Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä mummilla on ollut tapana, tullessamme kylään, ihan ensimmäiseksi eteisessä, katsella minun ja lapsen vaatteet. Kommentit sisältävät jonkin ihkun, sanomattoman viestin. ”Ai tuommoinen paita”. Joskus jää siihen mutta usein jatkuu näin. ”Paljonko maksoi”. ”25 euroa, jaa... onpas sitten ollutkin”. ”Saako niistä internet-kaupoista minkäänlaista laatua”. Eli ihku torjunta heti kättelyssä ja jopa ennen sitä.
Nykyään sanon, että maksoi mitä maksoi, lapsi tykkäsi tästä printtipaidasta. Se on auttanut, etten lähde selittelemään ja ”pyytelemään anteeksi” valintojamme.
Minun äitini on JUST EIKÄ MELKEIN tuollainen! Kyse siis minun vaatteistani (olen aikuinen liki kolmekymppinen ihminen). Aina jää eteiseen pyörimään ja nostelee kenkiä ja katselee ja mutisee "ai tämmöset, juu juu". Sitten siirtyy eteisen vaatekaappiin "ai olet taas ostanut uuden takin... Jos tykkää tuollaisista" ja sitten se peruskyssäri "Mitä maksoi" ja yleensä hinta kauhistuttaa ja mietityttää hinta-laatusuhde. En siis tosiaan ostele mitään monien satojen eurojen ökyvaatteita...
Ihmisillä on tällaisia äitejä, mummeja, sukulaisia? No huh. Outoa käytöstä. Tunnen itseni naiiviksi, en ole tajunnut että on tuollaisia sarja-arvostelijoita niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
ei ihme että syntyvyys laskee, naiset osaavat tehdä ongelman joka ikisestä asiasta .
luin kahteen kertaan enkä ymmärtänyt mitään suurta ongelmaa aloituksessa, muutakuin että lapsen äiti aika outo tapaus.
Lapsen äiti on tervejärkinen ihminen, joka ymmärtää, että ei ole mitään mieltä tuhlata rahaa tavaraan, joka jää käyttämättä. Lapsen mummo ei ole pysynyt lapsen kasvun perässä, se pikkuinen lettipää alkaa olla teini ja makukin on muuttunut vuosien varrella. Ukithan ei mitään ostele lastenlapsilleen, joten siltä puolelta ei tule roinaa eikä iseille tule edes mieleen, että lapsi tarvitsee kouluun penaalin.
Meillä tyttö 10-vuotiaana 155cm ja nyt 11v 160cm. Menkat ja rintsikat on. Kaverit on kaikki 155-170cm, pitkiä tyttöjä on myös luokalla. Tytöt kehittyy tosi aikaisin nykyään... leikki loppui siinä nelosella. Vitosesta alkaen kaikki pukeutuneet samoin kuin kakskymppiset mimmit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asiaan. En ymmärrä mistä ap:n äiti edes löytää Frozen vaatteita 11-v lapselle ( pituus vähintään 140 cm------)? Frozen vaatteiden kokoja (leggingsejä ) löytyy max 128 cm (6-7 v).
Tytön kavereissa useampikin 125-130 senttinen 10-11 vuotias. Kevätjuhlassa katselin esiintyviä lapsia pituuden osalta ja aika laajalla vaihtelulla olivat.
Anna ostaa. Omia rahojaanhan se kai tuhlaa? Älkää pilatko vanhan ihmisen iloa.
Ostatte sitten uudet itse.
Mummi nyt halus hömpöttää, mutta täällä sitten julkisesti dissataan ja aiheutetaan mummille enemmän vaan pahaa mieltä. Jos ei mummin ostamat kamat kelpaa niin myykää tai antakaa lahjaksi eteenpäin, niin mummille ei tule pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Anna ostaa. Omia rahojaanhan se kai tuhlaa? Älkää pilatko vanhan ihmisen iloa.
Ostatte sitten uudet itse.
Vanha ihminen? 62-vuotiasko?
Vierailija kirjoitti:
Mummi nyt halus hömpöttää, mutta täällä sitten julkisesti dissataan ja aiheutetaan mummille enemmän vaan pahaa mieltä. Jos ei mummin ostamat kamat kelpaa niin myykää tai antakaa lahjaksi eteenpäin, niin mummille ei tule pahaa mieltä.
Siitäkö mummille ei tulisi paha mieli kun ostetut tavarat kiikutetaan saman tien kirpparille? Vaikkei sitä hänelle suoraan kerrottaisi niin luulisi ihmettelevän kun ei ole koskaan ne frozenverkkarit päällä kun ne ihan erikseen käytiin ostamassa ja olivat niin sievät.
Farkut js t-paita. Suomessa lapset haluaa ha lapset saa ja sen myös näkee. Juntteja kaikki.
Mäkin olin ostamassa kummitytölle 11 v pinkkiä paitaa. Onneksi älysin kysyä äidiltä toiveita. Musta tai violetti, mutta tummansininenkin kelpaa.
Ihanaa ap että pidät tyttäresi puolia. Tulee mieleen omat sukulaistätini, jotka tuovat varsinkin tyttärelleni vaikka mitä jättikokoista retrovaatetta. Olen moneen kertaan sanonut, etten ota tiettyä kokoa isompia vanhoja vaatteita (tai vanhoja ollenkaan) vastaan. Ei yksinkertaisesti ole tilaa säilyttää, kun lapsi kasvaa niin hitaastikin. Silti tulee kauheat säkilliset heidän lastensa (10 vuotta omiani vanhempia) vaatteita. Sanotaan että "Katso onko siellä jotain". No sitten kun kohteliaisuudesta otan yhden tai muutaman vaatteen niin alkaa painostus "Ota se ja se ja eikö muka enempää löydy ja varmasti voi käyttää vaikka kotona."
Ei auta sanoa, että kuule nää Tutan bodyt on rumuutensa lisäksi myös aivan väärän mallisia meidän minikokoisille lapsille, eikä tule koskaan olemaan sopivan kokoisia. Sitten annetaan "Ensi talveksi" jotain 98 kokoisia toppahousuja 74 kokoa käyttävälle melkein 2-vuotiaalle.
Äitini ei suostunut maksamaan 10 v tyttärelle korvareikiä joululahjaksi, minä vein sitten ottamaan ne. Itse olin aikoinaan joutunut odottamaan korviksia 15 vuotiaaksi.
Äiti ei myöskään suostunut menemään työn kanssa mäkkärille vaan raahasi tämän hienoon kahvilaan jossa pieniä kalliita leivoksia ja kahvia tai teetä, ei edes pillimehuja. Oli ostanut tytölle teekupillisen ja suuttunut kun tyttö katseli puhelintaan, ei juonut teetään ja valitti nälkää. Tuon jälkeen tyttö ei suostunut enää lähtemään mumminsa kanssa yhtään mihinkään.
Miksi kaikki aikuisten tavarat pitää kymppi-ikäisten pentujen saada? leuhkiakseen ja diivaillessaan typeryyksissään. Ei tuon ikäinen vielä tarvitse muotivaatteita tai muutakaan aikuisten juttuja.
Tulipa eilen kadulla vastaan tyttönen, tuskin vielä tissejäkään omisti, oli pitkä tukka valkaistu kiillottomaksi pehkoksi, nassu maalattu klouvnin malliin huulet törrölleen ja silmät mustina renkaina, poskipakkelista puhumattakaan, mutta ei tuo vielä riitä, hänellä oli minisortsit vesirajaan, mustat sukkanauhat, läpinäkyvät harmahtavat sukat. Kuvottava näky! Tuollaisia sanottiin ennen huoriksi.
Omat muksut (tyttö 13 poika 11 ) eivät halua enää mummilaan kun äitini ei anna katsoa salkkareita eikä oikein mitään elokuvia (esim. Pirates of the caribian ei kuulemma sovi lapsille), takavarikoi kännykät ja koettaa hätistää nukkumaan 19.00.. äidilläni on hevonen ja lampaita, ennen lapset olivat mielellään siellä viikonloppuja mutta eivät enää kun mummo kohtelee heitä "ihan vauvoina",
Isäpuolella ei ole omia lapsia eikä ota kantaa äitini käytökseen.
Ennenaikainen murrosikä, minkä seurauksena mm. aikuispituus jää pieneksi. Iso ongelma on usein se, että muulta kehitykseltään lapsi on lapsi ja esim. hygieniasta hoitaminen kuukautisten aikaan on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Omat muksut (tyttö 13 poika 11 ) eivät halua enää mummilaan kun äitini ei anna katsoa salkkareita eikä oikein mitään elokuvia (esim. Pirates of the caribian ei kuulemma sovi lapsille), takavarikoi kännykät ja koettaa hätistää nukkumaan 19.00.. äidilläni on hevonen ja lampaita, ennen lapset olivat mielellään siellä viikonloppuja mutta eivät enää kun mummo kohtelee heitä "ihan vauvoina",
Isäpuolella ei ole omia lapsia eikä ota kantaa äitini käytökseen.
Kunnon äiti sulla! Mitä pikku kakarat salkkareilla ym. TV- hömpällä tekee? Noin pitäisi myös lasten vanhempien toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi ei tajua lapsen olevan lähes teini, meillä on sama ongelma! 11v saa aina jotain prinsessaröyhelömekkoja ja barbeja, vaikka olen sanonut äidille tytön käyttävän vain housuja ja että barbeilla ei ole leikkinyt eskarin jälkeen. Kahvilassa koetti usuttaa tytön leikkipaikalle jossa oli tyyliin 1veelle tarkoitettu liukumäki ja muutama nukke :D
Huomio kiinnittyi tuohon että barbeilla ei ole leikkinyt eskarin jälkeen, yleensähän barbileikit alkaa olemaan parhaimmillaan vasta tuossa iässä tai myöhemmin.
Olet kyllä pihalla nykyesiteinien elämästä. Ei suurin osa leiki barbeilla 11 vuotiaana... Ihan eri jutut mielessä jo.
Puhu ap äitisi kanssa. Vaikka väkisin ostaisikin oman mielen mukaisia juttuja, ei meillä lapset niitä käyttäisi. Noloa tietysti. Tavarat menevät hukkaan.
Ei kai 6v eskari mikään esiteini sentään ole!
Siinä mainittiin eskarin jälkeen loppui barbileikit, missään ei kukaan sanonut että suurin osa 11-vuotiaista leikkisiä barbeilla. Luetun ymmärtäminen on tällä palstalla aika heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Aiheutetaan mieluummin paha mieli lapselle, ettei aikuiselle vaan tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Mummi ei tajua lapsen olevan lähes teini, meillä on sama ongelma! 11v saa aina jotain prinsessaröyhelömekkoja ja barbeja, vaikka olen sanonut äidille tytön käyttävän vain housuja ja että barbeilla ei ole leikkinyt eskarin jälkeen. Kahvilassa koetti usuttaa tytön leikkipaikalle jossa oli tyyliin 1veelle tarkoitettu liukumäki ja muutama nukke :D
Mulla on tää ongelma nuoremman tyttäreni kummitädin kanssa. Kummitäti näkee tytärtäni säännöllisesti kyllä, mutta jostain syystä ei ole vaan ihan aidosti ymmärtänyt että kummilapsensa on jo angstinen ysiluokkalainen eikä se pieni pyöreä pallero jolle sai ostaa niitä pinksuja prinsessahörhelöitä... :D
ei ihme että syntyvyys laskee, naiset osaavat tehdä ongelman joka ikisestä asiasta .
luin kahteen kertaan enkä ymmärtänyt mitään suurta ongelmaa aloituksessa, muutakuin että lapsen äiti aika outo tapaus.