Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton kolarointi: kuka maksaa?

Vierailija
02.08.2019 |

Eli tilanne on se että mulla ("lainaaja") oli kaverin auto lainassa kaverin lomamatkan ajan. Auto on vuodelta 2007 ja ajettu noin 150 t, hyvä huoltohistoria, juuri huollettu ja katsastettu. Uusi vastaava ois 3000 e.

Oltiin autolla road tripillä toisen kaverin kanssa ja tämä kaveri tarjoutui ajamaan osan matkaa. Motarin loppua lähestyessä ja vauhdin hidastuessa moottori nakutti kun vaihdetta ei ollut vaihdettu pienemmälle. Kaverin nykyinen auto on automaattivaihteinen ja siksi unohti vaihtaa.

Siitä eteenpäin tilanne on epäselvä. Kaveri alkoi etsiä kytkintä. Hän kokee että jarrutti mutta jarrutus ei onnistunut ja ajettiin toisen auton perään ehkä 10 km/h. Mun arvaus on että moottori sammui ja jarrutehostin on ollut pois päältä, ja siksi jarru jäykkä mutta sinänsä toimiva.

Autossa on osakasko ja oman auton kolarivauriota ei vakuutus korvaa. Toiseen autoon ei tullut näkyvää vauriota eikä siitä ole kuulunut. Toisessa autossa oli peräkoukku joka on ehkä suojannut tarpeeksi että vaurioita ei tullut.

Nyt meillä on erimielisyyttä siitä että kuka maksaa. Mitä sanoo av-raati? En kerro vielä kuka on mitäkin mieltä, kiinnostaa mitä ajattelisitte jos oisitte olleet itse 1. kuski, 2. lainaaja, 3. omistaja.

Auton korjaus täyteen kuntoon on 3000 e, ajokuntoon saa 1500 eurolla.

Auton kolarointi: kuka maksaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuski 75 %, lainaaja 25 %

Vierailija
2/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaaja maksaa vahingon omistajalle ja voi sopia kuskin kanssa mitä kuski maksaa.

Itse en lainaa autoani enää kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia kukaan muu kuin kuski maksaisi mitään? Hänhän sen peräänajon aiheutti.

Vierailija
4/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljettaja on aina vastuussa. Toki reiluna voit maksaa siitä osan omistajalle ja kartuta ne kuskilta. korvaus täyteen kuntoon ja vähän extraa päälle.

Vierailija
5/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auton arvo on 3000€, niin annat omistajalle 2000€, kuski antaa 1000€, ja omistaja myy romun 500-1000€, ja ostaa arvokkaamman auton tilalle. Kuski ja sinä myös otatte omista vakuutuksista selkoa, ehkä niistä löytyy korvaaja.

Vierailija
6/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuski 75 %, lainaaja 25 %

Mä laittaisin just toisinpäin. Lainaajalta käsittätöntä piittaamattomuutta toisen omaisuudesta antaa osaamattoman ajaa lainassa ollutta autoa. Lainatusta tavarasta kuuluisi pitää hyvää huolta, parempaa kuin omasta.

Vierailija
7/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 sen sanoi. Sinä maksat omistajalle ja saat kuskilta, jos saat.

Vierailija
8/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä selitys vain sen peittämiseksi, että ajaja on aina toiminnasta vastuussa.

Vierailija
9/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoritien päässä vauhtia 10 km/h, vaikka ei jarrutettu. Miten tuo onnistuu?

Niin ja laskun maksaa lainaaja. Hän on vastuussa kuskin tekosistakin, koska luovutti auton edelleen.

Vierailija
10/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko omistaja antanut luvan myös muiden kuin lainaajan käyttää autoa. Jos ei, niin lainaaja maksaa omistajalle ja perii sitten kuskilta itse. Jos on ollut lupa että saa muutkin ajaa, niin kuski maksaa.

Vierailija
11/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuski ja lainaaja. Lainaaja myös siksi, koska ei kai ollut sovittu, että joku muukin ajaa autolla lainauksen ajan.

Vierailija
12/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaaja maksaa kaiken.

Jos minä lainaan auton kaverille, en todellakaan halua että hän luovuttaa sitä kenellekään eteenpäin ilman lupaani. Vaikkakin on itse mukana.

Vierailija
13/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton omistajana en käyttäisi kaskoa lainkaan, lainaaja maksaisi koko korjauksen, tarvittaessa vaikka 4500 e.

Vierailija
14/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja laskun maksaa lainaaja. Hän on vastuussa kuskin tekosistakin, koska luovutti auton edelleen.

Mun arvaus on että moottorin sammumisen jälkeen jarru on ollut hetken normaali (käsittääkseni sillä saa vielä pari normaalia jarrutusta) mut sitten on jäykistynyt. Tämä on nyt googlailun tulos.

Mulla ja kuskilla on nyt siis erimielisyyttä siitä että pitääkö omistajan osallistua kuluihin. Minusta ei. Lainasin hänen autoaan ja vastuu on minun. Kuskin mielestä on omistajan vastuu että autossa ei ole täyskaskoa. Musta omistaja taas on reilu kun hänelle kelpaa ajokuntoinen auto (1500 e) täysin vastaavan (3000 e) sijaan.

Kuski ei ole ns. kokematon vaan ajanut kortin jo 20 v sitten, ja viimeiset 5-10 v aktiivisesti autoa. Viimeisin auto automaatti mutta aiemmin ollut manuaaliautoja. En ois antanut ajaa jos ois ollut joku just kortin ajanut.

Mä ajattelin aluksi että ilman muuta maksan osan kustannuksista koska olin auton lainannut, mut sit useampi tuttu oli sitä mieltä että kuskille kuuluu 100 % vastuu jos rattiin suostuu. Kuskin tutut taas ovat sitä mieltä että kaikilla kolmella vastuu.

Vierailija
15/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskihan se päätti ottaa vastuun ajamisesta, että matka jatkuu. Ei siinä ole vikaa ratissa, vaan siinä joka roikkuu ratissa eikä osaa ajaa, joten maksaa. Pelkääjän paikalla istuja voi nauraa, että mitäs et erottanut automaattia ja manuaalia toisistaan.

Vierailija
16/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Lainaaja maksaa kaiken.

Jos minä lainaan auton kaverille, en todellakaan halua että hän luovuttaa sitä kenellekään eteenpäin ilman lupaani. Vaikkakin on itse mukana.

Eli susta kuskin vastuu on nolla?

Vierailija
17/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisvastuu on kuskilla. Lainaaja on vastuussa auton omistajalle. Eli sanoisin, että lainaaja ja kuski maksaa puoliksi. Missään tapauksessa auton omistaja ei ole vastuussa miltään osin.

Vierailija
18/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuskin mielestä on omistajan vastuu että autossa ei ole täyskaskoa."

Ei ole täysipäisen ajatus. Pysyisin kaukana tuommoisesta tyypistä.

Vierailija
19/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei helvetti se nyt omistajan syy ole, niin miksi hän maksaisi penniäkään? Kuski se on vastuussa tapahtumista, mutta tässä tilaanteessa joutaisi jakaa lainaajan kanssa, jos ei ollut lupaa, että voit antaa muiden ajaa.

Vierailija
20/82 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuskin mielestä on omistajan vastuu että autossa ei ole täyskaskoa.

Siis miten tämä kolariin liittyy?

Kuski ei ole ns. kokematon vaan ajanut kortin jo 20 v sitten, ja viimeiset 5-10 v aktiivisesti autoa. Viimeisin auto automaatti mutta aiemmin ollut manuaaliautoja. En ois antanut ajaa jos ois ollut joku just kortin ajanut.

Tuolla ajokokemuksella ei ylensä lähdetä ajamaan kylmitään, vaan ensin säädetään penkki ja peilit. Siinä samassa luulisi kyllä huomaavan, että "kappas, tämähän on manuaali".

Kuskin tutut taas ovat sitä mieltä että kaikilla kolmella vastuu.

Miten ihmeessä mikään kolariin liittyvä olisi omistajan vastuulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan