Voi. Hyvä.Luoja. Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella, äitini oli käynyt tulevan vitosluokkalaisen kanssa ostamassa penaalin ja kouluvaatteita...
.. Ja tyttö soitti sitten tuskastuneena, että mummi ei osta mitään kivaa! Tyttö olisi halunnut kahvimukin näköisen penaalin tai tennarin mallisen penaalin mutta äiti oli vain työntänyt jotain perhoskuvioisia että tämä on söpö, nuo on aikuisten penaaleja. Sitten vaateosastolla äiti oli tarjonnut jotain Frozen verkkareita ja mekkoja vaikka tyttö oli tahtonut farkut sekä paitoja. Ei farkuissa voi kuulemma kouluun mennä. Laitoin äidille viestin että mitä siellä tapahtuu, osta Sonjalle mitä Sonja tahtoo ja nyt pelkään äidilläni olevan paha mieli. Mitä en tosiaan halua, arvostan suuresti tätä! Kun äiti vain tajuaisi että mummin kulta ei ole enää mikään päiväkotilainen..
Kommentit (405)
Aikuisten penaaleja??? Sanoisin kyllä jos joku aikuinen haluaa kahvimukin näköisen penaalin niin hiukan on jäänyt jälkeen kehityksestä. Kaikki nuo erilaisia tavaroita esittävät penaalit ovat juuri lapsille ja nuorille suunnattuja. Jos olisin sinä niin kävisin itse ostamassa sen kahvimukipenaalin tytölle ja pitäisin sen äitisi ostaman vain esillä aina kun äitisi käy kylässä. Niin ei kenellekään tule paha mieli.
Antakaa vähän armoa meille mummoille. Ollaan jääty vähän jälkeen näissä 6 7 -jutuissa.
Ei varmaan enää sanota edes jou...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että mummo voi olla vähän pihalla siitä mistä lapsi tykkää. Mutta miksi mummo ei voi kuunnella lasta ja ostaa niitä juttuja mistä lapsi tykkää?
Aloittajalle. Silloin kun itse olit lapsesi ikäinen niin kuunteliko tämä nykyinen mummo äitinä sinun toiveitaisi ostoksilla ollessa?
Mielestäni suoraan sanoen tökeröä toimintaa tyttären mummolta. Kun ikääkään ei ole kun 62 vuotta niin luulisi ottavan lapsenlapsen toiveet huomioon!
Eihän hän niitä vaatteita osta omalle lapselleen. Oma lapsi kyllä voi laittaa hanttiin, noita en kyllä päälleni pue!
Noo, tuskinpa pukaa mummonsa ostamia vaatteita sen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että mummo voi olla vähän pihalla siitä mistä lapsi tykkää. Mutta miksi mummo ei voi kuunnella lasta ja ostaa niitä juttuja mistä lapsi tykkää?
Aloittajalle. Silloin kun itse olit lapsesi ikäinen niin kuunteliko tämä nykyinen mummo äitinä sinun toiveitaisi ostoksilla ollessa?
Mielestäni suoraan sanoen tökeröä toimintaa tyttären mummolta. Kun ikääkään ei ole kun 62 vuotta niin luulisi ottavan lapsenlapsen toiveet huomioon!
Eihän hän niitä vaatteita osta omalle lapselleen. Oma lapsi kyllä voi laittaa hanttiin, noita en kyllä päälleni pue!
Noo, tuskinpa pukaa mummonsa ostamia vaatteita sen paremmin.
7 vuotta vanha ketju :D Johan tuo tyttö alkaa olla täysikäinen!
Vierailija kirjoitti:
Onko 3.lklle menevälle pojalle traktorin kuvalla varustettu paita liian lapsellinen? Hän on pieni ikäisekseen eli sopivat paidat ovat kai turhan lapsellisia hänelle.
Luultavasti on liian lapsellinen. En uskaltaisi ostaa ellei lapsi itse olisi toivonut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "kahvimuki penaali?"
Nyt perse ylös sohvalta ja lähde kaupoille katselemaan tuotevalikoimia, mitä kaikkea nykyään on myynnissä. Takuulla yllätyt.
Miksei mummo voinut kuunnella lapsen lastaan, mitä hän haluaa, vaan piti jääräpäisesti tyrkyttää omaa juttuaan, jonka aika meni jo? Tommosen ihmisen kanssa ei mene ikinä mikään niin kuin hyvä olisi. Taisi olla se last season-kama halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista lounasta ei ole :D.
Ostakaa itse penaalinne ja vaatteenne niin saatte mieluiset.
Tuo sanonta ei käy tähän. Tuskin mummilla mitään taka-ajatuksia on. Ilmaista lounasta ei ole tarkoittaa, että tavalla tai toisella maksu tulee, esimerkiksi liike-elämässä sinulta odotetaan vastapalvelusta, jos tarjotaan jotain, tai vaikka sitoutumista liikekumppaniksi. Sen takia sanonta, että ilmaista lounasta ei ole, täytyy miettiä, mikä motiivi jollain on.
Meillä on lasten kummitäti aina tuollainen. Kauheaa draamaa. Hän sanoi viimeksi ennen joulua, että haluaa ostaa joulujuhlavastteet lapsille. Ajattelin jo valmiiksi, että siitä tulee show. Hänen oma makunsa on vähän sellainen blingbling, pitää olla kimallusta ja paljettimekkoa ja rusettia. Arvasin oikein. Sehän oli ihan katastrofi taas. Tyttäreni 10 v. tuli naama nurin päin kotiin, kun oli painostettu ostamaan kimaltava mekko, joita hän vihaa. Ja kummitäti vaan kehuu, miten nätti. Se mekko ei ollut joulujuhlissa eikä ole ollut päällä kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lasten kummitäti aina tuollainen. Kauheaa draamaa. Hän sanoi viimeksi ennen joulua, että haluaa ostaa joulujuhlavastteet lapsille. Ajattelin jo valmiiksi, että siitä tulee show. Hänen oma makunsa on vähän sellainen blingbling, pitää olla kimallusta ja paljettimekkoa ja rusettia. Arvasin oikein. Sehän oli ihan katastrofi taas. Tyttäreni 10 v. tuli naama nurin päin kotiin, kun oli painostettu ostamaan kimaltava mekko, joita hän vihaa. Ja kummitäti vaan kehuu, miten nätti. Se mekko ei ollut joulujuhlissa eikä ole ollut päällä kertaakaan.
Nyt hommaan suunnanmuutos ja aletaan kuunnella lasta. Mitähän siitä kasvaa, jos lapsena pakotetaan pitämään sellaisista, joista ei pidä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö 10-vuotiaana 155cm ja nyt 11v 160cm. Menkat ja rintsikat on. Kaverit on kaikki 155-170cm, pitkiä tyttöjä on myös luokalla. Tytöt kehittyy tosi aikaisin nykyään... leikki loppui siinä nelosella. Vitosesta alkaen kaikki pukeutuneet samoin kuin kakskymppiset mimmit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asiaan. En ymmärrä mistä ap:n äiti edes löytää Frozen vaatteita 11-v lapselle ( pituus vähintään 140 cm------)? Frozen vaatteiden kokoja (leggingsejä ) löytyy max 128 cm (6-7 v).
Tytön kavereissa useampikin 125-130 senttinen 10-11 vuotias. Kevätjuhlassa katselin esiintyviä lapsia pituuden osalta ja aika laajalla vaihtelulla olivat.
Pituus ei tee lasta aikuiseksi. Ajatus on usein vielä lapsellisen tietämätöntä. Tarvitsee aikuisen valistamista ja ohjausta, lapsi on lapsi kunnes pää on aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Lasten, lapsille, onko siis useamman lapsesi kummi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö 10-vuotiaana 155cm ja nyt 11v 160cm. Menkat ja rintsikat on. Kaverit on kaikki 155-170cm, pitkiä tyttöjä on myös luokalla. Tytöt kehittyy tosi aikaisin nykyään... leikki loppui siinä nelosella. Vitosesta alkaen kaikki pukeutuneet samoin kuin kakskymppiset mimmit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asiaan. En ymmärrä mistä ap:n äiti edes löytää Frozen vaatteita 11-v lapselle ( pituus vähintään 140 cm------)? Frozen vaatteiden kokoja (leggingsejä ) löytyy max 128 cm (6-7 v).
Tytön kavereissa useampikin 125-130 senttinen 10-11 vuotias. Kevätjuhlassa katselin esiintyviä lapsia pituuden osalta ja aika laajalla vaihtelulla olivat.
Pituus ei tee lasta aikuiseksi. Ajatus on usein vielä lapsellisen tietämätöntä. Tarvitsee aikuisen valistamista ja ohjausta, lapsi on lapsi kunnes pää on aikuinen.
Ja se pää on aikuinen vasta n. 25-vuotiaana, siihen saakka aivot kehittyy vimmatusti.
Vierailija kirjoitti:
Mummi ei tajua lapsen olevan lähes teini, meillä on sama ongelma! 11v saa aina jotain prinsessaröyhelömekkoja ja barbeja, vaikka olen sanonut äidille tytön käyttävän vain housuja ja että barbeilla ei ole leikkinyt eskarin jälkeen. Kahvilassa koetti usuttaa tytön leikkipaikalle jossa oli tyyliin 1veelle tarkoitettu liukumäki ja muutama nukke :D
Siis 11-vuotiasko ei muka enää leiki nukeilla tai muilla? Tottakai leikkii ja lukee vielä satukirjojakin, joskin tyttökirjojakin.
Onko fiksumpaa noin pienen tuijottaa kännykästä tiktokia ja meikata seksikkäästi?
Tämä on kyllä ihan kasvatuksesta kiinni, jos vanhemmt eivät ymmärrä lapsen ikäkausista mitään. 11-vuotias on vielä leikkivä lapsi.
Tytöllä on aina ollut vahvat mielipiteet siitä mitä haluaa - mutta myös on sitten pitänyt lemppareistaan kiinni vuosikausia - etenkin itse valitsemistaan. Anoppi ei tätä ymmärrä vaan kysymättä haluaa ostaa vaatteita ja kaikkea muutakin ylenpalttisuuteen asti. Neiti ei sitä sulata joten jokainen ostettu "upea" lahja on ollut kaapissa käyttämättä kunnes ne on palautettu tai heitetty pois. Yleensä jälkimmäinen koska arvoa niillä ei ole ollut, ei käyttö- eikä jäleenmyynti.
Sinänsä ihan aiheellista koska anoppi shoppailee temusta ja sheinistä.
Mutta on se kumma jos ei lapsen mielipidettä voida kuunnella, etenkään kun tekee itse-asiassa varsin järkeviä, kestäviä ja pitkäikäisiä valintoja.
1977 menin ekaluokalle kouluun ihan farkut jalassa. Vaatteet olen saanut itse valita koko ikäni (siitä alkaen, kun muistan). Eli höpsis.
Mummo tahtoo hyvää, mutta voit sanoa, että tyttö siinä iässä, että on jo omaa makua ja tyyliä, jota kannata kuunnella, sillä epämieluista ostokset jäävät kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 12v on nuori nainen. Menkat pyörii, tissit olleet jo monta vuotta. Ei häntä mikään leikki enää kiinnosta ja se on ok.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla ja muilla sellaisilla, mutta murrosikä alkoi 10-11-vuotiaana.
Minä kävin 14-vuotiaana kaverin kanssa illalla kaupungilla pörräämässä muotifarkuissa ja meikit naamassa. Sen jälkeen tultiin meille ja leikittiin yömyöhään barbeilla :D
T. Vm 1979
Itse 14 -vuotiaana join, poltin, harrastin seksiä ja kokeilin huumeita, olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Kaikki nuoret ovat erilaisia.
Ja mä taas syntyny 80-luvun alus ja tein myös kaikkia noita paitti huumeita.
Sano mummille, että tyttö siinä iässä, että oma maku jo nousemassa, että kannattaa kuunnella tyttöä, sillä lopulta epämieluisat tavarat/ vaatteet jäävät käyttämättä. Nuorilla on nuorten maku.
Boomer takuulla