Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin sijoittaa rahaa - mistä aloitan?

Vierailija
29.07.2019 |

Kysymys otsikossa. Haluaisin kokeilla ensin pienillä summilla ymmärtääkseni mekanismin ja jatkaisin sen jälkeen isommilla. En odota mitään huikeita tuottoja tietenkään, mutta on kivaa kun on jokin harrastus.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suunnitelma: ostan osakkeita niin, että osinkoja tulee joka kuukausi.

Toinen peruste: yhtiökokouksen tarjoilut. Kuulemma Olvilla on hyvät.

Näillä ja pikkurahoilla on tullut kiinnostusta seurata kursseja ja suhdanteita, ehkä jonkun ajan päästä saatan päästä isompiin rahoihin kiinni.

Toistaiseksi tämä on ollut harrastus, mihin on lähinnä mennyt rahaa... nousukautta odotellen.

Miten saat osinkoja joka kuukausi? Eikö ne makseta yleensä kaikilla samaan aikaan korkeintaan muutama kerta vuodessa?

Kato osinkokalenterista.

Esim suomalaisista citycon maksaa osinkoja neljännesvuosittain. Tämäkin on näitä asioita, minkä tajuaminen ilahdutti.

Tukholman ja Newyorkin pörsseistä voi ostaa myös.

Mistäs sinä sellaisen kalenterin löydät, kun minä en ainakaan näe kuin yhden osingon maksupäivän vuodessa tuolle cityconillekaan.

Googlaa Citycon osinko. Osinko kerran vuodessa ja pääomapalautusta joka kvartaali.

AP:n kysymykset on sitä tasoa, että ei kannata sijoittaa jos ei googlaamalla tai pankista kysymällä selviä mistä aloittaa. Ikävää.

Noin 12 kotimaisesta yhtiöstä salkussani vain 1 maksaa osinkoa 2 kertaa vuodessa, loput joko ei lainkaan tai sitten kerran vuodessa. Joten aika harvinaista noin avokätinen fyffenjako.

salkussani on 40 yhtiötä joista vain 5 maksaa vain kerran vuodessa, 2 ei tällä hetkellä maksa ollenkaan, loput useammin kuin kerran vuodessa.

Onkin varmaan ulkomaisia, suomalaiset on köyhiä ja pihejä.

Vierailija
42/49 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kommenteista ja kysymyksistä eivät ole ap:n käsialaa. Täällä on monta muutakin sijoittamisummikkoa.

Minua häiritsee se outo salamyhkäisyys ja asiaa kiertelevä vastaustapa, mikä on yleistä näissä aloituksissa. Ihan kuin omaa rahasampoa(?) varjeltaisiin uusilta sijoittajilta niin kuin hyvää marja-apajaa tai sienestyspaikkaa; "ettei vaan kukaan muu tätä hoksaa". Vai onko kyse siitä, että todellisuudessa se oma rahasto/osakesalkku ei lopulta tuotakaan niin hyvin.

Minun on ainakin vaikea lähteä suorilta käsin suosittelemaan samoja osakkeita kuin mitä itselläni on. Minulla on ollut omat syyni ostaa niitä ja taloudellinen tilanteeni voi poiketa ap:n tilanteesta paljonkin. Toisekseen olen saattanut ostaa osakkeita ihan eri hintatasolla kuin mitä ne nyt ovat. Paha tässä ottaa kantaa olisko Sampo vaikka ostohinnoissa, jos itsellä se on salkussa 20€ keskihintaan ja tämänpäiväinen kurssi on 37,5€. Enkä nyt tiedä onko tuo oma salkkukaan niin priimaa, mutta sitä on jotenkin tykästynyt niihin omiin osakkeisiinsa eikä osaa oikein luopuakaan. No, jotkut pettymykset on tullut kyllä myytyä pois, mutta toisaalta en ole pitkään aikaan ostanut mitään, mitä salkussa ei jo olisi. Eli senkin puolesta paha lähteä antamaan mitään tärppejä. 

AP:n kannattaisi nyt miettiä mitä hän sijoittamisellaan tavoittelee. Jos hän haluaa mielenkiintoisen harrastuksen, niin osakesäästäminen on kyllä mielenkiintoisempaa kuin ETF-sijoittaminen. Minä sijoitan eläkepäivien varalle mutta en sellaisella ajatuksella, että myisin osakkeet. Osakkeet olen ajatellut perinnöksi, mutta osingot on eläkepäivien lisätuloja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä ja pikkurahoilla on tullut kiinnostusta seurata kursseja ja suhdanteita, ehkä jonkun ajan päästä saatan päästä isompiin rahoihin kiinni.

Toistaiseksi tämä on ollut harrastus, mihin on lähinnä mennyt rahaa... nousukautta odotellen.

Miten saat osinkoja joka kuukausi? Eikö ne makseta yleensä kaikilla samaan aikaan korkeintaan muutama kerta vuodessa?

Kato osinkokalenterista.

Esim suomalaisista citycon maksaa osinkoja neljännesvuosittain. Tämäkin on näitä asioita, minkä tajuaminen ilahdutti.

Mistäs sinä sellaisen kalenterin löydät, kun minä en ainakaan näe kuin yhden osingon maksupäivän vuodessa tuolle cityconillekaan.

Googlaa Citycon osinko. Osinko kerran vuodessa ja pääomapalautusta joka kvartaali.

AP:n kysymykset on sitä tasoa, että ei kannata sijoittaa jos ei googlaamalla tai pankista kysymällä selviä mistä aloittaa. Ikävää.

Suurin osa kommenteista ja kysymyksistä eivät ole ap:n käsialaa. Täällä on monta muutakin sijoittamisummikkoa.

Minua häiritsee se outo salamyhkäisyys ja asiaa kiertelevä vastaustapa, mikä on yleistä näissä aloituksissa. Ihan kuin omaa rahasampoa(?) varjeltaisiin uusilta sijoittajilta niin kuin hyvää marja-apajaa tai sienestyspaikkaa; "ettei vaan kukaan muu tätä hoksaa". Vai onko kyse siitä, että todellisuudessa se oma rahasto/osakesalkku ei lopulta tuotakaan niin hyvin.

Viittasin itse AP:n alkuperäiseen kysymykseen ja Cityconin osinko liittyi vastaustani edeltävään kysymykseen.

Ei kukaan yritä kierrellä, asia vaan on niin, että käytännön aloittamiseen tarvitsee arvo-osuustilin (ja saldoa) - tämän saat pankistasi tai mistä tahansa. Mitä loppuun tulee, niin kukaan ei voi tietää varmaksi mihin kannattaa sijoittaa varsinkaan kun mitään speksejä ei annettu (määrät, riskinsietokyky, sijoituksen pituus, tuottotavoite jne.). 

Esim. Nordnetin sharevillestä näkee muiden sijoituksia. Kaikkiin perusasioihin löytyy tieto melko nopealla googlauksella ja omatoimisella tutkimisella. Laiskoille naisille on mm. tuo Mimmit Sijoittaa tms, mutta siellä ei ole mitään käytännön tasoa vaan enemmän terminologiaa.

Vierailija
44/49 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato osinkokalenterista.

Noin 12 kotimaisesta yhtiöstä salkussani vain 1 maksaa osinkoa 2 kertaa vuodessa, loput joko ei lainkaan tai sitten kerran vuodessa. Joten aika harvinaista noin avokätinen fyffenjako.

salkussani on 40 yhtiötä joista vain 5 maksaa vain kerran vuodessa, 2 ei tällä hetkellä maksa ollenkaan, loput useammin kuin kerran vuodessa.

Onkin varmaan ulkomaisia, suomalaiset on köyhiä ja pihejä.

Itse asiassa suomalaiset osakkeet maksavat keskimääräistä parempaa osinkoa. Taitaa olla 3,4% keskimääräinen osinko.

Vaikka osinkoa jaetaan kvartaaleittain, niin voi vuoden kumulatiiviset osingonmaksut kuitenkin olla pienemmät kuin kotimaisessa kerran vuodessa jakavassa.

Vierailija
45/49 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että aloitat. Pienin summin vaikka aluksi niin pääset hajulle.

Mitään varmaa ei voi sanoa, loppujen lopuksi jokainen sijoitus on pieni hyppy tuntemattomaan. Itse suosittelin rahastoja alkuun, sitten suoria osakkeita. Mutta tärkeintä on että aloitat.

Vierailija
46/49 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähitulevaisuudessa on edessä useampivuotinen kurssilasku. Vasta sen päätyttyä kannattaa sijoittaa osakemarkkinoille.

Näin minäkin olen asian järkeillyt.

Koska en ole selvänäkijä.

Vierailija
47/49 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä Nordnetin ETF:iä on nyt mainostettu raivokkaasti vähän joka tuutista, Rahapodikin tuntuu suorastaan tyrkyttävän. Toisaalta samassa podissa sanotaan myös, että mikäli pankki aggressiivisesti markkinoi jotain tiettyä rahastoa, kuuluu olla epäluuloinen. 

Nordnetillä ei ole omia ETF:iä, se on niiden osalta vain völittäjä. Rahapodissa ei ole markkinoitu mitään tiettyä rahastoa vaan ylipäänsä hehkutettu passiivisia, matalakuluisia tuotteita.

Sinulla on vähän puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
48/49 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ikinä, siis IKINÄ uskoko niitä oman pankin neuvojia. 

Mulle tule iso perintö ja en oikein tiennyt mihin sijoittaa. Pankkinvirkailija suositteli rahastoja. Se oli sitä aikaa, kun en ymmärtänyt näitä rahastoja. Mutta virkailija suositteli sellaista rahastoa, missä on isot vusoikulut ja hyvityspalkkiot ja kaikki mahdolliset. Rahasto on ollut nyt kaksi vuotta ja jatkuvasti miinuksella. Jos mysin pois menettäisin monta tonnia. 

Rahastot, jotka olen itse valinnut ovat jatkuvasti plusssalla. 

Vierailija
49/49 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras sijoitus on laittaa rahat taskuun. Pörssissä häviät vuoden aikana tuplat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi