Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen HS:ssa: Perustan perheen yksin, koska älykkäitä miehiä ei ole tarpeeksi

Vierailija
31.07.2019 |

Sinkkunainen kertoo turvautuneensa omasta kukkarostaan maksettaviin hedelmöityshoitoihin, sillä ei ole löytänyt itselleen "samassa intellektuellissa asemassa" olevaa miestä. Hänen mukaansa ongelma koskettaa yhä useampaa naista.
Akateeminen nainen kirjoittaa mielipidepalstalla, kuinka hän on päättänyt hakeutua hedelmöityshoitoihin yksin siksi, ettei hän halua parisuhdetta vain lapsen saamisen vuoksi.
Naisen mukaan ongelma on osittain sosiaalinen, sillä jokaiselle koulutetuille naiselle ei hänen mielestään riitä "samassa intellektuellissa asemassa" olevaa miestä.
NimimerkkiÄidiksi omalla rahalla kertoo torstaina Helsingin Sanomien mielipidepalstalla, kuinka yhä useamman korkeakoulutetun naisen lapsenhankintatoiveita jarruttaa sama sosiaalinen ongelma: se, että "samassa intellektuellissa asemassa olevia miehiä ei riitä kaikille".

Minulle ei löytynyt älykästä miestä, eikä heitä riitä muillekaan haluaville -otsikolla varustetussa tekstissä 35-vuotias nainen kertoo suorittaneensa tohtorin tutkinnon.

- Perheen saaminen on minullekin prioriteetti, joka tällä hetkellä menee kaiken edelle, hän kuvailee ja jatkaa, että on muun muassa päätynyt ottamaan lainaa hedelmöityshoitoihin hakeutumista varten.

Päätös hankkia lapsi yksin johtuu nimimerkin mukaan siitä, ettei hän halua hakeutua parisuhteeseen vain lapsen saadakseen. Hänen mukaansa moni muukin akateemisesti koulutettu nainen kärsii samasta tilanteesta.

- Samassa intellektuellissa asemassa olevia miehiä ei riitä kaikille. Voisi jopa sanoa, että monet korkeasti koulutetut naiset ovat kranttuja - ja syystäkin. Itsekin kuulun tähän joukkoon.

Oletko törmännyt samankaltaiseen ongelmaan?
Allekirjoitatko Helsingin Sanomien mielipidepalstalle kirjoittaneen naisen väitteen siitä, että samassa intellektuellissa asemassa olevan kumppanin löytäminen on haastavaa?

Haluatko, että kumppanisi koulutustausta on samankaltainen kuin itselläsi? Miksi? Onko tällä ollut vaikutuksia parisuhteen solmimiseen tai perheen perustamiseen?

Vai oletko eri mieltä nimimerkin kanssa? Arvostatko kumppanissasi koulutusta enemmän muita piirteitä? Mitä nämä ovat?

Kommentit (474)

Vierailija
61/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROFL! 

Taas yksi suomalainen nainen on niin shpeshiaali ja älykäsh.. Joopa joo. Erityinen lumihiutale.

Yleensä ihminen ei ole kovin älykäs, jos sitä älykkyyttä on painotettava suullisesti...

Vierailija
62/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on hyvin älykäs, ja akateeminen, kympin tyttö jo alakoulusta lähtien. Hän ihastui palavasti appeeni, nuorena, komeaan hurmuriin, jolla oli monta rautaa aina tulessa. Sattui sitten tulemaan raskaaksi 19-vuotiaana, ja oli "pakko" mennä naimisiin. Edelleen ovat yhdessä, ja onnellisia, sillä omalla tavallaan ovat pärjänneet yhdessä, ja pakkokin oli, koska ei avioton lapsi olisi ollut syvä häpeä, ja vaikka eroaminen  oli varmasti anopilla monesti mielessä, he pääsivtä kolmen lapsensa kanssa noista kompastuskivistä yhdessä yli.

Miehelläni on kaksi sisarusta, jotka ovat penaalin terävimmät kynät, mieheni ei sitä ole, vaan on kuin isänsä, ja tämä on aiheuttanut lapsena pahaa mieltä monesti, kun muut ovat niin fiksuja ja älykkäitä, ja mieheni sellainen möllöttäjä. Miehelläni on kaksi lasta, joista toinen on täsmälleen kuin mieheni, ja toinen täsmälleen kuin mieheni äiti, eli kympin oppilas, ja itsenäinen jo 5-vuotiaasta. 

En olisi ikimaailmassa alkanut mieheni kanssa olemaan yhdessä nuorempana, enkä tekisi hänen kanssaan lapsia vaikka aseella uhattaisiin, koska en todellakaan jaksaisi olla mieheni kaltaisen lapsen äiti. Näin hyvästi jo aikuisena tilanne on aivan eri. Voin ottaa mieheltäni ne parhaat puolet, ja siteää ne ei niin hyvät. Lisäksi elämä on häntäkin opettanut paljon. Parasta miehessäni on äärettömän avara sydän, ja syvä ymmärrys elämän moninaisuutta kohtaan, ja elämässä eteen tulevien asioiden hyväksyminen, sekä tietysti se ehdoton rakkaus ja huolenpito jota hän kohtaani osoittaa, komea ulkonäkö auttaa luonnollisesti myös, ja hyvä varustelu, plus sen luojanluoman taidokas käyttö.

Hänessä on ne asiat joita parisuhteessa arvostan näin aikuisena, itse asiani hoitavana naisena. Jos olisin eri elämäntilanteessa, niin varmaan etsisin erityyppistä kumppania.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen, tyyppi on tohtori ja 35v ja puhuu noin? Yleensä kai sekä ikä että koulutus tuovat avarakatseisuutta?

Avarakatseisuus = sietää älytöntä höpinää (avio)mieheltä? Joopa joo.

Ei vaan sen tajuamista, että älytön höpinä ei kovin vahvasti liity koulutustasoon.

Vierailija
64/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa täällä teilataan heti älykkäät ihmiset ja se että toivoo älykkyyttä myös kumppaniltaan. Olisin itse tehnyt saman ratkaisun, onnekseni kuitenkin sain perustaa perheen toisen koulutetun älykön kanssa, ja vielä komean sellaisen. Olen aikaisemmin seurustellut ei niin älykkään kanssa, ja kyllähän se tympii kun keskustelut jäävät pinnallisiksi ja typeriksi. Maailmasta/ajankohtaisista asioista ei ollut kiinnostunut, sivistyssanat eivät auenneet.

Vierailija
65/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta sitten treffeillä vastaavan naisen kanssa. Akateeminen ja "fiksu". 

20 minuutin keskustelussa tämä painotti valehtelematta parisenkymmentä kertaa "älykkyyttään" ja sitä, ettei voi olla "tyhmemmän ihmisen kanssa". Ja koska en ole "akateeminen", ei "meille vain voi tulla mitään tästä". Juu ei todellakaan tule.

Olen ollut mensan jäsen vuodesta 2011.

Vierailija
66/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, akateeminen (”kovalta” alalta) ja johtaja ison organisaation johtoryhmässä. Olen myös Mensan jäsen.

En voi lun ihmetellä tän ketjun naiscihamielisiä kommentteja. Monen älykkään akateemisen naisen osaamista painetaan alas väittämällä että tutkinto on huuhaa-tuohivirsutieteen maisteri.

Mitäpä jos vaan ihan uskottaisiin että älykkäitä JA menestyviä naisia on. Ei kukaan nainen etene vahingossa johtajaksi vaan se on hitonmoisten ponnistelujen tulos. No joo, poikkeuksena politiikka jossa kuka vaan ilman koulutusta voi nousta ministeriksi.

Mutta eniten hämmentää se että kärkkäimpiä moittijoita ovat toiset NAISET. Jotenkin vielä ymmärrän jos kommentoijat olisivat miehiä.

Kyllä tasa-arvon toteutuminen alkaa siitä että naiset voisi oppi olemaan lojaaleja toisilleen.

Minä en ainakaan väheksy akateemisen naisen älyä. Akateeminen nainen on älykäs oppimaan. Hän haluaa 35 vanhana seuraavaksi läpäistä tentin parisuhteesta.

Vierailija
67/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä älykkäästi-yksin tyyppejä näkee ainakin Helsingissä tosi paljon, viuhtovat suu kurtussa ja silmät supussa manskua ees taas kuin Paavo Nurmi, välttäen kaikkea katsekontaktia heihin jotka ivat parin itselleen löytäneet.

Vierailija
68/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esim. suomalainen esports-miljonääri Allu on Mensan jäsen vaikkei ole "akateeminen".

Naistutkimuksen tai egyptologian paperit jostain Joensuun yliopistosta eivät tee naista korkean ÄO:n henkilöksi saatika sitten älykkääksi.

Eri asia jos on valmistunut jostain STEM-alalta kuten matematiikka, mutta nämä naiset ovat aika kiven alla.

Olen 99% varma että tuo jutun nainen saisi ÄO-testissä jotain 95-105 eli ei ole lähelläkään esim. mensatasoa tai oikeaa älykkyyttä.

Tuurikuplamiljonääri ei ole varsinaisesti mikään titteli.

(esports on kupla)

Vierailija
69/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäitä miehiä on tilastollisesti enemmän, joten voidaankin todeta että tässä on kyse koulutuksesta ja statuksesta, ehkä myös rahasta. Älykkäältä tämä neiti ei edes vaikuta ja tuskin sitä onkaan.

Vierailija
70/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa täällä teilataan heti älykkäät ihmiset ja se että toivoo älykkyyttä myös kumppaniltaan. Olisin itse tehnyt saman ratkaisun, onnekseni kuitenkin sain perustaa perheen toisen koulutetun älykön kanssa, ja vielä komean sellaisen. Olen aikaisemmin seurustellut ei niin älykkään kanssa, ja kyllähän se tympii kun keskustelut jäävät pinnallisiksi ja typeriksi. Maailmasta/ajankohtaisista asioista ei ollut kiinnostunut, sivistyssanat eivät auenneet.

"Pinnallisiksi ja typeriksi"?

Ihme että olet täällä av:llä kun on tämmöiset kriteerit.

Vierailija
71/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hyvä iltapäivälehden toimittaja, onhan samankaltainen älyllinen taso välttämätön perusta hyvin toimivalle parisuhteelle. Sinänsä samantasoinen koulutus ei ole "pakollinen". Mutta jos keskustelua ei pysty toisen kanssa käymään, kun käsitteetkään eivät välttämättä kumppanille edes aukea, niin eihän sellaisella suhteella ole tulevaisuutta. Jatkuva oman tason alas vetäminen toisen riirtämättömän kapasiteetin takia vie elämästä liian paljon.

Käsittämätön ajatus että puolisot parisuhtessa kävisivät jotain älyllisesti korkeatsoista keskustelua ja että sillä olisi joku merkitys parisuhteen onnistumiseen.

Hiukankin fiksumpi tajuaa että puoliso ei voi olla se jokaisen alan asintuntija vaan paras tieto löytyy ihan muualta.

Politiikka taas on mielipdeasia ja siitäkin älyllisyys varsin kaukana. 

Käsittämätöntä sinulle, täysin normaalia ja jopa tavoiteltavaa meillä ja ystäväpiirissämme.

Vierailija
72/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen, tyyppi on tohtori ja 35v ja puhuu noin? Yleensä kai sekä ikä että koulutus tuovat avarakatseisuutta?

Avarakatseinen kai tajuaisi, ettei koulutettu aina ole älykäs ja koulut keskeyttänyt voi hyvinkin olla intellektuelli.

Itse asiassa tiedän muutamankin tohtorin, joiden yleistieto on heikkoa ja looginen ajattelu selväsi alle keskiverron. Yksi heistä muuten kaksinkertainen tekniikan tohtori, joten se myöskin siitä höpinästä, että kovilta aloilta valmistuisi aina jotain neropatteja.. Ei todellakaan valmistu.

Ja itse olen akateeminen myös, eli ei ole oma lehmä ojassa. Ainoastaan havainnoin ympäristöäni ja yritän olla olematta ennakkoluuloinen.

Vierailija
73/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hyvä iltapäivälehden toimittaja, onhan samankaltainen älyllinen taso välttämätön perusta hyvin toimivalle parisuhteelle. Sinänsä samantasoinen koulutus ei ole "pakollinen". Mutta jos keskustelua ei pysty toisen kanssa käymään, kun käsitteetkään eivät välttämättä kumppanille edes aukea, niin eihän sellaisella suhteella ole tulevaisuutta. Jatkuva oman tason alas vetäminen toisen riirtämättömän kapasiteetin takia vie elämästä liian paljon.

Käsittämätön ajatus että puolisot parisuhtessa kävisivät jotain älyllisesti korkeatsoista keskustelua ja että sillä olisi joku merkitys parisuhteen onnistumiseen.

Hiukankin fiksumpi tajuaa että puoliso ei voi olla se jokaisen alan asintuntija vaan paras tieto löytyy ihan muualta.

Politiikka taas on mielipdeasia ja siitäkin älyllisyys varsin kaukana. 

Puhu ihan rohkeasti minä-muodossa! ”Minä en keskustele/voi kuvitella keskustelevani puolisoni kanssa”....

Älyllinen keskustelu kuulostaa vähän älyttömältä, mutta fiksun puolison kanssa voi keskustella monipuolisesti, laaja-alaisesti ja saada uusia näkökulmia, vaikka ”asiantuntijoita” ei oltaisikaan.

Vierailija
74/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs asialle voitaisiin tehdä, ettei amiksille tulisi paha mieli? Pitäisikö naiset pakottaa huolimaan amis tai plekän peruskoulun käynyt puolisokseen? Miten se muka onnistuisi? Haukkumalla akateemiset käsien heiluttelun maistereiksi, kuten äo:stään (tirsk) kovin ylpeä ap tekee? Eihän haukkuminen ole kovin fiksu veto saada toista muuttamaan käsityksiä itsestään, se vain vahvistaa entisestään toisella olevaa kuvaa amiksista luokattomina juntteina, joten jos haluat alleviivata omaa moukkamaisuuttasi, niin jatkat ihan samaa rataa.

Vahvistat itse nyt stereotypiaa tyhmistä amiksista ja fiksuista akateemisista ja se ei ole kovin älykästä ollenkaan. Minulle on aivan yksi lysti mitä kukin pitää pariutumisen kriteerinä, mutta yleistäminen on kyllä suhteellisen älytöntä.

No mihin tässä keskustelussa pyritään, jollei yleistyksen kumoamiseen toisilla yleistyksillä? Eli älyttömyys vain kasvaa kasvamistaan ketjussa, koska yleistyksien päälle aletaan vetää lisää yleistyksiä, joiden tarkoitus on osoittaa, että amikset ovat akateemisia älykkäämpiä, rikkaampia ja parempia valintoja puolisoiksi kuin käsienheiluttelun maisterit, joiden olisi amisten mielestä suurin piirtein pyydettävä anteeksi amiksilta sitä, että he haluavat puolisokseen toisen koulutetun?

Mitä tämä vuodesta toiseen palstalla jatkuva jankkaus muka muuttaa? Ihan yhtä hyvin joku voi haluta nuoren, vaalean ja sinisilmäisen puolison itselleen kuin akateemisesti koulutetun, eikä asia siitä muuksi muutu, että muut väittävät puolisoa itselleen valitsevan kriteerejä pinnallisiksi? Tunteiden purkuun tällainen mussutus on omiaan, ja siitä päätellen monia kovasti harmittaa, että oma koulutus ei välttämättä ole toisen silmissä tarpeeksi hyvä.

Vierailija
75/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avarakatseinen kai tajuaisi, ettei koulutettu aina ole älykäs ja koulut keskeyttänyt voi hyvinkin olla intellektuelli.

Itse asiassa tiedän muutamankin tohtorin, joiden yleistieto on heikkoa ja looginen ajattelu selväsi alle keskiverron. Yksi heistä muuten kaksinkertainen tekniikan tohtori, joten se myöskin siitä höpinästä, että kovilta aloilta valmistuisi aina jotain neropatteja.. Ei todellakaan valmistu.

Ja itse olen akateeminen myös, eli ei ole oma lehmä ojassa. Ainoastaan havainnoin ympäristöäni ja yritän olla olematta ennakkoluuloinen.

Olen huomannut, että yksioikoinen ihminen, joka mielellään yliyleistää, pitää typeryksenä sitä, joka haluaa lisätietoa päätelmiensä tueksi.

Vierailija
76/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on toistoa, koska samanlainen juttu on julkaistu jo pari vuotta sitten. Olemme naureskelleet sitä akateemisen ulkomaalaisen vaimoni kanssa moneen kertaan. Älykkäitä miehiä Suomessa piisaa, mutta aina löytyy ylianalysoiville naisille jokin syy antaa rukkaset.

Vierailija
77/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoisia käsitteitä tarvitset normaalissa keskustelussa? Jos jotain alakohtaista termistöä, sehän vaatisi, että keskustelukumppani on samalle alalle koulutettu. Muuten en kyllä akateemisena keksi mitään käsitteitä, joita tavallisessa juttelussa vaikkapa mieheni tai ystävieni käytän ja joita ei jokainen suomen kielen taitoinen ymmärtäisi.

Huomaa, että et ole joutunut elämään itseäsi tyhmemmän miehen kanssa. Minä ymmärrän hyvin, mitä aloittaja ajaa takaa. Perustin perheen, olin naimisissa ja elin muutaman vuosikymmenen ei niin älykkään miehen kanssa ja monta kertaa koin pahoja turhautumisen hetkiä, kun aivan yleisesti tiedetyistä asioistakin piti alkaa vänkäämään miehen kanssa. Hän ei suostunut myöntämään tietämättömyyttään ja silti esitti monista asioista omia kaikkitietäviä näkemyksiä ja tapoja, miten olisi pitänyt toimia, vaikka metsään meni pahasti.

Nykyään olen suhteessa itseäni älykkäämmän miehen kanssa ja elämäni on huomattavasti helpompaa, mukavampaa ja kepeämpää. En esitä miehelle tietävämpää kuin olenkaan, joten toivottavasti hän ei joudu kokemaan kanssani vastaavia turhautumisen tunteita. t. insinöörinainen

Vierailija
78/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat Suomessa keskimäärin hieman korkeammalle koulutettuja kuin miehet. Eli sikäli joo, jos pariudutaan vain saman koulutustason sisällä, osa naisista jää yksin. Mutta en tiedä miten hedelmällistä tällainen pohdinta on. Olen aika varma että jos muuten on yhtään parisuhdetyyppiä, kyllä akateeminen kumppani on löydettävissä. Parisuhteessa kuitenkin on tärkeää olla kohtuudella joustava, lempeä/ystävällinen ja huomioiva sekä jossain määrin miellyttävän näköinen sen kumppanin silmissä.

Vierailija
79/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten treffeillä vastaavan naisen kanssa. Akateeminen ja "fiksu". 

20 minuutin keskustelussa tämä painotti valehtelematta parisenkymmentä kertaa "älykkyyttään" ja sitä, ettei voi olla "tyhmemmän ihmisen kanssa". Ja koska en ole "akateeminen", ei "meille vain voi tulla mitään tästä". Juu ei todellakaan tule.

Olen myös törmännyt noihin omaa koulutustaan korostaviin naisiin. Mitä se koulutus kertoo ihmisestä? Se ei takaa parisuhteen näkökulmasta yhtään mitään, eikä oikein muutenkaan. Eivätkö nämä naiset ymmärrä että yhteiskunnan tai koko toisen sukupuolen syyttäminen on naurettavaa. He eivät vain ole niin älykkäitä mitä he itseään pitävät, ja tästä syystä se unelmien prinssi valitsee jonkun muun. Minä kierrän kaukaa nämä naiset jotka kuvailevat itseään koulutuksella ja kertovat omasta älykkyydestään, eiköhän se älykäs kumppaniehdokas huomaa nämä kertomattakin.

Vierailija
80/474 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai paljastit asian hänelle treffien päätteeksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan