Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka kadut omakotitaloon muuttoa

Vierailija
02.08.2019 |

Olemme harkinneet muuttamista kerrostalosta omakotitaloon, mutta kokemusta omakotitaloasumisesta on vain lapsuuden ja nuoruuden ajalta vanhempien huollettavana.

Tuliko omakotitalon vastuut ja kustannukset yllätyksenä? Kuinka paljon käytät esim palveluita hyväksesi? Kaikki kokemukset kiinnostaa, mutta varsinkin negatiiviset, koska en halua tehdä päätöksiä ruusunpunaiset lasit päässä.

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne kotityöt yllättäneet, vaan kaikki muu. Kustannuksia tulee koko ajan. Katto vuotaa, täytyy uusia, lämmitys ei riitä, isompi juttu, öljykattila pitääkin nyt kaivaa pois maasta, sähkötyöt on aikoinaan tehty miten sattuu, mikä tuli ilmi vasta 5 vuoden asumisen jälkeen kun yksi pääsulake alkoi paukahdella, erittäin kallis remontti. Taloa ei todellakaan uskalla myydä, kun ei tiedä kuinka se on tehty. Taloa ei ole varaa/Intoa pitää, en sitä edes olisi halunnut, mutta "vuokra-asuminen ei ole kannattavaa" kaikki hokibat

Vierailija
82/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa tulee hirveä määrä kaikkia maksuja. Jos raksaat uutta pelkkiin liittymiin menee 16 000e (viemäri/sähkö/lämpö/ym liittymät), vanhassa toki kuuluvat kaupan hintaan.

Tulee kiinteistövero, tienhoitomaksu (ei kaikkialla), hulevesimaksu, jätehuoltomaksu, ja aivan järkyttävä vakuutusmaksu joka on siis moninkertainen esim rivarin kotivakuutukseen verrattuna.

Puhumattakaan että tulee kallis lämmityslasku, sähkölasku, siirtomaksu, jätevesilasku. Tuo jätevesi ärsyttää siksi että samasta vedestä maksetaan kaksi kertaa, tulovetenä ja jätevetenä.

Joten kustannukset kyllä ”yllättävät” ja nyt en puhu iloisesta yllätyksestä.

Tietenkin liittymät maksavat samoin kuin rakentaminenkin jos uuden talon rakentaa tai rakennuttaa. Uusia taloja myydään myös valmiina jolloin ei tarvitse rakentamisesta tai liittymistä maksaa vaan van talosta. Kerrostalossakin liittymät maksavat kuten se asuntokin. Uuden kerrostaloasunnon hinta on hyvinkin saman verran kuin uuden omakotitalon hinta vaikka kerrostaloasunto olisi pienempikin, esim. 100-neliön asunto neljällä huoneella ja keittiöllä, 120-neliöinen omakotitalo maksaa saman verran.

Uudessa omakotitalossa asuminen on halvempaa kuin vähän pienemmässä kerrostaloasunnossa, koska vastiketta ei ole joka voi olla helposti 450€/kk 100m2 asunnossa. Hulevesimaksuja ei välttämättä mene, riippuu asuinalueesta. Vesi- ja jätevesimaksu menee kuten kerrostalossakin, omakotitalossa käytön mukaan kuten uusissa kerrostaloissakin. Vai luulitko ettei kerrostaloissa tule jätevettä eikä se vesi mene viemäriin? Tietysti kiinteä vesimaksu on vanhoissa taloissa mahdollinen kun ei ole omaa mittaria. Yleensä se tulee kalliimmaksi kun vettä kulutetaan taloyhtiössä enemmän kun maksu on kiinteä, yhteinen vesimittari pyörii ja sen mukaan kiinteää laskua nostetaan tai lasketaan, riippuen tietysti yhteisestä kulutuksesta. Lämmitys maksetaan kerrostalossa siis vastikkeessa, omakotitalossa esim. sähkössä, kaukolämmössä, maakaasussa tai öljyssä.

Kerrostalossa menee sähköä siinä missä omakotitalossakin, jos omakotitalo ei ole sähkölämmitteinen ei sitä sähköä mene oikeastaan yhtään enempää omakotitalossakaan. Pihavalaistus on ainoa lisä tällöin, tosin kerrostaloissakin on pihavalaistus, joka maksetaan vastikkeessa, lisäksi monella on parvekkeellakin valot siinä missä omakotitalon terassilla. Sähkönsiirto maksaa kerrostalossakin siinä missä omakotitalossakin.

Kotivakuutus ei ole juurikaan suurempi omakotitalossa, vähän kyllä. Kiinteistövero menee, kerrostalossa se menee vastikkeessa. Jätemaksu menee, kerrostalossa se maksetaan vastikkeessa. Tienhoitomaksuja ei mene ellei talo ole melkoisen metsässä.

Jos tekee itse lumityöt ja hoitaa itse pihansa niin omakotitalossa asuminen tulee halvemmaksi kuin vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa. Kerrostalossa kun on pakko maksaa huoltoyhtiölle vastikkeessa huoltotöistä, lumitöistä, pihan hoidosta, hiekoittamisesta talvella jne. lisäksi isännöintitoimiston kulut, taloyhtiön tilinpäätöksen kulut jne.

Sitten kun kerrostaloon tehdään putkiremontti maksaa se asuntoa kohden kymmeniä tuhansia euroja, esim. 40.000 - 50.000€, samoin julkisivuremontti, kattoremontti jne. Omakotitalossa se putkiremontti maksaa 3.000€ ja se kestää omakotitalossa 1-2pv kun kerrostalossa siihen menee 3kk. Toki omakotitalossakin tulee huoltokuluja, muttei sen enempää rahallisesti oikeastaan kuin nuo kerrostalojen em. remontit per asunto maksavat. Lisäksi omakotitalossa voi itse tehdä suuren osan huoltotoimista jos yhtään osaa. Jos ei osaa niin voi palkata ammattilaisen, kerrostalossa ei tätä voi valita itse vaan on pakko suostua maksamaan taloyhtiön valitsemalle ammatilaiselle tästä.

171/219 neliöisessä uudehkossa velattomassa omakotitalossa on asuinkuluni olleet aika tarkkaan 260€/kk kun olen laskenut ne tarkkana miehenä. Ei tarvitse maksaa vastiketta eikä vuokraa eikä lainaa. Lämmitys kaukolämmöllä, jota menee 900€/ vuosi + perusmaksu 275€/vuosi eli alle satasen kuukaudessa on lämmitys kun takkaa lämmittelee harvakseltaan kovilla pakkasilla, puita olen ostanut viimeksi 8 vuotta sitten neljä kuutiota. Sähköön menee 35€/kk, vakuutus on 570€/vuosi, kiinteistövero 660€/vuosi. Jätemaksu n. 15€/kk. Vesimaksu n. 15€/kk kun yksin asun ja lapsi välillä asuu kanssani ja vettä käytän säästeliäästi enkä pihaa kastele juuri laisinkaan. Vastike olisi melkein puolet pienemmästä kerrostaloasunnosta 450€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne kotityöt yllättäneet, vaan kaikki muu. Kustannuksia tulee koko ajan. Katto vuotaa, täytyy uusia, lämmitys ei riitä, isompi juttu, öljykattila pitääkin nyt kaivaa pois maasta, sähkötyöt on aikoinaan tehty miten sattuu, mikä tuli ilmi vasta 5 vuoden asumisen jälkeen kun yksi pääsulake alkoi paukahdella, erittäin kallis remontti. Taloa ei todellakaan uskalla myydä, kun ei tiedä kuinka se on tehty. Taloa ei ole varaa/Intoa pitää, en sitä edes olisi halunnut, mutta "vuokra-asuminen ei ole kannattavaa" kaikki hokibat

Siis mikä on tämä näissä asumismuotokeskusteluissa esiintyvä harhaluulo, että asut joko omakotitalossa tai vuokralla? Omakotitalossakin voi asua vuokralla ja taloyhtiöissä voi asua omassa asunnossa. Sinunkin olisi kannattanut ostaa asunto kerros- tai rivitalosta, jos halusit pois vuokralta, mutta et omakotitaloa.

Vierailija
84/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha talo ja asumiskustannukset kuukaudessa 340 euroa (ilma-vesilämpöpumppu + sähkö lämmityksenä). Ei tuolla rahalla 130 neliön kerrostaloasuntoa tai rivaria ylläpitäisi. Ja tosiaan vaikka putkiremontti on minimaalinen kustannus kerrostaloon verrattuna.

Vierailija
85/146 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi koti Vantaan kerrostalolähiössä työpaikan vieressä. Mökillä voi sitten sielunsa kyllyydestä hoitaa pihaa.

Vierailija
86/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuminen helpointa.

Hotelli-asuminen vieläkin helpompaa.

Vierailija
87/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ok-talosta kerrostaloon  toiselle paikkakunnalle töihin.  Minulle tuli yllätyksenä se, että liikuntaa saadakseni minun tulee varta vasten lähteä kotoa pois.

Ok-talossa sain hyötyliikuntaa nurmikon leikkaamisessa, haravoinnissa , kukkapenkin kuopsuttelussa ja talvella lumitöissä. Tykkäsin niistä.

Kuntosali ei ole minun juttu. Kuntoni on rapistunut. Minusta tuli saamattomampi.

Vierailija
88/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään maksu tule yllärinä,toki jos joku hajoaa niin sitten mutta niihin pitää varautua. (Ja siihen ettei kotivakuutus maksa).Pikku tekemistä on koko ajan mutta esim pihassa kun minimoi nurmikot yms niin ei mitenkään paha.Ainut ylläri oli se ettei Helsingin kaupunkia kiinnosta yhtään pietaloalueet.Ei saa korjattua kuoppaa,puututa häiritsevään pysäköintiin (jätetään autoja liittymien eteen),saada korjattua porttia josta rällätään läpiajoa kun rikki.yms...

Vierailija
89/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkellisesti taas kaduttaa, koska naapuri näytti keksineen että "Kappas, minullahan on moottorisaha". Ja puutarhasta pitäisi taas kerätä pudonneet omenat, joita on äkkiä arvioiden 300+

Vierailija
90/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen muuttamista omakotitaloon meluisasta kerrostalosta. Pihatöitä rakastan, se on testattu mökillä jo. Mietin vain aluetta.

Onko olennaista eroa siinä, asuuko kauempana esim 40 min ajomatkan päässä 2 ha tontilla vai kaupungin lähiössä 600 m2 tontilla? Naapurit varmaan höiritsevät tiiviisti asuttaessa? Mökillä häiritsee paljon se, kun vieressä on naapurien mökkejä ja he lämmittävät saunaa päivittäin huonoilla puilla tai huonolla kiukaalla niin, että tulee mustaa paksua savua tontillemme.

Mitä seikkoja kannattaisi huomioida siinä, mistä sen okt,:n ostaa? Eli Helsingin/Espoon lähiöstä vai Kirkkonummelta, Nurmijörveltä, Vihdistä, tai Siuntiosta tms vastaavasta ympäryskunnasta, missä on halvempaa ja isompia tontteja?

Vierailija
91/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkellisesti taas kaduttaa, koska naapuri näytti keksineen että "Kappas, minullahan on moottorisaha". Ja puutarhasta pitäisi taas kerätä pudonneet omenat, joita on äkkiä arvioiden 300+

Kerrostalon yläkerran naapurini kolistelee huonekaluja ja kävelee kantapää edellä kengät jalassa norsukävelyä joka päivä. Alakerran naapuri ketjupolttaa parvekkeellaan, joten en voi koskaan tuulettaa siltä puolelta asuntoa.

Vierailija
92/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ne postimerkkitontit Kehä 3:n sisäpuolella ja katsele kunnon tonttia Vihdistä tai Nurmijärveltä, jostain taajaman ulkopuolelta. Meidän naapuriin tuli neljä taloa 2500 neliön tontille ja ilmeisesti koska talo tontteineen tuli niin kalliiksi niin pitää säästää lämmityskuluissa ja nenä noessa polttaa takkaa. Itse asuin lapsuudessani talossa, jossa oli 4000 neliön tontti. Nyt tontilla on kuusi taloa mutta eipähän tarvitse kenenkään juuri nurmikkoa leikata haravoimisesta ja muista pihatöistä puhumattakaan.

Vierailija
93/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuja kommentteja. Ihan kuin jätehuollosta, vedestä, sähköstä sun muista ei maksettaisi muissa asumismuodoissa, eikä niissä tulisi vesivahinkoja tai tarvitsisi tehdä ikinä remontteja.

Vierailija
94/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunginosan Facebook-ryhmää kun seuraa, niin aika moni tuntuu katuvan omakotitaloon muuttoa. Tai ainakin on aika lailla hiekkaa p i m p i s s ä. Suosikkiaiheita: Mopopojat, koirankakka MEIDÄN tontin kohdalla, kissa havaittu vapaana, lentomelu, ryhmän ultimate bitch Saara,...

Vierailija
95/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut, pihatyöt menee kuntoilusta ja nautin siitä. Ihmettelen kyllä kuinka moni täällä valittaa noista, kuinka hemmetin huonokuntoista porukkaa olette?

Vierailija
96/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katunut, pihatyöt menee kuntoilusta ja nautin siitä. Ihmettelen kyllä kuinka moni täällä valittaa noista, kuinka hemmetin huonokuntoista porukkaa olette?

Ei kai se kunnosta ole kiinni? Kävelen usein 10-15 km matkoja, mutta puolen tunnin ruohonleikkuu on silti paljon vastemielisempää kuin kahden tunnin kävely.

Ja remonttihommat tms. ovat vastenmielisiä koska niissä menee sekä vapaa-aikaa että rahaa. Ansiotöissäkin menee vapaa-aikaa, mutta siitä maksetaan kompensaationa 5000 €/kk. Ja ansiotyöni minä osaan + minulla on sen tekemiseen tarvittavat työkalut ja resurssit.

Vierailija
97/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se kunnosta ole kiinni? Kävelen usein 10-15 km matkoja, mutta puolen tunnin ruohonleikkuu on silti paljon vastemielisempää kuin kahden tunnin kävely.

Ja remonttihommat tms. ovat vastenmielisiä koska niissä menee sekä vapaa-aikaa että rahaa. Ansiotöissäkin menee vapaa-aikaa, mutta siitä maksetaan kompensaationa 5000 €/kk. Ja ansiotyöni minä osaan + minulla on sen tekemiseen tarvittavat työkalut ja resurssit.

Mitä, jos palkkaisit ammattilaisen tekemään remonttihommat? Rahaa menee taloyhtiössä asuvillakin remontteihin, joskus saattaa jopa joutua maksumieheksi remontista, joka ei omaa asuntoa edes koske. Ja asunnon sisätiloja joutuu remontoimaan myös, joko itse, tai palkkaamalla ammattilaisen - aivan kuin omakotitalossakin.

Vierailija
98/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos palkkaisit ammattilaisen tekemään remonttihommat? Rahaa menee taloyhtiössä asuvillakin remontteihin, joskus saattaa jopa joutua maksumieheksi remontista, joka ei omaa asuntoa edes koske. Ja asunnon sisätiloja joutuu remontoimaan myös, joko itse, tai palkkaamalla ammattilaisen - aivan kuin omakotitalossakin.

Palkkaanhan minä kun rahatilanne sen sallii. Lainaa on kuitenkin vielä maksettavana reiluksi 13 vuodeksi, joten vain pakolliset remontit teetetään sitä ennen. Ja on niitä teetettykin viiden vuoden aikana jo melkein 40 tuhannella. Vuokralla oli se hyvä puoli että tiesi että asuminen maksaa sen tonnin kuussa eikä yhtään enempää. Nyt on se normikuukausi 1800 ja pahimmillaan sitten 19800 kun maksettiin vesikattoremontti.

Vierailija
99/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet tässä nyt vain negatiivisia kokemuksia, koska et halua muuttaa omakotitaloon, mutta kyllä se vaan niin on että omakotitalo on paras asumismuoto.

Vierailija
100/146 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaanhan minä kun rahatilanne sen sallii. Lainaa on kuitenkin vielä maksettavana reiluksi 13 vuodeksi, joten vain pakolliset remontit teetetään sitä ennen. Ja on niitä teetettykin viiden vuoden aikana jo melkein 40 tuhannella. Vuokralla oli se hyvä puoli että tiesi että asuminen maksaa sen tonnin kuussa eikä yhtään enempää. Nyt on se normikuukausi 1800 ja pahimmillaan sitten 19800 kun maksettiin vesikattoremontti.

Vuokralla asuminen tulee kuintekin 60 vuoden asumisen aikana aivan ylivoimaisesti kalliimmaksi kuin vastaavalla tasolla omassa asuen. 60x12x1000€=720000€, mutta tämähän ei ole koko totuus, sillä vuokra keskimäärin noin tuplaantuu 20 vuoden välein ihan tavanomaisilla indeksikorotuksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme