Jos joku sanoo vielä kerran "yritetään nyt nauttia näistä keleistä.."
niin räjähdän. Nimimerkillä viime yönä ehkä 3 tuntia unta saanut. Kahdesti nousin ylös juomaan ison lasin vichyä ja mehua, kun tuntui että kuolen janoon. Niin paljon tullut hikoiltua ja sen kyllä sängystä huomaa.
Luojan kiitos pian on maanantai.
Ps. Ja painan 56 kg, eli ei tämä ole vain ylipainoisten vaiva.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että ihan fiksut, korkeasti koulutetut ihmiset hehkuttavat helteen ihanuutta ja toivovat , että Suomen kesät aina olisivat tällaisia. Ihan kun eivät ymmärtäisi, että ilmastonmuutos on paljon muutakin kuin lämpimiä kesiä Suomeen! Idiooteimmat jopa sanovat, että ”jos ilmastonmuutos on tällaista, niin sitten kannatan sitä!”
Kuule kun sillä hehkutuksella tai toivomisella ei ole mitään merkitystä. Sää on se mikä on. Se ei muutu, vaikka kukaan ei hehkuttaisi mitään kelejä, tai vaikka koko Suomen väestö oikein voimalla toivoisi kylmää.
No miksi hellettä sitten niin hehkutetaan? Tietenkään se ei vaikuta sään kehitykseen mitään, mutta nuo hehkuttajat paljastavat kyllä oman tyhmyytensä ja itsekkyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat kitisee taas. En usko, että kukaan teistä on normaalipainoinen. Laihduttakaa.
Typerä pieree taas aivopierujaan. Minä en ainoastaan usko, vaan tiedän, että olet h**vetin typerä. Hanki aivot.
Huvittavia nämä hellevinkujat. Yhtenä viikonloppuna juuri ja juuri saavutetaan hellelukemat ja toiset vinkuu kuin viimeistä päivää. No huomenna saa taas kaivaa lämminyä vaatetta kaapista.
Aika mooni tuntuu kuvittelevan, että nyt helteeseen väsyneet kitisevät sitten taas kylmästä kun on +15. Onko käynyt mielessä, että todennäköisesti kyseessä ovat ihan eri ihmiset?
Minusta Suomessa ei ole koskaan liian kylmä, sillä kylmyyttä vastaan voi suojautua vaatteilla ja sisällä on aina tarpeeksi lämmin. Minusta paras nukkumalämpötila muuten olisi noin +12. Helteellä olo on vetämätön, ärtynyt ja krapulainen, kunnon lenkille ei jaksa mennä ja liikkumattomuus kiristää hermoa lisää. Yöllä ei saa nukuttua, ei vaikka kaikki kikkakolmoset on käytössä (ilppiä en tosin vuokra-asuntoon hanki).
Minusta on ihan ok että helteestä tykkäävät nauttivat nyt ja hyväksyn senkin että he taas eivät pidä viileästä. Mutta älkää nyt please vaatiko että mekin, jotka kärsimme tästä kelistä, alkaisimme jotenkin ihmeen kaupalla "nauttia".
Niin ja ei, en ole ylipainoinen, vaan hoikka ja paljon urheileva.
Oma kehoni ei kestä helteitä kovin montaa päivää, ei totu kroppa siihen. Tämä on nähty.
Tämä kesä aiemmin onkin ollut itselleni todella suotuisa ja huomenna pitäisi taas tulla itselleni ihanat kelit. On luvattu alle 20 astetta eikä edes sada. Aivan täydellistä.
Pari päivää sitten katsoin, että esim. Islannin Reykjavikissa oli asteita n. + 15. Pitäisi kai asua kesät Islannissa :-D.
Ymmärrän hyvin, että osa pitää ja nauttii helteistä. Niin itsekin tekisin, jos keho vain kestäisi sitä, mutta kun ei.
Omasta kokemuksesta siis en koskaan tokaise, että nautitaan nyt näistä helteistä, niin kauan kuin niitä on :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat kitisee taas. En usko, että kukaan teistä on normaalipainoinen. Laihduttakaa.
Vedä v*ttu päähäsi h*lvetin vatussi.
Noh nyt Kaloriina, syö taas vähän sipsiä niin helpottaa... onko insuliinit piikitetty? Taitaa verensokerit olla alhaalla kun noin kiukuttaa.
Minä olen normaalipainoinen mies enkä mikään sipsiä syövä kaloriina ja silti tämä keli ON AIVAN S*ATANAN PERSEESTÄ! Ainoastaan kaltaisesi mielisairaalaa pakoilevat hullut pitävät helteistä. Teidät pitäisi viedä jollekin eläinlääkärille piikille koko sakki!
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä hellevinkujat. Yhtenä viikonloppuna juuri ja juuri saavutetaan hellelukemat ja toiset vinkuu kuin viimeistä päivää. No huomenna saa taas kaivaa lämminyä vaatetta kaapista.
Kuka tarvitsee 20 asteen kelillä "lämminyä" vaatetta? Mene lääkäriin jos palelet muulloin kuin tappohelteellä.
Vierailija kirjoitti:
Koko kesä ollut ennen tätä lyhyttä lämmintä jaksoa 10-15 C ja teistä se on normaalia???? Nyt on viimein normaali Suomen heinäkuu, kumma kun entisaikojen ihmiset eivät vinkuneet vaikka taatusti tekivät päivät pitkät peltotöitä tällä säällä. Nauttivat, kun lämpö helli, hiestä huolimatta. Vaatetta vaan väljemmäksi. Uusavuttomat vätykset.
Oli enemmän kuin 10-15 astetta. Normaali kesäkeli. Tämä ei ole normaalia. Taidat itse olla vähä-älyinen, kun kuvittelet, että terveysongelmat tms. katoavat väljemmällä tai vähemmällä pukeutumisella. Julkisella paikalla ei voi liikkua alastikaan.
p.s. Kyllä valittivat. Et selvästi tiedä mistään mitään.
Onneksi vietän kesät Portugalissa. Täällä ei jakseta valittaa lämmöstä (eikä kyllä sateisista päivistäkään). Suomessa on ihan sana mikä vuodenaika tai säätila, aina pitää taivastella ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei nukkumista helpottaa kun kastelee kylmällä vedellä t-paidan/yö mekon. Puristaa kaiken veden siitä ja laittaa kostean vastteen päälle. Saan nukuttua paljon paremmin niin. Toki 5 tunnin päästä viimeistään herää kuiva paita päällä kuumissaan mutta jos vielä nukuttaa käyn vaan kastelemassa uudestaan ja jatkan unia. Ennen heräsin yössä 5kertaa suihkuun ja juomaan mutta kostea vaate viilentää pitkään eikä hikoiluta niin ei janokaan herätä enää. Suosittelen kokeilemaan!
Minä olen kaksi yötä nukkunut nyt märän pyyhkeen kanssa ja muutenkin viilennellyt itseäni kylmällä vedellä. Kuiva iho on jo ihan hirveässä kunnossa tästä lotraamisesta ja viilennyskin on vain pintapuolista eikä kestä kauaa. En ymmärrä, miten selvisin viime kesänä. Onneksi huomenna helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vietän kesät Portugalissa. Täällä ei jakseta valittaa lämmöstä (eikä kyllä sateisista päivistäkään). Suomessa on ihan sana mikä vuodenaika tai säätila, aina pitää taivastella ja valittaa.
Niin, on se tosiaan jännä, että Etelä-Euroopassa ei valiteta Etelä-Euroopalle tyypillisestä säästä. Jos heitettäisiin sinne 30 asteen pakkaset, vieläköhän olisivat valittamatta?
Jaksoin ylipainoisena helteitä ja pakkasia paremmin kuin nykyään normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa :D tiedättekö hellevinkujat, olette vähemmistöä! Katsokaapas ulos, siellä on hirveästi väkeä nauttimassa auringosta ja lämmöstä! Suurin osa rakastaa tätä säätä, vain te mielensäpa.hoittajat valitatte sieltä komeroistanne, kun muiden ilo on teille myrkkyä ja aina pitää näyttää hapanta naamaa kaikelle mistä "muutkin tykkää" kuin pahaiset teinit. Kirjoitan tätä täydeltä uimarannalta ja kohta pulahdan taas järveen. Kyllä viilenee, suosittelen teillekin, vesi kuitenkin aika vilpoista.
Sinä se vähemmistöä olet. On niin vaikeata suvaita erilaisia mielipiteitä. Taidat olla teini itse. Naurattaa moinen typerehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa :D tiedättekö hellevinkujat, olette vähemmistöä! Katsokaapas ulos, siellä on hirveästi väkeä nauttimassa auringosta ja lämmöstä! Suurin osa rakastaa tätä säätä, vain te mielensäpa.hoittajat valitatte sieltä komeroistanne, kun muiden ilo on teille myrkkyä ja aina pitää näyttää hapanta naamaa kaikelle mistä "muutkin tykkää" kuin pahaiset teinit. Kirjoitan tätä täydeltä uimarannalta ja kohta pulahdan taas järveen. Kyllä viilenee, suosittelen teillekin, vesi kuitenkin aika vilpoista.
No entä sitten? Pitäisikö helteen tuntua jotenkin vähemmän tuskalliselta, kun tiedän, että muut nauttivat siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainiin, minusta tämä on ihan ok vaikka olen viimeisilläni raskaana. Illalla oli sisällä noin 28 astetta ja hiukan hiki mutta yöksi ikkunat auki ja nyt tämä 26 astetta sisällä tuntuu ihan miellyttävältä. Nukutaan pikkareissa ja hyvin nukutti sekä lapsia että aikuisia.
Minä otan mieluummin nämä helteet kuin vain 20 astetta, silloin ei tarkenne edes t-paidalla.20 asteessa tarkenee hyvin t-paidalla.
sanoo hän, joka ei asu rannikolla. Täällä tuulee aina, joten 20 astetta ei vielä merkitse sitä, että oikeasti olisi lämmintä.
Olen asunut koko elämäni rannikolla (tällä hetkellä puolen kilometrin päässä merenrannasta) ja kuuma täälläkin on kesäisin silloin kun lämpötila on noin 20 astetta, vaikka kuinka tuulisi. Missä Jäämeren rannalla asut, jos siellä noin kylmä tuuli puhaltaa??
Vierailija kirjoitti:
Aika mooni tuntuu kuvittelevan, että nyt helteeseen väsyneet kitisevät sitten taas kylmästä kun on +15. Onko käynyt mielessä, että todennäköisesti kyseessä ovat ihan eri ihmiset?
Minusta Suomessa ei ole koskaan liian kylmä, sillä kylmyyttä vastaan voi suojautua vaatteilla ja sisällä on aina tarpeeksi lämmin. Minusta paras nukkumalämpötila muuten olisi noin +12. Helteellä olo on vetämätön, ärtynyt ja krapulainen, kunnon lenkille ei jaksa mennä ja liikkumattomuus kiristää hermoa lisää. Yöllä ei saa nukuttua, ei vaikka kaikki kikkakolmoset on käytössä (ilppiä en tosin vuokra-asuntoon hanki).
Minusta on ihan ok että helteestä tykkäävät nauttivat nyt ja hyväksyn senkin että he taas eivät pidä viileästä. Mutta älkää nyt please vaatiko että mekin, jotka kärsimme tästä kelistä, alkaisimme jotenkin ihmeen kaupalla "nauttia".
Niin ja ei, en ole ylipainoinen, vaan hoikka ja paljon urheileva.
Ihmisten lämmönsietokyky vaihtelee ja se voi vaihdella samalla henkilöllä eri elämäntilanteissa (esim raskaana tai sairas vanhus). Ei ole mitenkään hassua että sama ihminen joka ei siedä helteitä, ei siedä myöskään kylmää ilmaa tai vetoa.
Lämpötila ja kosteus ärsyttävät toisen hermostoa ja toisen ei.
Ja vaikka tykkäisikin helteestä, ei sitä välttämättä jaksa monta viikkoa tai päivää putkeen. Itse tykkään ainakn, että helteestä on hiukan taukoa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vainiin, minusta tämä on ihan ok vaikka olen viimeisilläni raskaana. Illalla oli sisällä noin 28 astetta ja hiukan hiki mutta yöksi ikkunat auki ja nyt tämä 26 astetta sisällä tuntuu ihan miellyttävältä. Nukutaan pikkareissa ja hyvin nukutti sekä lapsia että aikuisia.
Minä otan mieluummin nämä helteet kuin vain 20 astetta, silloin ei tarkenne edes t-paidalla.
Minulla taas keskiraskaus menossa, ja todellakin on tukala olo ja vaikea saada unta. Illalla 30 astetta sisällä, yöllä heräilin vähän väliä hikiseen ja tuskaiseen oloon, vaikka kaksi tuuletinta posottaa sänkyä päin. Asumme vanhassa kerrostalossa, kulma-asunnossa, jossa ikkunat siis kolmeen suuntaan... Yöllinen läpiveto laskee lämpötilan jopa siihen 28 asteeseen, tämä alkaa olla vähän surkuhupaisaa. Ottaisin riemusta kiljuen sen 20 astetta, se onkin mielestäni ihanteellinen kesälämpötila! Ehkä olen sitten lämminverinen, koska pärjään jo 15-17 asteessakin vallan mainiosti t-paidalla (normaalipainoinen olen).
Tässä parin päivän aikana olen huomannut, että vaikka vihaan hellettä, vihaan myös näitä viilennyskeinoja. Lotraaminen kuivattaa ihoa ja vedosta tulee päänsärky ja huono olo. Monestakaan viilennyskeinosta ei ole oikeasti edes mitään iloa. Vaikka varpaat ovat sinisenä järvessä seisomisesta, tuskanhiki ja heikotus pysyy silti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kotona ja rannalla varjossa pärjää. Mutta kun pitäis töitä tehdä niin huh hellettä. Töissä läpiveto, metri halkaisijaltaan oleva turbopuhallin, ilmastointi, kaikki ovet auki ja osa ikkunoista poistettu. Mittarit näyttää silti 30-50 astetta riippuen siitä missä kohtaa navettaa ollaan. Siinäpä heilut tehokkaana paskakolan, harjan, talikon, kottikärryjen, lypsinten yms kanssa.
Eilen illalla en kyennyt pukemaan työhaalareita, koska se ois varmasti johtanut lämpöhalvaukseen. Vettä, vissyä, mehua join 3,5 litraa kolmeen tuntiin. Suolaa söin sellaisenaan, ettei ala heikottamaan.
Hikoilen muutenkin helposti (olen hoikka), niin töissäni hikoilu menee ihan törkeäksi. Teen töitä ulkona ympäri vuoden ja se on sellaista isojen teräskappaleiden pilkkomista polttoleikkaamalla ja puhtaan hapen avulla ja siinä muodostuu isoja lammikoita aluksi valkohehkuista laavaa ja se hohkaa sitä kauheaa kuumuutta monen metrin päähän. Tällaisilla kuumilla ilmoilla olen joutunut vaihtamaan haalarin useita kertoja päivässä, koska olen hikoillut sen aivan läpimäräksi. Vettä ja vichyä menee useita litroja työpäivän aikana. Asunnossani on ollut 29 astetta lämmintä muutaman päivän ja on kyllä mukavaa kun on jo viilentynyt hieman, mutta vieläkin on 26 astetta.
Missä pakastimessa sinä olit muutama viikko sitten jos oli muka "ihan saakelin kylmää"? Minun mielestäni keli on ollut korkeintaan aavistuksen viileä kesäkeliksi, mutta mitään "saakelin kylmää" siitä ei saa hakemallakaan.