Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä helteistä valittava. Miksi et hanki kotiisi viilennyskeinoja kesäkauden ulkopuolella?

Vierailija
27.07.2019 |

Nytkin tämän kesän jälkeen on pitkä aika seuraavaan kesään. Mutta sehän tarkoittaa sitä, että silloin sinulla olisi hyvin aikaa varustaa kotiasi erilaisin viilennyskeinoin siten, että ne olisivat sitten kesällä käyttövalmiina. Kesäkauden ulkopuolella kun niiden kysyntä on selvästi heikompaa, jolloin kaupoissa ei myydä eioota. Lisäksi jos joudut tekemään fyysistä työtä niiden asennusten kanssa, niin se on helpompaa kesäkauden ulkopuolella kuin kesähelteillä.

Kesähelteiden alkaessa alkaa usein monessakin mielessä olla kaikelle tuolle jo myöhäistä.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli helmikuulla täällä ketju. Siellä informoitiin näitä näsäviisaita siitä, että kaupat myivät jo keväällä ei-oota, kun ei ole sesonki. 

Ja tiedoksi, että siirrettävä ilmastointilaite ei viilennä kuin yhtä huonetta asteen tai kaksi. Ei ole mitään iloa ainakaan täällä minun asunnossani. 

Vierailija
62/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 75 neliötä ja siirrettävä ilmastointilaite. Siihen ei tarvita taloyhtiön lupaa. Poistoputki menee ulos tuuletusikkunasta, johon olemme ostaneet läpinäkyvän muovipleksin ja siihen leikattiin aukko, mistä putki menee. Näyttää aivan ikkunalasilta, vaikka ei sitä ole. Hyvin viilentää oleskelutilat, illaksi sen voi siirtää makkariin jos tarvitsee. Ääntä ei pidä sen enempää kuin tiskikonekaan.

Jos on lapsiperhe niin joka huoneeseen tarvittaisiin omat koneet ja kuka sitä pörinää jaksaa 24/7 kuunnella? Mihin ne pistetään talveksi kun ei niitä painavia rotiskoja jaksa mihinkään vintille tai kellariin kantaa jos on hissitön talo. Vedet saattaa vuotaa lattialle ja aiheuttaa kosteusvahingon.

Sitäpaitsi tuollaiset pleksit sotkee talon ilmanvaihdon kun monta konetta puhaltaa ulos ilmaa eikä ikkunat ole vapaasti auki korvausilmalle jolloin se saattaa vetää esim. poistokanavista ilmaa sisään joka taas on jo ihan paloturvallisuus riski.

Liioittelee melko vahvasti syntyvän kondensaatioveden määrää. Meillä laite on pöhissyt koko kesän ja kun kurkattiin vesisäiliöön, siellä ei ollut edes vesilasillista vettä.

No olisiko koneissakin ja asunnoissakin sitten vähän eroa. Minulla on ilmastointikone ollut tänään kaksi tuntia päällä ja sinne on kyllä tullut puoli litraa vettä. En liioitele pätkääkään. Saa tulla katsomaan, jos et usko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa minulle mitä viilennyskeinoja voi hankkia 80 m2 kerrostaloasuntoon johon ei saa asentaa kiinteästi mitään?

Ihan vaan ilmastointilaite.

Kerroppa nyt millainen ilmastointilaite on. Millainen on ilmastointilaite joka viilentää 80 m2 ja sitä ei tarvitse "asentaa"? Ja mihin sä sen poistoputken lykkäisit?

Meillä on juuri tuon kokoinen kerrostaloasunto. Ilmastintilaitteemme ei tietenkään riitä koko asunnon viilentämiseen. Siksi siinä on pyörät alla. Voi siirtää huoneesta toiseen.

Yöt se on makuuuoneessamme, päivisin suuremmassa makuuhuoneessa, joka on sisustettu työskentelykäyttöön (tietsikoilla). Toimii hyvin.

Molemmissa huoneissa on samanlaiset tuuletusikunat ja olemme rakentaneet sellaiset levyt, joissa reikä putkelle. Ne on laitettu täysin avatun  ikkunan tilalle.

Muualla meillä on tuulettimia, sellaisia isokokoisia metallisia. Toimivat hyvin.

Tärkeitä on voida nukkua yöt viileässä, niin jaksaa päivätkin.

Vierailija
64/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän pärjätä nämä viikon-parin helteet kärvistellen. En halua maksaa itseäni kipeäksi minkään laitteen takia, jolla ei ole käyttöä koko muuna vuonna. Sähkön hinta sentään sen verran korkea (tai siis siirron, kiitti vaan norjalaiset).

Ilmalämpöpumpulle löytyy kyllä käyttöä talviaikaankin, lämmitystarkoituksessa silloin.

Ei välttämättä. Meillä on maalämpö.

Voi hölmölä sentään mitä touhua. Maalämpö maksaa kymppitonneja, miksei vaan laita paria-kolmea ilmalämpöpumppua kun nillä saa samat säästöt? kovimpina pakkaspäivinä vähän puita takkaan niin ei tarvitse sähköpattereita posottaa.

Kun rakensimme taloa muutama vuosi sitten, maalämmön laittaminen maksoi kolme tonnia. Siihen tuli  tonnin energia-avustus kunnalta. Lämpöpumpun elinkaari on paljon lyhyempi kuin maalämmön, ja sähköä se yhtä kaikki kuluttaa tosi paljon. Kovilla pakkasilla ei tosiaan jaksa edes lämmittää kunnolla, joten jokin lisälämmitys on tarpeen - ja maksaahan ne puutkin, ellei ole omaa metsää (eikä kaataminen ja klapittaminen ja kuljettaminenkaan ihan ilmaista ole). Kokemusta on molemmista.

Keskustelin juuri erään asiantuntijan kanssa. Hänen mukaansa maalämpöpumppujen kehitys on polkenut paikoillaan jo useamman vuoden, kun taas ilma-vesilämpöpumppujen kehitys on ollut huikeaa.  HInnatkin ovat niissä tulleet alaspäin. Meidän tarpeisiimme hän suositteli juuri ilma-vesilämpöpumppua.

Ai niin, ei ollut tällä asiantuntijalla oma lehmä ojassa. Ei suositellut mitään tiettyä myyvää yritystä tai merkkiä, valinta jäi ihan meidän itsemme tehtäväksi:)

Vierailija
65/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä besserwisser, miksi et voi olla hiljaa? Lässyn lässyn v*u

Vierailija
66/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa minulle mitä viilennyskeinoja voi hankkia 80 m2 kerrostaloasuntoon johon ei saa asentaa kiinteästi mitään?

Kerroppa nyt millainen ilmastointilaite on. Millainen on ilmastointilaite joka viilentää 80 m2 ja sitä ei tarvitse "asentaa"? Ja mihin sä sen poistoputken lykkäisit?

Meillä on juuri tuon kokoinen kerrostaloasunto. Ilmastintilaitteemme ei tietenkään riitä koko asunnon viilentämiseen. Siksi siinä on pyörät alla. Voi siirtää huoneesta toiseen.

Yöt se on makuuuoneessamme, päivisin suuremmassa makuuhuoneessa, joka on sisustettu työskentelykäyttöön (tietsikoilla). Toimii hyvin.

Molemmissa huoneissa on samanlaiset tuuletusikunat ja olemme rakentaneet sellaiset levyt, joissa reikä putkelle. Ne on laitettu täysin avatun  ikkunan tilalle.

Muualla meillä on tuulettimia, sellaisia isokokoisia metallisia. Toimivat hyvin.

Tärkeitä on voida nukkua yöt viileässä, niin jaksaa päivätkin.

Entäs kun tuuletusikkunoissa on ritilät? Mitä ehdottaisin tällaiseen asuntoon? Ei ihan vuokra-asunnossa viitsi repiä irti noita ritilöitä, ja jos putken suun laittaa vain ritilää vasten, lämpö jää putkeen ja huoneeseen. 

Vierailija
67/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sitä koko asuntoa viilentää. Itse aion ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen olohuoneeseen. Putki ikkunaraosta ulos ja suojaksi ikkunatiiviste.

Meinaat et koko 4 henkinen perhe istuu yhdessä viilennetyssä huoneessa ja nauttii siitä.

Ja joutuuhan ton asentamaan ja säilyttämään muun ajan vuodesta.

Ei, mä kärsin ja valitan mielummin muutaman päivän vuodesta.

Ja tollasilla ilmanviilentäjillä tuskin tekee mitään koko perheen hyvinvoinnin eteen.

Osta tämmönen. Et tarvitse lupia, on hiljainen ja tehokas:

https://www.allergia-apu.fi/-palma-dc-ilmastointilaite

Vierailija
68/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sitä koko asuntoa viilentää. Itse aion ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen olohuoneeseen. Putki ikkunaraosta ulos ja suojaksi ikkunatiiviste.

Meinaat et koko 4 henkinen perhe istuu yhdessä viilennetyssä huoneessa ja nauttii siitä.

Ja tollasilla ilmanviilentäjillä tuskin tekee mitään koko perheen hyvinvoinnin eteen.

Vähän rohkenen epäillä tuota tehoa. Niin ovelasti on tuonne loppuun kirjoitettu: "Valmistaja antaa laitteelle tilasuositukseksi max 100 m2. Tehon riittävyys riippuu kuitenkin monista tekijöistä, kuten huonekorkeudesta, tilaan kohdistuvasta lämpökuormasta sekä tavoitelluista olosuhteista. " Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että valmistaja ei takaa yhtään mitään, jos esim aurinko paistaa kämppään koko ajan. 

Vierailija
69/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa asentaa? Perusteluja. Ei riitä, että taloyhtiö kieltää.

Vierailija
70/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noista ritiläikkunoista ei putkia ulos työnnellä. Seuraava ehdotus.

Vierailija
71/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kerrostaloasunnossa sellanen iso pömpeli. Putki ikkunasta. Oli sallittua.

Vierailija
72/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän rohkenen epäillä tuota tehoa. Niin ovelasti on tuonne loppuun kirjoitettu: "Valmistaja antaa laitteelle tilasuositukseksi max 100 m2. Tehon riittävyys riippuu kuitenkin monista tekijöistä, kuten huonekorkeudesta, tilaan kohdistuvasta lämpökuormasta sekä tavoitelluista olosuhteista. " Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että valmistaja ei takaa yhtään mitään, jos esim aurinko paistaa kämppään koko ajan. 

Ei sitä viilennystä kukaan voi "taata".

Minulla on itselläni käytössä ilmalämpöpumppu Toshiba. Se viilentää aivan riittävästi.

Tuttavallani on siirrettävä järeän kokoinen Matsui. Senkin teho riittää välttävästi.

Suosittelen harkitsemaan jotain noista edellämainituista, tai sitten tyytymään nykyiseen olotilaan.

Siinä on monta mahdollisuutta.

Vierailija
73/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo noista ritiläikkunoista ei putkia ulos työnnellä. Seuraava ehdotus.

Parvekkeelle.

Vierailija
74/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun sellaisessa kerrostalossa, ettei ikkunoita saa auki. Tässä on pieni tuuletusluukku, mutta siinä on sellainen paksu suojaverkko. Toimisikohan sellainen ilmanviilennin, johon ei tarvita putken asennusta ulos? Tää kuumuus on kamalaa. Onneksi tosin huomenna helpottaa.

Vierailija
75/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ketjukin osoita et nää hellevalittajat on vihaista ja kiukuttelevaa sakkia, joita ei ratkaisuhakuinen lähestymistapa kiinnosta?

Vierailija
76/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun sellaisessa kerrostalossa, ettei ikkunoita saa auki. Tässä on pieni tuuletusluukku, mutta siinä on sellainen paksu suojaverkko. Toimisikohan sellainen ilmanviilennin, johon ei tarvita putken asennusta ulos? Tää kuumuus on kamalaa. Onneksi tosin huomenna helpottaa.

Tuollaisia ikkunoita on varmaan hankala pestä.

Vierailija
77/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa asentaa? Perusteluja. Ei riitä, että taloyhtiö kieltää.

Vaikkapa vuokra-asunto.

Vierailija
78/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrajumala mikä hinta!

Vierailija
79/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ketjukin osoita et nää hellevalittajat on vihaista ja kiukuttelevaa sakkia, joita ei ratkaisuhakuinen lähestymistapa kiinnosta?

Kyllä! Vaikuttaa siltä, etteivät halua kuin valittaa, sillä mikään ei tunnu kelpaavan. Tärkeintä lienee valittaminen, joka suo tyydytyksen.

Vierailija
80/166 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia ikkunoita on varmaan hankala pestä.

Sisäpuolelta pesen itse, ulkopuolelle on taloyhtiön järjestämä joka kesäinen pesu.