Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkärankareumaa sairastavia? Vertaistukea vailla.

Vierailija
26.07.2019 |

Vertaistukea vailla. Viime viikolla todettiin selkärankareuma. Nyt vasta iskenyt tajuntaan että mitä tämä on. Minulle määrättiin arcoxia tulehduskipulääke mikä helpottanut pahimpia oireita. Odotan pääsyä reumalääkärille, joka päättää tarviinko muuta lääkitystä.
Aamut on pahimpia, silloin kovin kipu. Aloitin juuri opiskelut, miten niiden käy. Paheneeko sairaus kuinka herkästi, mitä muita oireita tulee selkäkivun lisäksi?Päässä miljoona kysymystä....

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli. Käsittääkseni helpottuu / menee ohi ajan kanssa.

Vierailija
2/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei selkärankareuma parane, oireet voi helpottaa lääkkeillä mutta sairaus on ja pysyy. Älä anna turhia toiveita. Alkuun ei edes määrätä muita lääkkeitä kuin tulehduskipulääkkeitä. Muut lääkkeet aloitetaan vasta sitten kun tauti pahenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei selkärankareuma parane, oireet voi helpottaa lääkkeillä mutta sairaus on ja pysyy. Älä anna turhia toiveita. Alkuun ei edes määrätä muita lääkkeitä kuin tulehduskipulääkkeitä. Muut lääkkeet aloitetaan vasta sitten kun tauti pahenee.

Ai jaa, no mutsi ei syö muita lääkkeitä. Olen vaan muualtakin kuullut että oireet helpottaa.

Vierailija
4/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat ensimmäiset oireet ja voiko reuman tulon estää?

Vierailija
5/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi selkäkivulla, oireet pahenee levossa ja helpottaa kun lähtee liikkeelle. Aamut pahimpia, järkyttävät kivut vaikea nousta ylös ja saada vaatteet päälle. Ei voi reuman tuloa estää, se tulee jos on tullakseen.

Vierailija
7/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin n.8 vuotta sitten. Muutama kuukausi kävin verikokeissa alussa joka toinen viikko. Jossain vaiheessa aloitettiin Salazopyrin lääkitys. Se on auttanut.

Kivut helpottaa ja pystyy taas liikkumaan kun löytyy oikea lääkitys.

Verikokeissa kyllä pitää käydä säännöllisesti.

Se reumageeni vai mikä se on on perinnöllinen.

Vierailija
9/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä ensin Reumaliiton nettisivuille, siellä on paljon infoa:

https://www.reumaliitto.fi/fi

Esim. Reuma-aapinen ja tietoa ravinnosta, yms.

https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/selkarankareuma

Selvitä sieltä mikä on alueesi paikallinen reumayhdistys, voit sitten katsoa sen nettisivuilta mitä tukea heiltä saa. (Reumaliitto on kansallinen kattojärjestö, johon paikallisyhdistykset kuuluvat, me reumasairaat yleensä ollaan yhdistysten jäseniä, mutta saadaan myös liiton palvelut).

Omasta reumayhdistyksesäni saa esim. vertaistukea (puhelinapu). Lisäksi jäsenenä voit osallistua toimintaan (kurssit, liikunta, yms.).

Sinun tilanteeseesi saat tarkkoja vastauksia sitten kun menen reumalääkäriksi vastaanotolle, laita vaikkapa lapulle valmiiksi kysymykset, ettet unohda niitä. Jos kunto on kovin huono, kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa olisiko tarvetta kuntoutukseen (tai edes fysioterapiaan). Lääkäri antaa silloin B-lausunnon, jolla voit hakea Kelan kautta kuntoutuskurssille. Fysioterapiaan pääsee oman terveyskeskuksensa kautta.

Jos lääkäri katsoo ettei kuntoutusta vielä tarvita, että lääkkeillä saadaan tilanne paranemaan, sinulle sopisi sopeutumisvalmennuskurssi. Sekä Reumaliitto että paikalliset reumayhdistykset järjestävät niitä. Sellainen kurssi sopii juuri aluksi kun on saanut diagnoosin. Kursilla kerrotaan kaikesta sairauteen liittyvästä, myös hoidoista, kuntoutuksesta, vammaispalvelulaista, ravinnosta, yms.

Reuma on pitkäaikaissairaus eli olet nyt virallisesti vammainen ja siksi on hyvä pyrkiä hankkimaan tietoa vammaispalvelulaista, vammaisalennuksista ja muusta (esim. meidän kunnassa saa edullisemmin koko vuoden uimakortin, vamman vaikeusasteesta riippuen myös alennuksen bussikortista). Myös psykologinen sopeutuminen on tärkeää, varsinkin jos sairastuu suhkoht nuorena. Itse sain diagnoosin (muu reuma, ei selkäranka-) kolmekymppisenä ja kyllä siinä joutui käymään läpi jonkinlaisen henkisen kriisin ennen kuin sopeutui. Sopeutumisvalmennuskurssi on hyvä tilaisuus käydä läpi näitä asioita.

Itse olen vuosi ollut mukana yhdistykseni järjestemällä sopeutumisvalmennuskurssilla aikoinaan. Myös yhdistyksen liikunnassa olen ollut vuosia mukana, suosittelen sulle myös sitä. Liikuntaryhmästä saa epävirallista vertaistukea ja liikunta on räätälöity reumasairaille. Myös hinnat ovat hieman edullisempia kuin muussa liikunnassa.

Kun en tiedä sun tarkkaa tilannetta, en osaa sanoa mitään siitä. Yleisesti reumasairaudet eivät enää ole samanlainen peikko kuin vuosikymmeniä sitten, koska nykyisin on hyvät lääkitykset (mm. biologiset lääkkeet) ja hoidot. Mun tutuista selkärankareumaatikkonaiset ovat niitä, joilla sairaus on kaikken oireettomin, ovat meitä muita reumaatikkoja paremmassa kunnossa.

Toivottavasti tästä oli apua :)

Vierailija
12/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen liikunta auttaa. Pilates on tosi hyvä.

Vierailija
13/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin reuma vertaistukiryhmä, siellä on kanssasisaria ja veljiä.

Vierailija
14/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahenee. Äitini oli muutamassa vuodessa pyörätuolissa.

Vierailija
15/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahenee. Äitini oli muutamassa vuodessa pyörätuolissa.

Meillä kävi täsmälleen päinvastoin.

Vierailija
16/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä humira piikkiä. Sillä pärjää.

Vierailija
17/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli SI-nivelen tulehdus 8 vuotta sitten. Reumaa ei diagnosoitu ja se reumaan liittyvä kudostyyppi tms. oli negatiivinen, mutta parin kontrollikäynnin jälkeen aloitettiin salazopyrin kun oireita oli. Oon voinut ihan hyvin, kun en tee mitään kovin raskasta pidempiä aikoja. Opiskelin silloin pintakäsittelijäksi, kun se alkoi, enpä voi niitä hommia tehdä kun jo muutaman tunnin aherruksen tuntee kyllä sitte jälkeenpäin...

En siis tosiaan tiedä, onko mulla sitä reumaa, kun käsittääkseni se voidaan diagnosoida vasta selkärangan muutoksista jotka tulee vuosien päästä ensioireista? Tai no jos on se kudostyyppi/geeni niin voidaan sanoa varmaan todennäköisemmin jo aiempien oireiden perusteella. Ja vaihteleehan se ihmisillä, miten paha on, miehillä kuulemma keskimäärin pahemmat oireet.

Vierailija
18/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti potilaat hoidetaan oireettomiksi tai lähes täysin oireettomiksi. Tulet varmaan tarvitsemaan säännöllistä päivittäistä lääkitystä, mutta se ei tule elämääsi rajoittamaan.

Arcoxia on tautiin hyvä särkylääke, syöt nyt sitä hätäapuna ja tarvittaessa myöhemminkin, jos on huonompia päiviä.

Tuon taudin vuoksi tulet jäämään ihan normaalisti vanhuuseläkkeelle, älä kuuntele täällä höpöprovoja. 🤪 Voi olla että saat toimivan lääkityksen heti ensi kerralla, voi myös olla että sitä joudutaan alkuun vähän säätämään. Varmasti siinä ei kuitenkaan koko syksyä mene, että hyvillä mielin kouluun vaan. 👍🏻

Vierailija
19/35 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin 8 vuotta sitten. Tiukka taistelu Kelan kanssa lääkekorvauksista, kun vihdoin neljä vuotta sitten sain päätöksen, biologisella lääkkeellä tauti pysyy kurissa.

Vierailija
20/35 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

REUMASTA KERTOO

kipu nivelissä, jopa yöllä

pienten nivelten symmetrinen turvotus.

jäykkyys levon jälkeen jalkaterän tai sormien nivelissä tai selkärangassa.

lämpöily.

painon lasku.

ihottuma.

kasvojen, käsivarren tai jalan turpoaminen.

haavaumat suussa tai sukupuolielimissä.

Ei voi estää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän