Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä tuotteen olemassaoloa et ymmärrä ollenkaan?

Vierailija
30.07.2019 |

Minulla nyt melko moni outokin asia menee jakeluun, miksi joku muu sitä tarvitsee, mutta että tuoksukynttilät? Se lemu on karmea ja miksi juuri kynttilän pitää tuoksua?

Kommentit (959)

Vierailija
541/959 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en sano, että "ymmärrä ollenkaan", mutta mun ranskalainen mummo opetti mulle jo vuosia sitten kikan, että ensiksi kun levittää jotain kasvonaamiota tai ihan vain oliveölyjä, aloe vera- geeliä tms. ja esim. laventeliöljyä kasvoille, sitten pistää vauva-pyyhkeen,( eli se on kuten kosteuspyyhe mutta se on kertakäyttöinen kostea puhdistuspyyhe, mikä on tarkoitettu vauvojen herkkien intiimialueiden pyyhkimiseen vesipesun asemesta,) löytyy varmaan suomesta ja katso ettei ole parafiniöljyä) levitä se kasvoillesi " kangasnaamioksi". Näin tuloksena on monin verroin parempi ja sileämpi iho, kuin ilman sitä kangasnaamiota. Nyt sitten kauneusfirmat tekevät isoa voittoa näillä kankasilla kauneusnaamioilla, mitkä ranskalaiset naiset tunsivat jo kauan sitten. Ne on myös meikin poistoon hellävaraisempia kuin meikinpoistopyyhkeet.

Eli et ymmärrä sitä, että niitä kangasnaamioita myydään valmiina?  Muuten ymmärrät idean hyvin, jos oikein tajusin.

Oma kikkani on siihen vielä se, että ennen naamion (on se nyt kumpi vaan, valmisnaamio tai voide + vauvapyyhe) laittamista lämmitän kasvot hiustenkuivaajalla.  Tulee vielä freesimmän näköinen nassu.  Ainakin siis mulle, muilla voi olla eri asia, ihmisethän on erilaisia.

Vierailija
542/959 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttö-siivousliinat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/959 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en sano, että "ymmärrä ollenkaan", mutta mun ranskalainen mummo opetti mulle jo vuosia sitten kikan, että ensiksi kun levittää jotain kasvonaamiota tai ihan vain oliveölyjä, aloe vera- geeliä tms. ja esim. laventeliöljyä kasvoille, sitten pistää vauva-pyyhkeen,( eli se on kuten kosteuspyyhe mutta se on kertakäyttöinen kostea puhdistuspyyhe, mikä on tarkoitettu vauvojen herkkien intiimialueiden pyyhkimiseen vesipesun asemesta,) löytyy varmaan suomesta ja katso ettei ole parafiniöljyä) levitä se kasvoillesi " kangasnaamioksi". Näin tuloksena on monin verroin parempi ja sileämpi iho, kuin ilman sitä kangasnaamiota. Nyt sitten kauneusfirmat tekevät isoa voittoa näillä kankasilla kauneusnaamioilla, mitkä ranskalaiset naiset tunsivat jo kauan sitten. Ne on myös meikin poistoon hellävaraisempia kuin meikinpoistopyyhkeet.

Eli et ymmärrä sitä, että niitä kangasnaamioita myydään valmiina?  Muuten ymmärrät idean hyvin, jos oikein tajusin.

Oma kikkani on siihen vielä se, että ennen naamion (on se nyt kumpi vaan, valmisnaamio tai voide + vauvapyyhe) laittamista lämmitän kasvot hiustenkuivaajalla.  Tulee vielä freesimmän näköinen nassu.  Ainakin siis mulle, muilla voi olla eri asia, ihmisethän on erilaisia.

kiitos! juuri tämän tarkoitin. tuo hiustenkuivaaja konsti pitää vielä yrittää! uusi asia minulle.

mummo on kosmetologi ja kannustaa pistämään vauva-pyyhkeen kasvoille kun on levittänyt minkä haluat voiteen. ei saa käyttää parafiniöljyä.

vauva-pyyhkeen voi kostuttaa lisää vaikka teellä joka on tehty fenkolin siemenillä ja lakritsan tee. se kiinteytettää ihon.

Vierailija
544/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusasia, eli esineet jotka on tehty siksi että ne näyttävät hyviltä eikä niillä tehdä mitään. 

Vierailija
545/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meni nopeesti tän ketjun lukeminen, kun scrollasin yli kaikki vegaanijutut.  Eli n. puolet kaikesta.  Eikö ihmiset saa asiaansa sanottua yhdellä kertaa?

Mut mikä siis on turhake?  Joku sanoi, että kananmunankeitin.  No en ihan ole samaa mieltä, vaikka ilmankin toimeen tulee.  Mutta silloin kun mulla se vielä oli, niin ikinä ei kananmunat menneet siinä keittimessä rikki.  Nyt saa melkein joka kerta kun munia keittää kattilassa, niin onkia vähintään yhden pois, kun se yks kaks poksahtaa rikki.  Viimeks kun tein isomman satsin munavoita, meni kymmenestä munasta neljä rikki.  Eikä auta mikään niksi, laittaa kylmään tai kuumaan veteen, laittaa suolaa paljon, vähän tai ei ollenkaan, aloittaa pienemmällä lämmöllä, lämmittää munat valmiiksi huoneenlämmössä jne, mitä niitä nyt onkaan.  Aina joku poksahtaa.  No joo.  Kananmunat on halpoja, vaikka käytänkin aina luomumunia eli niitä inasen tyyriimpiä. 

.

Laita seuraavan kerran kananmunien keitinveteen hiukan (n. 1tl)  etikkaa, munan sisältö ei valu veteen, vaikka tulisikin pieni särö.

Ei vaikuta kananmunien makuun.

Vähän off-topic, mut... 

Aika moni asia esim keittiössä hoituu muutamalla perusesineellä. Joku tulisija, peruskupit ja kattilat, muutama veitsi ja vaikka sähkövatkain. 

Aikaa menee enemmän, mutta helppouden hakeminen lisää jos ei muuta niin turhaa valmistusta ja valmistettujen kamppeiden siirtelyä paikasta toiseen ja kulutusta kaikilla tasoilla. Ympäristösyistä yksinkertaisempi olisi parempi. 

Aikaa facelle ja vauvapalstalle sitten olis vähemmän toki. 

Vierailija
546/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Meillä oli leipäkone ysärillä ja iskä teki sillä leivät aina aamupalapöytään, kun lähdettiin kouluu. Vieläkin kaipaan sitä leipää tuoreena.

Meillä on leipäkone edelleen. Jos aamupalalle jotain aikoisi saada, pitäisi pitkin yötä juosta koneella. Kun ei ne ainekset sinne itsestään mene, ja se taikina pitää sekoittaa ennen kohottamista ja paistumista.

Ihanko tosi? Mä olen joskus miettinyt leipäkoneen hankkimista, vaikkapa käytettynä. Olen aina kuvitellut, että sen koko idea on siinä, että sinne tosiaan vaan kipataan kaikki ainekset ja se tekee leivän valmiiksi ihan itsekseen vaikka tosiaan yön aikana.

Muistan meidän äiteeltä perityn leipäkoneen (varmaan sitä 80/90-lukua?) olleen kyllä sinänsä näppärä, että masiinaan vaan tungettiin ainesosan, näppäiltiin ohjelma ja mahdollinen ajastin, eli koska sen halusi olevan valmis. Siellä se sitten pörräsi itsekseen. sekoitti vaivasi kohotti paistoi. Tosin masiina oli tilavuudeltaan sinkkuleipä, ja aikaa leiväntekoon kului naurettavan kauan.. muistaakseni joku 4 tuntia :D täytyykin vilkaista nykymarkkinoiden masiinat

Minusta nykymaailmassa on marketit täynnä liikaa ruokien vaihtoehtoja. Kaikessa ruuassa on päiväykset, ja pim se muuttuu roskiskamaksi. Leikkelehyllyt, kalahyllyt, jauhelihaa väh. 15 eri sekoitusta ja rasvaprosenttia, ja tässä nyt on porkkanaa seassa. eineshyllyssä valmispuuroa ja keittoa ja muovipakkauksessa salaattia muovissa, lisukkeet muovissa, kastike muovissa, muovinen haarukka muovissa ja vakuumiperunaa ja valmisleipiä jne jne

Vierailija
547/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ErämiesErkki kirjoitti:

Kikkelin

ihan turha laite, ei ole ollut käyttöä koskaan mihinkään

Tuleeko sinulla kusi sitten nenästä?

Vierailija
548/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australia kirjoitti:

mansikka

ihan paska marja

mustikka ja tyrni paras

No voi kultsi, kun mansikka ei ole marja laisinkaan.

Vierailija
549/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Meillä oli leipäkone ysärillä ja iskä teki sillä leivät aina aamupalapöytään, kun lähdettiin kouluu. Vieläkin kaipaan sitä leipää tuoreena.

Meillä on leipäkone edelleen. Jos aamupalalle jotain aikoisi saada, pitäisi pitkin yötä juosta koneella. Kun ei ne ainekset sinne itsestään mene, ja se taikina pitää sekoittaa ennen kohottamista ja paistumista.

Ihanko tosi? Mä olen joskus miettinyt leipäkoneen hankkimista, vaikkapa käytettynä. Olen aina kuvitellut, että sen koko idea on siinä, että sinne tosiaan vaan kipataan kaikki ainekset ja se tekee leivän valmiiksi ihan itsekseen vaikka tosiaan yön aikana.

Muistan meidän äiteeltä perityn leipäkoneen (varmaan sitä 80/90-lukua?) olleen kyllä sinänsä näppärä, että masiinaan vaan tungettiin ainesosan, näppäiltiin ohjelma ja mahdollinen ajastin, eli koska sen halusi olevan valmis. Siellä se sitten pörräsi itsekseen. sekoitti vaivasi kohotti paistoi. Tosin masiina oli tilavuudeltaan sinkkuleipä, ja aikaa leiväntekoon kului naurettavan kauan.. muistaakseni joku 4 tuntia :D täytyykin vilkaista nykymarkkinoiden masiinat

Minusta nykymaailmassa on marketit täynnä liikaa ruokien vaihtoehtoja. Kaikessa ruuassa on päiväykset, ja pim se muuttuu roskiskamaksi. Leikkelehyllyt, kalahyllyt, jauhelihaa väh. 15 eri sekoitusta ja rasvaprosenttia, ja tässä nyt on porkkanaa seassa. eineshyllyssä valmispuuroa ja keittoa ja muovipakkauksessa salaattia muovissa, lisukkeet muovissa, kastike muovissa, muovinen haarukka muovissa ja vakuumiperunaa ja valmisleipiä jne jne

Niin ja vielä niissä on lisäaineita, miksei kaupat ole keksineet, vaikka maanantaisin saa keittoa joka vastatehtyä, ilman lisäaineita.

Vierailija
550/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni nopeesti tän ketjun lukeminen, kun scrollasin yli kaikki vegaanijutut.  Eli n. puolet kaikesta.  Eikö ihmiset saa asiaansa sanottua yhdellä kertaa?

Mut mikä siis on turhake?  Joku sanoi, että kananmunankeitin.  No en ihan ole samaa mieltä, vaikka ilmankin toimeen tulee.  Mutta silloin kun mulla se vielä oli, niin ikinä ei kananmunat menneet siinä keittimessä rikki.  Nyt saa melkein joka kerta kun munia keittää kattilassa, niin onkia vähintään yhden pois, kun se yks kaks poksahtaa rikki.  Viimeks kun tein isomman satsin munavoita, meni kymmenestä munasta neljä rikki.  Eikä auta mikään niksi, laittaa kylmään tai kuumaan veteen, laittaa suolaa paljon, vähän tai ei ollenkaan, aloittaa pienemmällä lämmöllä, lämmittää munat valmiiksi huoneenlämmössä jne, mitä niitä nyt onkaan.  Aina joku poksahtaa.  No joo.  Kananmunat on halpoja, vaikka käytänkin aina luomumunia eli niitä inasen tyyriimpiä.  Taidanpa ostaa taas munankeittimen, vaikka ärsyttääkin kaikki ylimääräiset härvelit kaapissa.  Mutta se entinen oli ainakin hintansa väärti, kesti yli 20 v.

Musta tuntuu, että meikki- ja ihonhoitotuotteissa on paljonkin turhakkeita.  Tai ehkä valikoimaa on liikaa.  Mulla on valtavat määrät kaikkea meikkiä sun muuta, mutta oikeesti en käytä niistä kuin muutamia tiettyjä.  Miks mä olen edes tullut ostaneeksi ne muut, mitkä jää käyttämättä?  Mainosten uhri ilmeisesti. 

Pikkuhousunsuojia ihmettelen.  Kun ne tuli markkinoille, niitä mainostettiin pidettäväksi kuukautisten jälkeen kun tuli vielä pientä jälkivuotoa.  Mutta nyt ne on kuin pakolliset jokahetkiset läpykkäät, mikäli olen oikein ymmärtänyt nuorten naisten keskusteluista.  Onko kaikilla naisilla nykyään jotain valkovuotoa niin kauheasti?  Sitä paitsi pikkuhousuthan vaihdetaan joka päivä.

Kaupan hyllyssä näin tuotteen, nimeltä häpykarvaöljy.  Nimeltään Pörrö.  Sikälikin ihmettelen, kun kaikkihan nykyään ajetaan pois.  Mutta vaikka ei ajettaisikaan, niin...

Takapuoli-implantit.  Suurin osa suomalaisista naisista ei ainakaan tarvi lisää täytteitä.

Miten se kananmunan rikkoutuminen keitettäessä vaikuttaa sen käyttöön? Itse keitän nekin haluttuun kypsyysasteeseen ja käytän ne ihan normaalisti, eiväthän ne nyt atomeiksi hajoa sentään. Nyt en kyllä tajua. Ja meillä syödään paljon kananmunia.

Vierailija
551/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citymaasturit. Voi ajaa metsässä tavallisen maasturin tapaan, kunhan tie on asfaltoitu.

Vierailija
552/959 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice plus kapselit. Hinta suunnilleen euron kappale. Minimitilaus vähintään 4 kk, yhteensä hevi- ja marjakapselit 344 euroa premium-pakettina.

Sisältävät PUOLUEETTOMAN koeputkitutkimuksen mukaan yhtäpaljon antioksidantteja kuin pari haukkua omppua. Mitään tieteellisiä vastauksia kuluttajana et kysymyksiin saa.

Lisänä myös valtava hypetys ja terveyskuuriohjeet facebookissa, ohjeet ovat sekalainen sekoitus rasvakahvia, sellerimehua, jumppaohjeita ja erilaisia kuuriluontoisia kokeiluja.

Hypetyksen ja markkinoinnin viihdearvo on parempi kuin suurimmalla osalla tv-ohjelmia.

Vierailija
553/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammastuubin puristin ja monet muut ostostv-tuotteet.

80-luvulla oli valmiiksi rikottuja kananmunia pienessä rasiassa, ettei tartte rikkoa ite.
Banaanin kotelo, jonne voi laittaa kuoritun banaanin odottamaan syömistä.

Aromipesä.

Treenikassista on mukava kaivaa se välipalaksi tarkoitettu muussaantunut banaani.

Vierailija
554/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan: Te pari, jotka veditte herneen nenään siitä, että joku ei ymmärrä vegaanista pekonia, olette vegaaneja? Koitte tuon täysin neutraalin kommentin arvosteluna ja siksi hyökkäsitte. Jännästi vain tuo yksi kommentti aiheutti tällaisen reaktion. Vaikka aivan varmasti tätä ketjua on lukenut myös kevytkermoja käyttävä, rasvatonta maitoa juova tai cd-levyjä kuunteleva. Silti mikään muu kommentti ei ole aiheuttanut hyökkäystä ja jankkausta ja nimittelyä. Ja sitten vielä ihmettelette, miksi vegaaneja ihan ylipäätäänkään ei aina ymmärretä. 

En ole vegaani. Sanoin sen jo heti alkuun. Mielestäni vegepihvissä ei ole mitään tekopyhää.

Sääli vaan että kyseessä ei ole mikään mielipideasia.

Miten niin ei ole?

Vierailija
555/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan: Te pari, jotka veditte herneen nenään siitä, että joku ei ymmärrä vegaanista pekonia, olette vegaaneja? Koitte tuon täysin neutraalin kommentin arvosteluna ja siksi hyökkäsitte. Jännästi vain tuo yksi kommentti aiheutti tällaisen reaktion. Vaikka aivan varmasti tätä ketjua on lukenut myös kevytkermoja käyttävä, rasvatonta maitoa juova tai cd-levyjä kuunteleva. Silti mikään muu kommentti ei ole aiheuttanut hyökkäystä ja jankkausta ja nimittelyä. Ja sitten vielä ihmettelette, miksi vegaaneja ihan ylipäätäänkään ei aina ymmärretä. 

En ole vegaani. Sanoin sen jo heti alkuun. Mielestäni vegepihvissä ei ole mitään tekopyhää.

Miten niin ei ole?

Pihvi on peruspihvinmuotoinen (pyöreä tai soikea) ruoka. Kasvispyörykkäkin vaikuttaa ulkoisesti samalta, kuin lihansyöjien pyörykät.

Ne nimet tulevat ruokien muodoista eivät siitä, mitä ne sisältävät.

Mikä nimi esim. kasvispyöryköillä tulisi mielestäsi olla? Pallukka?

Ihmeen paljon vaivaa näkevät jotkut vinkumalla lihattomista tuotteista. =D

Vierailija
556/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihonhoitotuotteita".

puoli vuosisataa ilman ja olen lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen.

Vierailija
557/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole?

Pihvi on peruspihvinmuotoinen (pyöreä tai soikea) ruoka. Kasvispyörykkäkin vaikuttaa ulkoisesti samalta, kuin lihansyöjien pyörykät.

Ne nimet tulevat ruokien muodoista eivät siitä, mitä ne sisältävät.

Mikä nimi esim. kasvispyöryköillä tulisi mielestäsi olla? Pallukka?

Ihmeen paljon vaivaa näkevät jotkut vinkumalla lihattomista tuotteista. =D

Pihvi on paksu, leike ohut.  Ohis.

Vierailija
558/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut mikä siis on turhake?  Joku sanoi, että kananmunankeitin.  No en ihan ole samaa mieltä, vaikka ilmankin toimeen tulee.  Mutta silloin kun mulla se vielä oli, niin ikinä ei kananmunat menneet siinä keittimessä rikki.  Nyt saa melkein joka kerta kun munia keittää kattilassa, niin onkia vähintään yhden pois, kun se yks kaks poksahtaa rikki.  Viimeks kun tein isomman satsin munavoita, meni kymmenestä munasta neljä rikki.  Eikä auta mikään niksi, laittaa kylmään tai kuumaan veteen, laittaa suolaa paljon, vähän tai ei ollenkaan, aloittaa pienemmällä lämmöllä, lämmittää munat valmiiksi huoneenlämmössä jne, mitä niitä nyt onkaan.  Aina joku poksahtaa.  No joo.  Kananmunat on halpoja, vaikka käytänkin aina luomumunia eli niitä inasen tyyriimpiä.  Taidanpa ostaa taas munankeittimen, vaikka ärsyttääkin kaikki ylimääräiset härvelit kaapissa.  Mutta se entinen oli ainakin hintansa väärti, kesti yli 20 v.

Musta tuntuu, että meikki- ja ihonhoitotuotteissa on paljonkin turhakkeita.  Tai ehkä valikoimaa on liikaa.  Mulla on valtavat määrät kaikkea meikkiä sun muuta, mutta oikeesti en käytä niistä kuin muutamia tiettyjä.  Miks mä olen edes tullut ostaneeksi ne muut, mitkä jää käyttämättä?  Mainosten uhri ilmeisesti. 

Pikkuhousunsuojia ihmettelen.  Kun ne tuli markkinoille, niitä mainostettiin pidettäväksi kuukautisten jälkeen kun tuli vielä pientä jälkivuotoa.  Mutta nyt ne on kuin pakolliset jokahetkiset läpykkäät, mikäli olen oikein ymmärtänyt nuorten naisten keskusteluista.  Onko kaikilla naisilla nykyään jotain valkovuotoa niin kauheasti?  Sitä paitsi pikkuhousuthan vaihdetaan joka päivä.

Kaupan hyllyssä näin tuotteen, nimeltä häpykarvaöljy.  Nimeltään Pörrö.  Sikälikin ihmettelen, kun kaikkihan nykyään ajetaan pois.  Mutta vaikka ei ajettaisikaan, niin...

Takapuoli-implantit.  Suurin osa suomalaisista naisista ei ainakaan tarvi lisää täytteitä.

Miten se kananmunan rikkoutuminen keitettäessä vaikuttaa sen käyttöön? Itse keitän nekin haluttuun kypsyysasteeseen ja käytän ne ihan normaalisti, eiväthän ne nyt atomeiksi hajoa sentään. Nyt en kyllä tajua. Ja meillä syödään paljon kananmunia.

No kyllä mulla ainakin se rikki mennyt kananmuna valuttaa kaiken sisältönsä siihen keitinveteen.  Se olisikin eri asia, jos se muna rikkoutuisi vasta loppuvaiheessa, jolloin se on jo ehtinyt jähmettyä siellä kuoren alla, mutta kun ne poksahtaa melkein heti kun ne laittaa kattilaan, niin eipä siinä mitään syömistä ole, kun se sisältö on riekaleina siinä vedessä.

Vierailija
559/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi. Jollei halua lapsia, vetää ennen siemensyöksyä peniksen ulos pimpistä. Ja jos tauteja pelkää, harkitsee kenen kanssa harrastaa sukupuoliyhteyttä.

Vierailija
560/959 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanijankkaukseen: moni meistä kasvoi lihaa syöden. Itse asiassa varmaan suurin osa on ihan sekasyöjäperheistä. Ne lihatuotteet ovat siis tuttuja jo lapsuudesta ja niihin siten liittyy tiettyä nostalgiaa, ruoka kun ei ole aina vain pelkkää polttoainetta vaan myös muistoja... Jos nykyaikana voi tehdä soijasta "lihapullia" ja vehnästä seitanpihviä niin miksi pitäisi jättää tekemättä ja syödä "niitä oikeita versioita"? Mikä siitä soijapötköstä yhtäkkiä tekee epäeettisen, jos se muotoillaan nakkimaiseen muotoon? Tofua ja seitania ovat itäaasialaiset syöneet jo kirjaimellisesti tuhat vuotta ennen kuin kukaan suomalainen oli soijapapua nähnytkään. Tuleeko soijapavuista eläin, jos ne puristetaan neliskanttiseksi köntiksi? Epäeettistä muussata ja fermentoida papuja? Palan halusta tietää.

Eri aiheen epäeettisyys soijassa on se, että valtavat määrät Amazonin sademetsiä on poltettu ja raivattu sen takia, että saadaan viljellä länkkäreille soijaa korvikeruuaksi. Kunnon vegaani hankkii ruokansa läheltä, ettei viidakon eläimet kärsi ja kuole hänen soijansa takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi