Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erämaaelämää Lapissa. Miten rahoittaa?

Vierailija
26.07.2019 |

Tämän jutun perusteella haluaisin hirveästi itse toteuttaa saman, mutta jäin miettimään, että miten tuon voisi rahoittaa? Pitäisi jotain tuloja kuitenkin olla, tai sitten vain Kelan tuella tai jos olisi kunnolla säästöjä? Tuon jutun Terhi on 61v, eli eläke-ikä on jo lähellä. Jutusta ei käy ilmi, mistä Terhi saa tuloja.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto Lappiin, työmarkkinatuki tai eläke. Asuntona / asumuksena mökki tai teltta.

Vierailija
2/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä ota lainaa, älä tee velkaa! Eläminen Lapissa on köyhää ja halpaa jos odotuksesi ovat kohtuullisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä ota lainaa, älä tee velkaa! Eläminen Lapissa on köyhää ja halpaa jos odotuksesi ovat kohtuullisia.

No en sentään lainaa ota, mutta olen nyt työtön Etelä-suomessa, sama olisi olla työtön Lapissa. Näiden ateriat kuulostaa herkulliselta ja juuri noin haluaisin syödä. Ilman ihmiskontaktejakin pärjäisin hyvin pitkiä aikoja.  Mutta sitten järkevästi ajatellen, enhän mä voisi mennä poroja ammuskelemaan omin päin mihinkään. Joutuisin poronlihat kyllä ostamaan. Kalastaminen, marjastus, sienestys onnistuisi kyllä. 

Ehkä sitten eläkkeellä lähden jos löytyisi joku hyvä asuinpaikka. Olen nyt 50v. Ap

Vierailija
5/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän jutun perusteella haluaisin hirveästi itse toteuttaa saman, mutta jäin miettimään, että miten tuon voisi rahoittaa? Pitäisi jotain tuloja kuitenkin olla, tai sitten vain Kelan tuella tai jos olisi kunnolla säästöjä? Tuon jutun Terhi on 61v, eli eläke-ikä on jo lähellä. Jutusta ei käy ilmi, mistä Terhi saa tuloja.

No eikö sinulla ole mitään tuloja? Elämäntavasta riippuu, miten paljon sitä rahaa tarvii. Terin tapauksessa ei paljoakaan, koska heillä vahva omavaraisuus. 

Ei sinun tarvitse Terin tuloja miettiä, jokaisen pitää hoitaa oma elantonsa tavallaan. Terhin mies nimestä päätellen saamelainen, joten voi olla vaikka poromies. Ainakin kyseiseltä kylältä kotoisin. Terhi voi myös olla vaikkapa sairaeläkkeellä, mistäpä tuota tietää, eikä tarvi tietääkään, kun ei halunnut kertoa.

Rahotustapoja on tietenkin niin monta kuin ihmistäkin. Etätyö, eläke, eräopas, tuet, sijoittaminen, siinä kai ne todennäköisimmät. Myös esim kullankaivuu voisi olla yksi vaihtoehto, mutta ei sieltä helpoimmasta päästä ja vaatii aika paljon osaamista., ennen kuin pääsee yhtään minkäänlaisille tileille.

Vierailija
6/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä. Asiaahan tuo on. Suunnitelen samaa mutta etelämpänä, muuttoa Savoon.

Vierailija
7/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jutusta käy ilmi, paljon ruokaa hankitaan itse: marjoja kerätään ämpärikaupalla, kalaa ympäri vuoden, vihanneksia ja perunaa omasta puutarhasta, lihan alkuperä ei selvinnyt, mutta lienee joko omista poroista tai metsästettyä.   Eli ruokalasku on pieni, mutta vaatii ahkeruutta.

Vierailija
8/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en sentään lainaa ota, mutta olen nyt työtön Etelä-suomessa, sama olisi olla työtön Lapissa. Näiden ateriat kuulostaa herkulliselta ja juuri noin haluaisin syödä. Ilman ihmiskontaktejakin pärjäisin hyvin pitkiä aikoja.  Mutta sitten järkevästi ajatellen, enhän mä voisi mennä poroja ammuskelemaan omin päin mihinkään. Joutuisin poronlihat kyllä ostamaan. Kalastaminen, marjastus, sienestys onnistuisi kyllä. 

Ehkä sitten eläkkeellä lähden jos löytyisi joku hyvä asuinpaikka. Olen nyt 50v. Ap

Nimen omaan! Työttömyyskorvauksesi saattaisi pohjosempana olla ostovoimaisempi, joskin asuminen ja liikkuminen pitää järjestää. Voisiko poroja ostaa? Jos voi, hoitaisitko itse elikot kiipeliin ja siitä leikkuulaudalle ja kattilaan? Hyvä ajatus kaiken kaikkiaan. Menestystä suunnitelmiesi kanssa.

Vierailija
9/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö sinulla ole mitään tuloja? Elämäntavasta riippuu, miten paljon sitä rahaa tarvii. Terin tapauksessa ei paljoakaan, koska heillä vahva omavaraisuus. 

Ei sinun tarvitse Terin tuloja miettiä, jokaisen pitää hoitaa oma elantonsa tavallaan. Terhin mies nimestä päätellen saamelainen, joten voi olla vaikka poromies. Ainakin kyseiseltä kylältä kotoisin. Terhi voi myös olla vaikkapa sairaeläkkeellä, mistäpä tuota tietää, eikä tarvi tietääkään, kun ei halunnut kertoa.

Rahotustapoja on tietenkin niin monta kuin ihmistäkin. Etätyö, eläke, eräopas, tuet, sijoittaminen, siinä kai ne todennäköisimmät. Myös esim kullankaivuu voisi olla yksi vaihtoehto, mutta ei sieltä helpoimmasta päästä ja vaatii aika paljon osaamista., ennen kuin pääsee yhtään minkäänlaisille tileille.

Joo, noin se varmaan menee jos heillä on omia poroja. Työtön olen tällä hetkellä ja vaikea työllistyä viisikymppisenä. Ei ollut tarkoituskaan udella Terhin tuloja. Aloin vain miettimään miten voisin itse toteuttaa saman. Tuo omavaraisuus juurikin kiehtoo. Pitää alkaa tutkimaan asioita enemmän ja tietenkin se asuinpaikka pitäisi miettiä tarkkaan. Eli joku talo pitäisi ostaa sieltä. Kuten huomaatte, en ole kovin perehtynyt aiheeseen. Ap

Ap

Vierailija
10/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimen omaan! Työttömyyskorvauksesi saattaisi pohjosempana olla ostovoimaisempi, joskin asuminen ja liikkuminen pitää järjestää. Voisiko poroja ostaa? Jos voi, hoitaisitko itse elikot kiipeliin ja siitä leikkuulaudalle ja kattilaan? Hyvä ajatus kaiken kaikkiaan. Menestystä suunnitelmiesi kanssa.

No rehellisesti, en varmaan pystyisi itse tappamaan poroa. Eli poronlihan kyllä joutuisi ostamaan, mutta ainakin se olisi lähiruokaa ja luomua. Ja poronliha on herkkua. Jonkun halvan auton voisi hankkia. Nämäkin tässä jutussa käy kaupassa tosi harvoin. Olen maalta lähtöisin, että kyllä muuten nuo metsässä samoilut sujuisi, marjastus ja kalastus ym. 

Saattaa jäädä pelkäksi haihatteluksi. Mutta kyllä oikeasti ihailen tämän jutun pariskunnan elämäntapaa. Mulla ei ole edes ilmastonmuutosasiat tässä päällimmäisenä mielessä vaan ihana rauhallinen ja luonnonläheinen elämä. Ap

Vierailija
11/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa AV-Lappi kanava youtubeen. Välillä myyt maksullista 24/7 ja välillä mainostuloja. Otat sitten yhteyttä Lappilaisiin yrityksiin  ja kyselet onko kanavallesi käyttöä.

Vierailija
12/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa AV-Lappi kanava youtubeen. Välillä myyt maksullista 24/7 ja välillä mainostuloja. Otat sitten yhteyttä Lappilaisiin yrityksiin  ja kyselet onko kanavallesi käyttöä.

Miksipä ei? Some tosiaan on täynnä mahdollisuuksia. 

Vierailija
13/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä ei? Some tosiaan on täynnä mahdollisuuksia. 

Tämä siis ap.

Vierailija
14/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on paljon:

- on miehensä elättinä, mies hankkii toimeentuloa vaikka poromiehenä

- saa eläkettä, on ehkä työkyvytön

- saa työttömyyskorvausta

- pitää jotain blogia,jolle saa mainosta lehtijutuilla ja rahoittajien avulla.

Oikeasti kaupasta haetaan muutakin kuin kahvia ja öljyä. Ei Kutturassa kasva edes ohraa saati sitten muuta leivonnassa tarvittavaa viljaa.

Vierailija
15/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuo elämäntyyli olisi unelma,mutta pitäisi asua paikassa,että proteiinin saisin kalan muodossa.Ja siitähän kyllä tykkään :)

Saattaisi olla tiukkaa syödä edes poroa,kun en muuta lihaa,kuin kalaa syönyt yli 10 vuoteen.

Vierailija
16/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, noin se varmaan menee jos heillä on omia poroja. Työtön olen tällä hetkellä ja vaikea työllistyä viisikymppisenä. Ei ollut tarkoituskaan udella Terhin tuloja. Aloin vain miettimään miten voisin itse toteuttaa saman. Tuo omavaraisuus juurikin kiehtoo. Pitää alkaa tutkimaan asioita enemmän ja tietenkin se asuinpaikka pitäisi miettiä tarkkaan. Eli joku talo pitäisi ostaa sieltä. Kuten huomaatte, en ole kovin perehtynyt aiheeseen. Ap

Ap

Taloja täältä saa halvalla, mutta rahaa kuitenkin tarvitaan. Jos ei ole omaa poromiestä, niin sitten on metsästettävä itse. Metsästysporukoihin on kyllä mahdollista päästä, varsinkin jos ostaa talon lisäksi isomman metsäpalstan.

Jotenkin tuosta Terhin jutusta tuli mieleen ne eräät Kittilässä käyneet elämäntapaintiaanit. Me tavalliset lappilaiset olemme hyvinkin omavaraisia, emme lennä ulkomaille lomille emmekä Suomessakaan enempää kuin on jokseenkin pakko. Autolla kyllä kuljetaan, kun ei Kutturassa taida paljon julkista liikennettä olla. On se vaan kumma kun ei ketään kiinnosta tulla tekemään juttua vaikka minusta.

Vierailija
17/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja on paljon:

- on miehensä elättinä, mies hankkii toimeentuloa vaikka poromiehenä

- saa eläkettä, on ehkä työkyvytön

- saa työttömyyskorvausta

- pitää jotain blogia,jolle saa mainosta lehtijutuilla ja rahoittajien avulla.

Oikeasti kaupasta haetaan muutakin kuin kahvia ja öljyä. Ei Kutturassa kasva edes ohraa saati sitten muuta leivonnassa tarvittavaa viljaa.

Joo kyllä varmasti kaupasta tulisi ostettua muutakin. Mutta varmaan pahimmilla pakkasilla ja valtavissa lumihangissa ei tekisi edes mieli lähteä kauppaan. Uskoisin että työttömyyskorvauksella pärjää siinä kuin täällä Etelässä. Eipä olisi mitään ylimääräisiä houkutuksia. Mutta tosiaan, aika kaukaa haettu tämä mun haave, ihastuin vaan niin paljon tämän jutun pariskunnan elämäntapaan. Mutta alan vähän tutkimaan asioita kuitenkin. Ap

Vierailija
18/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Taloja täältä saa halvalla, mutta rahaa kuitenkin tarvitaan. Jos ei ole omaa poromiestä, niin sitten on metsästettävä itse. Metsästysporukoihin on kyllä mahdollista päästä, varsinkin jos ostaa talon lisäksi isomman metsäpalstan.

Jotenkin tuosta Terhin jutusta tuli mieleen ne eräät Kittilässä käyneet elämäntapaintiaanit. Me tavalliset lappilaiset olemme hyvinkin omavaraisia, emme lennä ulkomaille lomille emmekä Suomessakaan enempää kuin on jokseenkin pakko. Autolla kyllä kuljetaan, kun ei Kutturassa taida paljon julkista liikennettä olla. On se vaan kumma kun ei ketään kiinnosta tulla tekemään juttua vaikka minusta.

Ehkä mun kannattaisi ensin käydä edes lomailemassa siellä vähän pidempi ajanjakso. Nämä lehtijutut kun on tietenkin aina niin siloiteltuja kauniine kuvineen. Te syötte ihan gourmet tason ruokaa siellä :). Ap

Vierailija
19/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostavatko suoraan maatiloilta ja viljelijöiltä tai jostain muualta kuin tavallisesta kaupasta? Joku leipomo voi myydä säkeittäin 2. laadun leipää?

Ihana luonnonläheinen elämäntapa.

Vierailija
20/26 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poroja niin vaan osteta. Porotalous on erittäin suojeltua liiketoimintaa. Paliskunnilla on myynnissä oleviin poroihin aina etuosto-oikeus. Paliskunnat myös päättävät, keitä hyväksyy jäsenikseen. Veikkaan, että ihan helppoa ei ole Lapin ulkopuolelta tulevan paliskunnan jäseneksi päästä.