Sinä 18-20-vuotias tyttö/nainen. Mikä on junalla matkustaessa tekosyysi varata penkkirivistä molemmat paikat junassa, asettamalla laukkusi viereiselle penkille?
Sitten suljit jokaisen tuuletusikkunan vaunusta ja olit loppumatkan kuulokkeet korvilla. Eikä edes riittänyt että varasit viereisen penkin laukulla vaan sinun piti käyttää koko penkkiriviä ikäänkuin makuupaikkana, tietysti riisumatta kenkiä.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei halunnut viereensä jotain irstasta setämiestä.
Se paikka on kuitenkin ennemmin vaikka sitä irstasta setämiestä varten kuin matkatavaroita varten! Istumapaikat on tarkoitettu ihmisille, ei laukuille.
Lasten, nuorten ja naisten vieressä olevat istuimet eivät ole setämiehiä varten, vaan setämies joko menee aikuisen miehen viereen tai seisoo koko matkan.
Tiedätkö, että esim. busseissa seisova matkustaja voi vaarantaa onnettomuustilanteessa paitsi omansa, myös toisten matkustajien turvallisuuden? Esimerkiksi pitkän matkan busseissa ei lähtökohtaisesti ole oikeutettua käytävillä edes oleskella ajon aikana ja jos oikein pilkuntarkasti erinäisiä turvallisuussääntöjä tulkitaan, niin busseihin ei saisi ottaa enemmän ihmisiä kuin on istumapaikkoja.
Ja irstaat setämiehet vaarantavat naisten, lasten ja nuorten turvallisuuden jos istuvat heidän viereensä. Irstaan setämiehen vieressä on nimittäin vaarassa joutua seksuaalirikoksen uhriksi jos ei itse ole aikuinen mies.
Eli etsikööt paikan aikuisen miehen vierestä.Miksi edes tyhminkään mahdollinen seksuaalirikollinen ahdistelisi paikassa, jossa olisi paljon silmäpareja todistamssa tapahtumaa? Paitsi tietty silloin, jos haluaa sataprosenttisen kiinnijäännin ja suoraan julkisesta poliisimaijan kyytiin.
Eiköhän ne seksuaalirikokset tapahdu lähes kaikki sellaisissa paikoissa, joissa ei ole ristin sielua tekoa todistamassa eikä estämässä mailla eikä halmeilla.Periaatteessa julkisissa on niin paljon todistajia, mutta aika vaikea kenenkään on nähdä muualla kuin omalla penkkirivillä tapahtuvaa ahdistelua. Ja kun valvontakameroita ei ole niin mitään todisteita ei jää mihinkään. Siksi ahdistelijat viihtyvät julkisissa.
Siinä tapauksessa ahdistelun uhriksi joutuneen kannattaisikin pitää ääntä, että muut matkustajat sen tapahtuneen huomaisivat. Ja jos kanssamatkustajat eivät puutu millään tavalla havaitsemaansa ahdisteluun tai auta uhria tai antavat ahdistelijan luikkia pakoon, niin siinä tapauksessa pidän näitä kanssamatkustajia melkein yhtä alhaisina kuin ahdistelijaa itseään. Havaittuun tapaukseen puuttumatta jättäminen on mielestäni hiljainen hyväksyntä ahdistelijan tekemälle teolle.
En haluaisi missään tapauksessa tällaista itseään täynnä olevaa pikkuprinsessaa viereeni, todella creepy-tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku nainen jättää laukkunsa istuimelle johon haluan, se laukku lentä siitä tangentin suuntaisesti hyvin nopeasti.
Siinä ei sanoja tarvita.
Mikäli heittelet muiden matkatavaroita lupaa kysymättä, et itsekään kuulu joukkoliikenteeseen. SE vasta huonoa käytöstä onkin ja siihen voi jo konduktöörikin puuttua.
Mikä nykyajan ihmisiä oikein vaivaa, kun ei ole sen vertaa kärsivällisyyttä, että kysyy toiselta ystävällisesti "voisitko siirtää tavaroitasi?"? Siis valitetaan käytöstavoista mut itse pistetään suutuspäissään vaikka koko vaunu sekaisin.
Kuten sanoin, olen matkustanut junalla paljon ja ihmiset osaa olla melko kohteliaita näissä asioissa. Olen itse sekä siirtänyt laukkuani että pyytänyt toista siirtämään omaansa. Olen päästänyt ikkunapaikan matkustajan vessaan ja siirtynyt käytävälle aina kun tämän on täytynyt mennä jonnekin. Olen herättänyt nukkuvan vain jos pakko. Olen tarjonnut eväitä toiselle matkustajalle ja hänen lapselleen. Jutellut mukavia, hienoja ja syvällisiä keskusteluja, mutta jättänyt myös rauhaan jos toinen matkustaja ei ole ollut juttutuulella. Auttanut toista matkustajaa. Käynyt kertomassa toiselle matkustajalle, että hän on väärässä junassa. Tarjonnut omaa paikkaani jos se on ollut jonkun kannalta parempi paikka (esim ikkunapaikkaa jos tiedän jääväni junasta ennen toista matkustajaa ettei tämän tarvitse siirtyä vuokseni... ja myös minua on autettu ihan yhtä paljon! Yksi nainen jopa antoi rahaa, koska lippuni ja lompakkoni jäi juna-asemalla vahingossa! Eikä halunnut rahaa edes takaisin, vaikka otin yhteystiedot ym. Laitoin sit hyvän kiertämään.
Junassa matkustavat laittaa laukkujaan penkeille paljon. Jos haluat tosi puhtaan penkin, sellaista et junasta saa.. koska niillä penkeillä istuu myös lapsia, jotka saattaa vaikka kenkänsä penkille laittaa. Jos tämä huolestuttaa, ota mukaasi vaikka pieni viltti/huivi tai jokin suoja ja laita se penkille.
Ei se juna mikään huvipuisto ole, se on verrannollinen auton takapenkkiin, jossa myös ihmiset sekä istuvat että pitävät laukkujaan.
Juu yleensä ei nosteta silti jalkoja siihen penkille, mut se toinen matkustaja voi olla vaikka kipeä pitkästä istumisesta... osa viettää aika pitkiäkin matkoja junassa. Haloo.
T. 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku nainen jättää laukkunsa istuimelle johon haluan, se laukku lentä siitä tangentin suuntaisesti hyvin nopeasti.
Siinä ei sanoja tarvita.
Mikäli heittelet muiden matkatavaroita lupaa kysymättä, et itsekään kuulu joukkoliikenteeseen. SE vasta huonoa käytöstä onkin ja siihen voi jo konduktöörikin puuttua.
Mikä nykyajan ihmisiä oikein vaivaa, kun ei ole sen vertaa kärsivällisyyttä, että kysyy toiselta ystävällisesti "voisitko siirtää tavaroitasi?"? Siis valitetaan käytöstavoista mut itse pistetään suutuspäissään vaikka koko vaunu sekaisin.
Kuten sanoin, olen matkustanut junalla paljon ja ihmiset osaa olla melko kohteliaita näissä asioissa. Olen itse sekä siirtänyt laukkuani että pyytänyt toista siirtämään omaansa. Olen päästänyt ikkunapaikan matkustajan vessaan ja siirtynyt käytävälle aina kun tämän on täytynyt mennä jonnekin. Olen herättänyt nukkuvan vain jos pakko. Olen tarjonnut eväitä toiselle matkustajalle ja hänen lapselleen. Jutellut mukavia, hienoja ja syvällisiä keskusteluja, mutta jättänyt myös rauhaan jos toinen matkustaja ei ole ollut juttutuulella. Auttanut toista matkustajaa. Käynyt kertomassa toiselle matkustajalle, että hän on väärässä junassa. Tarjonnut omaa paikkaani jos se on ollut jonkun kannalta parempi paikka (esim ikkunapaikkaa jos tiedän jääväni junasta ennen toista matkustajaa ettei tämän tarvitse siirtyä vuokseni... ja myös minua on autettu ihan yhtä paljon! Yksi nainen jopa antoi rahaa, koska lippuni ja lompakkoni jäi juna-asemalla vahingossa! Eikä halunnut rahaa edes takaisin, vaikka otin yhteystiedot ym. Laitoin sit hyvän kiertämään.
Junassa matkustavat laittaa laukkujaan penkeille paljon. Jos haluat tosi puhtaan penkin, sellaista et junasta saa.. koska niillä penkeillä istuu myös lapsia, jotka saattaa vaikka kenkänsä penkille laittaa. Jos tämä huolestuttaa, ota mukaasi vaikka pieni viltti/huivi tai jokin suoja ja laita se penkille.
Ei se juna mikään huvipuisto ole, se on verrannollinen auton takapenkkiin, jossa myös ihmiset sekä istuvat että pitävät laukkujaan.
Juu yleensä ei nosteta silti jalkoja siihen penkille, mut se toinen matkustaja voi olla vaikka kipeä pitkästä istumisesta... osa viettää aika pitkiäkin matkoja junassa. Haloo.
T. 23
Tule nillittämään kun naiset lopettavat itkemisen siitä että mies istuu liian leveästi jalat levällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
jos autoon on tarkoitus mahtua 2+3 ja sinä päätät laittaa laukun takapenkillä viereesi ettei kukaan mahdu siihen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
jos autoon on tarkoitus mahtua 2+3 ja sinä päätät laittaa laukun takapenkillä viereesi ettei kukaan mahdu siihen...
No silloinkin voi sanoa ett oiskohan mulle täs viel tilaa.. :D nyt ihan oikeesti hei. Tää on niitä kirjoittamattomia junan sääntöjä ett laukku tai ihminen siirtyy tarvittaessa ystävällisesti kun toinen niin pyytää. Kaikki tietää tämän jotka junilla liikkuu. :D unohdit nyt sen tärkeimmän. Eli onko auton takapenkki sulle liian likainen, jos siihen on nostettu laukku vai istutko siihen? Takaan että auton penkit on varmasti likaisempia ja niitä huomioidaan likaisen laukun osalta vähemmän kuin junan penkkejä. Kyl junamatkustajat yleensä ottaa huomioon ett joku voi haluta istua siihen penkille viel saman päivän aikana. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
No silloinkin voi sanoa ett oiskohan mulle täs viel tilaa.. :D nyt ihan oikeesti hei. Tää on niitä kirjoittamattomia junan sääntöjä ett laukku tai ihminen siirtyy tarvittaessa ystävällisesti kun toinen niin pyytää. Kaikki tietää tämän jotka junilla liikkuu. :D unohdit nyt sen tärkeimmän. Eli onko auton takapenkki sulle liian likainen, jos siihen on nostettu laukku vai istutko siihen? Takaan että auton penkit on varmasti likaisempia ja niitä huomioidaan likaisen laukun osalta vähemmän kuin junan penkkejä. Kyl junamatkustajat yleensä ottaa huomioon ett joku voi haluta istua siihen penkille viel saman päivän aikana. ;)
Ennen sääntö oli ettei penkille nosteta laukkua varaamaan paikkaa. Nykyään te Ä M M Ä T tosiaan teette mitä huvittaa ja toteatte vain "anele koira niin pääset istumaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
Ennen sääntö oli ettei penkille nosteta laukkua varaamaan paikkaa. Nykyään te Ä M M Ä T tosiaan teette mitä huvittaa ja toteatte vain "anele koira niin pääset istumaan"
Tämä viesti kertoo eniten sun mielenterveysongelmista. -eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
ja vastaus kysymykseen: mistä sinä minulle tuon lian revit?
Laukku penkillä eikä nouse omatoimisesti? Minä autan kyllä.
Eivät naisetkaan pyydä nätisti kun joku idiootti mies levittelee haarojaan, youtubeen on alkanut ilmestyä aikoja sitten häpäisyvideoita jossa mennään suunnilleen syliin istumaan.
Hae manspreading shaming
Miksi naisilla siis olisi syytä odottaa käytöstapoja (pyydä nätisti niin saat mitä haluat) kun te ette itse tee niin?
Rajoitetaan kuitenkin haukkumasanoja ketjussa.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Rajoitetaan kuitenkin haukkumasanoja ketjussa.
-ap-
Mitä niistä? Se miten naisia kutsutaan ä m m i k s i
vai se miten miehiä kutsutaan r.aiskaajiksi ja a.hdistelijoiksi joita ei sen vuoksi tarvitse päästää istumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän laukkua penkillä jos juna/bussi ei ole täynnä, koska en halua mitään setämiestä tai kälättävää mummoa viereeni. Otan toki pois heti kun näyttää vähänkään siltä että kohta ei mahdu muualle.
Et tietenkään ota, vaan katselet poissaolevana ikkunasta tai kuuntelet silmät kiinni musiikkia niin kovalla, että kaikki muutkin kuulevat sen.
Mitä väliä, jos noin tekeekin. Ihmisillä on puhetaito sitä varten, että voi sanoa "Anteeksi, otatko laukun pois penkiltä, että pääsen tähän istumaan". Tai jos on puhekyvytön eikä ikkunan vieressä istuva huomaa aikeitasi istua viereen, voi ihan reippaasti itse siirtää sen laukun ikkunapenkin puolelle. Ei se ole vaikeaa.
Mä en yleensä juttele laukuille, kun ei ne ymmärrä puhetta eikä niille kai ole lippuakaan ostettu vaan siirrän ne pois, jos ei toinen itse sitä tajua tehdä.
Jos on niin tollo ettei ota muita huomioon ja varaa automaattisesti kaksi paikkaa itselleen, ei ansaitse kohteliasta käytöstä. Varsinkaan, jos se juna on kuitenkin tulossa täyteen niin vähänkin fiksu nostaa sen kassinsa oma-aloitteisesti pois ilman että asiasta täytyy mainita. Tässähän on tilaa - ja vips laukku syrjään siinä samalla.
Siinä vaiheessa, kun lähden junasta, en rynni mykkänä pois siitä ikkunapaikalta, vaan osaan kyllä kertoa aikeistani ääneen toisin kuin useimmat näistä laukullaan paikan varanneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä menet tietysti istumaan siihen paikkaan mihin sinulla on lippu. Jos koko junassa ei ole muualla tyhjää paikkaa, niin ihan vaan tyynesti kassi neitosen syliin ja istumaan.
Aloittajalla lienee myös SUU. Sen voi avata ja KOHTELIAASTI kysyä, että oisko tässä tilaa. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on käyttäytyä ala-arvoisesti kanssaihmisiä kohtaan (en silti sano että tuo penkillä makaajakaan olisi kohtelias, mutta ei toisen huono käytös oikeuta käyttäytymään itsekin huonosti ellei jopa huonommin). Ei se ole yhtään sen vaikeampaa. Tätä helpompaa on vain palstalla toisen selän takana jupiseminen...
Mä olen kohtelias niille, jotka huomioivat muut - paikan varaaminen laukulla on epäkohteliasta ja törppöä, muut ei-huomioivaa toimintaa. Paras oppi tulee kantapään kautta niin ehkä jatkossa tämäkin laukkuyksilö pääsee minä minä asenteestaan eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
Eivät naisetkaan pyydä nätisti kun joku idiootti mies levittelee haarojaan, youtubeen on alkanut ilmestyä aikoja sitten häpäisyvideoita jossa mennään suunnilleen syliin istumaan.
Hae manspreading shaming
Miksi naisilla siis olisi syytä odottaa käytöstapoja (pyydä nätisti niin saat mitä haluat) kun te ette itse tee niin?
Laukun pitäminen viereisellä paikalla ei ole sukupuolisidonnaista toimintaa, koska sitä tekevät myös miehet.
Jalkojen, hartioiden ja käsivarsien levittäminen viereiselle penkille sen sijaan on lähinnä miesten tapa. Laukut siirtyvät kun joku on istumassa viereen, mutta miehet eivät kavenna istuma-asentoaan vaan ottavat viereisen matkustajan maksamaa tilaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä menet tietysti istumaan siihen paikkaan mihin sinulla on lippu. Jos koko junassa ei ole muualla tyhjää paikkaa, niin ihan vaan tyynesti kassi neitosen syliin ja istumaan.
Aloittajalla lienee myös SUU. Sen voi avata ja KOHTELIAASTI kysyä, että oisko tässä tilaa. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on käyttäytyä ala-arvoisesti kanssaihmisiä kohtaan (en silti sano että tuo penkillä makaajakaan olisi kohtelias, mutta ei toisen huono käytös oikeuta käyttäytymään itsekin huonosti ellei jopa huonommin). Ei se ole yhtään sen vaikeampaa. Tätä helpompaa on vain palstalla toisen selän takana jupiseminen...
Mä olen kohtelias niille, jotka huomioivat muut - paikan varaaminen laukulla on epäkohteliasta ja törppöä, muut ei-huomioivaa toimintaa. Paras oppi tulee kantapään kautta niin ehkä jatkossa tämäkin laukkuyksilö pääsee minä minä asenteestaan eroon?
Miksi pitäisi istua laukku sylissä jos vieressä on vapaa penkki jota kukaan ei käytä? Sitten tietenkin jos juna alkaa täyttyä niin pitää ottaa laukku pois penkiltä ja laittaa se syliin, eikä levittää jalkojaan haara-asentoon ja asettaa laukkua lattialle jalkojen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei sanoja tarvita.
T. 23
Hae manspreading shaming
Laukun pitäminen viereisellä paikalla ei ole sukupuolisidonnaista toimintaa, koska sitä tekevät myös miehet.
Jalkojen, hartioiden ja käsivarsien levittäminen viereiselle penkille sen sijaan on lähinnä miesten tapa. Laukut siirtyvät kun joku on istumassa viereen, mutta miehet eivät kavenna istuma-asentoaan vaan ottavat viereisen matkustajan maksamaa tilaa itselleen.
Mikä siinä on vikana, kun eihän kukaan nainen uskalla miehen viereen kuitenkaan istua? Ja kaksi normaalikokoista aikuista miestä taas ei mahdu istumaan esim. bussissa vierekkäin ilman, että hartiat painavat kivuliaasti toisiinsa.
Lisäksi henkilöautoista joukkoliikenteeseen siirtymistä ajavat enimmäkseen naiset, joten kannattaa varmaan ennen seuraavia vaaleja tarkasti miettiä, millaista se kulkeminen sitten tulee olemaan, kun niissä liikennevälineissä ovat pakotettuna myös kaikki ne, jotka vihaavat muiden kanssa matkustamista.
Mä oon ihan pokkana istunut laukun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, vaikka olen paljon vanhempi kuin 20. Tietysti laitan laukkuni viereiselle penkille, jos kukaan ei ole tulossa siihen istumaan. Mukavampi matkustaa, kun ei tarvitse pitää laukkua sylissä. Oletan, että ihmiset osaavat avata suunsa ja kertoa, jos haluavat siihen viereiselle penkille istumaan. Silloin tietysti nostan laukun syliini.
Suomessa on kyllä tämän ketjun perusteella aika paljon mykkiä... tai sitten vaan moukkia.
Moukka on se, joka ensin itse vie muilta paikan ja sitten vaatii heiltä kohteliaisuutta. En tiedä miksi pitäisi olla kohtelias epäkohteliaille. Sen laukun nostan siitä omistajan syliin sanaakaan sanomatta.
Voi olla, että saa kanssamatkustajilta muutamia katseita, jos yhtäkkiä mitään sanomatta ottaa toisen laukun ja heittää sen toisen syliin tai istuu sen päälle. Hiukan epävakaata/pelottavaa käytöstä kanssamatkustajien näkökulmasta.
Itse ainakin pyytäisin konduktöörin paikalle, jos joku käyttäytyisi poikkeavasti/oudosti. Sehän voi olla vaikka huumeissa tai jotenkin muuten sekaisin/mt heittää.
Te laukun heittelijät pysykää pois junasta kiitos, jottei tarvitse konduktöörin teitä tulla junasta poistamaan.
Jos kiinnostaa, VR:n omassa lehdessäkin on mielestäni kysytty, voiko laukkua pitää tai itse istua vapaalta vaikuttavalla penkillä. Jos se ei ole VR:lle ongelma, asia on loppuun käsitelty.
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on laitonta vain, jos teko on tahallinen.
Rikoslain 24:8 § suhteen tahallisuuden tulee ulottua siihen, että
1) levitettävä tieto (vihjaus/kuva) koskee yksityiselämää,
2) tiedon levittäminen on omiaan aiheuttamaan kohteelleen vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa ja että
3) tieto levitetään joukkotiedotusvälineessä tai muuten toimittamalla se lukuisten ihmisten saataville.
Lisäksi teon on oltava tahallinen oikeudettoman levityksen suhteen. Tietoa on pitänyt levittää ilman kohteen nimenomaista tai hiljaista suostumusta.