Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huutista lähimaksua käyttäville! "Tietoturvayhtiö löysi hälyttävän ongelman Visa-korteista: Tilin voi tyhjentää ilman PIN-koodia"

Vierailija
30.07.2019 |

Kannattaakohan sitä lähimaksua nyt pitääkään päällä?

"Visa on saanut tiedon ongelmista jo viime vuonna, mutta ongelma on edelleen olemassa.

Lähimaksua käyttävien kannattaa tarkkailla pankkitilejään säännöllisesti häiriöiden varalta, tietoturvayhtiö neuvoo. "

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tietoturvayhtio-loysi-halyttavan-on…

Itse olen sen verran foliohattu, että en pidä päällä.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankista (OP) tilasin uuden kortin ilman tuota lähimaksuominaisuutta. Täysin turha ominaisuus.

Kertoisitko vielä, minkä kortin Osuuspankista saa ilman lähimaksuominaisuutta? Minulle sanottiin että sellaisia kortteja ei ole.

Vierailija
62/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on huutis?

Huutonauru?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordean omistajilla on taatusti myös firma joka tekee noita suojakoteloita ja eihän ne menisi kaupaksi jos..

Heh, Nordean omistajista kovin moni ei taida paljon korttikoteloista välittää. Ylivoimaisesti (n. 20%) omistaa Sampo, jonka suurin omistaja (n. 10%) on Solidium, eli käytännössä Suomen valtio...

Meinaat siis että sipilöillä sukulaisineen ei ole tällaiseen(kin) pelkkään rahastukseen sopivaa firmaa?

Vierailija
64/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt linkitetystä jutusta miten huijaus käytännössä tapahtuu. Pitääkö kortti varastaa ensin, vai pystyvätkö rikolliset toimimaan kun ihminen maksaa marketin kassalla? Vai onko kyse siitä, että maksun saaja on epärehellinen ja pystyy muuntamaan alle 50 euron maksun vaikkapa 500 euroksi?

Noi artikkelit on aina surkeita eli ei todellakaan selitetä mitään kunnolla. No, tällä videolla näkyy miten helposti voidaan sun kortin tiedot viedä ja varastaa sun tililtä rahaa lähimaksun avulla:

Eli joku vain vilauttaa "rikollista lukulaitetta" (kännykkää) muutaman senttimetrin päässä sun kortista. Sillä lailla on tähän mennessä voitu viedä sun tililtä 50 €. Mutta nyt siis ilmeisesti on keksitty tapa viedä yhtä helposti sun tililtä kaikki rahat. Se on jo pelottavaa.

Mutta vieläkään korttia ei pystytä lukemaan monen metrin päästä. Johtuu siitä että kortin sisällä on lähetin joka lähettää kortin tiedot lukijalle. Ja se kortin oma sisäinen lähetin on niin heikko että se jaksaa lähettää tiedot vain muutaman senttimetrin päähän. Eli olet turvassa kunhan et päästä ketään ihan korttisi viereen. Tai jos hankit tuollaisen korttisuojan mitä tuo videokin mainostaa. Jos minä olisin rikollinen niin alkaisin myydä tuollaisia "korttisuojia" mutta tosiasiassa ne olisivat lähetyksen vahvistajia niin että voisin lukea ihmisten pankkikortteja kaueampaa ;)

Mä meinaan nyt sitten hankkia jonkin tuollaisen suojan. Ei mua aiemmin ole haitannut jos joku varastaisi multa 50€, mutta jos 1000€ varastetaan niin sitten kyllä haittaa jo ihan sikana.

Vierailija
65/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun ja käärin kohta ekstrakerroksen foliota pääni ympärille.

Mä olen ihan paniikissa nyt, kun folio loppui kesken normi folionkäärimishetken.

Vierailija
66/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan paniikissa nyt, kun folio loppui kesken normi folionkäärimishetken.

Laita kattila päähän, eikös se toimi ihan yhtä hyvin? Vai onko siitä useita eri foliohattuteorioita että minkälaiset foliot/kattilat toimii ja mitkä ei toimi?

Vierailija
67/86 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ihan kädestä suuhun elä, kannattaa pitää kortillisella tilillä vain lyhyen aikavälin rahat. Eli esim. viikon normikulutuksen. Ei kaikkea varallisuutta kannata makuuttaa kortin takana. Lähimaksu on näppärä, kun vain huomioi riskit. Ei käteinenkään idioottivarma ole. Lompakko lähtee huomaamatta laukusta tai taskusta.

Vierailija
68/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä auttaa todeta jälkeenpäin, että rahat meni.😈😬😠😤😲😨😷

Pankki korvaa, jos virhetilanteessa lähtee rahaa tililtä, ei mene omasta pussista. Tietoturvariskejä on joka paikassa. Kun on huolellinen ja järkevä on turvallista. Lähimaksu on todella kätevä. Käytän paljon eikä mitään kummallista ole ikinä tapahtunut. Ainoa tapaus oli kun nostin käteistä. Pankista tuli viesti, että kortti on mahdollisesti kopioitu. Tuli uusi kortti. Ja en kyllä huomannut automaatissa mitään outoa. Kiitin pankkia hyvästä huolenpidosta (Nordea)

Vierailija
69/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa nyt foliohatuille uskottavampaa tietoa. Mutta ostakaa ihmeessä foliohattusuojia korteillenne jos tulee hyvä mieli.

https://www.nets.eu/fi-fi/uutiset-ja-tiedotteet/Pages/L%C3%A4himaksamis…

Lisäksi:

-Finanssivalvonnan tiedossa ei ole Suomessa yhtään tapausta, jossa maksukortin tietoja olisi NFC- eli lähimaksuominaisuutta hyväksikäyttäen luettu väärinkäyttötarkoitukseen omistajan huomaamatta

– Emme näe, että olisi aihetta huoleen. Toki teoriassa potentiaalinen väärinkäyttömahdollisuus on olemassa, mutta nykyhetken tietojen valossa lähimaksukorttien käyttö on turvallista, sanoo riskiasiantuntija Heli Mäkitalo Finanssivalvonnasta.

Vierailija
70/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskusrikospoliisin tiedossakaan ei vastaavia tapauksia ole"

Vierailija
71/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa hötkyilyä...

Vierailija
72/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa hysteriaa taas.

Vierailija
73/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kattila päähän, eikös se toimi ihan yhtä hyvin? Vai onko siitä useita eri foliohattuteorioita että minkälaiset foliot/kattilat toimii ja mitkä ei toimi?

Vasta oli tutkimus, että folio ei estäkään ajatusten lukua. Kattilaa voi kyllä kokeilla. Tuli mieleen, että haarniska tai pelkkä kypärä voisi toimia myös.

Vierailija
74/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

"Keskusrikospoliisin tiedossakaan ei vastaavia tapauksia ole"

Samaa sanovat myös aina kun auto hajoaa ja vien huoltoon, "koskaan ei ole tällaista ennen tullut vastaan". Ilmeisesti kaikki on aloittaneet työskentelynsä alallaan vasta eilen.

Vierailija
75/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista lähimaksua käyttäville?

Ööh... Se lähimaksuominaisuus on käytännössä ksikissa uusissa korteissa.

Vierailija
76/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt linkitetystä jutusta miten huijaus käytännössä tapahtuu. Pitääkö kortti varastaa ensin, vai pystyvätkö rikolliset toimimaan kun ihminen maksaa marketin kassalla? Vai onko kyse siitä, että maksun saaja on epärehellinen ja pystyy muuntamaan alle 50 euron maksun vaikkapa 500 euroksi?

Noi artikkelit on aina surkeita eli ei todellakaan selitetä mitään kunnolla. No, tällä videolla näkyy miten helposti voidaan sun kortin tiedot viedä ja varastaa sun tililtä rahaa lähimaksun avulla:

Eli joku vain vilauttaa "rikollista lukulaitetta" (kännykkää) muutaman senttimetrin päässä sun kortista. Sillä lailla on tähän mennessä voitu viedä sun tililtä 50 €. Mutta nyt siis ilmeisesti on keksitty tapa viedä yhtä helposti sun tililtä kaikki rahat. Se on jo pelottavaa.

Mutta vieläkään korttia ei pystytä lukemaan monen metrin päästä. Johtuu siitä että kortin sisällä on lähetin joka lähettää kortin tiedot lukijalle. Ja se kortin oma sisäinen lähetin on niin heikko että se jaksaa lähettää tiedot vain muutaman senttimetrin päähän. Eli olet turvassa kunhan et päästä ketään ihan korttisi viereen. Tai jos hankit tuollaisen korttisuojan mitä tuo videokin mainostaa. Jos minä olisin rikollinen niin alkaisin myydä tuollaisia "korttisuojia" mutta tosiasiassa ne olisivat lähetyksen vahvistajia niin että voisin lukea ihmisten pankkikortteja kaueampaa ;)

Mä meinaan nyt sitten hankkia jonkin tuollaisen suojan. Ei mua aiemmin ole haitannut jos joku varastaisi multa 50€, mutta jos 1000€ varastetaan niin sitten kyllä haittaa jo ihan sikana.

Kuten jo jossain viestissä aikaisemmin sanottiin, ei mikä tahansa "rikollinen lukulaite" riitä. Sen pitää olla lukulaite joka on hyväksytysti rekisteröity ja sille on annettu lupa veloittaa eri pankkien kortteja. Ei se muuten toimi. Myös se tili jolle rahat siirtyvät, pitää olla tiedossa kuten tilinomistajakin. Edellyttää siis melkoisia huijaustaitoja että saa käsiinsä lukulaitteen joka oikeasti pystyy siirtämään ne rahat luetulta kortilta juuri sinun tilillesi.

Ei se toki mahdotonta ole mutta Suomessa varsin epätodennäköistä.

Vierailija
77/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tiedon saatuani, laiton HETI Opa Mari 8L rosterikattilan päähäni ja kiilasin sen yhdellä rullalla foliota leuan alta kiinni päähän. KylmääKuuma syöminenjuominen ei satu enään, kun sitä ei voi kattila päässä harrastaa. Aivastaminen ko. kombinaatio päässä on hieman ikävä kokemus, ainakin kolvi tulee kipeäksi kun se osuu siihen kattilaan kunnon ÄTSHUUUUUUUN ! yhteydessä. Mutta pysyypähän ainakin rahat tilillä ja illuminaatien aivoaalto-tekniikka ei pysty lukemaan ajtuksiani. Reptiliaaneista en ole aivan varma, niiden ajatuksienluku tekniikkaa tuo kombo ei välttis ihan vielä blokkaa. Vaatii vielä tuotekehitystä.....

Vierailija
78/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli tutkimus, että folio ei estäkään ajatusten lukua. Kattilaa voi kyllä kokeilla. Tuli mieleen, että haarniska tai pelkkä kypärä voisi toimia myös.

Foliohatun lisäksi täytyy pitää suu kiinni, ettei tyhmät ajatukset karkaa ilmoille.

Vierailija
79/86 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläinen kopioi visakorttini tuohon tyyliin että kännykän kanssa selän taa ja sai signaalin, aivan liian helppoa! kyllä pankkien kannattaisi tarjota ilmainen/pari euroa maksava kortinsuoja joka estää kopioinnin, tulisi halvemmaksi systeemiksi pankeillekkin. Ihmettelen myös mikä oikea syy estää viranomaisia ottamasta kiinni kerjäläisiä, jotka tekevät työkseen kortin kopioimisia ympäri Eurooppaa. Heiltä skimmauslaite/kännykkä pois ja putkaan. 

Vierailija
80/86 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerjäläinen kopioi visakorttini tuohon tyyliin että kännykän kanssa selän taa ja sai signaalin, aivan liian helppoa! kyllä pankkien kannattaisi tarjota ilmainen/pari euroa maksava kortinsuoja joka estää kopioinnin, tulisi halvemmaksi systeemiksi pankeillekkin. Ihmettelen myös mikä oikea syy estää viranomaisia ottamasta kiinni kerjäläisiä, jotka tekevät työkseen kortin kopioimisia ympäri Eurooppaa. Heiltä skimmauslaite/kännykkä pois ja putkaan. 

Onko sulla jotain muita todisteita tuolle kortin kopioimiselle kuin mutu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi