Alkanut ottaa pattiin kaverin alkoholinkäyttö, mitä sille voisi tehdä?
Jos käydään yhdessä ruokakaupassa niin ostaa aina vähintään lavan kaljaa. Joka ikiseen tekemiseen täytyy ottaa se kaljatölkki mukaan, ei edes rannalla voi käydä ilman. Hänellä on perhettäkin mutta tuntuu että onko koskaan iltaakaan selvin päin lastensa ja miehensä kanssa? Eikä ole aina pelkkää kaljankittaamista jota sitäkin on paljon mutta myös hifistelee viineillä ruoan kanssa. Musta sekin tuntuu paljolta että ilman mitään erityisempää tiettyä tarkoitusta hakee Alkosta sellaisen viinitonkan. Mitä siinä on 3 litraako? Sitten kun vielä miettii kuinka paljon rahaa näihin juomisiin menee joilla saisi lapsille vaikka mitä kivaa elämystä hankittua.
Kommentit (105)
Kyllähän alkoholin käytölle on ihan laskennallisia riskirajoja. Lisäksi se pieni jatkuva tissuttelu voi tosiaan kaverin silmien ulottumattomissa olla umpikänniä. Voi olla olemattakin tietysti, mutta ei asia selviä ainakaan jos kukaan ei ota selvää. Jos nyt vertaa vaikka siellä rannalla kymmeneen lähimpään lastensa kanssa tulleeseen aikuiseen, niin kuinka monella on se oluttölkki mukana? Väittäisin että aika harvalla, eli ei se tosiaan ihan normaalia ole. Se, että suhtautuu ihan myönteisesti alkoholiin, ei tarkoita sitä, että juo joka tilanteessa.
https://paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/juomisen-ris…
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako "lava kaljaa" tässä yhteydessä laatikkoa? Lava kun yleensä tarkoittaa aika helkatin suurta määrää.
Sinun elämäsi on varmaan aika vaikeaa jos et ymmärtänyt edes mitä tuossa tarkoitettiin lavalla kaljaa, vai saatko kenties jotain kiksejä turhasta pätemisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 jatkaa, olitkin tuolla jo vastannut, ettei sinulla ole ajokorttia. Siinä mielessä siis ymmärrän, ettet ole ehkä tullut ajatelleeksi ihan konkreettisesti sitä, ettei tosiaakaan ole ok juoda rannalla "muutamia oluita" ja sitten ajaa, vaikka ajokortillinen kaveri niin tekisikin ja sanoisikin sen olevan ok. Ja että epäröit sitä, että mitä jos et menisi kyytiin, mitä sitten tekisit. Oikeasti, joskus kannattaa tehdä asiat oikein, eikä vain puhua niiden oikein tekemisestä. Joku kerta voi olla se kerta, kun kaveri ajaakin kännissä pöpelikköön sinä ja lapsia kyydissä (tai pahempaakin) ja sitten on ikävä miettiä, että voi kun olisinkin kävellyt kotiin, tai mennyt bussilla tai tilannut taksin. Ei kannata jossitella, kannattaa tehdä se minkä voi. Sekin voisi olla aika kurjaa, jos kaverisi ajaisi sen verran alkoholia veressä, että tulisi satunnaisessa ratsiassa puhalletetuksi ja sinulta kysyttäisiin, että tiesitkö kuskin juoneen (en kyllä oikeasti tiedä kysyykö poliisi kyytiläisiltä tämmöistä). Joku siellä rannalla voi katsoa, että jaahas, kylläpä maistuu kuskille ja kun auto lähtee rannalta, katsoja soittaa poliisin.
Niin no sitä suurempi hälytysmerkki siis kaverin alkoholinkäytöstä on se että kokee juomisen jälkeenkin voivansa lähtemään rattiin. Että on ok ottaa jossain pari ja lähteä ajelemaan ilman mitään. Tuosta keikasta joka tapauksessa selvittiin onneksi hyvin ja se ei tule toistumaan ainakaan minun puoleltani. Taidan kyllä muutenkin reippaasti ottaa etäisyyttä tähän kaveriin nyt. Tämä kesä avasi silmät vaikka olen jo useamman vuoden miettinyt että ei tuollaisen tason alkoholinkäyttö nyt ihan tavallista ole, varsinkaan kun kyseessä on pienten lasten perheenäiti. En minä välitä olla sellaisen kanssa tekemisissä, olkoonkin kyse lapsuudenystävästä.
Anteeksi, että vastasin ketjun alussa ylimielisesti sinulle, kyllä sinulla kuulostaa olevan ihan aiheellinen huoli.
Enhän minä tiennyt kuka vastaajista olit. Mutta saat anteeksi. Ei tässä nyt kuitenkaan muuhun lopputulemaan oikein päästy kuin että ottaa etäisyyttä, niin moni oli sitä mieltä ettei missään tapauksessa ole asiaa puuttua aikuisen ihmisen juomiseen.
Tämä on oikeastaan tosi hyvä ketju, saa sitä omaakin tapaansa käyttää alkoholia miettiä itse kukin (tarkoitan siis itseäni).
Kaverillasi on selkeästi alkoholiongelma. Ei ole todellakaan normaalia tuollainen jatkuva tissuttelu. Voit toki ottaa asian puheeksi, mutta veikkaan kaverisi suuttuvan eikä myönnä ongelmaa. Sinuna en menisi enää kaverin autokyytiin. Onkohan kukaan muu hänen läheisensä kiinnittänyt asiaan huomiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako "lava kaljaa" tässä yhteydessä laatikkoa? Lava kun yleensä tarkoittaa aika helkatin suurta määrää.
Sinun elämäsi on varmaan aika vaikeaa jos et ymmärtänyt edes mitä tuossa tarkoitettiin lavalla kaljaa, vai saatko kenties jotain kiksejä turhasta pätemisestä?
Kiitos samoin. Ap vastasi minulle ihan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Rattiin ei mennä kun otetaan kaljaa piste. Lapsia ei laiteta rattijuopon kyytiin. Et kai ole vähämielinen?
Kyllä, ystäväsi saattaa olla alkoholisti. Sille ei kaveri voi tehdä yhtään mitään. Kukaan ei voi auttaa, jos ei hän itse myönnä ongelmaa.
Tarinasi kuulostaa hyvin oudolta. Nämä perusasiat löytyy heti googlesta ja sinulla piti olla ymmärrystä työsi perusteella.
Itse olen absolutisti eikä se kellekään ongelma ole. Jännä jos sinun kavereillesi on.
Omaisen rooli on tällaisissa asioissa erilainen kuin vaikkapa hoitohenkilökunnan. Olkoonkin tietoa ja taitoa vaikka millä mitalla, ei läheisenä voi samalla tavalla puuttua ja ruveta antamaan terveysneuvontaa kuin hoitaja-potias-suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei kaverin käytös muutu häiritseväksi tms. niin liekö tuo sen pahempi asia kuin että kaveri esim. mussuttaisi karkkia koko aika? Hittoako sinä sitä kyyläät, anna aikuisen ihmisen tehdä omat ratkaisunsa. Tai etsi itsellesi joku absolutistikaveri.
No ihan työn puolesta tiedän runsaan alkoholin käytön aiheuttavan terveydellisiäkin haittoja vaikkei olisikaan häiritsevää. Mielenkiintoisia kyllä nämä vastaukset että läheiset eivät saa mitenkään puuttua kenenkään toisen alkoholinkäyttöön. Mutta sama se, jatketaan samaan malliin kaikki että kippis vaan.
Esimerkiksi meillä töissä sovelletaan tarvittaessa ns. nopean puuttumisen mallia. On nähty, mihin se alkoholin käytön jokapäiväiseksi muuttuminen vie = ulos talosta.
Lapsia pitäisi kai pystyä hoitamaan selvin päin. Kuulostaa aika arveluttavalta ajella uimarannalle kaljan voimalla, lapset takapenkillä. En usko, että on ihmisiä, joiden fyysiseen suorituskykyyn alkoholi ei vaikuttaisi. - Huomaako tällainen pikkuhiprakkainen äiti, milloin lapselle tulee hätätilanne siellä vedessä, tai kykeneekö toimimaan.
Päihdehoitsu kirjoitti:
Kaverillasi on selkeästi alkoholiongelma. Ei ole todellakaan normaalia tuollainen jatkuva tissuttelu. Voit toki ottaa asian puheeksi, mutta veikkaan kaverisi suuttuvan eikä myönnä ongelmaa. Sinuna en menisi enää kaverin autokyytiin. Onkohan kukaan muu hänen läheisensä kiinnittänyt asiaan huomiota?
En osaa sanoa muuta kuin jutuista päätellen juo reippaasti esim. mökilläkin jossa sukulaisia yms.
Teippaa se tuoliin ja juota 8 pulloa Kossua. Eiköhän se lipittely lopu siihen.
Suojaa lattia muovilla, voit kääriä ystävän siihen jäteastiaan vietäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole itsekkyyttä vaatia ystävää toimimaan kuin itse tahtoo? Mitä jos ap:n ystävää ärsyttäisi hänen juomattomuutensa ja hän alkaisi tyrkyttää sihijuomia hänen huulilleen ja tekisi aloituksen AV:lle jossa hän kysyisi neuvoja miten saada ystävä rennommaksi.
Täällä käskettäisiin tarkastelemaan omaa alkoholin käyttöä ja vähentämään, jos muiden raittius on ongelma.
Jos paljastaisi, että autoakin ajaa otettuaan olutta, lapset takapenkillä, tehtäisiin ilmoitus modelle ja käytettäisiin ilmaisua "lasu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole itsekkyyttä vaatia ystävää toimimaan kuin itse tahtoo? Mitä jos ap:n ystävää ärsyttäisi hänen juomattomuutensa ja hän alkaisi tyrkyttää sihijuomia hänen huulilleen ja tekisi aloituksen AV:lle jossa hän kysyisi neuvoja miten saada ystävä rennommaksi.
Täällä käskettäisiin tarkastelemaan omaa alkoholin käyttöä ja vähentämään, jos muiden raittius on ongelma.
Jos paljastaisi, että autoakin ajaa otettuaan olutta, lapset takapenkillä, tehtäisiin ilmoitus modelle ja käytettäisiin ilmaisua "lasu".
Kaksi kaljaa ja oltu pitkään rannalla. Promillet tuossa on varmasti 0.
Mulla on myös kaveri, jonka alkoholinkäyttö ihmetyttää. Ei haittaa henkilökohtaisesti, koska emme ole niin paljon tekemisissä. En myöskään halua olla enempää tekemisissä.
Perhelomalla (heillä on 2 lasta) hän kertoo lähes aina avaavansa viinipullon. Mies hoitaa lapset. Muutaman lasillisen jälkeen alkaa haastaa riitaa. Kun menivät perheen lomareissuun, oli jo perillä niin lärvit että oksensi ja veti välikoomat. Sitten uuteen nousuun. Toisen perheen kanssa haastoi riitaa, koska koki että he ovat hienompia = kusta päässä siis hänen mielestään.
Mistä tiedän tämän? No koska hän kertoo itse... ”punaviiniä ja aurinkoa”. En minäkään ns. lasiin sylje ja pitkään ajattelin, että meillä on samantapainen ”rento” asenne juomiseen. Sitten avautuivat silmät. Heidän kaveripiirinsä on hyvin alkoholimyönteinen, eli isompi kippistely kuuluu joka viikonloppuun ja pienempi arkipäivään. Siihen kai tottuu?
Olen itse nuorena ollut suurkuluttaja (”bilettäjä”) ja toi jo silloin jaksamattomuutta arjessa. Lasten hoidon keskellä en jaksaisi jatkuvaa pientä pöhöä, mikä yllättäen tulee jo ihan siitä 2-3 päiväannoksesta ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän alkoholin käytölle on ihan laskennallisia riskirajoja. Lisäksi se pieni jatkuva tissuttelu voi tosiaan kaverin silmien ulottumattomissa olla umpikänniä. Voi olla olemattakin tietysti, mutta ei asia selviä ainakaan jos kukaan ei ota selvää. Jos nyt vertaa vaikka siellä rannalla kymmeneen lähimpään lastensa kanssa tulleeseen aikuiseen, niin kuinka monella on se oluttölkki mukana? Väittäisin että aika harvalla, eli ei se tosiaan ihan normaalia ole. Se, että suhtautuu ihan myönteisesti alkoholiin, ei tarkoita sitä, että juo joka tilanteessa.
https://paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/juomisen-ris…
Juu, tämähän se! Jos toinen on aina "sattumoisin" kaljatölkki kourassa, on aivan satavarma, että se ei ole päivän ainut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaksi tölkkiä keskiolutta palaa 70 kg ihmisellä kokonaan pois 3,5 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös kaveri, jonka alkoholinkäyttö ihmetyttää. Ei haittaa henkilökohtaisesti, koska emme ole niin paljon tekemisissä. En myöskään halua olla enempää tekemisissä.
Perhelomalla (heillä on 2 lasta) hän kertoo lähes aina avaavansa viinipullon. Mies hoitaa lapset. Muutaman lasillisen jälkeen alkaa haastaa riitaa. Kun menivät perheen lomareissuun, oli jo perillä niin lärvit että oksensi ja veti välikoomat. Sitten uuteen nousuun. Toisen perheen kanssa haastoi riitaa, koska koki että he ovat hienompia = kusta päässä siis hänen mielestään.
Mistä tiedän tämän? No koska hän kertoo itse... ”punaviiniä ja aurinkoa”. En minäkään ns. lasiin sylje ja pitkään ajattelin, että meillä on samantapainen ”rento” asenne juomiseen. Sitten avautuivat silmät. Heidän kaveripiirinsä on hyvin alkoholimyönteinen, eli isompi kippistely kuuluu joka viikonloppuun ja pienempi arkipäivään. Siihen kai tottuu?
Olen itse nuorena ollut suurkuluttaja (”bilettäjä”) ja toi jo silloin jaksamattomuutta arjessa. Lasten hoidon keskellä en jaksaisi jatkuvaa pientä pöhöä, mikä yllättäen tulee jo ihan siitä 2-3 päiväannoksesta ajan kuluessa.
Tämä muuten myös että selitellään jatkuvasti niitä alkoholinhuuruisia seikkailuja jotenkin ylpeänäkin ihan kuin olisi millään tavalla hienoa tai tavoittelemisen arvoista että pienten lasten äiti ollut lomareissulla oksennuskunnossa kännättyään. Ja haukkuu vielä muita, sivistyneemmästi alkoholia ottavia kusipäiksi? Tuo ihmisten arvostelu on kaverillanikin yleistä, tuli ihan muuten mieleen luonteenpiirteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaksi tölkkiä keskiolutta palaa 70 kg ihmisellä kokonaan pois 3,5 tunnissa.
Jos ne kaksi kaljaa rannalla ei ole mitään ja promilletkin nolla, miksi ne pitää juoda? Semminkin kun on kaksi lasta mukana. Tässä on aivan selkeästi kyseessä parantavat krapulakaljat ja ne pari ensimmäistä on todennäköisesti juotu jo kotona. Alkoholin sietokyky nousee nopeasti tuolla käytöllä eikä niitä promilleja välttämättä sivullinen huomaa.
Voi asian hyvinkin ottaa kaverin kanssa puheeksi. Ei holhoten tai vaatien, vaan ASIALLISESTI. Esim. että olet huolestunut, meneekö olutta niin paljon kuin sinulle näyttäytyy, että onko alko tapa purkaa huolta/stressiä jne? Ajatus vaan, että ottaa puheeksi ja tuoda näkökulma,ettei runsas alkonkäyttö ole ihan riskitöntä. Kaveri ITSE saa päättää, miten tähän reagoi. Jos ei ota asiaa vastaan, niin AP ei sille voi mitään. Jos taas havahtuu ja alkaa puhua ongelmastaan, niin sehän on hyvä. Jos ongelmaa ei olekaan,ja tämä perustuu väärinkäsityksen, niin sehän olisi paras vaihtoehto.
Ihmiset pitää alkoholinkäyttöä Suomessa liiankin yksityisasiana, ja siitä keskustelua holhoamisena. Se on juuri omiaan lisäämään alkoholiongelma liittyvää häpeää ja vaikeutta puhua siitä suoraan. Alkoholiongelma kun ei ole koskaan yksityisasia: sillä on massiiviset vaikutukset sekä lähiympäristöön että yhteiskuntaan. Kukaan ei myöskään valitse itselleen alkoholiONGELMAA, vaan se kehittyy ihan itsestään kun juo riittävästi ja on siihen alttius(mihin ei voi itse vaikuttaa). Kantakaamme siis huolta toisistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kaksi kaljaa rannalla ei ole mitään ja promilletkin nolla, miksi ne pitää juoda? Semminkin kun on kaksi lasta mukana. Tässä on aivan selkeästi kyseessä parantavat krapulakaljat ja ne pari ensimmäistä on todennäköisesti juotu jo kotona. Alkoholin sietokyky nousee nopeasti tuolla käytöllä eikä niitä promilleja välttämättä sivullinen huomaa.
Minä juon joskus olutta ihan sen maun takia enkä humaltumisen takia.
Tuo muuten on tapahtunut meillekin! Että ollaan käyty lunastamassa varatut leffaliput ja onkin sopivasti jäänyt aikaa käydä kaljalla. Harmi että exällesi ei käynyt hyvin.