luetaanko psykiatrian tekstit
Somaattisen toimenpiteen esim leikkauksen yhteydessä?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa aivokasvainleikkaukseen ja huomasin omakannasta, että olivat hankkineet liki kymmenen vuotta vanhat psykiatrian puolen paperit käyttöönsä.
Se, että olen mm joutunut raiskatuksi ja hakenut apua (henkilöltä, joka kylläkin osoittautui täysin vääräksi tähän tarkoitukseen), ei mielestäni kuulu neurokirurgian puolelle yhtään. Paljon suurempi apu olisi ollut siitä, että olisin saanut kasvaimen ja tulevan leikkauksen suhteen edes vähän enemmän tietoa. Se olisi levittänyt ahdistusta huomattavasti. Paljon enemmän kuin vanhojen tietojen penkominen.
Juuri tätä tarkoitan. En ymmärrä miten raiskatuksi tuleminen on tärkeä tieto leikkauksen kannalta. Tuokin on sellainen asia ettei sitä haluaisi jakaa kuin yhden ihmisen kanssa. Mutta nämä uteliaat kokonaisvaltaisen hoidon kannattajien mielessä se on varmasti maailman tärkein asia päästä lukemaan toisen ihmisen raiskauksesta, kun ainahan se kasvain tai mikä tahansa muu voikin johtua potilaan traumasta.. Lisäksi nämä kokonaisvaltaisen hoidon kannattajat eivät ymmärrä että osa ihmisistä ihan oikeasti haluaa unohtaa ne traumatapahtumat eikä joka ikisessä syylänpoistossa käydä läpi sitä raiskaustapahtumaa.
Tämä. Mulla sekä jalkaleikkaus että masennus johtui raiskauksesta, josta molemmissa tapauksissa aikaa yli 10 vuotta. Tämän jälkeen tajusin laittaa omassa kannassa kiellon kaikkien tietojeni lukemiseen.
Rupesi v.ituttamaan kun "niin mutta kun hänet on raaaaiskattu". Joo. Sen takia se lonkka menikin v.ituiksi, ei toki synnynnäisen vian vuoksi...
Menee jankkaamiseksi, mutta yhä enemmän ihmettelen psykan tekstien lukemista hematologian poliklinikalla. Olen miettinyt jopa muistutuksen tekemistä, koska silloin toivon mukaan saisi vastauksen ja perustelun siihen, miksi näin on tehty. Jos perustelut olisivat asialliset, niin ok.
Onko olemassa jotain yleistä ohjeistusta siitä, milloin psykiatrian tekstien lukeminen somatiikan puolella on sallittua ja asianmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Menee jankkaamiseksi, mutta yhä enemmän ihmettelen psykan tekstien lukemista hematologian poliklinikalla. Olen miettinyt jopa muistutuksen tekemistä, koska silloin toivon mukaan saisi vastauksen ja perustelun siihen, miksi näin on tehty. Jos perustelut olisivat asialliset, niin ok.
Onko olemassa jotain yleistä ohjeistusta siitä, milloin psykiatrian tekstien lukeminen somatiikan puolella on sallittua ja asianmukaista?
Kokonaisvaltainen hoito riittää perusteeksi, valitettavasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noin se menee. Tulee todella voimaton olo, kun potilaan näkökulmaa ei mitenkään huomioida tässä asiassa, eikä potilaalla ole mahdollisuutta tuoda sitä esiin.
Olisi päinvastoin "hoitava" kokemus, jos omia henkilökohtaisia rajoja kunnioitettaisiin eikä asioita pengottaisi niiltä osin kuin niillä ei ole mitään lääketieteellistä merkitystä. Vallankäytöllä tuollaisissa tilanteissa saattaa olla yksinomaan negatiivisia vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noin se menee. Tulee todella voimaton olo, kun potilaan näkökulmaa ei mitenkään huomioida tässä asiassa, eikä potilaalla ole mahdollisuutta tuoda sitä esiin.
Olisi päinvastoin "hoitava" kokemus, jos omia henkilökohtaisia rajoja kunnioitettaisiin eikä asioita pengottaisi niiltä osin kuin niillä ei ole mitään lääketieteellistä merkitystä. Vallankäytöllä tuollaisissa tilanteissa saattaa olla yksinomaan negatiivisia vaikutuksia.
Juuri näin. Se rajojen rikkominen, mitä entinen tai nykyinen psykiatrinen potilas joutuu kokemaan, on valtavaa.
Itse olen hoidossa psyk.polilla ja HUS. kroonisen sairauden takia. Tutkin juuri potilastietojen luovutuksia ja kävi ilmi että joku on käynyt tiedoissani Kelain-web reseptisovelluksella joka on hyvin poikkeavaa. Yleensä nämä hoitavat lääkärit eivät hoida työjuttuja kotona vapaa-ajallaan joten pakosti tulee mieleen onko entinen lääkäri kumppani käynyt tiedoissani. Hänessä oli ihmisenä huolestuttavia piirteitä. Yritän tilata lokitiedot.
Vierailija kirjoitti:
Kun luen tätä ketjua läpi nopeasti niin, onko tässä nyt useampikin raiskauksen uhri vai yksi tätä jatkamassa, koska jos nämä on kaikki yhdeltä tai kahdelta niin sanoisin, että olisi pysähtymisen paikka. On mennyt trauma päälle ja saman asian toistaminen on sitä traumakäytöstä eikä tämä saman toistaminen vie asiaa mihinkään vaikka ketju olisi 3000 sivua pitkä. Sen sijaan että jatkaa tätä ketjua ja kerta toisensa jälkeen kaivaa sen trauman esiin, niin siellä kotona koittaa maadottua tähän hetkeen ja tehdä asioita jotka rauhoittaa ja tuo turvallisen olon. Koittaa päästä pois siitä jumista ja trauman uudelleen elämisestä.
Ylimielinen ja holhoava pelle.
Kaikella kunnioituksella, kyllä me psykologit haastattelemme perusteellisesti potilaamme ja kysymme myös somaattisen statuksen ja taustan aika tarkkaan. Ei silloin ole mitään syytä lähteä lukemaan jotain random-somatiikan tekstejä, ilman lääketieteellistä koulutusta, potilaan selän takana. Ja kaikella kunnioituksella, lääkäri on aina vastuussa potilaan kokonaishoidosta psykiatrialla, joten se tekstien lukeminen ja tulkitseminen on hänen tonttiaan, josta hänelle maksetaan todella reippaasti psykologiin verrattuna. Minkä toki tietäisit, jos olisit lääkäri psykiatrialla.