Mikä on tekosyysi mikset käytä valurautaisia paistinpannuja?
Meillä kaikki on valurautaa. Jokainen joka on käsitellyt valurautapannua tietää että ne on aivan ylivoimaisia.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi aloitat tyhmällä lauseella, mikä on tekosyysi ......
Jos elävässä elämässä joku aloittaa: "Mikä on tekosyysi..."
Vedän varmuuden vuoksi pataan (valurauta).
En tiedä mistä saa ostaa kunnollisia valurautapannuja. Olen etsinyt kyllä. Ihan maun ja hemoglobiinin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis mutta missä vika, osaatteko sanoa? Olen jo 2 induktioliettä pilannut valurautapnnulla ja nyt menossa kolmas ja tätä en halua pilata.
Valurautapannu teki indukriohellan lasin SISÄÄN ihmeellistä metallihilettä eli valurautapannusta irtosi hiukkasia ja me meni lasipinnan ”sisään”. Ei siis ole likaa, ei lähde millään lastalla/höylällä/hankausaineella vaan ne metallihiukkaset lasin sisällä.
Koko liesitaso aivan törkeen näkönen näyttää että olis likaa vaikkei ole.
Ja vain valurauta teki tän. Ei muut matskut.
Rosenlew keraaminen liesi n. 15 v vanha.
Lopetettiin valurautapannujen käyttö kun tuli lieden pintaan jotain kiiltävää. Ehkä olisi syöpynyt ajan kuluessa syvempään, ettei olisi saanut putsattua.
Taitaa olla parempi ettei ota valurautapannuja käyttöön.
Tämä meidän lieden pinat on kuin uusi. Käytetty vain teräskattiloita ja pinnoitettuja paistin pannuja, myös pohjat pinnoitettu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä saa ostaa kunnollisia valurautapannuja. Olen etsinyt kyllä. Ihan maun ja hemoglobiinin vuoksi.
Esim. Eiring ja Chez Marius myyvät, myös verkossa. Uudet pannut on käsitelty tehtaalla valmiiksi. Le Creuset kannattaa myös googlata, niillä on vähän pienempiäkin pannuja.
Kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksista saattaa löytyä oikein hyviä edullisesti.
Liian painavia, ranteet ei kestä. 😂
Onhan täällä moneen kertaan ammattikokit tyrmänneet valurautapannut jokapäiväisessä käytössä. Sitten on näitä amatöörejä jotka muka tietää paremmin ja hehkuttaa valurautapannuja.
Kehitys kehittyy.
Tekosyyni olla käyttämättä valurautapannua on se, että käyttäessäni valurautapannua tulee aina vastustamaton halu lyödä jotain pataa(n) sillä. Siksi käytän kevyempää pannua, ettei tule tappoa.
Koska paistan kuumalla pannulla karsinogeenikuorrutuksen pintaan tosi harvoin, pelkkä kypsentäminen miedohkolla lämmöllä riittää.
Mulle ihan sama, mitä pannuja kukin käyttää, mutta ei mulla kyllä valurautapannuun tartu. Pannu pestään kuumalla vedellä. Jos pintaan ei jää tarpeeksi rasvaa, sen voi laittaa lämpimälle levylle, kaataa pannulle teelusikallisen öljyä ja levittää öljyn pinnalle. Kun öljy on imeytynyt, mahdollisen ylimääräisen rasvan voi pyyhkiä pois.
Maut lähtevät ihan hyvin pannusta, jos mietityttää, pannussa voi kiehauttaa pienen määrän vettä. En ole ikinä rasvapolttanut valurautapannua, en edes tiedä, miten se tapahtuu. Meillä on kolme valurautapannua, muita paistinpannuja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Haluaisin hyvän pannun mutta kaupat on hyllyt notkollaan jotain alumiini- ja teflonpannuja. Jos sinne väliin on eksynyt valurautapannu niin se on joko liian pieni tai kahva on vammainen ja hutera.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis mutta missä vika, osaatteko sanoa? Olen jo 2 induktioliettä pilannut valurautapnnulla ja nyt menossa kolmas ja tätä en halua pilata.
Valurautapannu teki indukriohellan lasin SISÄÄN ihmeellistä metallihilettä eli valurautapannusta irtosi hiukkasia ja me meni lasipinnan ”sisään”. Ei siis ole likaa, ei lähde millään lastalla/höylällä/hankausaineella vaan ne metallihiukkaset lasin sisällä.
Ja vain valurauta teki tän. Ei muut matskut.
Oisko ne hiukkaset nousseet sieltä sisältä paremmin esiin valurautapannun myötä? Voimakkaampi magneetti?
Työntäkää ne valurautapannunne.....jaa ei taida mahtua...
Pitäisikö mun metsästää joku takavuosien vauvapalstan ”ammattilaisen” tai vaikka ihan oikeankin ammattilaisen pannujulistus ja muuttaa sitten elämäni sen mukaiseksi?
Nimenomaan arjessani yksi pannu/keittiö riittää. Kunhan se on valurautaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vain valurauta teki tän. Ei muut matskut.Oisko ne hiukkaset nousseet sieltä sisältä paremmin esiin valurautapannun myötä? Voimakkaampi magneetti?
Ehdotan Nobelin fysiikan palkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Eiring ja Chez Marius myyvät, myös verkossa. Uudet pannut on käsitelty tehtaalla valmiiksi. Le Creuset kannattaa myös googlata, niillä on vähän pienempiäkin pannuja.
Kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksista saattaa löytyä oikein hyviä edullisesti.
Le Creusetin pannut ovat sisältä mattaemaloituja. Samoin on Hackman/Fiskarsin pannutkin. Itse en sellaista valitsisi, koska paisto-ominaisuudet ovat mielestäni huonommat kuin perinteisellä pinnoittamattomalla valuraudalla.
.
Pannuasiassa kallistuisin juurikin näihin kirppari-/kierrätyskeskuslöytöihin. (Tai hankkisin laadukkaan (lue paksusta materiaalista tehdyn) hiiliteräspannun, jossa on pinnoittamaton teräskahva uuni-, puuhella- ja grillikäyttöä ajatellen.)
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä moneen kertaan ammattikokit tyrmänneet valurautapannut jokapäiväisessä käytössä. Sitten on näitä amatöörejä jotka muka tietää paremmin ja hehkuttaa valurautapannuja.
Kehitys kehittyy.
Mitä pannua he suosittelevat päivittäiseen käyttöön? Hiiliterästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitys kehittyy.
Mitä pannua he suosittelevat päivittäiseen käyttöön? Hiiliterästä?
Hiiliteräs on hyvä, mutta itse paistan nykyään kaiken rosteripannulla. Se ei kavahda kovaakaan käyttöä ja on suhteellisen kevyt käsitelläkin.
T: kokki evp
Ei tämä mikään tekosyy ole vaan ihan oikea syy. Olen aina ollut huono paistamaan mitään, joko ruoat palaa pohjaan tai on raakoja. Teflonpannuilla just ja just olen oppinut paistamaan, joten ei ole vielä aika ruveta hifistelemään. Ehkä sen aika joskus vielä tulee.