Veneiden törmäys Airistolla
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/46b70c99-0965-468b-b3cf-279efa70bc4b
Jotenkin kuvittelen mielessäni, kuinka tuo iso moottorivene on mennyt öykkärityyliin ja jyrännyt pienen purjeveneen allensa. Onneksi kuolonuhrit eivät sentään olleet lapsia.
Kommentit (844)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käsittääkseni tuollainen muskelivene reagoi aika nopeasti ratin käännökseen. Myös vauhtia olisi voitu hiljentää. Näin olisi pitänyt tehdä jo hyvissä ajoin, jos yhtään seurattiin muuta vesiliikennettä. Oma veikkaukseni: Todennäköisesti ratissa kokematon/ylimielinen kuski, joka ei vain osannut ohjata venettä ja aiheutti näin kahden ihmisen kuoleman.
Nyt tämä moottoriveneen kuljetta on pannut kaverin asialle kehuskelemaan toimitusjohtajan purjehdustaitoja. Voi voi! Tärkeää, että kaikki tietävät mpottoriveneen kuljettajan olevan taitava kuski. Millaisesta persoonallisuudesta tämä teistä kertoo? Ystävän kehut tuntuvat tässä tilanteessa ala-arvoiselta kehuskelulta.
JOSTAIN syystä siellä taitaa olla nyt hiukan muuta mietittävää kuin vauvapalsta. Kuolen nauruun. Nuo ihmiset eivät ole tästä av:stä ikinä kuulleetkaan. Tsiisus mitä väkeä täällä kirjoittelee.
Ei vauvapalstalla, vaan ihan iltapäivälehtiin on tämä kaveri soitellut ja nyt sitten koko Suomi tietää, että moottorivenettä on ajettu vuosia jne.... että sellaista on ilmassa tänään. Itsekehu haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät näyttäneet veneet olevan kauhean palasina, onkohan tuo moottoriveneen keula sitten teilannut uhrit?
Eikös purjeveneestä puutu koko yläosa....?
Koko ohjaushytti puuttuu, jossa miehet luultavasti olivat ohjaamassa venettä ja muut ihmiset olivat kajuutassa. Sitten ajoi joku "minä_nyt_vittu_tuun_täältä_isolla _paatillani JA POIS ALTA KÖYHÄT!
Kävin katsomassa sen jahdin omistajan kuvan, se näytti jos siinä ihan reppanalta. Saati, miltä näyttää nyt.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, että moottoripurren kapteeni oli umpihumalassa.
Poissuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhreista on kerrottu olennaiset asiat, mutta jostain syystä moottoriveneessä olleista ei tiedetä edes sukupuolta. Mielenkiintoista.
Ei kai ollut suuri yllätys, että ökyveneen omistaja oli merkittävä bisnesmies.
Ei sen firma nyt niin kummoinen ole, varakas mies varmasti on mutta ei vaikuta rikkaalta.
Mielestäni tämä tapaus ei eroa muuten mitenkään viimevuotisesta veneonnettomuudesta kuin siinä että tässä valitettavasti kuoli kaksi ihmistä. Tuossa vuoden 2018 kesän tapauksessa todettiin molempien venekuntien tähystämisen olleen puutteellista.
Tuo veneen omistaja on luonut kannattavan firman - oliko jo vuodesta 1989?
En millään tavalla olisi halunnut hänelle tapahtuvan näin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa sen jahdin omistajan kuvan, se näytti jos siinä ihan reppanalta. Saati, miltä näyttää nyt.
Rantaruotsalainen varmaan?
Taas on purkkarikuski hölmöillyt tällä kertaa valtameriristeilijän eteen, eli ei mitään uutta. Vanhat uunot kun on liikkeellä minä, minä, minä ja purjevene asenteella niin tässä tulos. Lisää voi lukea asiasta Hesarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IL: "– Veneen kojelauta heijastaa tuulilasiin tietyissä olosuhteissa sellaisen sokean pisteen. Jos on tietyn mittainen tai jos vaikka istut, niin sieltä ei ehkä näe kunnolla, veneilijä sanoi lehdessä".
Näin. Ketään ei tuomita - uskoisin.No jumankauta jos eteen ei nähdä, niin silloin vene pysäytetään. Ei kai siellä Airistollakaan edes ökyveneillä saa sokkona ajella?
Olen satavarma, että tämän isokenkäisen omistaman ökyveneen kippari ei tule saamaan minkäänlaista tuomiota. Kyllä tämä tavalla tai toisella saadaan käännettyä purjeveneilijöiden syyksi, tai ainakin onnettomaksi sattumaksi jossa ei ole syyllisiä.
Tuota noin, tapaus jossa kuoli ihmisiä johtaa kyllä tuomioon.
Miksi tämä "käännettäisiin " purjeveneilijöiden syyksi? Onko sulla joku logiikka tuossa väitteessä?Ökyveneen omistaja on isokenkäinen. Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun hyvävelikerho jeesaa kaveria. Tällaisilla isokenkäisillä on kavereita niin oikeusistuimissa ,kuin päättäjissäkin. Sakot ja pienet nuhteet ja elämä jatkuu, niillä keillä jatkuu. Onhan näitä nähty.
Ei tämä taas oo niin isokenkäinen. Metallivirma. Ei pörssiyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vituttaa kaikenlaisten haaskalintujen hyöriminen tämän ja kaikkien muidenkin vastaavien tapauksien ympärillä. Mediassa kirjoitellaan raflaavia otsikoita ja mehustellaan yksityisihmisten elämällä. Kerrotaan yksityiskohtaisesti asioista jotka eivät mitenkään ole olennaisia tutkinnan kannalta kuten tämän syyllisen firman liiketoimintaan liittyviä talouslukuja. "Tiedämme kuka tappoi nn, mutta emmepäs kerrokaan vielä vaan arvaatkos itse kuka löytyy luukun x takaa"
Jumalauta annetaan viranomaisten tutkia ensin ennen kuin hutkitaan. Ja kaikille palstakirjoittelijoille ym. salapoliiseille niin miettikää kaksi sekuntia ennen kuin painatte enteriä onko se sen arvoista.
On siinä se hyvä puoli, että nuo isolla moottoriveneellä kaahaavat saattavat katsoa eteensä paremmin, kun eivät halua valtakunnanjulkkiksiksi. Tuo onnettomuushan oli ihan vaan ajan kysymys, sen verran yleistä on liian läheltä ohittaminen ja puutteellinen tähystys noissa tappokoneissa. Olen melkein joutunut jopa merivoimien aluksen päälleajamaksi ihan vastaavalla tavalla, väliä jäi alle kaksi metriä. Ja minä kuljin purjeilla, eli minulla oli kaksi isoa valkoista lakanaa 14 metrin korkeuteen asti auki. Ei pitäisi olla liian vaikea havaita.
Ei tosiaan pitäisi olla liian vaikeaa havaita merivoimien alusta, jota siviili- ja ammattiliikennekin väistää *aina.*
Eikä väistä.
Kyllä väistää. Tai jää alle. Merivoimien alukset kulkevat *aina* sotilastehtävissä ja sotilasmerenkulun säädökset ovat hieman erinäköiset kuin siviilipuolella.
Eivät ne tietenkään tahallaan päälle aja, mutta et voi koskaan olettaa niiden väistyvän. Ja huviveneilijänä olet muutenkin aina väistämisvelvollinen ammattiliikenteelle.
Siinäpä soopaa nyt kerrakseen.
Huviveneilijä EI ole väistämisvelvollinen ammattiliikenteelle. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta jos joku alus on niin iso, että voi kulkea turvallisesti vain keskellä väylää, sitten sille on annettava tilaa siellä keskellä väylää. Oli sitten ammattiliikennettä tai ei.
Rauhan aikaan merivoimien alukset noudattavat ihan samoja sääntöjä kuin kaikki muutkin. Jos syttyy sota, siitä kyllä kerrotaan erikseen. Erikseen merkityillä alueilla voivat etukäteen ilmoittaessaan ampua harjoituksissaan, ja silloin sieltä on pysyttävä pois.
Jahas, että sellaista soopaa siellä sitten.
Koko Suomen aluevesialue on (siltä osin missä nyt ammattiliikennettä ylipäätään kulkee) "ahdasta kulkuväylää", jossa huviveneilijä väistää *aina* ammattiliikennettä. Tässä ei ole mitään epäselvää, tai jos on, niin kannattaa harkita uudemman kerran onko se oma paikka sittenkään siellä vesillä.
Merivoimilla ei ole mitään "rauhan aikaa." Laivat liikkuvat koko ajan, ja käytännössä ainoastaan, sotilastehtävissä suorittamassa aluevalvontaa. Merivoimat eivät myöskään ilmoittele erikseen (syistä, jotka varmaan sinäkin kykenet ymmärtämään) jos esim. ovat seuraamassa jotain vedenalaista kohdetta tai havaintoa, vaan sinä väistät tai jäät alle. Lautan brygalla on joskus radiossa noille tullut huudeltua kun harjoituksen aikana ovat kuudetta tai seitsemättä kertaa edessä ja vastaus on aina sama tuttu: "Keltaisempi väistää!"
Aivan kuten ilmavoimien koneet tunnistuslennoillaan, se on kanarian turistikone joka reitittää itsensä uusiksi mikäli Hornet haluaa lentää risteävällä reitillä.
Että semmoiset fantasiat palstatrollilta tällä kertaa. Mahdatko olla myös akateeminen nainen joka äänesti persuja kuten kaikki muutkin sukusi kymmenet akateemiset?
Eri 😂
Vierailija kirjoitti:
Ai jumalauta, että tuommoiset uteliaat ihmiset voisi oikeasti sotkea suohon!
Fuck you! 🖕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rantaruotsalainen varmaan?
Taitaa olla. Kyllä voikin elämä muuttua hetkessä aivan totaalisesti. Nyt meni monen elämä kerralla uusiksi eikä entiseen ole enää paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä s**tanan apina myös se, joka kuvaa onnettomuuspaikalla, eikä auta? Enpä ihmettelisi!
Vierailija kirjoitti:
Taas on purkkarikuski hölmöillyt tällä kertaa valtameriristeilijän eteen, eli ei mitään uutta. Vanhat uunot kun on liikkeellä minä, minä, minä ja purjevene asenteella niin tässä tulos. Lisää voi lukea asiasta Hesarista.
PURJEVENE ohjaili vaarallisesti suuren Disney Magic -risteilijäaluksen eteen Helsingin Hernesaaren edustalla. Asiasta tiedotti Merivartiosto Twitter-tilillään tiistai-iltana.
Risteilijä oli juuri lähtemässä satamasta, kun vaaratilanne sattui. Risteilijä joutui väistämään koukannutta purjevenettä.
DISNEY MAGIC on Disney Cruise Line -varustamon omistama 294 metriä pitkä risteilyalus. Se on liikennöinyt vuodesta 1998.
Risteilijällä on muun muassa neljä uima-allasta, koripallokenttä, teattereita ja juoksurata. Hyttejä risteilijässä on 2 400.
Siinäpä sitä, ei mitään uutta.
Isopoika ajaa aina näin. Humalassahan saa ajaa ja täysillä on hauskinta. Sitä nyt jouda tähystelemään.
Vierailija kirjoitti:
En oo ollut purjeveneessä mutta onko siinä jotain taustapeiliä että näkee taakse? Aika valskia touhua jos ei oo ja ei tähystä taakse. En tiedä miten purjeveneessä ollaan. Soutuveneen tiedän oikein hyvin ja siellä missä soutelen joskus niin ei oo muskeliveneitä, kiva kiva.
Niin soutuveneessä ei tarvita taustapeiliä, koska katse on taaksepäin ja selkä menosuuntaan.
Tämä purjevene kulki moottorilla. Yleensä riittää, että näkee eteensä ja sivuille, koska voi olettaa, että myös takanatulijat näkevät eteensä.
Oletko lukenut _yhtään_ uutisia ennen kuin tulit kommentoimaan?