Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia työhöntulotarkastus + mielenterveysongelmat

Vierailija
04.08.2019 |

Olen opettaja ja mut on valittu virkaan, vielä pitäisi käydä työhöntulotarkastuksessa. Mulla on historiassani pari masennusjaksoa, niiden ajan olen kyllä ollut koko ajan töissä ja nyt pari vuotta oireeton. Alkoi jännittää, kuinka mun viran käy kun kerron tästä työhöntulotarkastuksessa. Kellään kokemuksia vastaavasta? Vissiin kertomatta jättäminenkin on laitonta.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitähän kiinnostaa onko sulla nyt tilanne kunnossa ja kestääkö pääsi opettajan työtä. Eli onko sulla hoitosuhde.

Vierailija
2/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon mt-taustaa ja kerroin siitä rehellisesti työhöntulotarkissa. Ei mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi saako työhöntulotarkastuksesta mitään apua. Tein juuri siihen liittyvän esitietokyselyn ja näytti selvää masennusta. Työssä olen ollut jo yli vuoden, joten tämä tarkastus toteutuu hieman viiveellä.

Entä oletteko käyneet tarkastuksessa työajalla vai omalla ajalla?

Vierailija
4/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain paljon tukea. Ensin työhöntulotarkastus hoitajan kanssa, joka antoi lähetteen lääkärille, joka antoi lähetteen verikokeisiin ja sydäntesteihin (minulla oli jonkinlaisia rytmihäiriöitä stressin vuoksi) sekä psykologille ja psykiatrille. Esimiehellekin kerroin, että menen testeihin, kun pitää selvittää, onko kyse fyysisestä vai henkisestä sairaudesta ja kaikki piti hoitaa työaikana, kun aikoja ei ollut muulloin. Fyysisesti olen täysin terve.

Vierailija
5/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aktiivista hoitosuhdetta sillä noi asiat hoidettiin vanhalla kotipaikkakunnallani ja tosiaan nyt ollu jo pari vuotta ilman oireita. Nyt tilanne on kunnossa. Mä olen lukenut kauhutarinoita siitä, kuinka vanhatkin mielenterveysongelmat torppaavat työnsaannin.

2, minkä tyyppistä taustaa sulla ja millanen työ? Kiva kuulla, ettei ollut ongelmaa.

Vierailija
6/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertoisi, vaikka olisi akuuttiakin ongelmaa. Mitä vähemmän kertoo itsestään, sitä parempi. Aivan sama, onko laitonta vai ei. Kuinkahan monta kertaa tällaisesta (eli kertomatta jättämisestä) on nostettu syytteitä työntekijää kohtaan? Ei ainakaan julkisuudessa ole ollut tällaisia tapauksia.

Vierailija
7/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, eli siis ei vaikuttanut työnsaantiin mitenkään?

Ap (ja 5 myös ap)

Vierailija
8/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoidettu mt- ongelma ole este opettajan hommaan . Jos aikoisit lentäjäksi, syyni voisi olla tarkempi.

Vierailija
9/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitähän kiinnostaa onko sulla nyt tilanne kunnossa ja kestääkö pääsi opettajan työtä. Eli onko sulla hoitosuhde.

Eli masennuksesta toipuneen pitää ylläpitää hoitosuhdetta osoittaakseen työkykynsä? Mihin muuhun ajattelit vielä roiskia veronmaksajien rahoja tuolla omituista logiikkaa noudattavalla ajatuksenkululla?

Vierailija
10/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, ei varmaan syytteitä nosteta, mutta jos alkaa tulla sairaslomia yms ja käy jotenkin ilmi että taustalla sairaus joka ollut jo ennen työtä, irtisanominen sen sairauden perusteella taitaa olla mahdollista. Itse en halua elää tuollaisessa pelossa että en voi jäädä saikulle jos ongelma uusiutuu.

Ap

Vierailija
11/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6, ei varmaan syytteitä nosteta, mutta jos alkaa tulla sairaslomia yms ja käy jotenkin ilmi että taustalla sairaus joka ollut jo ennen työtä, irtisanominen sen sairauden perusteella taitaa olla mahdollista. Itse en halua elää tuollaisessa pelossa että en voi jäädä saikulle jos ongelma uusiutuu.

Ap

Miten se tulisi ilmi, jos et sitä itse paljasta? En siltikään puhuisi asiasta. Jos mt-ongelma uusiutuu, niin jäät saikulle niin kuin muidenkin sairauksien kohdalla jäisit. Liiallisella tunnollisuudella, rehellisyydellä ja sinisilmäisyydellä ei pitkälle pötkitä elämässä.

Vierailija
12/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kertois entisyydestä mitään, mitä ei varta vasten kysytä. Mitä se hoidettu mt-ongelma enää kenellekään kuuluu? Ei siinä mitään rikosta tule tehneeksi vaikka ongelma uusiutuiskin. Siis varsinkin jos ei tuosta mitään kysellä (eikä pitäisi minun mielestä olla laillistakaan kysellä?) Onhan ne sen verran henkilökohtaisia juttuja. Ja vaikka uusiutuiskin niin mistäpä se työnantaja tietää, ettei ollakin ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä".

Vierailija
13/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten tulisi ilmi, ehkä jos vaikka tarvitsisi lääkitystä ja mulla tiedossa yksi lääke joka mulle ei sopinut ja toinen joka puolestaan nosti mut kuopasta. Kai siinä ois sit oman terveyden kannalta fiksua kertoa tuo. Tai jos ehdotettais kelan tukemaa terapiaa, joka mulla on jo käyty...

Ap

Vierailija
14/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvennykseksi vielä siis: työnantajalle en ole kertonut tästä enkä aio kertoa, eikä se heille kuulu. Kyse lääkärin tekemästä työhöntulotarkastuksesta.

Ap

Vierailija
15/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään laitonta, jos työhöntulotarkastuksessa jättää kertomatta sairauksistaan, siinähän vain tarjotaan mahdollisuus käyttää palveluja, mutta mikään pakko ei ole, ja aivan mainiosti voi hoidattaa itseään yksityisellä omaan laskuun, jolloin ne tiedot myös pysyvät siellä ellei halua niitä siirrettävät työterveyshuollolle. Pakollista on vain huumetestit, josta on kyllä mainittu työhönoton yhteydessä. 

Vierailija
16/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli masennuksesta toipuneen pitää ylläpitää hoitosuhdetta osoittaakseen työkykynsä? Mihin muuhun ajattelit vielä roiskia veronmaksajien rahoja tuolla omituista logiikkaa noudattavalla ajatuksenkululla?

Ohis, mutta ymmärsin tuon viestin juuri päinvastoin. Se, ettei enää ole hoitosuhdetta, on varmempi merkki siitä että kaikki on nyt hyvin ja elämä kunnossa.

Vierailija
17/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, mä olen saanut tollasen esitietolomakkeen, johon pitää sairaudet ruksitella ja allekirjoituksellaan vakuuttaa tiedot oikeiksi. Kun tietoa asiasta etsiskelin niin tosiaan työntekijä ei lääkärin kysyessä saisi salata sairauksiaan. En taida uskaltaa jättää kertomatta.

Ap

Vierailija
18/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla persoonallisuushäiriö ja toistuva masennus. En tietenkään aikanaan kertonut työhöntulotarkastuksessa niistä. Se on privaatti asia ja on mulla egosyntoninen eli persoonallisuuteen kuuluva. Born this way.

Vierailija
19/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15, mä olen saanut tollasen esitietolomakkeen, johon pitää sairaudet ruksitella ja allekirjoituksellaan vakuuttaa tiedot oikeiksi. Kun tietoa asiasta etsiskelin niin tosiaan työntekijä ei lääkärin kysyessä saisi salata sairauksiaan. En taida uskaltaa jättää kertomatta.

Ap

Kiltin tytön syndrooma.

Vierailija
20/90 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti kaikki parantuneet korkeakoulutetut mt-potilaat todettaisiin edelleen työkyvyttömiksi, katoaisi aikamoinen määrä työkykyistä väkeä. Omalla alallani työterveyslääkärin arvio oli n. 20%.

Ei niitä kiinnosta kuin se oletko työkykyinen just nyt juuri siihen työhön. Työnantaja saa hyvin pelkistetyn tiedon: olet tai et ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä