Sinä joka kadut omakotitaloon muuttoa
Olemme harkinneet muuttamista kerrostalosta omakotitaloon, mutta kokemusta omakotitaloasumisesta on vain lapsuuden ja nuoruuden ajalta vanhempien huollettavana.
Tuliko omakotitalon vastuut ja kustannukset yllätyksenä? Kuinka paljon käytät esim palveluita hyväksesi? Kaikki kokemukset kiinnostaa, mutta varsinkin negatiiviset, koska en halua tehdä päätöksiä ruusunpunaiset lasit päässä.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle maksut ja työt eivät olleet ongelma eivätkä yllätys. Eikä niitä niin hirveästi edes ole ollut. Ja omakotitalossakin voi vaikuttaa siihen, paljonko töitä on. Koko pihaa ei ei ole pakko laittaa lumenluontia vaativaksi parkkipaikaksi eikä leikkausta vaativaksi nurmikoksi. Kunnossa oleva tekniikka on pääsääntöisesti vähemmän työlästä kuin juuri ja juuri yleensä toimiva. Isoin työ on siinä, että vahtii ja tarkastaa, että kaikki toimii.
Sen sijaan eräässä vaiheessa oli vaikea sietää sitä, että keskellä isoa kaupunkiakin asuessa omakotitaloalueilla kaikki tuntevat kaikki. Joka toinen vastaantulija on jollain lailla tuttu, vähintään lasten koulu”kaverien” vanhempi. Siellä on helppo joutua kaikkien tunnistamaksi sirkuspelleksi, jos perheessäsi on jotain omituista. Isossa kaupungissakin omakotialue on vähän kuin pieni kylä.
Samaa olen ajatellut. Lapsuudenkoti oli okt, jotkut naapurit tulivat pihalle juttelemaan ja kutsumatta kylään. Okt-asujat aina moittivat miten ahdistavia ovat kerrostalot, muut liian lähellä. Kokemukseni mukaan naapurit kyllä tuppaavat liian lähelle helpommin okt:ssa.
Höpö höpö. En edes tunne kaikkia oman kadun asukkaista ulkonäöltä. Suurimman osan toki tunnen ja tervehdin kohdatessa, mutta ei kyllä pahemmin jutella. Jos naapureita on omilla pihoillaan, niin ei kyllä mitenkään noteerata toisiamme, korkeintaan tervehditään. Yhden naapurin kanssa meillä on kirjoittamaton yya sopimus ja voidaan hakea välillä joku juttu lainaan jos oma menee rikki tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole katunut, pihatyöt menee kuntoilusta ja nautin siitä. Ihmettelen kyllä kuinka moni täällä valittaa noista, kuinka hemmetin huonokuntoista porukkaa olette?
Ei kai se kunnosta ole kiinni? Kävelen usein 10-15 km matkoja, mutta puolen tunnin ruohonleikkuu on silti paljon vastemielisempää kuin kahden tunnin kävely.
Ja remonttihommat tms. ovat vastenmielisiä koska niissä menee sekä vapaa-aikaa että rahaa. Ansiotöissäkin menee vapaa-aikaa, mutta siitä maksetaan kompensaationa 5000 €/kk. Ja ansiotyöni minä osaan + minulla on sen tekemiseen tarvittavat työkalut ja resurssit.
Mitä, jos palkkaisit ammattilaisen tekemään remonttihommat? Rahaa menee taloyhtiössä asuvillakin remontteihin, joskus saattaa jopa joutua maksumieheksi remontista, joka ei omaa asuntoa edes koske. Ja asunnon sisätiloja joutuu remontoimaan myös, joko itse, tai palkkaamalla ammattilaisen - aivan kuin omakotitalossakin.
Palkkaanhan minä kun rahatilanne sen sallii. Lainaa on kuitenkin vielä maksettavana reiluksi 13 vuodeksi, joten vain pakolliset remontit teetetään sitä ennen. Ja on niitä teetettykin viiden vuoden aikana jo melkein 40 tuhannella. Vuokralla oli se hyvä puoli että tiesi että asuminen maksaa sen tonnin kuussa eikä yhtään enempää. Nyt on se normikuukausi 1800 ja pahimmillaan sitten 19800 kun maksettiin vesikattoremontti.
Vuokralla asuminen tulee kuintekin 60 vuoden asumisen aikana aivan ylivoimaisesti kalliimmaksi kuin vastaavalla tasolla omassa asuen. 60x12x1000€=720000€, mutta tämähän ei ole koko totuus, sillä vuokra keskimäärin noin tuplaantuu 20 vuoden välein ihan tavanomaisilla indeksikorotuksilla.
Tulee totta kai, sen vuoksihan me tämän ostimme 10 vuokralla vietetyn vuoden jälkeen kun 80 neliön rivitaloasunnon vuokra nousi vuosi vuodelta. Ja tiedänhän minä sen omien ja appivanhempien puolesta. Äitini oli pienipalkkainen sihteeri, mutta vanhempiensa asuntovarallisuuden perittyään hänellä on noin 1,2 miljoonan edestä osakehuoneistoja ja kiinteistöjä tällä hetkellä. Isän puolen suvulta on myös jäänyt perilliselle rintamamiestaloa Helsingissä, kesämökkiä Päijänteellä jne.
Mutta ei se aina jaksa siinä hetkessä kauheasti lohduttaa kun on 101 vanhaan taloon liittyvää työtä rästissä ja >50 tunnin työviikko takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa tulee hirveä määrä kaikkia maksuja. Jos raksaat uutta pelkkiin liittymiin menee 16 000e (viemäri/sähkö/lämpö/ym liittymät), vanhassa toki kuuluvat kaupan hintaan.
Tulee kiinteistövero, tienhoitomaksu (ei kaikkialla), hulevesimaksu, jätehuoltomaksu, ja aivan järkyttävä vakuutusmaksu joka on siis moninkertainen esim rivarin kotivakuutukseen verrattuna.
Puhumattakaan että tulee kallis lämmityslasku, sähkölasku, siirtomaksu, jätevesilasku. Tuo jätevesi ärsyttää siksi että samasta vedestä maksetaan kaksi kertaa, tulovetenä ja jätevetenä.Joten kustannukset kyllä ”yllättävät” ja nyt en puhu iloisesta yllätyksestä.
Tottakai maksat vedestä joka sinulle kuljetetaan, ja jota sinä ostat, sekä erikseen siitä että sinun jätevetesi käsitellään.
et ymmärtänyt pointtia. Se vesi mikä menee jätevetenä on ok laskuttaa, mutta esim mulla menee paljon vettä puutarhan kasteluun ja se vesi EI MENE mihinkään jötevesikösittelyyn.
Sinä olet tollo itse, etkä tajua pointtia. Se veloitetaan siksi noin, koska jätevettä ja viemärin tuotoksia on hankala ja kallista OKT :ssa mitata käytännössä. Teollisuudessa ja isoilla putkihalkaisijoilla se onnistuu, mutta maksaa aivan saatanasti sielläkin.
Jäteveden laskutus puhtaan veden kulutuksen mukaan on vähän sama juttu kuin sähkön siirron laskutus kulutuksen mukaan. Laskustajasta kivaa niin pitkään kun kulutus kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kosteusvauriot
Lämmityslaskut
Lumityöt
Lumen pudotus
Nurmikon leikkuu
Rikkaruohot
Pihan kastelu
Remontointi
Vuodot
Rännien ja räystäskourujen putsaus
Vakuutukset
Maalaus
Pienet korjauksetEi kiitos. En halua enää takaisin omakotitaloon.
Nämä samat kulut ovat jokaisessa asumismuodossa, vastikkeessa tai vuokrassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee pihatöihin maksimissaan kaks tuntia viikossa. Yleensä tunti kun ajan nurtsin.
Itse olen kans lasknut että talonmiestöihin menee noin kaksi tuntia viikossa ja se jo sisältään normaalit huoltoremontit ja isommat haravoinnit ja istutusten leikkaamiset yms.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa tulee hirveä määrä kaikkia maksuja. Jos raksaat uutta pelkkiin liittymiin menee 16 000e (viemäri/sähkö/lämpö/ym liittymät), vanhassa toki kuuluvat kaupan hintaan.
Tulee kiinteistövero, tienhoitomaksu (ei kaikkialla), hulevesimaksu, jätehuoltomaksu, ja aivan järkyttävä vakuutusmaksu joka on siis moninkertainen esim rivarin kotivakuutukseen verrattuna.
Puhumattakaan että tulee kallis lämmityslasku, sähkölasku, siirtomaksu, jätevesilasku. Tuo jätevesi ärsyttää siksi että samasta vedestä maksetaan kaksi kertaa, tulovetenä ja jätevetenä.Joten kustannukset kyllä ”yllättävät” ja nyt en puhu iloisesta yllätyksestä.
Omakotitalossa ei ole yhtään sellaista maksua, jota ei joutuisi maksamaan myös kerrostalo-osakkeessa, ne kaikki on vaan niputettu vastikkeeseen, joka on neliöhinnaltaan noin kaksinkertainen omakotitalon ylläpitokuluihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kustannus vielä:
Nuohous muuttui juuri vapaaksi kilpailulle-> taksat nousevat
Kiinteistövero
Energiatodistus + kuntoarvio (myytäessä)
Kilpailu laskee hintoja.
En enää koskaan vaihtaisi kerrostaloasujan huoletonta vapautta omakotitaloon. Käytän aikani 100 kertaa mieluummin matkusteluun, mielekkäisiin harrastuksiin, opiskeluun ja kulttuurista ja taiteesta nauttimiseen sekä muuhun henkiseen itseni kehittämiseen kuin pihatöiden nypertämiseen. En myöskään nauti grillaamisesta, puutarhassa istumisesta, kukkien hoitamisesta tai oman auton käyttämisestä. Haiuan päästä joka paikkaan helposti kävellen tai julkisilla.
Jos fyysinen puuhastelu kiinnostaa enemmän kuin älyllinen ja henkinen elämänsisältö, voi varmaan viihtyä omakotitalossa ihan hyvin. Minulle se oli painajaista.
Meillä muuten ei ole meluavia naapureita eikä muitakaan ongelmia, joita jotkut okt-asujat täällä väittävät kerrostaloissa olevan. Ei sitä kerrostaloasuntoa ole pakko mistään slummista hankkia, näitä on kyllä tarjolla hyvämaineisilla arvoalueilla vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin maalle, joten siinäkin on eroja asutko omakotitaloalueella kaupungissa vai maaseudulla.
Suurimmat asiat miksi en pidä täällä asumisesta. Ensimmäisenä netti. Tänne ei todennäköisesti koskaan rakenneta valokuitua, joten mobiilidatalla mennään. Yhtiötä on vaihdettu, lisäantenneja hankittu, mitattu suuntia jne. Ei auta, netti on onneton. Voi vain kuvitella kun nykyelämässä kaikki asiointi, koulujuttuja, etätyöt, teinien netflix... kaikki tarvii nettiä. Kyllä tällä just ja just pärjää mutta esim. etätöitä ei voi tehdä jos lapset on kotona, koska kaista vaan ei riitä. Eikä tällaista silloin 15-vuotta sitten osannut miettiä.
Toinen on kulkeminen. Auto on pakko olla molemmilla vanhemmilla ja lapsille heti mopokortti ja ajokortti kulkupeleineen kun vaan iän puolesta on mahdollista. Ja auto se vasta rahasyöppö on! Mitään julkista liikennettä ei ole, koulutaksi onneksi lapsille.
Kolmas ei liity asuinpaikkaan vaan yleisesti omakotiasumiseen. Liika tila! Meillä on iso talo ja iso varastorakennus. Kuin huomaamatta tavaraa kertyy ja äkkiä sitä on ihan hirvittävästi. Ajatuskin siitä, että pitäisi vaikka muuttaa, on ihan hirveä. En tiedä mihin tämän tavaramäärän kanssa joutuu. Ja tämä sama tuntuu olevan jokaisella omakotiasujalla.
Voisin itse ihan hyvin asua kerrostalossa (olen asunut n. 10 vuotta aikoinaan) ja hankkia vaikka mökin. Silloin kun lapset olivat pieniä, omakotielämä oli oikein sopivaa. Paljon ulkoilua, siinä samalla tuli tehtyä niitä pihatöitä, pieniä ulkoremppoja jne. Nyt kun lapset ovat isompia ja muuttamassa pois, huomaa ettei niin paljon enää viihdykään siellä ulkona. Sisähommat nyt ovat samoja asui sitten missä tahansa.
Niin ovat ulkohommatkin. Ei niitäkään ole itse pakko tehdä, jos ei huvita, tai et osaa. Ihan samallalailla sinä saat ne ostopalveluina, kuin kerrostalossakin. Omakotilaossa vaan on vapaus valita, teetkö homman itse, vai teetätkö sen ammattimiehillä, tai ylipäätään kellä vaan. Tätä valinnanvapautta ei kerrostalossa ole.
Ei kai se netin toimimattomuus voinut teille yllätyksenä tulla? Ei liene kauhean vaikeaa testata tuota asiaa jo siinä vaiheessa kun käy asuntoon tutustumassa, kun se älyluuri kuitenkin mukana on. Itse asun maalla ja en todellakaan kaipaa mitään valokuitua. Pelkällä erittäin edullisella mobiilidatalla mennään, eikä yhteyksien kanssa minkäänlaisia ongelmia. Itseasiassa vanhempieni, sekä lapseni kerrostaloasunnot ovat ainoita paikkoja, jossa minulla on yhteyksien kanssa ongelmia. Molemmissa tapauksissa asunto on aivan kaupungin keskustassa.
Totta, ulkotyöt voi ulkoistaa.
Mutta siinä vaiheessa kun talo ostettiin oli vielä vanhat kuparikaapelit maassa ja netti tuli sitä kautta, oikein hyvä netti. Kaksi vuotta sitten paikallinen puhelinyhtiö päätti lopettaa niiden ylläpidon ja mobiilidata tuli ainoaksi vaihtoehdoksi. Samoin en tosiaan silloin 2005 osannut nähdä tulevaan esim. vaikka etätyömahdollisuuden tai Netflixin tulemisen. Tämä on siis esimerkki siitä, että maailma voi muuttua ja asia joka ei ollut tärkeä vielä muuttohetkellä voi olla vuosien päästä todella tärkeä.
Vuokra-asunto tulee taatusti kalliimmaksi ylläpitää, kuin järkevänkokoinen omakotitalo. Eri asia on, jos hankkii sen 250 neliöisen talon. Lisäneliöiden remppa ja ylläpito maksaa.
Oma juttunsa on se, että loppuun asti velkaa ottaneet ok-asujat eivät usein säästä penniäkään remontteihin. Vuokralla sinulta otetaan joka kuukausi myös niihin rahaa. Pop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin liittymät maksavat samoin kuin rakentaminenkin jos uuden talon rakentaa tai rakennuttaa. Uusia taloja myydään myös valmiina jolloin ei tarvitse rakentamisesta tai liittymistä maksaa vaan van talosta. Kerrostalossakin liittymät maksavat kuten se asuntokin. Uuden kerrostaloasunnon hinta on hyvinkin saman verran kuin uuden omakotitalon hinta vaikka kerrostaloasunto olisi pienempikin, esim. 100-neliön asunto neljällä huoneella ja keittiöllä, 120-neliöinen omakotitalo maksaa saman verran.
Uudessa omakotitalossa asuminen on halvempaa kuin vähän pienemmässä kerrostaloasunnossa, koska vastiketta ei ole joka voi olla helposti 450€/kk 100m2 asunnossa. Hulevesimaksuja ei välttämättä mene, riippuu asuinalueesta. Vesi- ja jätevesimaksu menee kuten kerrostalossakin, omakotitalossa käytön mukaan kuten uusissa kerrostaloissakin. Vai luulitko ettei kerrostaloissa tule jätevettä eikä se vesi mene viemäriin? Tietysti kiinteä vesimaksu on vanhoissa taloissa mahdollinen kun ei ole omaa mittaria. Yleensä se tulee kalliimmaksi kun vettä kulutetaan taloyhtiössä enemmän kun maksu on kiinteä, yhteinen vesimittari pyörii ja sen mukaan kiinteää laskua nostetaan tai lasketaan, riippuen tietysti yhteisestä kulutuksesta. Lämmitys maksetaan kerrostalossa siis vastikkeessa, omakotitalossa esim. sähkössä, kaukolämmössä, maakaasussa tai öljyssä.
Kerrostalossa menee sähköä siinä missä omakotitalossakin, jos omakotitalo ei ole sähkölämmitteinen ei sitä sähköä mene oikeastaan yhtään enempää omakotitalossakaan. Pihavalaistus on ainoa lisä tällöin, tosin kerrostaloissakin on pihavalaistus, joka maksetaan vastikkeessa, lisäksi monella on parvekkeellakin valot siinä missä omakotitalon terassilla. Sähkönsiirto maksaa kerrostalossakin siinä missä omakotitalossakin.
Kotivakuutus ei ole juurikaan suurempi omakotitalossa, vähän kyllä. Kiinteistövero menee, kerrostalossa se menee vastikkeessa. Jätemaksu menee, kerrostalossa se maksetaan vastikkeessa. Tienhoitomaksuja ei mene ellei talo ole melkoisen metsässä.
Jos tekee itse lumityöt ja hoitaa itse pihansa niin omakotitalossa asuminen tulee halvemmaksi kuin vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa. Kerrostalossa kun on pakko maksaa huoltoyhtiölle vastikkeessa huoltotöistä, lumitöistä, pihan hoidosta, hiekoittamisesta talvella jne. lisäksi isännöintitoimiston kulut, taloyhtiön tilinpäätöksen kulut jne.
Sitten kun kerrostaloon tehdään putkiremontti maksaa se asuntoa kohden kymmeniä tuhansia euroja, esim. 40.000 - 50.000€, samoin julkisivuremontti, kattoremontti jne. Omakotitalossa se putkiremontti maksaa 3.000€ ja se kestää omakotitalossa 1-2pv kun kerrostalossa siihen menee 3kk. Toki omakotitalossakin tulee huoltokuluja, muttei sen enempää rahallisesti oikeastaan kuin nuo kerrostalojen em. remontit per asunto maksavat. Lisäksi omakotitalossa voi itse tehdä suuren osan huoltotoimista jos yhtään osaa. Jos ei osaa niin voi palkata ammattilaisen, kerrostalossa ei tätä voi valita itse vaan on pakko suostua maksamaan taloyhtiön valitsemalle ammatilaiselle tästä.
171/219 neliöisessä uudehkossa velattomassa omakotitalossa on asuinkuluni olleet aika tarkkaan 260€/kk kun olen laskenut ne tarkkana miehenä. Ei tarvitse maksaa vastiketta eikä vuokraa eikä lainaa. Lämmitys kaukolämmöllä, jota menee 900€/ vuosi + perusmaksu 275€/vuosi eli alle satasen kuukaudessa on lämmitys kun takkaa lämmittelee harvakseltaan kovilla pakkasilla, puita olen ostanut viimeksi 8 vuotta sitten neljä kuutiota. Sähköön menee 35€/kk, vakuutus on 570€/vuosi, kiinteistövero 660€/vuosi. Jätemaksu n. 15€/kk. Vesimaksu n. 15€/kk kun yksin asun ja lapsi välillä asuu kanssani ja vettä käytän säästeliäästi enkä pihaa kastele juuri laisinkaan. Vastike olisi melkein puolet pienemmästä kerrostaloasunnosta 450€/kk.
Paskaputkuremppa on kyllä aika reippaasti 3000€ kalliimpi... Puhdasvediputket, toki...
Vinkkinä: oma tontti on sijoitus. Varsinkin kaupungeissa on tarjolla lähinnä vuokratontteja, mutta niissä on se iso vika, että niitä ei omista. Se vuokra voi nousta ihan mihin vaan, ja myyntitilanteessa vain talolla on arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan mä nyt jotenkin ignorantti, mutta voitteko kertoa mitä kaikkea olette joutuneet korjaamaan esim viimeisen viiden vuoden sisään? Tuntuu kovin absrakrtilta kokemattoman korvaan, kun puhutaan suurpiirteisesti ”koko ajan tehtävistä pikku rempoista” yms :)
Minä en myöskään ymmärrä tätä. Ehkä pidetään rännien putsausta remonttina?
Jos ostaa uuden tai juuri remontoidun talon, eihän siinä ensimmäiseen 5-10 vuoteen pitäisi olla mitään laitettavaa. Perus huoltotyöt, kuten rännien jailmastoinnin putsaus, nuohous ym. eivät ole remonttia. Itse en laske remontiksi edes ulkovuorin huoltomaalausta, vaan vasta sen, kun se laudoitus vaihdetaan kokonaan. Ja se laudoitus kestää kumminkin sen 50 vuotta, että ei luulisi liikaa kuormittavan.
Vierailija kirjoitti:
Kosteusvauriot
Lämmityslaskut
Lumityöt
Lumen pudotus
Nurmikon leikkuu
Rikkaruohot
Pihan kastelu
Remontointi
Vuodot
Rännien ja räystäskourujen putsaus
Vakuutukset
Maalaus
Pienet korjauksetEi kiitos. En halua enää takaisin omakotitaloon.
Kyllä niitä laskuja osaketalossakin tulee. Taloyhtiö päättää uusia vaikka parvekkeet ja lisäeristää seinät ja uusia ikkunat.
OK-talossa voi tehdä remontit omaan tahtiin.
En oo koskaan poistanut rikkaruohoja tai kastellut nurmikkoa enkä tiputellut lumia.
Vuotoja on onneksi aika harvoin. Vielä ei oo ollu.
Vierailija kirjoitti:
En enää koskaan vaihtaisi kerrostaloasujan huoletonta vapautta omakotitaloon. Käytän aikani 100 kertaa mieluummin matkusteluun, mielekkäisiin harrastuksiin, opiskeluun ja kulttuurista ja taiteesta nauttimiseen sekä muuhun henkiseen itseni kehittämiseen kuin pihatöiden nypertämiseen. En myöskään nauti grillaamisesta, puutarhassa istumisesta, kukkien hoitamisesta tai oman auton käyttämisestä. Haiuan päästä joka paikkaan helposti kävellen tai julkisilla.
Jos fyysinen puuhastelu kiinnostaa enemmän kuin älyllinen ja henkinen elämänsisältö, voi varmaan viihtyä omakotitalossa ihan hyvin. Minulle se oli painajaista.
Meillä muuten ei ole meluavia naapureita eikä muitakaan ongelmia, joita jotkut okt-asujat täällä väittävät kerrostaloissa olevan. Ei sitä kerrostaloasuntoa ole pakko mistään slummista hankkia, näitä on kyllä tarjolla hyvämaineisilla arvoalueilla vaikka kuinka paljon.
Mun kaveri on varakas ja seko. Meluaa isossa asunnossaan öisin kerrostalossa.
Hirveästi kustannuksia?? Neliöihin nähden vain murto-osa siitä mitä rivarissa tai kerrostalossa! Niissäkin maksetaan sähköt, lämmöt ja vedet
Esim meidän 240m2 talon kulut kuukaudessa alle 400€! Sis lämmitys (jäähdytys), käyttösähkö, jätemaksut, vesimaksut. Lisäksi tulee 40€/vuosi nuohous ja 700€ kiinteistävero. Nuo kun splittaa kuukausille ollaan huimassa 450 eurossa/kk.
Pk seudulta ei saa edes yksiötä sähkö, sauna, autopaikka yms maksuineen tuolla summalla😂
3. talo menossa, ei yhtään negatiivista ajatusta. Talo pitää kyllä suunnitella hyvin jo lähtökohtaisesti
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi kustannuksia?? Neliöihin nähden vain murto-osa siitä mitä rivarissa tai kerrostalossa! Niissäkin maksetaan sähköt, lämmöt ja vedet
Esim meidän 240m2 talon kulut kuukaudessa alle 400€! Sis lämmitys (jäähdytys), käyttösähkö, jätemaksut, vesimaksut. Lisäksi tulee 40€/vuosi nuohous ja 700€ kiinteistävero. Nuo kun splittaa kuukausille ollaan huimassa 450 eurossa/kk.
Pk seudulta ei saa edes yksiötä sähkö, sauna, autopaikka yms maksuineen tuolla summalla😂
3. talo menossa, ei yhtään negatiivista ajatusta. Talo pitää kyllä suunnitella hyvin jo lähtökohtaisesti
Laskitko mukaan pihan kunnossapidon (lumityöt, ruohonleikkuu, haravoinnit jne.)? Mun kerrostalokolmiossa vastike+vedet 250e ja siihen vielä sähköt päälle about 30e kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä: oma tontti on sijoitus. Varsinkin kaupungeissa on tarjolla lähinnä vuokratontteja, mutta niissä on se iso vika, että niitä ei omista. Se vuokra voi nousta ihan mihin vaan, ja myyntitilanteessa vain talolla on arvoa.
Jostain syystä hinnassa ei monestikaan näy, että kyseessä on vuokratontti...
No en ole kyllä nähnyt yhtään viestiä jossa valitettaisiin omakotialoelämisestä ja olen muukana kolmessa ryhmässä jotka ovat pientaloasuinalueita.
Mopot, koirankakat ja omat pihat on enemmän esillä tuolla kerrostaloalueiden ryhmissä.