Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä helteistä valittava. Miksi et hanki kotiisi viilennyskeinoja kesäkauden ulkopuolella?

Vierailija
27.07.2019 |

Nytkin tämän kesän jälkeen on pitkä aika seuraavaan kesään. Mutta sehän tarkoittaa sitä, että silloin sinulla olisi hyvin aikaa varustaa kotiasi erilaisin viilennyskeinoin siten, että ne olisivat sitten kesällä käyttövalmiina. Kesäkauden ulkopuolella kun niiden kysyntä on selvästi heikompaa, jolloin kaupoissa ei myydä eioota. Lisäksi jos joudut tekemään fyysistä työtä niiden asennusten kanssa, niin se on helpompaa kesäkauden ulkopuolella kuin kesähelteillä.

Kesähelteiden alkaessa alkaa usein monessakin mielessä olla kaikelle tuolle jo myöhäistä.

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa minulle mitä viilennyskeinoja voi hankkia 80 m2 kerrostaloasuntoon johon ei saa asentaa kiinteästi mitään?

Ihan vaan ilmastointilaite.

Kerroppa nyt millainen ilmastointilaite on. Millainen on ilmastointilaite joka viilentää 80 m2 ja sitä ei tarvitse "asentaa"? Ja mihin sä sen poistoputken lykkäisit?

Meillä on juuri tuon kokoinen kerrostaloasunto. Ilmastintilaitteemme ei tietenkään riitä koko asunnon viilentämiseen. Siksi siinä on pyörät alla. Voi siirtää huoneesta toiseen.

Yöt se on makuuuoneessamme, päivisin suuremmassa makuuhuoneessa, joka on sisustettu työskentelykäyttöön (tietsikoilla). Toimii hyvin.

Molemmissa huoneissa on samanlaiset tuuletusikunat ja olemme rakentaneet sellaiset levyt, joissa reikä putkelle. Ne on laitettu täysin avatun  ikkunan tilalle.

Muualla meillä on tuulettimia, sellaisia isokokoisia metallisia. Toimivat hyvin.

Tärkeitä on voida nukkua yöt viileässä, niin jaksaa päivätkin.

Öö tota, jos haluaa luomusti tuulettaa niin se levy on helposti irrotettavissa ?

Vierailija
82/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa minulle mitä viilennyskeinoja voi hankkia 80 m2 kerrostaloasuntoon johon ei saa asentaa kiinteästi mitään?

Miksi ei saa asentaa? Perusteluja. Ei riitä, että taloyhtiö kieltää.

Vaikkapa vuokra-asunto.

Tuollainen puolikiinteä malli tuossa olisi ratkaisu, mutta taitaa olla liian kallis näemmä.

Täytynee valittajan sitten hikoilla koko hinnan edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo noista ritiläikkunoista ei putkia ulos työnnellä. Seuraava ehdotus.

Parvekkeelle.

Ei parveketta. Joka ikkunassa noi verkkoräppänät. Niin?

Vierailija
84/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa nyt millainen ilmastointilaite on. Millainen on ilmastointilaite joka viilentää 80 m2 ja sitä ei tarvitse "asentaa"? Ja mihin sä sen poistoputken lykkäisit?

Tarviiko sitä koko asuntoa viilentää. Itse aion ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen olohuoneeseen. Putki ikkunaraosta ulos ja suojaksi ikkunatiiviste.

Meinaat et koko 4 henkinen perhe istuu yhdessä viilennetyssä huoneessa ja nauttii siitä.

Ja joutuuhan ton asentamaan ja säilyttämään muun ajan vuodesta.

Ei, mä kärsin ja valitan mielummin muutaman päivän vuodesta.

Ja tollasilla ilmanviilentäjillä tuskin tekee mitään koko perheen hyvinvoinnin eteen.

Osta tämmönen. Et tarvitse lupia, on hiljainen ja tehokas:

https://www.allergia-apu.fi/-palma-dc-ilmastointilaite

Vähän rohkenen epäillä tuota tehoa. Niin ovelasti on tuonne loppuun kirjoitettu: "Valmistaja antaa laitteelle tilasuositukseksi max 100 m2. Tehon riittävyys riippuu kuitenkin monista tekijöistä, kuten huonekorkeudesta, tilaan kohdistuvasta lämpökuormasta sekä tavoitelluista olosuhteista. " Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että valmistaja ei takaa yhtään mitään, jos esim aurinko paistaa kämppään koko ajan. 

Ei sitä viilennystä kukaan voi "taata".

Minulla on itselläni käytössä ilmalämpöpumppu Toshiba. Se viilentää aivan riittävästi.

Tuttavallani on siirrettävä järeän kokoinen Matsui. Senkin teho riittää välttävästi.

Suosittelen harkitsemaan jotain noista edellämainituista, tai sitten tyytymään nykyiseen olotilaan.

Siinä on monta mahdollisuutta.

No kyllä nämä ap:n kaltaiset ällistelijät tuntuvat näin väittävän, että mikä tahansa kämppä viilenee ihan helposti, kun vain marssii kauppaan. Joillakin ei vain tunnu menevän jakeluun, että asuntoja on aika erilaisia ja vuokra-asuntoon ei kovin kummoisia härveleitä noin vain asennella. Esimerkiksi minulla on nuo ritilät tuuletusikkunoissa, joten poistoputkien kanssa on vähän vaikeaa ja aurinko paistaa ylimpään kerrokseen aamusta iltaan eikä missään ole varjoa. 

Vierailija
85/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun sellaisessa kerrostalossa, ettei ikkunoita saa auki. Tässä on pieni tuuletusluukku, mutta siinä on sellainen paksu suojaverkko. Toimisikohan sellainen ilmanviilennin, johon ei tarvita putken asennusta ulos? Tää kuumuus on kamalaa. Onneksi tosin huomenna helpottaa.

Tuollaisia ikkunoita on varmaan hankala pestä.

Sisäpuolelta pesen itse, ulkopuolelle on taloyhtiön järjestämä joka kesäinen pesu.

Kaikkea sitä onkin.

Vierailija
86/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kotona onkin. Mutta en minä silloinkaan halua tai voi neljän seinän sisälle linnoittautua kovin moneksi päivää, ja se kuuma iskee ulkoillessa, töissä, lapsen harrastuksessa, kauppaan kävellessä, kylässä, juhlissa, kuntosalilla... nyt esim. ollaan vanhempieni mökillä jotta lapset pääsee näillä keleillä serkkujensa kanssa järven äärelle, hinta siitä on että nukkuma-aitassa paistuu öisin ja rantavahtina päivisin.

Tosin näistä parista päivästä en valita, aina sen verran kestää vaikka survival-mielialalla, mutta kovin pitkiä pätkiä ei.

Vierailija
87/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sitä koko asuntoa viilentää. Itse aion ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen olohuoneeseen. Putki ikkunaraosta ulos ja suojaksi ikkunatiiviste.

Meinaat et koko 4 henkinen perhe istuu yhdessä viilennetyssä huoneessa ja nauttii siitä.

Ja tollasilla ilmanviilentäjillä tuskin tekee mitään koko perheen hyvinvoinnin eteen.

Vähän rohkenen epäillä tuota tehoa. Niin ovelasti on tuonne loppuun kirjoitettu: "Valmistaja antaa laitteelle tilasuositukseksi max 100 m2. Tehon riittävyys riippuu kuitenkin monista tekijöistä, kuten huonekorkeudesta, tilaan kohdistuvasta lämpökuormasta sekä tavoitelluista olosuhteista. " Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että valmistaja ei takaa yhtään mitään, jos esim aurinko paistaa kämppään koko ajan. 

Minulla on itselläni käytössä ilmalämpöpumppu Toshiba. Se viilentää aivan riittävästi.

Tuttavallani on siirrettävä järeän kokoinen Matsui. Senkin teho riittää välttävästi.

Suosittelen harkitsemaan jotain noista edellämainituista, tai sitten tyytymään nykyiseen olotilaan.

No kyllä nämä ap:n kaltaiset ällistelijät tuntuvat näin väittävän, että mikä tahansa kämppä viilenee ihan helposti, kun vain marssii kauppaan. Joillakin ei vain tunnu menevän jakeluun, että asuntoja on aika erilaisia ja vuokra-asuntoon ei kovin kummoisia härveleitä noin vain asennella. Esimerkiksi minulla on nuo ritilät tuuletusikkunoissa, joten poistoputkien kanssa on vähän vaikeaa ja aurinko paistaa ylimpään kerrokseen aamusta iltaan eikä missään ole varjoa. 

Ei ole edes parveketta. No seuraavassa asunnossa kenties?

Vierailija
88/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään järkevää ehdotusta ei ole tullut, joten jatkan valittamista tänä kesän kuumimpana päivänä kun ulkolämpötila on 32 astetta ja sisällä 29.

ps: meillä on edellisessä asunnossa ollut siirrettävä ilmastointilaite, joten tiedän mitä se vaatii, mutta tähän asuntoon sellaista ei vaan voi laittaa.

Kiinnostaisi tietää, että mikä estää? Eikö siellä ole yhtään avautuvaa ikkunaa?

..no en jaksanut lukeaviestiketjua loppuun,mutta itse esimerkiksi asun 1900-luvulla   kivitalossa, ja meidän taloyhtiössä ei saa ilmastointilaitteen putkia viritellä ikkunoihin,koska talon julkisivu halutaan pitää yhtenäisenä,ja aika hirveälle semmoinen umpeen levytetty ikkuna roikkuvine putkineen täällä näyttäisikin. Mulla on sitten sisällä tuommonen ilmanviilennin, sen avulla pystyn nukkumaan öisin.

Vierailija
89/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeelle.

Muuta, jos on noin kaamea asunto.

Vierailija
90/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 neliön kerrostalokämppä eikä yhtään tuuletusikkunaa. Kaikki avattavat ikkunat 120 cm leveitä. Parveke on talon julkisivussa, joten sinne ei saa asentaa mitään.

En minä tosin sisälämpötilasta valita, kyllä 30 asteessa pystyy vielä ihan hyvin nukkumaan, kun tuuletin pörisee sängyn päädyssä. Ulkona olin vähällä pyörtyä eilen, ja sinne ei saa tuuletinta mukaan.

Vierailija
91/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeelle.

Juu, minulla on ilmastointilaite, josta menee parvekkeelle poistoputki. Tästä ei kuitenkaan ole iloa kuin olohuoneeseen, jossa ilmastointilaite on ja tähänkin hyvin vähän, koska parvekkeen ovesta pääsee kuumaa ilmaa sisään melkein yhtä paljon kuin ilmastointilaite viilentää. En ole keksinyt, miten putken saa viritettyä niin, ettei ovesta pääse kuumaa ilmaa sisään. 

Vierailija
92/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes parveketta. No seuraavassa asunnossa kenties?

Juu on parveke, kirjoitin tästä kommenttiin 91. 

Miksi puhut seuraavasta asunnosta? Eikös se nyt olekaan minun saamattomuuttani ja tumpelouttani, etten saa kämppää viileäksi? Niinhän tässä nyt väitetään, että tyhmät nillittää, kun eivät osaa hankkia viilennystä. 

Vierailija
93/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli päästiinkö nyt sitten vihdoinkin siihen yhteisymmärrykseen, että kaikissa asunnoissa se viilentäminen ei vain ole mahdollista, kun tähän tuli näitä asunnon vaihtamiskehotuksia? :D Nytkö vihdoin nämä viisastelijat ymmärsivät, että joskus vika tosiaan on asunnossa eikä asujassa? 

Vierailija
94/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vain eivät halua ostaa kotiinsa tavaraa, jota eivät tarvitse. Voihan olla, että hellettä ei enää koskaan tule.

Kun meillä oli uudessa autossa ilmastointi, kaikki suvun äijät nauroivat, ettei sillä mitään tee, kun Suomessa on vain pari hellepäivänä vuodessa. Kas kummaa, kun joka äijällä oli sitten ilmastointi seuraavassa autossaan. Jospa näille kodin viilentävillä käy samalla tavalla, että yleistyvät.

Vierailija
95/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lykkäsin poisto putken ulos ikkunasta. Ostin palan vaneria, tein siitä ikkunaan sopivan ja siihen putkenpään kokoisen reiän. Kondensaatiovesi isoon ämpäriin, jonka tyhjennän kun alkaa täyttyä. Asun vuokralla kerrostalon kolmannessa enkä saa kiinteästi asentaa mitään. Viilentää varsin hyvin.

Liikaa vaivaa pikkuasian takia. Mielummin valitan ja ilostutan teitä pöhköjä, jotka näkee kyllä sähkölaskussa pöhköytensä.

Vierailija
96/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeelle.

Leikkaa ja teippaa ilmastointiteipillä esim. jostain muoviastiasta suurennuskappaleet ilmaputkien päihin niin, että pystyt teippaamaan kappaleet tuuletusikkunan sivupieliin/reunoihin, poistoilma mielellään yläreunaan ja tuloilma alareunaan. Kannattaa pestä pinnat ensin, jotta teippi tarttuu. Peitä loppuosa verkosta samalla tavalla jollakin kovalevyllä, vanerilla, pahvilla tai muovilla, jonka teippaat kiinni kkunan sivureunoihin ja poistoputken laajennusosiin.

Vierailija
97/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä kaikenlaisia viilennyslaitteita, joita ei asenneta kiinteästi ja joissa ei ole poistoletkuja. 

Esim. tämä: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/ilmanviilennin-prof-ac-90

Käytöstä ei kyllä ole kokemusta. Ehkä joku osaa kertoa, toimiiko tuollainen oikeasti. Voiko sellaien poistoletkun muuten vetää esim. parvekkeelle?

Ei

Vierailija
98/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että ulkona on myös viileetä. Yritä ymmärtää että helteet loppuu. Pitää tehdä muutakin kun sohvalla maata.

Vierailija
99/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempaan asuntoon ei ollut mitään järkevää ratkaisua ja nykyiseen ei ole ehditty vielä hankkia lupia ja teetättää hommaa. Mitään puolivillaista väliaikaisratkaisua ja ghettovirityksiä emme omistusasuntoon halua, joten ilp jäähdytyskäyttöön on ainoa vaihtoehto.

Vierailija
100/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeelle.

Leikkaa ja teippaa ilmastointiteipillä esim. jostain muoviastiasta suurennuskappaleet ilmaputkien päihin niin, että pystyt teippaamaan kappaleet tuuletusikkunan sivupieliin/reunoihin, poistoilma mielellään yläreunaan ja tuloilma alareunaan. Kannattaa pestä pinnat ensin, jotta teippi tarttuu. Peitä loppuosa verkosta samalla tavalla jollakin kovalevyllä, vanerilla, pahvilla tai muovilla, jonka teippaat kiinni kkunan sivureunoihin ja poistoputken laajennusosiin.

Nyt en ymmärtänyt. Mitä iloa tästä on, kun se putki on kuitenkin sisäpuolella ja suurin osa lämmöstä hohkaa siitä takaisin huoneeseen? Miten sen putken saa eristettyä niin, että lämpö menee ulos?