Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veneiden törmäys Airistolla

Vierailija
04.08.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/46b70c99-0965-468b-b3cf-279efa70bc4b

Jotenkin kuvittelen mielessäni, kuinka tuo iso moottorivene on mennyt öykkärityyliin ja jyrännyt pienen purjeveneen allensa. Onneksi kuolonuhrit eivät sentään olleet lapsia.

Kommentit (844)

Vierailija
761/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
762/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vituttaa kaikenlaisten haaskalintujen hyöriminen tämän ja kaikkien muidenkin vastaavien tapauksien ympärillä. Mediassa kirjoitellaan raflaavia otsikoita ja mehustellaan yksityisihmisten elämällä. Kerrotaan yksityiskohtaisesti asioista jotka eivät mitenkään ole olennaisia tutkinnan kannalta kuten tämän syyllisen firman liiketoimintaan liittyviä talouslukuja. "Tiedämme kuka tappoi nn, mutta emmepäs kerrokaan vielä vaan arvaatkos itse kuka löytyy luukun x takaa" 

Jumalauta annetaan viranomaisten tutkia ensin ennen kuin hutkitaan. Ja kaikille palstakirjoittelijoille ym.  salapoliiseille niin miettikää kaksi sekuntia ennen kuin painatte enteriä onko se sen arvoista.

On siinä se hyvä puoli, että nuo isolla moottoriveneellä kaahaavat saattavat katsoa eteensä paremmin, kun eivät halua valtakunnanjulkkiksiksi. Tuo onnettomuushan oli ihan vaan ajan kysymys, sen verran yleistä on liian läheltä ohittaminen ja puutteellinen tähystys noissa tappokoneissa. Olen melkein joutunut jopa merivoimien aluksen päälleajamaksi ihan vastaavalla tavalla, väliä jäi alle kaksi metriä. Ja minä kuljin purjeilla, eli minulla oli kaksi isoa valkoista lakanaa 14 metrin korkeuteen asti auki. Ei pitäisi olla liian vaikea havaita.

Ei tosiaan pitäisi olla liian vaikeaa havaita merivoimien alusta, jota siviili- ja ammattiliikennekin väistää *aina.*

Eikä väistä. Kyllä noi normaalisti noudattaa ihan samoja väistämissääntöjä kuin muutkin liikkujat eikä niilläkään ole lupaa ajella purjeveneiden tai muiden hitaampien yli tai jyrätä 40 solmua jonkun pikkupaatin vierestä jolloin peräaalto luultavasti kaataisi sen ohitettavan paatin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vituttaa kaikenlaisten haaskalintujen hyöriminen tämän ja kaikkien muidenkin vastaavien tapauksien ympärillä. Mediassa kirjoitellaan raflaavia otsikoita ja mehustellaan yksityisihmisten elämällä. Kerrotaan yksityiskohtaisesti asioista jotka eivät mitenkään ole olennaisia tutkinnan kannalta kuten tämän syyllisen firman liiketoimintaan liittyviä talouslukuja. "Tiedämme kuka tappoi nn, mutta emmepäs kerrokaan vielä vaan arvaatkos itse kuka löytyy luukun x takaa" 

Jumalauta annetaan viranomaisten tutkia ensin ennen kuin hutkitaan. Ja kaikille palstakirjoittelijoille ym.  salapoliiseille niin miettikää kaksi sekuntia ennen kuin painatte enteriä onko se sen arvoista.

On siinä se hyvä puoli, että nuo isolla moottoriveneellä kaahaavat saattavat katsoa eteensä paremmin, kun eivät halua valtakunnanjulkkiksiksi. Tuo onnettomuushan oli ihan vaan ajan kysymys, sen verran yleistä on liian läheltä ohittaminen ja puutteellinen tähystys noissa tappokoneissa. Olen melkein joutunut jopa merivoimien aluksen päälleajamaksi ihan vastaavalla tavalla, väliä jäi alle kaksi metriä. Ja minä kuljin purjeilla, eli minulla oli kaksi isoa valkoista lakanaa 14 metrin korkeuteen asti auki. Ei pitäisi olla liian vaikea havaita.

Ei tosiaan pitäisi olla liian vaikeaa havaita merivoimien alusta, jota siviili- ja ammattiliikennekin väistää *aina.*

Ei väistä, eikä etenkään ohittavaa alusta. Tämä oli siis sellainen pienempi, ei mikään laiva. Ei merivoimilla ole mitään yleistä etuajo-oikeutta, samat säännöt heitäkin koskevat. Toki isoille laivoille on annettava tilaa, mutta näille pienille ei.

Ja etenkin pienemmät merivoimien alukset OVAT vaikeita havaita, ne nimenomaan suunnitellaan sellaisiksi. Ovat nopeita, lähes äänettömiä ja väriltään maisemaan sulautuvia. Vain keula-aallosta voi huomata, että joku lähestyy.

Se on sitten eri juttu, jos kohteliaisuuttaan antaa tietä. Toimin itsekin niin, jos pystyn. Tuossa ei pystynyt.

Vierailija
764/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä purjeveineilijässäki vikaa oli. Sitä voisi maalata veneensä sen väriseksi että sen huomaa eikä siniseksi kuten meri !!!

Taas experttilausunto joltain, kuka perustaa vastauksenaa autoiluun. Kyllä, auton ratissa saattaa joskus nopeassa tempossa jäädä toinen auto huomaamatta värin tai sokean kulman takia.

Veneillessä isolla selällä Ei tähystettäessä(!) jää toiset veneet väristä huolimatts huomaamatta, aikaa on sen verran paljon enemmän vaikka kovaa ajaisikin. Sitä paitsi tässäkin veneessä on jättimäinen valkoinen hytti, jota ei iltalehtien kuvissa näy, koska se oli kokonaan pospyyhkäisty moottoriveneen voimasta.

Pakko sanoa että kyllä noi purjeveneet hieman ärsyttää vesillä. Hitaita ja aina tiellä. Tarviiko niiden kanssa tulla merelle? Eikö voisi mennä jonnekkin järveen tai lampeen? Ostin moottoriveneen viime kesänä ja olen paljon parempi ja nopeampi kuski kuin yksikään purjehtija.

Vierailija
765/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tämä ketju on avannut silmiä ymmärtämään ihmisten törttöilyä vesillä. Monet ilmeisesti luulee että veneily on rinnastettavissa autoiluun ja näkee väylät jonkinlaisina vesien moottoriteinä. Siksi ohitellaan läheltä, ajetaan väkisin ohi tiukasta paikasta, vaikka toisella puolella olisi ollut vettä vaikka muille jakaa. Ei voida väistää kun väylältä ei voida poistua jnejne.

Paras ketjun anti oli kysymys miksi iso vene ei jarruttanut ennen törmäystä. Tämä ei sentään toivottavasti tullut keltään veneilijältä.

Palstatrolli tuli taas länkyttämään. Päästikö äiti taas hetkeksi nettiin?

Eli sinä haluat ajaa veneellä kuin autolla ja vielä jarru pohjassa?

Vierailija
766/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi tuolta otsikoista mieleen lause '...ettei viitsitä enää ulos katsoa'. 

Niin sitä vain mietin, että miksi nämä ihmiset sitten lähtevät veneilemään? Mikä siinä sitten on se juju? Otetaan kannen alla kaljaa ja selfie-kuvia blogiin, jossa rehvastellaan veneestä ja kivasta venematkasta merellä (josta kuitenkaan ei niin kauheasti välitetä) ja automaatti hoitaa kaiken? Miksi, mikä siinä on sellaista, joka erottaisi sen kotisohvalla otetusta selfiestä? Tulee jotenkin sellainen ilkeä tunne, että nämä tällaiset tyypit todella tekevät kaiken vain näyttämisen vuoksi. Pitää olla botskit ja muut vermeet ja näyttävä akka, vaikkei oikeasti tykätä ja ennen kaikkea, ei osata. Ja kun ei pidetä, niin ei sitten oikein välitetäkään - ja jälki on sen näköistä. 

Jos et veneilystä tiedä yhtään mitään, niin pitäisiköhän sitten pidättäytyä kommentoimasta sitä? Ko. onnettomuuden syyllinen löytyy varmaankin sieltä moottoriveneestä, mutta sen selvittäminen on poliisin tehtävä.

No voi voi, onneksi täällä kuule saa ihan kaikki kommentoida ja spekuloida. Aika selkeästi kaikki veneilyn asiantuntijat ovat medioissa antaneet ymmärtää, että toimitusjohtaja ryssi, ja pahasti.

Vierailija
767/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että Paraisilla ollaan nyt aika hiljaisia poikia ja mietitään, mitä tuli tehtyä.

Vierailija
768/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti omaTUNTO soimaa päälle ajajaa. 

Vierailija
769/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ollut purjeveneessä mutta onko siinä jotain taustapeiliä että näkee taakse? Aika valskia touhua jos ei oo ja ei tähystä taakse. En tiedä miten purjeveneessä ollaan. Soutuveneen tiedän oikein hyvin ja siellä missä soutelen joskus niin ei oo muskeliveneitä, kiva kiva. 

Vierailija
770/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ollut purjeveneessä mutta onko siinä jotain taustapeiliä että näkee taakse? Aika valskia touhua jos ei oo ja ei tähystä taakse. En tiedä miten purjeveneessä ollaan. Soutuveneen tiedän oikein hyvin ja siellä missä soutelen joskus niin ei oo muskeliveneitä, kiva kiva. 

Purjeveneestä katsellaan eteen ja taakse, tosin taakse katseleminen ei paljon merkitse koska takaa kovaa tulevien on velvollisuus väistää ja siihen vesillä pitää voida luottaa. Vähän sama kun pääväylällä autolla ajaessa luottaa että kolmion takaa väistetään. Autolla tämän näkeminen on vain helpompaa kun näkee että risteykseen tuleva jarruttelee, veneellä vähän vain ohjataan ohi. Mutta kerran vielä siis autolla ajelua ja veneilyä ei oikein voi verrata keskenään.

Vierailija
771/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä purjeveineilijässäki vikaa oli. Sitä voisi maalata veneensä sen väriseksi että sen huomaa eikä siniseksi kuten meri !!!

Taas experttilausunto joltain, kuka perustaa vastauksenaa autoiluun. Kyllä, auton ratissa saattaa joskus nopeassa tempossa jäädä toinen auto huomaamatta värin tai sokean kulman takia.

Veneillessä isolla selällä Ei tähystettäessä(!) jää toiset veneet väristä huolimatts huomaamatta, aikaa on sen verran paljon enemmän vaikka kovaa ajaisikin. Sitä paitsi tässäkin veneessä on jättimäinen valkoinen hytti, jota ei iltalehtien kuvissa näy, koska se oli kokonaan pospyyhkäisty moottoriveneen voimasta.

Pakko sanoa että kyllä noi purjeveneet hieman ärsyttää vesillä. Hitaita ja aina tiellä. Tarviiko niiden kanssa tulla merelle? Eikö voisi mennä jonnekkin järveen tai lampeen? Ostin moottoriveneen viime kesänä ja olen paljon parempi ja nopeampi kuski kuin yksikään purjehtija.

Provo sikseen. Ainoastaa purjehtijat joiden on pakko kryssiä jossakin ahtaassa ja ruuhkaisessa väylässä ottavat aivoon. Käytännössä kiusantekoa muille vaikka sääntöjen mukaan menevätkin.

Vierailija
772/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä väistä.

Kyllä väistää. Tai jää alle. Merivoimien alukset kulkevat *aina* sotilastehtävissä ja sotilasmerenkulun säädökset ovat hieman erinäköiset kuin siviilipuolella.

Eivät ne tietenkään tahallaan päälle aja, mutta et voi koskaan olettaa niiden väistyvän. Ja huviveneilijänä olet muutenkin aina väistämisvelvollinen ammattiliikenteelle.

Vierailija
773/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä väistä.

Kyllä väistää. Tai jää alle. Merivoimien alukset kulkevat *aina* sotilastehtävissä ja sotilasmerenkulun säädökset ovat hieman erinäköiset kuin siviilipuolella.

Eivät ne tietenkään tahallaan päälle aja, mutta et voi koskaan olettaa niiden väistyvän. Ja huviveneilijänä olet muutenkin aina väistämisvelvollinen ammattiliikenteelle.

Siinäpä soopaa nyt kerrakseen.

Huviveneilijä EI ole väistämisvelvollinen ammattiliikenteelle. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta jos joku alus on niin iso, että voi kulkea turvallisesti vain keskellä väylää, sitten sille on annettava tilaa siellä keskellä väylää. Oli sitten ammattiliikennettä tai ei.

Rauhan aikaan merivoimien alukset noudattavat ihan samoja sääntöjä kuin kaikki muutkin. Jos syttyy sota, siitä kyllä kerrotaan erikseen. Erikseen merkityillä alueilla voivat etukäteen ilmoittaessaan ampua harjoituksissaan, ja silloin sieltä on pysyttävä pois.

Vierailija
774/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on pieni paatti, Suomeen tuli 50 metrinen huvivene Arabiemiraatista. Köyhät kyykkyyn. 

Vierailija
775/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanhan autoissakin cruise päälle ja herätään kun ollaan perillä.

Vierailija
776/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on pieni paatti, Suomeen tuli 50 metrinen huvivene Arabiemiraatista. Köyhät kyykkyyn. 

Sheikin "vene" on vaatimattomat 141 metriä

Vierailija
777/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä väistä.

Huviveneilijä EI ole väistämisvelvollinen ammattiliikenteelle. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta jos joku alus on niin iso, että voi kulkea turvallisesti vain keskellä väylää, sitten sille on annettava tilaa siellä keskellä väylää. Oli sitten ammattiliikennettä tai ei.

Rauhan aikaan merivoimien alukset noudattavat ihan samoja sääntöjä kuin kaikki muutkin. Jos syttyy sota, siitä kyllä kerrotaan erikseen. Erikseen merkityillä alueilla voivat etukäteen ilmoittaessaan ampua harjoituksissaan, ja silloin sieltä on pysyttävä pois.

Jahas, että sellaista soopaa siellä sitten.

Koko Suomen aluevesialue on (siltä osin missä nyt ammattiliikennettä ylipäätään kulkee) "ahdasta kulkuväylää", jossa huviveneilijä väistää *aina* ammattiliikennettä. Tässä ei ole mitään epäselvää, tai jos on, niin kannattaa harkita uudemman kerran onko se oma paikka sittenkään siellä vesillä.

Merivoimilla ei ole mitään "rauhan aikaa." Laivat liikkuvat koko ajan, ja käytännössä ainoastaan, sotilastehtävissä suorittamassa aluevalvontaa. Merivoimat eivät myöskään ilmoittele erikseen (syistä, jotka varmaan sinäkin kykenet ymmärtämään) jos esim. ovat seuraamassa jotain vedenalaista kohdetta tai havaintoa, vaan sinä väistät tai jäät alle. Lautan brygalla on joskus radiossa noille tullut huudeltua kun harjoituksen aikana ovat kuudetta tai seitsemättä kertaa edessä ja vastaus on aina sama tuttu: "Keltaisempi väistää!"

Aivan kuten ilmavoimien koneet tunnistuslennoillaan, se on kanarian turistikone joka reitittää itsensä uusiksi mikäli Hornet haluaa lentää risteävällä reitillä.

Vierailija
778/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käsittääkseni tuollainen muskelivene reagoi aika nopeasti ratin käännökseen. Myös vauhtia olisi voitu hiljentää. Näin olisi pitänyt tehdä jo hyvissä ajoin, jos yhtään seurattiin muuta vesiliikennettä. Oma veikkaukseni: Todennäköisesti ratissa kokematon/ylimielinen  kuski, joka ei vain osannut ohjata venettä ja aiheutti näin kahden ihmisen kuoleman. 

Nyt tämä moottoriveneen kuljetta on pannut kaverin asialle kehuskelemaan toimitusjohtajan purjehdustaitoja. Voi voi! Tärkeää, että kaikki tietävät mpottoriveneen kuljettajan olevan taitava kuski. Millaisesta persoonallisuudesta tämä teistä kertoo? Ystävän kehut tuntuvat tässä tilanteessa ala-arvoiselta kehuskelulta.

Vierailija
779/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps kaikki osalliset oli suomenruotsalaisia

Vierailija
780/844 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä väistä.

Jahas, että sellaista soopaa siellä sitten.

Koko Suomen aluevesialue on (siltä osin missä nyt ammattiliikennettä ylipäätään kulkee) "ahdasta kulkuväylää", jossa huviveneilijä väistää *aina* ammattiliikennettä. Tässä ei ole mitään epäselvää, tai jos on, niin kannattaa harkita uudemman kerran onko se oma paikka sittenkään siellä vesillä.

Merivoimilla ei ole mitään "rauhan aikaa." Laivat liikkuvat koko ajan, ja käytännössä ainoastaan, sotilastehtävissä suorittamassa aluevalvontaa. Merivoimat eivät myöskään ilmoittele erikseen (syistä, jotka varmaan sinäkin kykenet ymmärtämään) jos esim. ovat seuraamassa jotain vedenalaista kohdetta tai havaintoa, vaan sinä väistät tai jäät alle. Lautan brygalla on joskus radiossa noille tullut huudeltua kun harjoituksen aikana ovat kuudetta tai seitsemättä kertaa edessä ja vastaus on aina sama tuttu: "Keltaisempi väistää!"

Aivan kuten ilmavoimien koneet tunnistuslennoillaan, se on kanarian turistikone joka reitittää itsensä uusiksi mikäli Hornet haluaa lentää risteävällä reitillä.

Että semmoiset fantasiat palstatrollilta tällä kertaa. Mahdatko olla myös akateeminen nainen joka äänesti persuja kuten kaikki muutkin sukusi kymmenet akateemiset?

Ketju on lukittu.