Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka kadut omakotitaloon muuttoa

Vierailija
02.08.2019 |

Olemme harkinneet muuttamista kerrostalosta omakotitaloon, mutta kokemusta omakotitaloasumisesta on vain lapsuuden ja nuoruuden ajalta vanhempien huollettavana.

Tuliko omakotitalon vastuut ja kustannukset yllätyksenä? Kuinka paljon käytät esim palveluita hyväksesi? Kaikki kokemukset kiinnostaa, mutta varsinkin negatiiviset, koska en halua tehdä päätöksiä ruusunpunaiset lasit päässä.

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kyllä kaduin. Kaikki talon hommat pitää huolehtia itse, vedet, lämmöt, sähköt jne. Pihatyötä jatkuvasti. Jos joku paikka hajoaa niin itse korjattava. Kallista. Jatkuvasti menossa jotain. Muutenkaan en viihtynyt. Olin tottunut siihen että palvelut ovat kävelymatkan päässä ja oktssa aina kaikkeen tarvitsi autoa. Kauppareissut piti suunnitella erikseen ja kun vaikka unohdit sokerin niin taas autolla ajamaan lähimpään kauppaan.

Onneksi muutimmekin takaisin kaupunkiin. Nyt jos asunnossa on jokin vialla, taloyhtiö hoitaa. Lämmöt, viemärit ja kaikki toimivat ja jos ei, soitan huoltomiehen paikalle. Ei pihaa enää murheena. Lähimpään kauppaan 200m,liikenneyhteydet loistavat. Ei enää ikinä okt.

Sama täällä. Kaksi omakotitaloa kokeiltu kun en kerrasta oppinut. Ei enää ikinä.

Vierailija
142/146 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kyllä kaduin. Kaikki talon hommat pitää huolehtia itse, vedet, lämmöt, sähköt jne. Pihatyötä jatkuvasti. Jos joku paikka hajoaa niin itse korjattava. Kallista. Jatkuvasti menossa jotain. Muutenkaan en viihtynyt. Olin tottunut siihen että palvelut ovat kävelymatkan päässä ja oktssa aina kaikkeen tarvitsi autoa. Kauppareissut piti suunnitella erikseen ja kun vaikka unohdit sokerin niin taas autolla ajamaan lähimpään kauppaan.

Onneksi muutimmekin takaisin kaupunkiin. Nyt jos asunnossa on jokin vialla, taloyhtiö hoitaa. Lämmöt, viemärit ja kaikki toimivat ja jos ei, soitan huoltomiehen paikalle. Ei pihaa enää murheena. Lähimpään kauppaan 200m,liikenneyhteydet loistavat. Ei enää ikinä okt.

Ei sitä omakotitaloakaan ole pakko korvesta ostaa. Meillä on omakotitalosta 300m lähimpään kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä: oma tontti on sijoitus. Varsinkin kaupungeissa on tarjolla lähinnä vuokratontteja, mutta niissä on se iso vika, että niitä ei omista. Se vuokra voi nousta ihan mihin vaan, ja myyntitilanteessa vain talolla on arvoa.

Jostain syystä hinnassa ei monestikaan näy, että kyseessä on vuokratontti...

Minulla on nyt kaupungin vuokratontti ja vuokra 600€/vuodessa ja kiinteistövero 400€/vuosi. Jos ostaisin tontin omaksi, niin kiinteistövero olisi noin 800€/vuosi. Eli eipä ole isoa merkitystä että onko tontti oma tai vuokrattu.

Meillä kiinteistön arvo on ehkä 350 tuhatta, josta 200 tuhatta on pelkän 1400 neliön tontin arvo. Samalla alueella myytiin 700 neliön tontti viime vuonna 130 tuhannella.

Vierailija
144/146 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä omakotitalossa vesimaksu ole sen suurempi kuin kerrostalossakaan. Aikalailla saman verran menee vesimaksuun. Erona se että kerrostalossa se maksettiin joka kuukausi, omakotitalossa 3-4kk välein.

Vierailija
145/146 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa montako tuntia viikossa taloa pitää hoitaa? normi tunnin siivouskerta viikkoon ei lasketa.

Vierailija
146/146 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden omakotitalon erehdyin silloisen vaimon painostuksesta ostamaan. Todella paha virhe. Jatkuva stressi pihatöistä ja siitä mikä paikka rikkoutuu seuraavaksi. Yllättäviä, isoja kustannuksia. Turhaa tilaa jota ei mihinkään tarvittu, mutta sitäkin tilaa piti talvella kalliisti lämmittää. En voi sietää mitään remppahommia, minulla on vaativa työ joka vie kaikki mehut, enkä todellakaan halua uhrata vapaa-aikaani kodin kunnosteluun. Haluan asua ja elää, en raataa ja fiksata.

Muutin kerrostaloon vuokralle, elämä on täysin stressitöntä ja asumisen kulut täysin ennakoitavissa. Ei ikinä enää omakotitaloon. Niitä moni hankkii typerän romanttisissa unelmissa eläen ja naisen pesänrakennusvietin ajamana. Sääliksi käy.

Kiitos näistä sanoista! Todella viisaita sanoja. Mulle on ollut koko aikuisikäni selvää, etten hommaa omakotitaloa. Lapsuuteni olen sellaisessa asunut. Pihojen ym hoitamiset ovat minulle taakka, ei ilo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä