Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkanut ottaa pattiin kaverin alkoholinkäyttö, mitä sille voisi tehdä?

Vierailija
27.07.2019 |

Jos käydään yhdessä ruokakaupassa niin ostaa aina vähintään lavan kaljaa. Joka ikiseen tekemiseen täytyy ottaa se kaljatölkki mukaan, ei edes rannalla voi käydä ilman. Hänellä on perhettäkin mutta tuntuu että onko koskaan iltaakaan selvin päin lastensa ja miehensä kanssa? Eikä ole aina pelkkää kaljankittaamista jota sitäkin on paljon mutta myös hifistelee viineillä ruoan kanssa. Musta sekin tuntuu paljolta että ilman mitään erityisempää tiettyä tarkoitusta hakee Alkosta sellaisen viinitonkan. Mitä siinä on 3 litraako? Sitten kun vielä miettii kuinka paljon rahaa näihin juomisiin menee joilla saisi lapsille vaikka mitä kivaa elämystä hankittua.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 jatkaa, olitkin tuolla jo vastannut, ettei sinulla ole ajokorttia. Siinä mielessä siis ymmärrän, ettet ole ehkä tullut ajatelleeksi ihan konkreettisesti sitä, ettei tosiaakaan ole ok juoda rannalla "muutamia oluita" ja sitten ajaa, vaikka ajokortillinen kaveri niin tekisikin ja sanoisikin sen olevan ok. Ja että epäröit sitä, että mitä jos et menisi kyytiin, mitä sitten tekisit. Oikeasti, joskus kannattaa tehdä asiat oikein, eikä vain puhua niiden oikein tekemisestä. Joku kerta voi olla se kerta, kun kaveri ajaakin kännissä pöpelikköön sinä ja lapsia kyydissä (tai pahempaakin) ja sitten on ikävä miettiä, että voi kun olisinkin kävellyt kotiin, tai mennyt bussilla tai tilannut taksin. Ei kannata jossitella, kannattaa tehdä se minkä voi. Sekin voisi olla aika kurjaa, jos kaverisi ajaisi sen verran alkoholia veressä, että tulisi satunnaisessa ratsiassa puhalletetuksi ja sinulta kysyttäisiin, että tiesitkö kuskin juoneen (en kyllä oikeasti tiedä kysyykö poliisi kyytiläisiltä tämmöistä). Joku siellä rannalla voi katsoa, että jaahas, kylläpä maistuu kuskille ja kun auto lähtee rannalta, katsoja soittaa poliisin. 

Niin no sitä suurempi hälytysmerkki siis kaverin alkoholinkäytöstä on se että kokee juomisen jälkeenkin voivansa lähtemään rattiin. Että on ok ottaa jossain pari ja lähteä ajelemaan ilman mitään. Tuosta keikasta joka tapauksessa selvittiin onneksi hyvin ja se ei tule toistumaan ainakaan minun puoleltani. Taidan kyllä muutenkin reippaasti ottaa etäisyyttä tähän kaveriin nyt. Tämä kesä avasi silmät vaikka olen jo useamman vuoden miettinyt että ei tuollaisen tason alkoholinkäyttö nyt ihan tavallista ole, varsinkaan kun kyseessä on pienten lasten perheenäiti. En minä välitä olla sellaisen kanssa tekemisissä, olkoonkin kyse lapsuudenystävästä.

Anteeksi, että vastasin ketjun alussa ylimielisesti sinulle, kyllä sinulla kuulostaa olevan ihan aiheellinen huoli.

Enhän minä tiennyt kuka vastaajista olit. Mutta saat anteeksi. Ei tässä nyt kuitenkaan muuhun lopputulemaan oikein päästy kuin että ottaa etäisyyttä, niin moni oli sitä mieltä ettei missään tapauksessa ole asiaa puuttua aikuisen ihmisen juomiseen. 

Kyllä minusta voisit ystävän ominaisuudessa ainakin kerran sanoa.

Onhan mahdollista, että suhteenne on hänelle niin tärkeä, että ainakin miettii asiaa kun huomaa, että ystävät alkavat kaikota hänen juomisensa vuoksi.

Vierailija
82/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Minä ymmärrän sinua. Olet oikeassa. Valitettavasti voit pitää selvänä vain oma pääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä käskettäisiin tarkastelemaan omaa alkoholin käyttöä ja vähentämään, jos muiden raittius on ongelma.

Jos paljastaisi, että autoakin ajaa otettuaan olutta, lapset takapenkillä, tehtäisiin ilmoitus modelle ja käytettäisiin ilmaisua "lasu".

Kaksi kaljaa ja oltu pitkään rannalla. Promillet tuossa on varmasti 0.

Juuri näin. Kaksi tölkkiä keskiolutta palaa 70 kg ihmisellä kokonaan pois 3,5 tunnissa.

Jos ne kaksi kaljaa rannalla ei ole mitään ja promilletkin nolla, miksi ne pitää juoda? Semminkin kun on kaksi lasta mukana. Tässä on aivan selkeästi kyseessä parantavat krapulakaljat ja ne pari ensimmäistä on todennäköisesti juotu jo kotona. Alkoholin sietokyky nousee nopeasti tuolla käytöllä eikä niitä promilleja välttämättä sivullinen huomaa.

Seurasin aikoinani isäni alkoholitoleranssin kasvua.

Nuorempana sammalsi vain juovuksissa. Myöhemmin puhe oli sammaltavaa myös selvänä.

Ei enää juomalla sammunut. Kaksi pulloa kului illasta aamuun (pullo väkevää viiniä + pullo kossua). Tarvitsi juttuseuraa, mutta ei muut jaksaneet valvoa, suuttui siitä.

Vierailija
84/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin muutama vuosi sitten ajatellut asiasta kuten moni kommentoija, ettei mitään ongelmaa. Liikuin nuorena aika alkoholimyönteisessä porukassa, mutta asenne muuttui kun hyvän ystävän miehen alkoholinkäytön laajuus alkoi paljastua.

Mies vaikutti aina selvälle ja alkoholinkäyttö oli olevinaan hallinnassa kun ei periaatteesta koskaan käyttänyt alkoholia tietyissä tilanteissa (esim autoilu). Oikeasti tissutteli kaiket illat niin, että kukaan ei enää edes huomannut ”pientä hiprakkaa”. Jatkuva tissuttelu ja monenmoiset tekosyyt juomisen oikeutuksena ovat iso hälytysmerkki. Tyyliin ”jalkapalloa ei voi katsoa ilman kaljaa”, saunakalja, treenin jälkeinen kalja, työvuoron jälkeinen kalja, viikonlopunaloittajaiskalja, maanantai-illan helpotuskalja....

85/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan miesystävä jonka kaikkiin tekemisiin liittyi alkoholi. Mies oli sangen fiksu tyyppi muutoin.

Lähdimme kesäiselle fillarireissulle "Helsingin ympäriajo", ja eikö jo ensimmäisellä etapilla kauniilla rannalla puistonpenkillä hän kaivoi repusta viinipullon esiin.

Samoin, aina hänen kotonaan olisi pitänyt ottaa viskiä!  Niiden kaikkien pinta hupeni tiuhaan tahtiin. Hän ei ollut ymmärtävinään kun huomautin asiasta. Hän nimittäin petti itseäänkin juoduissa määrissä. Totesi ylimielisesti vain, että monta pulloako on alkoholismin merkki. Sanoin ettei se, vaan juotu määrä.

Ja hänelle jokainen tilaisuus oli tilaisuus juoda! Myös elokuviin mennessä kun liput oli ostettu ja oli vielä ruhtinaalliset 20 minuuttia elokuvan alkuun, oli baariin pakko päästä.

Nyt tuo minun exäni on kuollut ja kuopattu. Veikkaan, että alkoholilla saattoi olla osuutensa asiaan.

Ohis - Pakko kommentoida, koska tästä viestistä tulee NIIN mieleen ex jonka kanssa sitten vielä päädyin avioliittoon. Miten vietävissä ihminen voi olla kun mies puhuu yjdeksän hyvää ja kymmenen kaunista.

Vierailija
86/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varmaan ikinä nähnyt rannalla ketään kaljatölkki kourassa, jos on lapsia mukana, ja asun sentään aika kämäsellä alueella. Tuossa on jo normaalin raja hämärtynyt aika rajusti, jos tuntuu ihan jokapäiväiseltä toimia noin.

Vierailija
87/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei kaverin käytös muutu häiritseväksi tms. niin liekö tuo sen pahempi asia kuin että kaveri esim. mussuttaisi karkkia koko aika? Hittoako sinä sitä kyyläät, anna aikuisen ihmisen tehdä omat ratkaisunsa. Tai etsi itsellesi joku absolutistikaveri.

Vaikkei kaveri käyttäytyisi huonosti, lapset kärsivät jatkuvasta alkoholin läsnäolosta elämässä. Kun mitään ei voi tehdä ilman alkoholia. Tosi raskasta katsottavaa. Puolison kannattais ottaa ero ja hänelle lähihuoltajuus, jos ei itse juo yhtä paljon.

Miksi pilkkaat ap:ta? Ei tuollainen jatkuva juominen ole normaalia, eikä ap tiukkapipo.

Vierailija
88/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidänkin porukassa jokaisella on tölkki tai kaksi mukana kun rannalla ollaan aikuisten kesken. Jollakin siideri, toisella alkoholiton olut, kolmannella pepsi ja neljännellä uusi erikoisolut. Porukasta kukaan ei taida koskaan juoda itseään humalaan koskaan. Laatikko oluita saatetaan ostaa kun tulee isompi porukka saunomaan. Onneksi toisten alkoholin käyttö tai käyttämättömyys ei ole kenellekään ongelma!

Tuo on eri asia kuin lasten kanssa! Ja apn kaveri juo koko ajan muutenkin.

Vierailija
89/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole itsekkyyttä vaatia ystävää toimimaan kuin itse tahtoo? Mitä jos ap:n ystävää ärsyttäisi hänen juomattomuutensa ja hän alkaisi tyrkyttää sihijuomia hänen huulilleen ja tekisi aloituksen AV:lle jossa hän kysyisi neuvoja miten saada ystävä rennommaksi.

En huomannut että ap olis vaatinut.

Vierailija
90/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity omiin asioihin. Ota etäisyyttä.

Jep sitä on tarkoituksella ollutkin mutta tässä kesälomalla on taas tullut oltua enemmän tekemisissä. Mutta itsellä kun alkoholi ei näyttele juuri minkäänlaista roolia normaalielämässä niin hämmmästyttää noin avoin suurkulutus ja se että koittaa yllyttää muitakin juomaan ihan kuin oma alkoholinkäyttönsä olisi hyväksyttävämpää jos kukaan ei olisi selvinpäin.

Alkoholistin tyypillinen tapa.

Vierailija
91/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako "lava kaljaa" tässä yhteydessä laatikkoa? Lava kun yleensä tarkoittaa aika helkatin suurta määrää. 

No mikä se sellainen on, laatikko? Onko siinä 24 pulloa eli kori kaljaa? Onko tosiaan perheenäidille sopivaa ostaa kori kaljaa joka kauppareissu? Nyt kun ajattelee että sama määrähän tuo on kun entivanhanen kori. 

Joo, 24 tölkkiä tai pulloa on tosiaan laatikollinen tai korillinen, mutta lava on jotain ihan muuta, vaikkapa 50 laatikkoa. Kieltämättä joka kauppareissulla kuulostaa paljolta, etenkin jos kaupassa käydään vaikka kolme kertaa viikossa. 

Riippuu lavasta, mutta joko 99 tai 108 keissiä niissä.

Virossa lava lapinkultaa maksaa 1195 €. https://www.viinikauppa.com/catalog/108-x-lapin-kulta-5-2-24x0-33l-ds.?osCsid=j2aqcqa97g4c5j1kn8l3njsri1

Eli kyllä minäkin kaverin puolesta huolestuisin jos joka reissulla tuon verran ottaa mukaan.

Vierailija
92/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö yhdessä kaupassa päivittäin vai kerran kuukaudessa?

Riippuu ihan. Nyt lomalla voi olla parikin kertaa viikossa, joskus muulloin kerran kuukaudessa tai paristi. Mutta silloinkin pistää silmään se että aina kärryssä on se kaljalasti kun mulla ei ole yhtään koskaan. Ja että silloinkin kyselee multa miksen osta.

No mikset osta?

Vierailija
93/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole itsekkyyttä vaatia ystävää toimimaan kuin itse tahtoo? Mitä jos ap:n ystävää ärsyttäisi hänen juomattomuutensa ja hän alkaisi tyrkyttää sihijuomia hänen huulilleen ja tekisi aloituksen AV:lle jossa hän kysyisi neuvoja miten saada ystävä rennommaksi.

Kyllä mä olen ihan rento ja hauska ilman alkoholiakin. Mutta joo, katsotaanhan täällä palstalla kieroon meitä vähemmän alkoholia käyttäviä muutenkin eli vastaukset eivät yllätä taaskaan. 

Holier Than Thou - moralismi ei anna rentoa ja hauskaa kuvaa kenestäkään. Ystäväsi toki vaikuttaa alkoholiriippuvaiselta. Ota asia puheeksi ilman sädekehää pääsi päällä.

Eihän tuossa mitään sädekehää ollut, moraali on sitä paitsi positiivinen piirre. Itse olen huomannut, että on aika vaikea olla rento kun ihmiset ryyppäävät ja pitävät minua epänormaalin kun kiinnosta kyseinen touhu. Alkoholistin kanssa on koko ajan pakko suodattaa ja kierrellä, koska mikä tahansa voi laukaista primitiivireaktion. Usein miten kannattaa mitätöidä itseään ja olla muka häpeissään siitä kun on tällainen reppana joka ei ymmärrä tissuttelun päälle.

Vierailija
94/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan. Nyt lomalla voi olla parikin kertaa viikossa, joskus muulloin kerran kuukaudessa tai paristi. Mutta silloinkin pistää silmään se että aina kärryssä on se kaljalasti kun mulla ei ole yhtään koskaan. Ja että silloinkin kyselee multa miksen osta.

No mikset osta?

Sinulla ei taida olla ihan koko pakka kasassa.

Vierailija
95/105 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, kai tiedät, että muita ei voi muuttaa, ainoastaan itseään. Siksi on turha miettiä puuttuako kaverin käyttöön vai ei, korkeintaan suututat vain ja katkaiset välit. Mitään hyötyä siitä ei olisi.

Asetupa itse hänen asemaansa, oletetaan, että sinulla olisi joku tapa, jonka itse katsot harmittomaksi, ja sitten joku kaverisi tulee sormi pystyssä neuvomaan. Muutatko tapaasi? Tuskin, pidät vain kaveria urpona.

Mutta ei kai tuollailnen kontrollifriikki pysty sitä tajuamaan.

Vierailija
96/105 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ups

Vierailija
97/105 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku asia ärsyttää, ei pidä itse syyllistyä mahdollistamiseen.

Vierailija
98/105 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset osta?

Sinulla ei taida olla ihan koko pakka kasassa.

Kukaan ei pelaa koko pakalla, vaan niillä korteilla, jotka jaossa saa.

Vierailija
99/105 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin saakelin rento ja hauska ilman viinaakin, mutta pirun tuomitseva.

Ymmärtäisin huolen, mutta ap:n teksteistä lähinnä kuultaa läpi ärsyyntyminen. Kiukku oikeastaan.

Ethän sä varmaan 24/7 ole hänen kanssaan kiinni toisissanne, ettet voi kuitenkaan tarkkaan sanoa, miten paljon juo, mitä juo ja milloin... Mitä tekee perheensä kanssa? Heillä voi ihan hyvin olla varaa äidin juomiseen kuin lasten retkiinkin. Ehkä kaikesta ei ilmoiteta sulle, kun olet tuomiopäivänenkelinä ollut.

Kiva kaveri, kun juoruaa netissä, muttei ota kaverin kanssa puheeksi. Ei hän sulla tee mitään, joten ota ihmeessä etäisyyttä. Pääsette kumpikin helpommalla.

Vierailija
100/105 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei kaverin käytös muutu häiritseväksi tms. niin liekö tuo sen pahempi asia kuin että kaveri esim. mussuttaisi karkkia koko aika? Hittoako sinä sitä kyyläät, anna aikuisen ihmisen tehdä omat ratkaisunsa. Tai etsi itsellesi joku absolutistikaveri.

Vaikkei kaveri käyttäytyisi huonosti, lapset kärsivät jatkuvasta alkoholin läsnäolosta elämässä. Kun mitään ei voi tehdä ilman alkoholia. Tosi raskasta katsottavaa. Puolison kannattais ottaa ero ja hänelle lähihuoltajuus, jos ei itse juo yhtä paljon.

Miksi pilkkaat ap:ta? Ei tuollainen jatkuva juominen ole normaalia, eikä ap tiukkapipo.

Sä tiedät siitä jatkuvasta juomisesta yhtä paljon kuin ap. Sen kaverin mies voisi oikeasti tietääkin jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi