Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia työhöntulotarkastus + mielenterveysongelmat

Vierailija
04.08.2019 |

Olen opettaja ja mut on valittu virkaan, vielä pitäisi käydä työhöntulotarkastuksessa. Mulla on historiassani pari masennusjaksoa, niiden ajan olen kyllä ollut koko ajan töissä ja nyt pari vuotta oireeton. Alkoi jännittää, kuinka mun viran käy kun kerron tästä työhöntulotarkastuksessa. Kellään kokemuksia vastaavasta? Vissiin kertomatta jättäminenkin on laitonta.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi valehtelemaan työhöntulotarkastuksessa, jos asiasta suoraan kysytään. Itse olen kertonut kymmenen vuotta sitten sairastetusta ja hoidetusta masennuksesta, eikä sillä ole ollut mitään merkitystä. Tarkastuksessahan selvitetään työntekijän senhetkinen terveydentila. Jos olet täysin toipunut ja työkykyinen, virkasuhdettasi ei ole mitään perustetta purkaa. Kuten joku kirjoitti, työn sisältö toki merkitsee. Lentäjän masennustausta voisi ehkä estääkin työnsaannin.

Vierailija
22/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just opettajan työhöntulotarkastus enkä rastitellut mitään lomaketta. Missäpäin Suomea tuollainen pitää täyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla persoonallisuushäiriö ja toistuva masennus. En tietenkään aikanaan kertonut työhöntulotarkastuksessa niistä. Se on privaatti asia ja on mulla egosyntoninen eli persoonallisuuteen kuuluva. Born this way.

Jatkan, älä kerro. Sairaanhoitajana olen toiminut yli 20 vuotta ja toimessa 6 vuotta.

Työterveys saattaa olla pirullinen paikka. Käyn yksityisesti omalla psykiatrilla, käynyt jo 25 vuotta.

Vierailija
24/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja selvennykseksi vielä siis: työnantajalle en ole kertonut tästä enkä aio kertoa, eikä se heille kuulu. Kyse lääkärin tekemästä työhöntulotarkastuksesta.

Ap

Työterveyshuollolla on lakiin perustuva velvollisuus pitää työnantaja ajan tasalla mm. työntekijöiden terveyden mahdollisista rikistekijöistä osana työsuojelua, jotta se ei ole aivan niin yksioikoinen juttu, mitä työnantajan kuuluu tietää.  Riippuu työnantajasta, missä määrin työntekijä saa käyttää yksityisen lääkärin todistusta esimerkiksi sairauspoissaoloista tai työhöntulotarkastukseksi. 

Vierailija
25/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en kertonut, enkä kerro, ihan sama vaikka tulis potkut... Jos oisin kertonut, en ois saanu koko työpaikkaa... Varmaankaan, ja hyvin oon pärjänny töissä, koska lääkitys kunnossa.

Vierailija
26/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15, mä olen saanut tollasen esitietolomakkeen, johon pitää sairaudet ruksitella ja allekirjoituksellaan vakuuttaa tiedot oikeiksi. Kun tietoa asiasta etsiskelin niin tosiaan työntekijä ei lääkärin kysyessä saisi salata sairauksiaan. En taida uskaltaa jättää kertomatta.

Ap

Kiltin tytön syndrooma.

Juu, olen kyllä todella tunnollinen. Varmaan jos valehtelisin niin stressaantuisin kahta kauheammin. Kertomatta jättäminen ei siis nyt oo mulle vaihtoehto.

Ap

Vierailija
27/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli just opettajan työhöntulotarkastus enkä rastitellut mitään lomaketta. Missäpäin Suomea tuollainen pitää täyttää?

Eli siis sulla vaan hoitaja/lääkäri haastatteli?

Vierailija
28/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15, mä olen saanut tollasen esitietolomakkeen, johon pitää sairaudet ruksitella ja allekirjoituksellaan vakuuttaa tiedot oikeiksi. Kun tietoa asiasta etsiskelin niin tosiaan työntekijä ei lääkärin kysyessä saisi salata sairauksiaan. En taida uskaltaa jättää kertomatta.

Ap

Kiltin tytön syndrooma.

Juu, olen kyllä todella tunnollinen. Varmaan jos valehtelisin niin stressaantuisin kahta kauheammin. Kertomatta jättäminen ei siis nyt oo mulle vaihtoehto.

Ap

No sitten se on ok.

Vierailija
29/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertoisi, kannasta kyllä näkee yhtä ja toista.

Vierailija
30/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lääkärissäkäynti perustuu sopimukseen lääkärin ja potilaan välille ja on aina potilaan tahdonvallassa haluaako jonkun lääkärin tutkimukseen, mutta silloin kun työnantaja voi velvoittaa käymään jollakin tietyllä lääkärillä, niin lääkärille ei ole pakko kertoa muusta kuin siitä millä perusteella on voitu edellyttää käyttävän ko. tiettyä lääkäriä, esimerkiksi juuri työhönotossa huumetestit tai sairauspoissaolossa vain sen työkyvyttömyyden aiheuttava sairauden hoito. 

Vierailija
31/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannassa mulla on kaikki piilossa. Voin olla rehellinen ongelmistani, mutta tarkkoja tekstejä en halua muiden lukevan.

Ap

Vierailija
32/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannassa mulla on kaikki piilossa. Voin olla rehellinen ongelmistani, mutta tarkkoja tekstejä en halua muiden lukevan.

Ap

Ok. Lääkitys tiedot olet myös piilottanut? Voivat näkyä reseptikeskuksen kautta! Kolmiolääkkeitä et saa piilotettua.

Niin, en itsekään kertoisi tth itsestäni mitään. Kuten tuolla jo joku kirjoittikin, mitä vähemmän kerrot sen parempi.

Hullu saa olla, muttei tyhmä.

Vierailija
33/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro. Et ole työnantajallesi mitä muuta velkaa kuin työsuorituksen.

Vierailija
34/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok. Lääkitys tiedot olet myös piilottanut? Voivat näkyä reseptikeskuksen kautta! Kolmiolääkkeitä et saa piilotettua.

Niin, en itsekään kertoisi tth itsestäni mitään. Kuten tuolla jo joku kirjoittikin, mitä vähemmän kerrot sen parempi.

Hullu saa olla, muttei tyhmä.

Kaikki on piilossa ja tietääkseni kolmiolääkkeet näkyvät vain silloin kun lääkäri on ko. ryhmän lääkettä itse määräämässä.

Ap

Vierailija
35/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää kuinka moni on sitä mieltä että ei pitäisi kertoa

Vierailija
36/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain, jos ihmiset ovat vihdoin heräämässä siihen, että ylirehellisyys ja -tunnollisuus eivät ole hyviä piirteitä ihmisessä. Niistä ei saa mitään palkintoa elämässä tai kirkkaampaa kruunua itselleen.

Suomalaiset ovat hirveän sinisilmäisiä ja liian rehellisiä, ja moni erehtyy esim. raskausajan neuvolakäynneillä mainitsemaan jonkin teini-iän pilvenpolttokokeilun; sitten ollaankin pulassa, kun terkka (ylitunnollinen hänkin) kirjaa huumetaustan ylös ja odottava äiti joutuu loppuelämäkseen seurantaan.

Vierailija
37/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain, jos ihmiset ovat vihdoin heräämässä siihen, että ylirehellisyys ja -tunnollisuus eivät ole hyviä piirteitä ihmisessä. Niistä ei saa mitään palkintoa elämässä tai kirkkaampaa kruunua itselleen.

Suomalaiset ovat hirveän sinisilmäisiä ja liian rehellisiä, ja moni erehtyy esim. raskausajan neuvolakäynneillä mainitsemaan jonkin teini-iän pilvenpolttokokeilun; sitten ollaankin pulassa, kun terkka (ylitunnollinen hänkin) kirjaa huumetaustan ylös ja odottava äiti joutuu loppuelämäkseen seurantaan.

Ymmärrän kyllä että kaikkea ei kannata kaikkialla kertoa... mutta mua ainakin stressaa sitten se, että entä jos mun sairaus uusiutuu (ei ehkä juuri nyt todennäköistä, mutta ihan mahdollista) ja saan sitten kenkää kun en ollut kertonut :(

Ap

Vierailija
38/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä että kaikkea ei kannata kaikkialla kertoa... mutta mua ainakin stressaa sitten se, että entä jos mun sairaus uusiutuu (ei ehkä juuri nyt todennäköistä, mutta ihan mahdollista) ja saan sitten kenkää kun en ollut kertonut :(

Ap

Onkohan joku saanut tuollaisesta kenkää? Onko kukaan tämän kommentin lukeva kuullut tällaisesta tapauksesta? Sanoisin, että potkujen todennäköisyys on äärimmäisen pieni.

Vierailija
39/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiinnostaa minuakin.

Olen sairastanut koko ikäni, minulla on persoonallisuushäiriö ja kakkostyypin bipo.

Oikea lääkekombo löytyi ja terapioista oli apua, ja opiskelen nyt opettajaksi. Syön lääkkeeni ja kaikki sujuu ihan hyvin.

Ehkä tuollaiset pari masennusjaksoa uskaltaisin olla kertomatta, mutta entäs tällaiset ”kroonisemmat” mielenterveydenhäiriöt? Jättäisittekö nekin kertomatta?

Vierailija
40/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa minuakin.

Olen sairastanut koko ikäni, minulla on persoonallisuushäiriö ja kakkostyypin bipo.

Oikea lääkekombo löytyi ja terapioista oli apua, ja opiskelen nyt opettajaksi. Syön lääkkeeni ja kaikki sujuu ihan hyvin.

Ehkä tuollaiset pari masennusjaksoa uskaltaisin olla kertomatta, mutta entäs tällaiset ”kroonisemmat” mielenterveydenhäiriöt? Jättäisittekö nekin kertomatta?

Koko aikuisikäni*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme