Haluaisin sijoittaa rahaa - mistä aloitan?
Kysymys otsikossa. Haluaisin kokeilla ensin pienillä summilla ymmärtääkseni mekanismin ja jatkaisin sen jälkeen isommilla. En odota mitään huikeita tuottoja tietenkään, mutta on kivaa kun on jokin harrastus.
Kommentit (49)
Pankki teettää ensin sijoittajaprofiilin, jonka pohjalta suosittelee erilaisia vaihtoehtoja.
Suosittelen Seligsonin indeksirahastoja. Niissä on pienet kulut. Lisätietoja Seligsonin sivuilta.
1.Annan tilinumeroni
2.Tee tilisiirto minulle
Vierailija kirjoitti:
Passiiviseen indeksirahastoon Jenkkeihin. Joutuu maksaa pieniä tilinhoitokuluja, mutta tuotot paljon paremmat kuin Suomessa.
Amerikka ja Aasia todella tuottavat nyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
1.Annan tilinumeroni
2.Tee tilisiirto minulle
Kuinka tässä oli tarkoitus tehdä tuottoa takaisin kotiinpäin? :D
Nordnetin Smart-rahastoista on helppo aloittaa.
Nordnetissä joku ETF-rahasto eli valmiiksi hajautettu sijoitusrahasto. Ei mene kaikki munat samaan koriin eikä tarvitse itse olla jatkuvasti perillä jonkin yhden yhtiön tekemisistä. Kulut tosiaan paljon pienemmät kun ei pankki vedä välistä. Siellä on suomalainenkin vaihtoehto, mutta amerikoissa näyttää olevan ainakin tällä hetkellä parempi meno.
Pitääkö noita sijoituksia seurata, ettei yllättäen huomaa olevansa pahasti miinuksella?
Mikä olisi minimiaika omistaa jotai rahastoa, että kannattaa myydä?
Rekisteröidy Nordnetiin ja osta Suomalaisia osakkeita. Mukava seurata kun ihan uutisista kuulee missä mennään. Varo pankin "neuvoja". Pankin etu on vastakkainen omaasi verrattuna.
Näitä Nordnetin ETF:iä on nyt mainostettu raivokkaasti vähän joka tuutista, Rahapodikin tuntuu suorastaan tyrkyttävän. Toisaalta samassa podissa sanotaan myös, että mikäli pankki aggressiivisesti markkinoi jotain tiettyä rahastoa, kuuluu olla epäluuloinen.
Kansalaisopistoissa on sijoittamisen alkeiskursseja, mites olisi jos kurkkaisit paikallista syksyn kurssitarjontaa?
Vierailija kirjoitti:
Rekisteröidy Nordnetiin ja osta Suomalaisia osakkeita. Mukava seurata kun ihan uutisista kuulee missä mennään. Varo pankin "neuvoja". Pankin etu on vastakkainen omaasi verrattuna.
Kannattaa kuitenkin varautua siihen että miinuksella vähintään käydään ainakin tällä hetkellä, eikä menetä hermojaan sen punaisen miinuksen takia.
Itse olen nyt todella varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Näitä Nordnetin ETF:iä on nyt mainostettu raivokkaasti vähän joka tuutista, Rahapodikin tuntuu suorastaan tyrkyttävän. Toisaalta samassa podissa sanotaan myös, että mikäli pankki aggressiivisesti markkinoi jotain tiettyä rahastoa, kuuluu olla epäluuloinen.
Nordnet myy monen eri toimijan etf:iä. Etf on rahasto jonka saa ostaa pörssistä. Nordnet siis vain välittää kaupan (palkkio) ja säilyttää sun sijoitukset (ilmaiseksi). Voit ostaa etfiä vaikka oman pankkisi kautta, luultavasti se vain tulee sulle kalliimmaksi.
Minusta ei vaikuta järkevältä ostaa oikein mitään nyt, kaikki hinnat korkealla. Nousukausi jatkunut niin pitkään. Ja joka tuutista tulee hehkutusta sijoittamisen ihanuudesta.
Itse tein mitä sinäkin pohdit, olen ostanut Nordnetista Superrahastoa. Miinuksellahan se on koko ajan.
Perhdy osakesijoittamiseen ja rahastoihin. Mieti sijoitusstrategiasi. Pysy siinä.
Mun suunnitelma: ostan osakkeita niin, että osinkoja tulee joka kuukausi.
Toinen peruste: yhtiökokouksen tarjoilut. Kuulemma Olvilla on hyvät.
Näillä ja pikkurahoilla on tullut kiinnostusta seurata kursseja ja suhdanteita, ehkä jonkun ajan päästä saatan päästä isompiin rahoihin kiinni.
Toistaiseksi tämä on ollut harrastus, mihin on lähinnä mennyt rahaa... nousukautta odotellen.
Passiiviseen indeksirahastoon Jenkkeihin. Joutuu maksaa pieniä tilinhoitokuluja, mutta tuotot paljon paremmat kuin Suomessa.