Ketä ovat ne ihmiset, jotka eivät periaatteesta koskaan auta toisia?
On ihmisiä, jotka ovat päättäneet, että missään nimessä ei auteta, koska toinen voisi vaikka hyötyä siitä. Ja se on ihan periaate! Vaikka mikä hätä olisi, niin ei. Eivät auta kun ovat sellaisen periaatteen keksineet.
Mistä tuo periaate tulee? Ja ketkä sitä kannattavat?
Kommentit (62)
Oletkohan avioliiton kautta sukuun tulleita joille en ole koskaan lainannut rahaa, en peräkärryä, en taannut lainaa tms?
Siksi, koska ette halua minusta mitään muuta kuin rahaa/tavaraa. Ja minähän en siihen leikkiin mukaan lähde.
En ole kuullut tuollaisesta periaatteesta. Onnettomuuspaikoillakin auttaminen kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin. Vähintään 112:een soittamisen verran, jos ei muuta osaa.
Sellaiset jotka ovat saaneet tarpeekseen ainaisesta auttamisesta ja jos itse on apua tarvittu niin aina on ollut joku sohvallamakaaminen kesken. Ei pysty nyt jne.
En pysty ikinä ymmärtään saati hyväksymään välinpitämyyttä onnettomuustilanteissa ja hätätilanteissa, ettei edes pysähdytä auttamaan tai soita apua. Ihmisten empatian täydellinen puute ja oman navan tuijotus on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Anna esimerkki mitä tarkoitat?
JOs kyse on esim rahan lainaamisesta, ymmärrän hyvin että periaatteesta ei auteta.
Näinpä. Rahan suhteen on turha syyllistää sellaisia, jotka pyrkivät sovittamaan kulunsa niin, että on pahan päivän ja pahan vuodenkin varasto.
Minä tiedän tällaisen perheen. Ovat lähisukua minulle. Heidän periaate on etteivät auta ketään, eivätkä sen vuoksi joudu itse koskaan auttamaan muita. Eivät auta edes lapsiaan. Eivät lainaa mitään eivätkä kutsu edes kylään ketään. Hyvin katkeria ja kateellisia ihmisiä. Haukkuvat muita itse ovat parhaita. Heistä tulee lähinnä paha olo...
Vierailija kirjoitti:
En pysty ikinä ymmärtään saati hyväksymään välinpitämyyttä onnettomuustilanteissa ja hätätilanteissa, ettei edes pysähdytä auttamaan tai soita apua. Ihmisten empatian täydellinen puute ja oman navan tuijotus on lisääntynyt.
Eikö uutisissa usein ole vieläpä niin, että kyllä ihmiset pysähtyvät, mutteivät suinkaan auttamaan, vaan kuvaamaan älypuhelimella nettiin tapahtumia.
Eikö sellaisesta käytöksestä pitäisi jo tuomita vähintään sakkoihin? Jos ihmisiltä puuttuu empatia niin sen voisi pakottaa lainsäädännöllä. Taitaa olla myös niin, että empatia puuttuu lainsäätäjältäkin, eli eduskunnalta. Ei ihme, että Suomen ranking empatiatutkimuksessa oli viimeinen baltian ohella.
Hyviä huomioita, että rahan lainaaminen tai yövieraiden ottaminen tarkoittaa auttajalle riskejä tai vähintään vaivannäköä. Mutta noilla periaatteen ihmisillä se menee niin, ettei auteta periaatteesta, vaikka siitä ei olisi itselle mitään vaivaa.
Esimerkiksi poika on ostamassa ensimmäistä autoaan, niin isä sanoo, että hän ei ala pojalle mitään vinkkejä antamaan, vaan itse asiat pitää opetella. Minusta tuo oli karusti sanottu isältä. Oma lapsi vieläpä kyseessä.
Ap
Ne on niitä, joiden vanhemmat pitävät hiekkalelut tiukasti omalla lapsellaan. Niitä ei lainalla eikä niillä saa muut leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä huomioita, että rahan lainaaminen tai yövieraiden ottaminen tarkoittaa auttajalle riskejä tai vähintään vaivannäköä. Mutta noilla periaatteen ihmisillä se menee niin, ettei auteta periaatteesta, vaikka siitä ei olisi itselle mitään vaivaa.
Esimerkiksi poika on ostamassa ensimmäistä autoaan, niin isä sanoo, että hän ei ala pojalle mitään vinkkejä antamaan, vaan itse asiat pitää opetella. Minusta tuo oli karusti sanottu isältä. Oma lapsi vieläpä kyseessä.
Ap
Minulle tämä kuulostaa vain siltä ettei mies oikeasti tiedä paljoa autoista. Muutenhan mies olisi heti neuvomassa liikaakin kuten monet miehet tekevät autoasioissa. Ehkä on niin epävarma eikä halua paljastaa tätä epävarmuutta/tietämättömyyttä.
Ehkä ne ovat niitä ihmisiä, joita ei ole autettu silloin kun he tarvitsivat apua. Siksi heistä tuntuu normaalilta ja ikään kuin asiaankuuluvalta olla auttamatta muita.
Tuota kannattavat yleensä itsekkäät ja vain itse maailman keskipisteenä itseään pitävät ihmiset.
Mun vanhemmt on noita. Ilmoittivat jo teininä mulle että kun täytät 18, et saa enää asua kotona ja me ei sitten auteta missään. Eivät auttameet esim opiskelijana, vaikka oli todella tiukkaa, eivät auttaneet yhdessäkään muutossa, ja eivät halunneet kotoa muittaneita lapsiaan esim jouluksi kotiin (jouduin viettämään joulut opiskelija-asuntolassa yksikseni).
Kun tulin sitten raskaaksi, soittivat ja ilmoittivat että eivät sitten aio auttaa yhtä ainoaa kertaa lapsenhoidossa ja tämä on periaatepäätös.
Eivät ole siis koskaan tuon 18v iän jälkeen antaneet yhtäkään lahjaa, eivät ole auttaneet mitenkään ja ovat tehneet hyvin selväksi että tämä on periaate-asia.
Tunnekylm ja itsekkäitä ovat olleet aina. On ollut kyllä raskasta pärjätä itse varainkin kun olisi joskus (harvoin) tarvinnut lastenhoitoapua.
Lähisukulaiseni tarvitsee apua koko ajan: rahaa lainaan, lastenhoitoapua, jne. Koskaan ei ota yhteyttä paitsi jos tarvitsee jotain. On aikuinen ihminen jolla on lapsia, eli pitäisi opetella huolehtimaan itsestään. Teen vaan karhunpalveluksen jos autan koko ajan ja ylläpidän huoltosuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulle tämä kuulostaa vain siltä ettei mies oikeasti tiedä paljoa autoista. Muutenhan mies olisi heti neuvomassa liikaakin kuten monet miehet tekevät autoasioissa. Ehkä on niin epävarma eikä halua paljastaa tätä epävarmuutta/tietämättömyyttä.
Ainakaan sen hintaluokan autoista, joihin pojalla on varaa,
Tää ei aina mene niinkuin joku yllä sanoi, eli että sellaset jotka ei itse saaneet apua, eivät auta.
Mun vanhemmat (todella huonot vanhemmat) ovat kupanneet kaiken avun itselleen aina omilta vanhemmiltaan ja sukulaisiltaan, sekä toki lapsiltaan silloin kun kotona asuttiin.
Vastineeksi eivät auta ketään. Ne paljon auttaneet vanhempansa työnsivät laitokseen. Omia lapsiaan eivät auta mitenkään eikä vahingossakaan hoida lapsenlapsia.
En tiedä minä noita riivaa, mutta oudointa on että YLPEILEVÄT asialla. Siis sillälailla että kehuvat itselleen miten he ovat viisaita kun tekivät päätöksen että ketään ei auteta, nyt kukaan ei voi heistä hyötyä tai saada mitään etuutta.
Sitten toki haukkuvat naapurit kun ovat noin tyhmiä että koko ajan hoitavat lapsenlapsi ja auttavat aikuisia lapsiaan muutoissa ym.
Mun vanhemmat on outoja olleet aina. Nyt vanhemmiten vielä tietty vainoharha tullut mukaan kuvioon. Esim heidö mökillään ei ole saanut käydä koskaan koska mökki pn vain HEIDÄN. Nyt ovat keksineet että me lapset ollaan muka salaa käyty siellä mökin pihassa. Ovat vaihtaneet lukkoja ja tilanneet jonkun kameravalvonnan.
Ehkä tällaisia ihmisiä leimaa se vimmainen omistaminen ja itselle eläminen. Siis tyylilä ”mun mökki on vain minun käyttäön, mun rahat on MUN, mun aika on minun ja sitä ei muille anneta”.
Minusta itsestäni tuli päinvastainen - vaikken ole saanut mitään apua, autan toisia mielelläni ja pyytettä ilman vastapalveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Haa! Tuollainen näkökulma ei tullut mieleenikään. Ja voi varmasti jossain tapauksessa päteä. Mutta tässä tapauksessa tuo isä on vastuussa työpaikkansa autojen hankinnasta, joten kyllä hänen jotain täytyy aiheesta tietää! Silti oikein ilmoitti, ettei aio mitään vinkkejä antaa. Eli juuri päinvastoin kuin melkein missä tahansa muussa perheessä.
Epävarma hän kyllä saattaa olla ja peitellä sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset jotka ovat saaneet tarpeekseen ainaisesta auttamisesta ja jos itse on apua tarvittu niin aina on ollut joku sohvallamakaaminen kesken. Ei pysty nyt jne.
Nää ihmiset eivät ole koskaan auttaneet sydämellään.
Ne joilta auttaminen tulee luonnostaan, auttavat aina. Enkä tarkoita mitään rahan tai tavaran lainaamista. Vaan talkoohommia. Tuolla on risusavotta ovat siellä, tuonne pitää kerätä rahaa, kun lapset näkee nälkää, no mä teen sen..
Katkeroituneet ihmiset. Yhdellä mun kaverillani on juuri tällainen periaate. Hän auttaa ihmisiä vain, jos siitä on hänelle hyötyä, on sanonut sen ihan ääneen. Hän on siis niitä ihmisiä, jotka valittaa ravintola-annoksesta syötyään sen saadakseen jälkiruoan ilmaiseksi ja niin edelleen. Hän ajattelee, että hänellä on oikeus toimia sikamaisesti toisia kohtaan. Minulle hän on ystävällinen siksi, koska haluaa pitää ympärillään edes muutamia ns. kavereita. Mutta olen varovainen, enkä sinänsä laske hänen varaansa mitään. Jos hän vaikka kaivaa käsilaukustaan avaamattoman nenäliinapaketin ja ottaa yhden nenäliinan pyyhkiäkseen nenänsä, niin tiedän, että jos puolen tunnin päästä pyytäisin häneltä nenäliinaa, hän sanoisi, että ne on loppu. Koska jos hän antaisi yhden, hänellä olisi yksi vähemmän itselle.
Ulkopuolisille hän on suorastaan moukkamainen. En ikinä pystyisi olemaan niin hyväksikäyttävä ihminen.
Anna esimerkki mitä tarkoitat?
JOs kyse on esim rahan lainaamisesta, ymmärrän hyvin että periaatteesta ei auteta.