Auton kolarointi: kuka maksaa?
Eli tilanne on se että mulla ("lainaaja") oli kaverin auto lainassa kaverin lomamatkan ajan. Auto on vuodelta 2007 ja ajettu noin 150 t, hyvä huoltohistoria, juuri huollettu ja katsastettu. Uusi vastaava ois 3000 e.
Oltiin autolla road tripillä toisen kaverin kanssa ja tämä kaveri tarjoutui ajamaan osan matkaa. Motarin loppua lähestyessä ja vauhdin hidastuessa moottori nakutti kun vaihdetta ei ollut vaihdettu pienemmälle. Kaverin nykyinen auto on automaattivaihteinen ja siksi unohti vaihtaa.
Siitä eteenpäin tilanne on epäselvä. Kaveri alkoi etsiä kytkintä. Hän kokee että jarrutti mutta jarrutus ei onnistunut ja ajettiin toisen auton perään ehkä 10 km/h. Mun arvaus on että moottori sammui ja jarrutehostin on ollut pois päältä, ja siksi jarru jäykkä mutta sinänsä toimiva.
Autossa on osakasko ja oman auton kolarivauriota ei vakuutus korvaa. Toiseen autoon ei tullut näkyvää vauriota eikä siitä ole kuulunut. Toisessa autossa oli peräkoukku joka on ehkä suojannut tarpeeksi että vaurioita ei tullut.
Nyt meillä on erimielisyyttä siitä että kuka maksaa. Mitä sanoo av-raati? En kerro vielä kuka on mitäkin mieltä, kiinnostaa mitä ajattelisitte jos oisitte olleet itse 1. kuski, 2. lainaaja, 3. omistaja.
Auton korjaus täyteen kuntoon on 3000 e, ajokuntoon saa 1500 eurolla.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on päätynyt nyt siihen että mä olen ilmoittanut sekä kuskille että omistajalle että maksan korjauksen, ja sanonut kuskille että miettii nyt sitten mikä on omasta mielestä oma vastuu tapahtuneesta ja maksaa sitten mulle. Katsotaan miten käy.
-Ap
HIENOA. AINOA OIKEA JA JÄRKEVÄ TAPA TOIMIA.
Sinä maksat auton omistajalle ja lähdet sitten karhuamaan summaa kuskilta.