Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen luokassa ei ole pöytiä ja tuoleja kaikille!

Vierailija
05.08.2019 |

Mitä ihmettä?! Kävimme lapsen kanssa opettelemassa koulutietä, ja kurkkasimme uuden koulun sisälle: luokassa oli istumapaikat ehkä puolelle porukkaa, sitten oli säkkituoleja, palleja, joku katsomotyyppinen rakennelma ja kiipeilyseinä! Eikö ekaluokkalaisten tarvitse enää nykykoulussa tehdä ollenkaan kirjatehtäviä vai tehdäänkö ne lattialla? Ope oli paikalla ja kertoi, että vuorotellen sitten. Kaipaili myös pulpetteja, mutta niitä ei nyt vaan ole. Opettajat, mitä ihmettä?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muita tasoja/pöytiä ei ollut. Pöytä-tuolisetti oli 15 oppilaalle, luokassa on 25 oppilasta. Säkkituoleja oli ehkä kolme, palleja kasa (veikkaan, että joku 10kpl). Sitten se katsomo (siirreltävä). Lattia oli pehmeä, seinällä oli kiipeilymahdollisuus, liitutaulua/tussitaulua ei ollut, vain sellainen ihan kapea (0,5metriä leveä) suiro. Seinille ei saa laittaa mitään kiinni, eli edes niitä kirjainmalleja ei ollut missään.

Vierailija
22/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä suostuisi opiskelemaan ilman kunnon istuimia ja pöytiä. Työpaikoilla peräänkuulutetaan niin paljon tuosta ergonomiasta. Huonot asennot kuormittavat niskaa, selkää ja aiheuttavat jännityspäänsärkyä. Miksi lapsille aiheutetaan tahalteen tuollaista kärsimystä. Kyttyräselkäisiä ja -niskaisia heistä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on myös siitä, että koska opettajilta on lastenoikeuksien nimessä viety lähes kaikki kurinpitovaltuudet, niin ei yksinkertaisesti ole keinoja saada kaikkia oppilaita istumaan pulpetissa ja olemaan hiljaa. Kilteimmät oppilaat ehkä suostuvat jäpittämiseen pulpetissa, mutta muut eivät.

Vierailija
24/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulepa takaisin sieltä 50-luvulta. Miksi nykykoululaiset pitäisi tunkea niin ahdistavan jäykkään muottiin? Istumaan tuntitolkulla pulpetissa ja aikuisena on sitten selkä sökönä jo kolmekymppisenä? 

Enemmän luovuutta, enemmän vaihtoehtoja, enemmän tilaa hengittää, liikkua ja oppia! Sitä lapset tarvitsevat? 

Vierailija
25/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä suostuisi opiskelemaan ilman kunnon istuimia ja pöytiä. Työpaikoilla peräänkuulutetaan niin paljon tuosta ergonomiasta. Huonot asennot kuormittavat niskaa, selkää ja aiheuttavat jännityspäänsärkyä. Miksi lapsille aiheutetaan tahalteen tuollaista kärsimystä. Kyttyräselkäisiä ja -niskaisia heistä tulee.

Meinaatko, että koulujen "yksi koko ei sovi kellekään" - pulpetit ovat ergonomisia?

Vierailija
26/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellakin kannatan mm ilmiöpohjaista oppimista ja sitä että luokassa on muutakin rekvisiittaa kuin vain pulpetit. Mutta silti erittäin painokkaasti kannatan sitä että jokaiselle pitää olla joko oma tuoli, oma pulpetti, oma pöytätila tarvittaessa. Ideaalissa luokassa on niitä säkkituoleja, leuanvetotanko jossa saa roikkua/vetää leukoja kun siltä tuntuu, mahdollisuus vaihtaa tavallinen koulutuoli jumppapalloon tai laittaa tasapainotyyny tavalliselle tuolille jne. Mutta ajatus siitä ettei jokaiselle ole "omaa tilaa" tarkkuutta vaativaan työskentelyyn... Kannatan myös koulukirjojen käyttöä, niin että jokainen oppilas voi lukea teoriakirjasta kotona jos ja kun joku asia meni tunnilla oli. Siinä on myös menty mielestäni metsään ettei jokaisella ole enää kirjoja tai muuta paperista aineistoa mihin on helppo tehdä alleviivauksia ja  muistiinpanoja omalla käsialallaan. Vaikka maailma menee enemmän kohti sähköisiä materiaaleja ja niiden käyttöä kohti ei kaikkien lasten silmät yksinkertaisesti kestä jatkuvaa ruutujen tuijottelua, yllättävän monella on migreeniä jo aivan lapsena. 

T: ope

Vierailija
27/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paikallaan istuminen pöydän ääressä muka on ergonomista? Nykyisinhän on tietokonepöytiä, joiden ääressä seisotaan.

Vierailija
28/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä "Hiljaa kuin kusi sukassa" - mallin kannattajista kukaan tutustunut pulpetittomien luokkien käytäntöihin ja vaikutuksiin?

Olen, fysioterapeuttina olen valitettavasti joutunut tutustumaan siihen, miten niska- ja hartiaseudun vaivat lisääntyvät, kun tehtäviä tehdään lattialla makoillen, kun pöytäpaikkaa ei löydy. Käden motoriikka ei toimi kovinkaan hyvin, kun siihen käteen pitää samalla nojata.

Avokonttoreissa jokaisella on sentään tuoli ja pöytäpaikka, luokasta ei voi lähteä etätöihin kotiin, jos ei saa kunnollista työpistettä käyttöönsä.

Ja mitä tulee liikkumiseen luokassa, niin liikunnan (lyhyen koulutyön keskeytyksen) tulisi olla kaikilla samaan aikaan eikä siten, että osa hortoilee koko ajan paikasta toiseen sekoittaen muiden keskittymisen. Paikasta toiseen vaeltava nomadilauma ei opi, koska se ei kuuntele edes ohjeita.

Vierailija
29/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti siellä on opettaja, jota voitte porukalla haukkua ja kiusata.

Vierailija
30/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ällottää piirtää näitä eläintarhakouluja töissäni (arkkitehtina). Miten ihmeessä yksikään lapsi voi ikinä oppia mitään jos kaikki kalusteet, tuolit, tasot ja kiipeilyseinämultimediaseinäkeflexipaikat ovat hujan hajan isossa tilassa? Ihan kauhea kaaos, tulee paha olo jo ajatuksestakin. Tuommoisissa tiloissa on aina kaamea melu, hälinä ja vatkaaminen, kun lapsilla ei ole minkäänlaista järjestystä.

Jos itse saisin päättää, niin kouluihin tulisi 80% perinteisiä pulpettiluokkia tussitauluineen, ja nuo apinatarhat sitten erikseen ilmiötunneille ja oppituntien ulkopuoliseen käyttöön. Mutta ei. Kaiken pitää olla tehokasta, monikäyttöistä, ilmiömäistä, multimaagista (suomeksi: tunkea enemmän lapsia pienempiin tiloihin ja jaetuilla välineillä). Inhottaa jo ajatuskin että omat lapset sitten tulevaisuudessa joutuvat todennäköisesti noihin flexiluokkiin.

Vierailija
31/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ällottää piirtää näitä eläintarhakouluja töissäni (arkkitehtina). Miten ihmeessä yksikään lapsi voi ikinä oppia mitään jos kaikki kalusteet, tuolit, tasot ja kiipeilyseinämultimediaseinäkeflexipaikat ovat hujan hajan isossa tilassa? Ihan kauhea kaaos, tulee paha olo jo ajatuksestakin. Tuommoisissa tiloissa on aina kaamea melu, hälinä ja vatkaaminen, kun lapsilla ei ole minkäänlaista järjestystä.

Jos itse saisin päättää, niin kouluihin tulisi 80% perinteisiä pulpettiluokkia tussitauluineen, ja nuo apinatarhat sitten erikseen ilmiötunneille ja oppituntien ulkopuoliseen käyttöön. Mutta ei. Kaiken pitää olla tehokasta, monikäyttöistä, ilmiömäistä, multimaagista (suomeksi: tunkea enemmän lapsia pienempiin tiloihin ja jaetuilla välineillä). Inhottaa jo ajatuskin että omat lapset sitten tulevaisuudessa joutuvat todennäköisesti noihin flexiluokkiin.

Niin just! Suorat rivit ja suut kiinni! Kuria kouluihin ja opettajille haitarit! Pohjois-Korean malli, paras malli.

Vierailija
32/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paikallaan istuminen pöydän ääressä muka on ergonomista? Nykyisinhän on tietokonepöytiä, joiden ääressä seisotaan.

Moottoroidut tai veivattavat pöydät jotka saa laittaa mieleiseen korkeuteen, juuri tämän unohdin sanoa. Voi myös seistä ja istua jos siltä tuntuu. Harmi vaan että voi olla hiukan tiellä, eikä näy sieltä takaa välttämättä taululle.

Vierailija
33/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan monissa toimistoissa korkeat pöydät, muttei tuoleja, kun työ tehdään seisten.

Vierailija
34/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä "Hiljaa kuin kusi sukassa" - mallin kannattajista kukaan tutustunut pulpetittomien luokkien käytäntöihin ja vaikutuksiin?

En minä, mutta lapseni on. Sanoo, ettei siinä hälinässä opi mitään. Joten teimme viime vuoden niin, että kulutti vain koulupäivät koulussa ja sitten kotona pidimme kotikoulun ja opiskelimme päivän asiat uudelleen rauhassa lävitse. 

Hän ehti käydä kaksi vuotta perinteistä pulpettiopetusta ja sanoi, että hän tykkäsi siitä ja oppi hyvin. Nyt kouluaika menee ihan hukkaan.

Vierailija
35/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

Kerro samalla, miksi juuri rakennettuun Vehmaisten kouluun Tampereella tuli pinnoittamattomat betonilattiat ja pinnoittamattomat betonipilarit.

Ovatko ne mielestäsi jotenkin hienot ja kauniit. Minusta aivan älyttömän rumat.

(olen rakennuspuolen DI Tampereelta)

Vierailija
36/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeasti kamalaa kun lapset saavat itse valita missä työskentelevät!!! Ehdottomasti oltava kaikkien pulpetissa, kun kerran itsekin olen ollut. Kyllä ennen vanhaan sitten oli kaikki paremmin. Oi niitä aikoja...!

Vierailija
37/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulpetit jokaiselle, koska niillä voi lepuuttaa jalkoja. Jalat pöydällä valmentaa johtajaksi.

Vierailija
38/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä palsta olisi ollut olemassa 1960-luvulla, olisivat mammat kilvan haukkuneet peruskoulun.

Vierailija
39/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kaiken lisäksi, kun inkluusio jyllää kouluissa. Kuinka ADHD-lapsilla on vielä vaikeampaa, kun koko ajan seilataan edes ja takaisin. Lisäksi autisminkirjon oppilaille sekavat värit ja muodot ja hälinä. Ei mitään keskittymisrauhaa.

Melkoisia eläintarhoja luokista tulee. Lapset tarvitsevat struktuuria ja selkeitä muotoja ja sääntöjä.

Vierailija
40/98 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt koulua 12 vuotta, sen päälle opiskellut eri aikoina kymmenen vuotta, ja loput ajat tehnyt toimistotyötä. Kiroan pöydät alimpaan helvettiin, seuraksi tuolit ja näppäimistöt, jotka on suunniteltu toimimaan pöytien pareina. Ranteet ja kyynärpääät ovat ihan sököinä epäergonomisesta asennosta, jossa näppistä on taottava. 

Erittäin terveellistä, jos koululaisia ei enää pakoteta istumaan pöydän ääressä! Vielä kun toimistokalusteiden suunnittelijat ymmärtäisivät saman.