Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaisilta vanhemmilta mielestäni pitäisi HETI ottaa lapsi huostaan!

Vierailija
27.07.2019 |

Lasta EI KOSKAAN jätettä yksin autoon, ei edes minuutiksi. Uutisessa yksi syistä, vanhempi on maksamassa bensaa tms. ja lapsi on jo kuolemassa. Samoin auto voidaan kaapata tai lapsi jne. jne. jne.

Miten aikuinen voi olla näin tyh-mä ja välinpitämätön omaa lastansa kohtaan??

Halveksuttaa tällaiset, mistä aita on matalin, vanhemmat.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sivulliset-huomasivat-mustan-savun-…

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ottaa lapset mukaan ja yhtäkkiä tuupertuu sairaskohtauksen vuoksi, niin lapset voivat karata paikalta ja joutua ties mihin vaaroihin. Tämän vuoksi aikuisen ei koskaa tulisi liikkua yksinään lasten kanssa vaan mukana tulisi olla aina toinen aikuinen varmistuksena siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu.

Näinhän se menee :). Mutta jos vakavasti asiaa miettii, niin riskejä voi minimoida ja kannattaa minimoida niitä sieltä päästä mikä on todennäköisempää. Mun mielestä on todennäköisempää, että lapset tarvitsevat (ja saavatkin) yksin autoon jätettynä ulkopuolisilta apua kuin että he joutuisivat rikoksen uhriksi ovien ollessa auki.

Eli en ikinä jättäisi lapsia yksin autoon jos tilanne vaatii ovien lukitsemisen ja ikkunoiden kiinnipidon.

No jokainenhan arvioi ne riskit omalla ja lastensa kohdalla itse. Minä pidän jotain autoon tunkevaa sekopäätä todennäköisempänä kuin sitä että vuoden 2018 autoni syttyy tuleen sen minuutin aikana kun olen maksamassa tankkausta tai pesua. 

Vierailija
62/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka useamman lapsen kanssa on liikkeellä, on suurempi todennäköisyys että joku jää auton alle kuin että auto syttyy sen minuutin aikana tuleen, kun vanhempi käy maksamassa. Itse käyn tankkaamassa automaatilla lasten kanssa, mutta ehkä tuolla shellillä ei sellaista ollut, tai se oli epäkunnossa. Me emme voi tietää. Meille kaikille sattuu virhearviointeja. Tässä se oli vain yhdistettynä huonoon tuuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä bensa-aseman sisällä voi puhjeta mellakka tai sattua ampumistapaus ja lapsi kuolee luotiin. Huono vanhempi kun ei jättänyt lasta turvaan autoon!

Paljon enemmän lapsia maailmassa kuolee luoteihin kuin palaa autoon.

Vierailija
64/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on varmaan niitä joiden mielestä roskiakaan ei saa viedä jos on lapsi kotona.

Veljeni sai pienenä tiputtamastaan lautasesta haavan ranteeseen sillä välin kun äitini oli viemässä roskapussia omakotitalon piharoskikseen. Onneksi kuuli huudon ulos ja juoksi katsomaan. Verta oli ympäriinsä ja haava suihkusi edelleen. Lähtivät ranne sidottuna tikattavaksi, lapsi selvisi ja epäilenpä ettei enää jätetty yksin hetkeksikään!

Hahah.. Joo. Tästä lähtien kiinnitetään kaikki lapset valjailla vanhempiin kiinni kunnes täyttävät 18-vuotta. 

Minä sain lapsena silloin tällöin haavoja vaikka vanhempani olivat samassa huoneessa kanssani.

Vierailija
65/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on varmaan niitä joiden mielestä roskiakaan ei saa viedä jos on lapsi kotona.

Veljeni sai pienenä tiputtamastaan lautasesta haavan ranteeseen sillä välin kun äitini oli viemässä roskapussia omakotitalon piharoskikseen. Onneksi kuuli huudon ulos ja juoksi katsomaan. Verta oli ympäriinsä ja haava suihkusi edelleen. Lähtivät ranne sidottuna tikattavaksi, lapsi selvisi ja epäilenpä ettei enää jätetty yksin hetkeksikään!

Hahah.. Joo. Tästä lähtien kiinnitetään kaikki lapset valjailla vanhempiin kiinni kunnes täyttävät 18-vuotta. 

Minä sain lapsena silloin tällöin haavoja vaikka vanhempani olivat samassa huoneessa kanssani.

Haavojen saanti johtuu usein siitä, että vaikka lapsella olisi valjaat, niin konttauskypärä puuttuu.

Vierailija
66/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haavojen saanti johtuu usein siitä, että vaikka lapsella olisi valjaat, niin konttauskypärä puuttuu.

Ja suojapuku ja maski. 

Meillä on tytöillä tällaiset etteivät vahingossa syö mitään sopimatonta tai myrkyllistä.

https://www.google.com/search?q=hannibal+lecter&source=lnms&tbm=isch&sa…:

Vierailija
67/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat nyt vaan jatkossakin jättää ne pienimmät (kuumaan) autoon kun se on niiiiiin helppoa eikä tarvitse irrotella lasta + laittaa uudestaan kiinni turvaistuimeen 🤨

Nytkö se on mammojen syy, vaikka papat tekee tuot myös?

En todellakaan ota lapsia autosta pois jos menen maksamaan bensat. Ainoa mitä voisi muuttaa on, että irrottaa lapsen pois istuimesta/vyöstä ja antaa ohjeet poistumiseen jos on aivan pakko. On erittäin epätodennäköistä, että auto syttyy tuleen. Todennäköisempää on, että joku ajaa lapsen huoltamolla kumoon. Niissä kun ei oikein ole mitään kulkuväyliä vaan ihmiset kulkee missä sattuu ja autot myös. Ne on lapsille todella vaarallisia paikkoja. Lapsilla on lyhyet jalat ja kulkeminen on hidasta. Kuinka moni autoilija haluaa odotella kun pienet taapertaa keskellä huoltamon pihaa? Aina kaikki on väärin, teki miten vain.

Vierailija
68/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jättänyt lapsia autoon kun ne oli pieniä. Monesti meinasin kun näin muiden tekevän samaa mutten kuitenkaan pystynyt.

Kerran kävi niin että ajoin parkkiin ja lähdin irrottamaan lasta kaukalosta niin auto lähtikin valumaan. Oli pieni mäki missä parkissa ja jäinen alusta, lämpimät renkaat sulatti lunta alta ja niin lähti valumaan. Onneksi ehdin pelastaa tilanteen. Olin puhelimessa hetken siinä parkissa, ei se välittömästi siitä lähtenyt valumaan. Olisin hyvinkin kerennyt siitä lähteä jos olisin päättänyt jättää lapsen autoon. Auto oli siis noin 5 minuuttia siinä parkissa jo ennenkuin lähti liikkeelle.

Nyt uskallan jättää lapset autoon kun ovat jo kouluikäisiä. Jätän avaimen lapselle, ovet aukeaa sisältäpäin, ulkoa lukossa ettei kukaan pääse autoon ja turvavyöt pitää irroittaa. Mutta raja tuossakin, ei kuumalla eikö tosi kylmällä säällä.

Vierailija
69/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni teki tuon minuutissa kun oli viemässä lasia pöytään ja minä ottamassa lautasia keittiössä. Ei siihen verisuihkuun kahdessa minuutissa kuole, tulee vain kaamea sotku. Sitten paikattiin haava ja syötiin nopeasti ennen päivystykseen lähtöä koska lapsella oli nälkä ja tiesin että reissussa menee tunteja. Tärkeämpää juoda ja syödä kuin se 10 Min lisäviive hoitoon pääsyssä.

Olisi ollut ihan sama vaikka olisin viemässä roskia sen 5 Min. Olisi vaan pitänyt ekana houkutella lapsi juomaan kun olisi enemmän verenhukkaa.

Vierailija
70/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea.

Keskitytään peda reiden , lastenhakkaajien ja lapsiaan nälässä ja liassa pitävien sijaan niihin jotka jättävät lapsensa autoon pariksi minuutiksi.

Vierailija
71/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni onnistui viiltämään kätensä nukkekotiin niin että jouduttiin lähtemään päivystykseen tikkaamaan sitä vaikka istuin lapsen vieressä. Soitan sossuille heti maanantaina ja teen itsestäni lasun.

Vierailija
72/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksia sattuu. Ihme vouhkaamista.

Vierailija
73/83 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnettomuuksia sattuu. Ihme vouhkaamista.

Nykyään onnettomuuksista tehdään lasu, joten ei voi vaan todeta vanhaan tapaan, että "se on elämää". Tämän päivän vanhemmilla ei enää ole oikeutta epäonnistua.

Vierailija
74/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ottaa lapset mukaan ja yhtäkkiä tuupertuu sairaskohtauksen vuoksi, niin lapset voivat karata paikalta ja joutua ties mihin vaaroihin. Tämän vuoksi aikuisen ei koskaa tulisi liikkua yksinään lasten kanssa vaan mukana tulisi olla aina toinen aikuinen varmistuksena siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu.

Näinhän se menee :). Mutta jos vakavasti asiaa miettii, niin riskejä voi minimoida ja kannattaa minimoida niitä sieltä päästä mikä on todennäköisempää. Mun mielestä on todennäköisempää, että lapset tarvitsevat (ja saavatkin) yksin autoon jätettynä ulkopuolisilta apua kuin että he joutuisivat rikoksen uhriksi ovien ollessa auki.

Eli en ikinä jättäisi lapsia yksin autoon jos tilanne vaatii ovien lukitsemisen ja ikkunoiden kiinnipidon.

No jokainenhan arvioi ne riskit omalla ja lastensa kohdalla itse. Minä pidän jotain autoon tunkevaa sekopäätä todennäköisempänä kuin sitä että vuoden 2018 autoni syttyy tuleen sen minuutin aikana kun olen maksamassa tankkausta tai pesua. 

Niinpä. Ja minä ottaisin lapset siinä tapauksessa mukaan maksamaan sitä tankkausta tai pesua jos autoon tunkeutuva sekopää olisi todennäköinen mahdollisuus. En ikinä jättäisi lapsia lukittuun autoon. Ja minuutti on niin lyhyt aika, ettei siinä oikeasti ehdi maksaa yhtään mitään. Kassalla jos on jonoa, niin 5 minuuttiakaan ei välttis riitä.

Mä jätän lapset autoon esim. kotipihassa kun haen jotain sisältä tai jossain vastaavassa paikassa. En koskaan kaupan tai huoltamon pihassa. Ja siis kyse alle kouluikäisistä lapsista.

Vierailija
75/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tossa sanottiin, että pitää minimoida riskit sieltä todennäköisimmästä päästä. Jos paikkakunnallasi asuu paljon sekopäitä, niin eikö ne lapset ole syytä silloin ottaa ennemmin mukaan kuin jättää autoon jonkun sekopään peloteltavaksi, vaikka ovet lukossa olisivatkin.

Vierailija
76/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa oikeasti tunge mitkään sekopäät autoihin bensa-asemilla.

Vierailija
77/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hemmetti lukitko ovia jos lapsi pitää jättää autoon. Mitä jos pikku piipahdus kaupassa itselle sattuneen onnettomuuden vuoksi kestääkin tunnin ja lapsi kärventyy autoon, joko kuumuuteen (kun ilmastointilaite on sammunut) tai tuleen (kun se laite vioittui ja syttyi palamaan).

Millaiset välit sulla on lapsiisi, jos niiden ensimmäinen ajatus nähdessään vanhempansa makaamassa tajuttomana maassa on, että jes, nyt pääsee karkuun?

Vierailija
78/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa oikeasti tunge mitkään sekopäät autoihin bensa-asemilla.

Ja jos on tunkeakseen, niin kai se rikkoo ikkunan, jos ovet on lukittu.

Vierailija
79/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olisi voinut käydä minullekin. Itse jätän jatkuvasti kaksi turvaistuimiinsa köytettyä lasta takapenkille odottamaan kun piipahdan maksamassa bensat/auton pesun. Lämpimillä ilmoilla ilmastointi on päällä, samoin käsijarru ja ovet lukossa. Aikaa tuohon menee yleensä noin minuutin verran ja minulla on koko ajan näköyhteys autoon.

Tulipalo voi sattua missä tahansa. Niin kuin muutkin onnettomuudet. Joku sähkövika lasten huoneessa ja lapset ovat entisiä. Pitäisikö nämäkin vanhemmat ristiin naulita kun eivät ole olleet lapsensa kanssa 24/7? Ja loput lapset tietty huostaan.

Miten joku uskaltaa jättää lapset autoon jos ovet on LUKOSSA?

Miten tolle uutisen lapselle olisi käynyt jos isä autolta poistuessaan olisi lukinnut ovet.

Älkää nyt hemmetti lukitko ovia jos lapsi pitää jättää autoon. Mitä jos pikku piipahdus kaupassa itselle sattuneen onnettomuuden vuoksi kestääkin tunnin ja lapsi kärventyy autoon, joko kuumuuteen (kun ilmastointilaite on sammunut) tai tuleen (kun se laite vioittui ja syttyi palamaan).

Jos mun pitää jättää lapset yksin autoon niin ovet on lukitsematta ja ikkuna tai ovi auki niin, että lapsen mahdollinen itku kuuluu ulos. Kun ei koskaan tiedä mitä itselle sattuu kun hakee vaikka kotoota muutaman metrin päästä jonkun unohtuneen tavaran tai vie ostoskärryn 10 metrin päähän. Ulkopuolisilla on paremmat mahdollisuudet huomata lapset ja auttaa/pelastaa kun on ovet ja/tai ikkunat auki.

Ai kauhea, olenko ainoa, jonka mielstä lapsen turvallisuus ei todellakaan lisäänny lukitussa autossa.

Se lapsi voi karata sieltä autosta, jos ovet eivät ole lukitut? Ikkunaa voi jättää kyllä auki. 

Toki esim. savuavaa tupakkaa ei kannata lapsen kanssa sinne autoon jättää.

Vierailija
80/83 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä jättänyt lapsia autoon kun ne oli pieniä. Monesti meinasin kun näin muiden tekevän samaa mutten kuitenkaan pystynyt.

Kerran kävi niin että ajoin parkkiin ja lähdin irrottamaan lasta kaukalosta niin auto lähtikin valumaan. Oli pieni mäki missä parkissa ja jäinen alusta, lämpimät renkaat sulatti lunta alta ja niin lähti valumaan. Onneksi ehdin pelastaa tilanteen. Olin puhelimessa hetken siinä parkissa, ei se välittömästi siitä lähtenyt valumaan. Olisin hyvinkin kerennyt siitä lähteä jos olisin päättänyt jättää lapsen autoon. Auto oli siis noin 5 minuuttia siinä parkissa jo ennenkuin lähti liikkeelle.

Nyt uskallan jättää lapset autoon kun ovat jo kouluikäisiä. Jätän avaimen lapselle, ovet aukeaa sisältäpäin, ulkoa lukossa ettei kukaan pääse autoon ja turvavyöt pitää irroittaa. Mutta raja tuossakin, ei kuumalla eikö tosi kylmällä säällä.

Jos auto valuu ja törmää johonkin, niin eikö kannattaisi olla vyöt kiinni? Tai rattijuoppo ajaa autoon? Vyöt ehdottomasti kiinni. Ei avaimia lapsille, koska voivat lukita itsensä autoon vahingossa. Voivat myös laittaa vaihteen vapaalle, ja ilman seisontajarrua auto voi tosiaan lähteä valumaan. Ei ole oikeaa ratkaisua tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi