Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 18-20-vuotias tyttö/nainen. Mikä on junalla matkustaessa tekosyysi varata penkkirivistä molemmat paikat junassa, asettamalla laukkusi viereiselle penkille?

Vierailija
28.07.2019 |

Sitten suljit jokaisen tuuletusikkunan vaunusta ja olit loppumatkan kuulokkeet korvilla. Eikä edes riittänyt että varasit viereisen penkin laukulla vaan sinun piti käyttää koko penkkiriviä ikäänkuin makuupaikkana, tietysti riisumatta kenkiä.

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaako olisi halunnut tytön viereen? Harmitti kun tytöllä oli kuulokkeet eikä kuullut aloittajan läähätystä?

Kuvattu käytös on huonoa ainoastaan jos istumapaikoista on pulaa. Itse teen aina ihan samoin. Ah, rauha.

Vierailija
22/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut junalla kohta viimeiset 15 vuotta ja olen siis aika monta junamatkaa tehnyt (täytän 30v).

On ihan yleistä, että oma laukku nostetaan viereiselle penkille jos juna ei ole kovin täysi ja laukku on puhdas. Matkustajalla saattaa olla nuoresta iästä huolimatta esim selkävaivoja tai jokin muu, minkä vuoksi ei viitsi nostaa laukkua/reppua ylös. Laukku voi yksinkertaisesti olla myös niin painava ja suuri etten itse ole aina uskaltanut sitä nostaa sitä toisten pään yläpuolelle. Samoin jos joku nukkuu paikallaan.

Tyttö on voinut olla myös niin lyhyt ettei saa nostettua. Ja juu, voishan sitä pyytää toista matkustajaa, mutta ujoimmat ei usein kehtaa ja junan saapuessa asemalle ei tiedä, onko siinä enää ketään nostamassa laukkua.

Jos et tiedä junaetikettiä, niin matkustaja saa istua mihin vaan jos ei ole esim. paikkalippua (eli suoraan junasta ostettu lippu, jolloin virallista paikkaa ei ole) ja kyseinen penkki ei ole varattu. Aika moni tekee näin, myös ne joilla on paikka saattaa istua esim. kaverin viereen, jos ketään ei näy ja löytävät toisensa junasta.

Jos huomaat ett hei joku istuu sun paikallasi, sanot ystävällisesti ett hei "se ois mun paikka" tai että "mulla on se ikkuna/käytäväpaikka". Silloin se matkustaja siirtyy muualle kuten kuuluukin.

Voit myös ystävällisesti pyytää säätämään niitä tuuletussäätöjä (jos ovat matkustajan säädettävissä) tai kysyä onko ok että nyt on tämä asetus. Ehkä se oli sairas ja korvakipuinen?

Et ole selvästi matkustanut junalla paljoa jos tuo ärsyttää.

Todellisia ärsykkeitä:

- wc:ssä ei paperia

- wc:n lattia virtsaa täynnä

- junan ovi ei aukea kun juna on asemalla

- ilmastointi ei toimi

- junaan tulijat tunkevat junaan sisään vaikka junasta poistuvat matkustajat tulee päästää ensin

- tyypit jotka tunkee ekana junan oven luokse odottamaan vaikka heillä ei olis jatkoyhteyttä (jatkoyhteysjunaan menijöillä on usein oikeasti aika kiire ehtiä junaan, olen aika usein ollut hilkulla että ehdin seuraavaan ja jäänytkin junasta vaikka olen kirjaimellisesti juossut).

- känniset matkustajat

- puhelimeen 2 tuntia kailottavat matkustajat

- tuijottajat (erityisesti sen näköiset jotka vois viedä puhelimen)

- ahh mun suosikki: nukahtanut vierustoveri.. ei pääse ohi eikä saa hereille. Tosi kiusallista sanoa ett mun asema ois nyt tässä tai ett haluan vessaan jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se laukun voi ihan suoraan tuupata sen ihmisen syliin, ja istua itse sille penkille. Näin olen tehnytkin, ellei kohde ole itse tehnyt elettäkään siirtääkseen laukkunsa.

Kaikki me maksamme kyydistä, ainakin lähtökohtaisesti, joten kaikkia penkkejä saa käyttää.

Vierailija
24/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille penkille istut mihin olet lipun ostanut. Vaikka itse presidentti istuisi toisen paikalla niin ei muutakuin käskeä pois paikalta! 😎

Vierailija
25/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun laukkuni saa istua minun vieressäni, koska hänellä on siihen ostettu istumapaikka. 

Vierailija
26/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille penkille istut mihin olet lipun ostanut. Vaikka itse presidentti istuisi toisen paikalla niin ei muutakuin käskeä pois paikalta! 😎

Ikkunoiden sulkemisesta päätellen ap on ollut jossain taajama- tai paikallisjunassa.

Vierailija
27/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vielä jalat ristiin, ettei vastapäätäkään pääse junassa istumaan.

Vierailija
28/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tyypillistä kooomiehen "kiltteyttä". Mies on niin sosiaalisesti kyvytön ettei kykene sanomaan anteeksi tässä on mun paikka. Sen sijaan mennään muualle ja passiivis-aggressiivisesti syytetään jälkeenpäin ympäristöä omasta kyvyttömyydestä normaaliin vuorovaikutukseen. Olen itsekin aika ujo mutta aina olen pystynyt sanomaan silloin kun joku on mun paikalla. Jos ei pysty on syytä ruveta harjoittelemaan tai mennä terapiaan tai hankkia joku lääkitys.

Vierailija
29/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se laukun voi ihan suoraan tuupata sen ihmisen syliin, ja istua itse sille penkille. Näin olen tehnytkin, ellei kohde ole itse tehnyt elettäkään siirtääkseen laukkunsa.

Kaikki me maksamme kyydistä, ainakin lähtökohtaisesti, joten kaikkia penkkejä saa käyttää.

No en ole kyl ainuttakaan tyyppiä tavannut, joka ei olisi suostunut joko itse siirtymään tai siirtymään laukkuansa.

Moni vierustoveri vaihtaa virallista paikkaansakin usein mielellään tai ei raadki vaatia ikkunapaikkaansa.

Junassa on ihan luvallista jutella ihmisille. Ei tarvii heitellä yhtään laukkua (mikä on toisen tavaroihin kajoamista). Jos joku ei suostuisi millään siirtymään, voi asiasta sanoa konduktöörille niin varmasti lähtee kipittään sen jälkeen.

Mut en ole yhtään hanttiin laittanutta matkustajaa tavannut. Aina ovat siirtäneet laukkunsa tai takalistonsa. :D Ihan ystävällisellä lähestymistavalla.

Niitä laukkuja ei ole aina mahdollista saada säilytykseen, nostettua (varsinkaan junan liikkuessa ei viitsi tiputtaa kenenkään päälle eikä nostaa silloin kun tietää jäävänsä pian pois junasta) eivätkä ne mene välttämättä jalkatilaan (tai sitten ei halua liata laukkua). Riippuu vähän junastakin.. ja sit toki siitä, mitä laukussa on. Jos siellä on arvokasta (esim työläppäri) tai rahapussi jota kuitenkin tarvitset hetken päästä ravintolavaunussa, laukkua ei viiti säilyttää muualla kuin oman katseen alla (junissa on varkaita).

T. 23

Vierailija
30/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikkunoiden sulkemisesta päätellen ap on ollut jossain taajama- tai paikallisjunassa.

Veikkaan kiskobussia. Niissä on avattavat ikkunat.

T.23

Vierailija
31/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei halunnut viereensä jotain irstasta setämiestä.

Se on sitten voi-voi. Joukkoliikenteessä joutuu välillä sietämään sitä sun tätä. Jos se ei käy niin hän voi matkustaa vaikka taksilla, mopolla tai fillarilla.

Ehei, vaan irstaat setämiehet kulkekoot matkansa vaikka paramoottorilla ja lakkaavat häiritsemästä kunnon ihmisiä.

Vierailija
32/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt puhe lähi- vai kaukojunista?

Vierailija
33/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle koitui AP haittaa tuosta tilanteesta, niin ymmärrän sinua hyvin. Tokihan istumapaikka kuuluu ensisijassa toiselle matkustajalle, eikä toisen matkustajan laukulle.

Mutta jos sinua veetuttaa itsessään se, että näet nuoren naisen, jolla on laukku viereisellä penkillä, niin hohhoijaa. Pidän laukkua penkillä jos en ole ruuhkajunassa.

Vierailija
34/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan, vaikka olen paljon vanhempi kuin 20. Tietysti laitan laukkuni viereiselle penkille, jos kukaan ei ole tulossa siihen istumaan. Mukavampi matkustaa, kun ei tarvitse pitää laukkua sylissä. Oletan, että ihmiset osaavat avata suunsa ja kertoa, jos haluavat siihen viereiselle penkille istumaan. Silloin tietysti nostan laukun syliini.

Ja sinulla ei ole käynyt mielessä että junissa on myös laukkuhyllyt?

Kaikki ei voi, pysty eikä halua niitä käyttää. Ne aiheuttaa enemmän kiusallisia tilanteita ja häiriöitä. Jokainen paljon junalla matkustanut tietää, että on ärsyttävää kun joku nostaa sen laukun sun pään yläpuolelle (varsinkin jos se on likainen) tai nostaa järisyttävän ison kassin just sun (mahdollisesti särkyvää) sisältävän laukun päälle siel erittäin harvinaisessa vaunujen välisessä säilytystilassa. Siellä siis voi mennä tavaroita rikki, joku voi varastaa jotain, et saa/löydä laukkuasi toisen alta etkä voi pitää laukkuasi silmällä. Lisäksi ne on lähes aina TÄYNNÄ jos satut sellaisen löytämään. Parhaita on lukolliset lokerot, mutta niitä ei ole joka junassa eikä aina ole kolikkoa mukana. Lisäksi ne jumittaa joskus ja mun laukut on joskus olleet liian isoja niihin.

Vierailija
35/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa sinua keski-ikäinen nainen, joka tulet pitkän matkan bussiin ja ensi töiksesi vedät aurinkoverhon alas asti kiinni, vieden maisemanäkymät itsesi lisäksi kahdelta muulta penkkiparilta? Mikset hanki aurinkolaseja.

Vierailija
36/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidän laukkua viereisellä penkillä tai istun käytäväpaikalle, ihan vain varmistaakseni ettei kukaan mies istu viereeni. Olisi nimittäin kiusallista, jos joku mies istuisi viereen koska silloin joutuisin heti pyytämään häntä siirtymään jotta pääsisin siirtymään pois hänen vierestään naisen viereen istumaan tai seisomapaikalle.

Nousen kyytiin yleensä sellaisista paikoista joiden kohdalla junassa/bussissa on runsaasti tilaa, ja kun se alkaa täyttyä, alan silmäillä tarkemmin niitä jotka yrittävät löytää vapaan paikan. Jos joku nainen näyttää siltä että haluaa viereeni niin teen tilaa, miehet ignooraan paitsi jos saavat suunsa auki ja sanovat haluavansa viereisen paikan. Silloin siirryn joko naisen viereen tai menen seisomaan.

N22

Vierailija
37/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kassi on mahtunut aika hyvin penkin alle. Pitää tietysti varmistua, että penkki on puhdas ja talvella ei kannata, jos on kovin sohjoinen keli. 

Vierailija
38/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan, vaikka olen paljon vanhempi kuin 20. Tietysti laitan laukkuni viereiselle penkille, jos kukaan ei ole tulossa siihen istumaan. Mukavampi matkustaa, kun ei tarvitse pitää laukkua sylissä. Oletan, että ihmiset osaavat avata suunsa ja kertoa, jos haluavat siihen viereiselle penkille istumaan. Silloin tietysti nostan laukun syliini.

Ja sinulla ei ole käynyt mielessä että junissa on myös laukkuhyllyt?

Kaikki ei voi, pysty eikä halua niitä käyttää. Ne aiheuttaa enemmän kiusallisia tilanteita ja häiriöitä. Jokainen paljon junalla matkustanut tietää, että on ärsyttävää kun joku nostaa sen laukun sun pään yläpuolelle (varsinkin jos se on likainen) tai nostaa järisyttävän ison kassin just sun (mahdollisesti särkyvää) sisältävän laukun päälle siel erittäin harvinaisessa vaunujen välisessä säilytystilassa. Siellä siis voi mennä tavaroita rikki, joku voi varastaa jotain, et saa/löydä laukkuasi toisen alta etkä voi pitää laukkuasi silmällä. Lisäksi ne on lähes aina TÄYNNÄ jos satut sellaisen löytämään. Parhaita on lukolliset lokerot, mutta niitä ei ole joka junassa eikä aina ole kolikkoa mukana. Lisäksi ne jumittaa joskus ja mun laukut on joskus olleet liian isoja niihin.

Siksi likainen laukku kuuluukin nostaa penkille! Samoin kuin kaikki muut ryvettyneet laukut toisten penkille vaan ihanaa!

Vierailija
39/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei halunnut viereensä jotain irstasta setämiestä.

Se paikka on kuitenkin ennemmin vaikka sitä irstasta setämiestä varten kuin matkatavaroita varten! Istumapaikat on tarkoitettu ihmisille, ei laukuille.

Vierailija
40/119 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit vielä jalat ristiin, ettei vastapäätäkään pääse junassa istumaan.

Mont miehet istuvat jalat ja käsivarret niin leveällä ettei viereen mahdu. Eivätkä edes älyä laittaa jalkoja suppuun ja käsivarsia kapeampaan asentoon jos joku yrittää viereen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi