Sinä helteistä valittava. Miksi et hanki kotiisi viilennyskeinoja kesäkauden ulkopuolella?
Nytkin tämän kesän jälkeen on pitkä aika seuraavaan kesään. Mutta sehän tarkoittaa sitä, että silloin sinulla olisi hyvin aikaa varustaa kotiasi erilaisin viilennyskeinoin siten, että ne olisivat sitten kesällä käyttövalmiina. Kesäkauden ulkopuolella kun niiden kysyntä on selvästi heikompaa, jolloin kaupoissa ei myydä eioota. Lisäksi jos joudut tekemään fyysistä työtä niiden asennusten kanssa, niin se on helpompaa kesäkauden ulkopuolella kuin kesähelteillä.
Kesähelteiden alkaessa alkaa usein monessakin mielessä olla kaikelle tuolle jo myöhäistä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa minulle mitä viilennyskeinoja voi hankkia 80 m2 kerrostaloasuntoon johon ei saa asentaa kiinteästi mitään?
Ihan vaan ilmastointilaite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa minulle mitä viilennyskeinoja voi hankkia 80 m2 kerrostaloasuntoon johon ei saa asentaa kiinteästi mitään?
Kerroppa nyt millainen ilmastointilaite on. Millainen on ilmastointilaite joka viilentää 80 m2 ja sitä ei tarvitse "asentaa"? Ja mihin sä sen poistoputken lykkäisit?
Yritän pärjätä nämä viikon-parin helteet kärvistellen. En halua maksaa itseäni kipeäksi minkään laitteen takia, jolla ei ole käyttöä koko muuna vuonna. Sähkön hinta sentään sen verran korkea (tai siis siirron, kiitti vaan norjalaiset).
Pitää minullakin olla jokin valittamisen aihe. En ole sairas, työtön enkä köyhä. Viihdyn työssäni, en ole yksinäinen. Mistä muustakaan valittaisin, jos en kuumuudesta. Tosin en kärsi tästä mitenkään.
Onko niin vaikea ymmärtää ettei kaikilla ole varaa? Kaikki raha mikä tulee niin meneekin, kahteen teiniin lukio ym kuluineen, asuntolainaan (maltillinen), muihin laskuihin, ruokaan, apteekkiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa nyt millainen ilmastointilaite on. Millainen on ilmastointilaite joka viilentää 80 m2 ja sitä ei tarvitse "asentaa"? Ja mihin sä sen poistoputken lykkäisit?
On niitä kaikenlaisia viilennyslaitteita, joita ei asenneta kiinteästi ja joissa ei ole poistoletkuja.
Esim. tämä: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/ilmanviilennin-prof-ac-90
Käytöstä ei kyllä ole kokemusta. Ehkä joku osaa kertoa, toimiiko tuollainen oikeasti. Voiko sellaien poistoletkun muuten vetää esim. parvekkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sitä koko asuntoa viilentää. Itse aion ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen olohuoneeseen. Putki ikkunaraosta ulos ja suojaksi ikkunatiiviste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistoputki tulee ikkunasta pihalla, mutta se ei ole "kiinteä asennus". Ikkunaan vaan tulee erillinen osa (jotain levyä mitä voi leikata ikkunan kokoiseksi) ihan vaikka teipein kiinni ja siitä putki pihalle. En osaa tarkasti sanoa mitä materiaalia ne on, mutta kätevän näköinen systeemi on kyllä. Olen itsekin luullut monimutkaisemmaksi, kun niitä viime kesän helteissä netistä katselin, mut nyt olen nähnyt livenä ja joo, kerrostalossa. Semmoinen esim. makkariin kesäksi niin helpottaa kummasti. Viilentää huoneen nopeasti ja uskoisin, et 80 neliössä vaikuttaa muihinkin huoneisiin jos hetken pitää ovia auki ja laitetta käynnissä ja yöksi vaikka ovet kiinni siellä makkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Yritän pärjätä nämä viikon-parin helteet kärvistellen. En halua maksaa itseäni kipeäksi minkään laitteen takia, jolla ei ole käyttöä koko muuna vuonna. Sähkön hinta sentään sen verran korkea (tai siis siirron, kiitti vaan norjalaiset).
Ilmalämpöpumpulle löytyy kyllä käyttöä talviaikaankin, lämmitystarkoituksessa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa ilmastointilaite, jos et tiedä. Ne on sellaisia siirrettäviä, joita ei tarvitse asentaa. Osta vaikka useampi, jos ei tunnu 80 neliötä viilenevän. Meillä on 80 neliön kolmio, jossa siirrettävä ilmastointilaite ja sisällä on 21 astetta eli tosi viileää. Ei ole mitään putkia. Naapurilla näyttäisi tulevan putki ikkunan tuuletusluukusta, jonka ympäristön on vuorannut tyynyillä, joten kai tuollainenkin toimii.
Naapurilla on tuommoinen kevyt ilmanviilennin. Putki ulos ikkunasta ja hurina päälle. Heillä se on makkarissa.
Pitää hirveetä ääntä, mutta on niitä hiljasempiakin olemassa kuulemma.
Eivät sitten viittineet semmosta ostaa?! Taitavat olla pa.
Ei kannata tehdä teinejä jos ei ole varaa niihin. Silloin ei valiteta kun niistä tulee rahaa eivätkä kuluta paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sitä koko asuntoa viilentää. Itse aion ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen olohuoneeseen. Putki ikkunaraosta ulos ja suojaksi ikkunatiiviste.
Meinaat et koko 4 henkinen perhe istuu yhdessä viilennetyssä huoneessa ja nauttii siitä.
Ja joutuuhan ton asentamaan ja säilyttämään muun ajan vuodesta.
Ei, mä kärsin ja valitan mielummin muutaman päivän vuodesta.
Ja tollasilla ilmanviilentäjillä tuskin tekee mitään koko perheen hyvinvoinnin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Naapurilla on tuommoinen kevyt ilmanviilennin. Putki ulos ikkunasta ja hurina päälle. Heillä se on makkarissa.
Pitää hirveetä ääntä, mutta on niitä hiljasempiakin olemassa kuulemma.
Eivät sitten viittineet semmosta ostaa?! Taitavat olla pa.
Kaikki "putkelliset" laitteet on aika äänekkäistä. Sitten vasta sellainen, jossa on erillinen ulkoyksikkö, on selvästi hiljaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat et koko 4 henkinen perhe istuu yhdessä viilennetyssä huoneessa ja nauttii siitä.
Ja joutuuhan ton asentamaan ja säilyttämään muun ajan vuodesta.
Ei, mä kärsin ja valitan mielummin muutaman päivän vuodesta.
Ja tollasilla ilmanviilentäjillä tuskin tekee mitään koko perheen hyvinvoinnin eteen.
No voin hyvin kuvitella, että viihtyy yhdessä vaikka olohuoneessa. Eikö se oke normaalia viettää iltaa yhdessä perheen kanssa. Olisihan se helpotusta edes vähän. Eihän tuossa muuta asennusta ole kuin putki ulos ja ikkunaan suoja. Itse laitan sen vaatehuoneeseen talveksi.
Ei vielä ole rahaa ilmastointilaitteeseen. Aloitin säästämisen (5 euroa per kuukausi) siihen viime kesänä. Jos osaat ap yhtään matikkaa, voit laskea että vielä menee monta vuotta että pääsen tekemään kuin näsäviisaasti neuvot.
Yhtään järkevää ehdotusta ei ole tullut, joten jatkan valittamista tänä kesän kuumimpana päivänä kun ulkolämpötila on 32 astetta ja sisällä 29.
ps: meillä on edellisessä asunnossa ollut siirrettävä ilmastointilaite, joten tiedän mitä se vaatii, mutta tähän asuntoon sellaista ei vaan voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumpulle löytyy kyllä käyttöä talviaikaankin, lämmitystarkoituksessa silloin.
Ei välttämättä. Meillä on maalämpö.