksi oppimiselle, vaan siitä, että jatkuva liike ja muutos ovat nykyajan muotitrendi. Lapsen pitäisi siis oppia mukautumaan levottomaan ympäristöön. Osalle se varmaan on luontaisesti parempi ja he kukoistavat siellä. Kaikille se ei sovi.
Jatnuvaa liikettä tai muutosta ei tässä tavoitella millään tavalla. Eikä levottomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Huomioidaan siis kaikkien muiden lasten tarpeet paitsi niiden jotka oppii parhaiten kun istuvat hiljaa paikallaan hiljaisessa tilassa ja opettaja selittää.
Itselleni sopi "perinteinen" koulu todella hyvin. En pahemmin tehtäviä tai läksyjä tehnyt koska opin tosi hyvin siitä että opettaja selittää. Kunhan tilanne vaan on rauhallinen eikä ole häiriötekijöitä.
Nykyaikaisessa koulussa en kykenisi oppimaan mitään, ahdistuisin vaan liioista virikkeistä.
Nykyään kai opettajakaan ei saa enää paljoa selittää. Lasten on haettava kaikki tieto itse, vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö aikuinen, siis opettaja, pysty jäsentelemään tietoa paljon paremmin kuin lapsi keskimäärin? Miten lapsi voisi itsesyntyisesti tietää, mistä löytyy oikeaa tietoa ja minkä verran eri asioista on syytä tietää? Mistä lapsi saa harkintakyvyn? Miten hän oppii oppimaan oma-aloitteisesti?
Lapsi joka ei jaksa istua normaalisti ja vähän häirikkö niin tuo malli sopii hyvin. Voi löhötä mukavasti. Ne fiksut lapset jotka haluaa oppia niin pystyvät istumaan aloillaan. Ilmiöoppimista, joopa joo.
Tässä uudessa systeemissä pärjää tiedonhaluiset ja aktiiviset oppilaat jotka osaa hakea tietoa jne. Tietenkin vanhemmat kotona vielä sparraavat.
Ja sielllä ne täit mukavasti siirtyy päästä toiseen, säkkituoleilla pyöriessä.