Mikä on normaalia alkoholinkäyttöä?
Meillä on mieheni kanssa suuria näkemyseroja alkoholin käytöstä. Voi johtaa jopa eroon, sillä en itse jaksa enää kauaa katsella...
Itse juon vain juhlissa tai erityistapauksissa. En tissuttele koskaan kotona. Joskus juon kunnolla humalaankin (n.2-3 krt/vuosi) jos on jotain oikein repäisevää juhlaa luvassa.
Mies juo joka viikonloppu (pe & la) ja kaikkina loma/vapaapäivinä. Kunnolla humalaan 1-2 krt/viikko. Arkena esim: 2kpl 0,5 tuoppia voi mennä päivittäin tai parina päivänä. Pitää vuodessa joitakin tipattomia viikkoja ja kuukausia (nämä muistaa mainita aina). Kolme viikkoa tipatta on iso juttu hänelle.
Mielestäni mieheni alkoholin käyttö on liiallista.
Hän kuitenkin väittää sen olevan aivan normaalia ja muidenkin toimivan samoin. En jotenkin usko että muiden perheissä isä on baarissa aina kun on vapaalla...
Eli juoko perheestänne joku yhtään samoja määriä kuin mieheni? Onko tämä normi tänäpäivänä? Kestäisitkö puolisoltasi tällaista?
Kaikki näkemykset tervetulleita, kiitos.
Olemme yli 40v molemmat, lapsia ja työ molemmilla.
Kommentit (62)
Itse on ole koskaan kokenut ns tissuttelua niin haitalliseksi, kyllä meillä usein otetaan lasillinen viiniä ruuan kanssa ja sauna-olut mökillä vaikka päivittäin näin kesällä esim, enkä koe siitä minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Humalassa en ole ollut 8 vuoteen, esikoisen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolle työssäkäyvälle aikuiselle miehelle ihan normaalia. Ihan turha yrittää holhota miestä tai yrittää kasata nettifoorumeilla uusfeministien valamiehistöä tuomitsemaan ja lynkkaamaan. Ainahan voit ottaa eron ja hankkia kissan ja dildon, muista tosin siivota hiekat toosasta ennen rajumpaa rassaamista.
Juu, eroa olen tekemässä. Hän saa nyt valita, joko minä tai juominen.
Kissaa en omista 😉
Holhoamaan en ala!
AP
Et holhoa, mutta alat sitten kiristää miestä! "joko minä tai juominen"
Miten sinun mielestäsi tilanteessa tulisi sitten toimia? Erota, ilman mahdollisuutta korjausliikkeeseen vai jäädä ja sietää?
Kiitos näistä mielipiteistä, lisääkin olisi kiva kuulla.
AP
Käyttää toki reilusti, mutta ei tuo ole kuitenkaan alkoholisti. Alkoholisti ei pysty pitämään juuri minkäänlaista tipatonta ja alkoholisti ei kykene normaaliin työelämään.
Vanhempani ovat alkoholisteja ja juovat reilusti joka päivä. Jos tulevat lapsiamme vahtimaan niin eivät juo, ovat vaikka viikonlopun.
Molemmat käyvät työssä. Kuitenkin joka ilta ovat ihan kunnolla humalassa.
Eli ei ole työssäkäynti tai se että tarvittaessa voi olla ilman tae siitä että ei olisi alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttää toki reilusti, mutta ei tuo ole kuitenkaan alkoholisti. Alkoholisti ei pysty pitämään juuri minkäänlaista tipatonta ja alkoholisti ei kykene normaaliin työelämään.
Alkoholistit pysyy työkykyisenä vuosikausia, ennen kuin ovat siinä kunnossa että eivät enää pysty hoitamaan töitään. Yleensä kaikki muu on mennyt läskiksi jo kauan ennen kuin työpaikka menee. Työpaikan menettäminen on se lopullinen niitti josta alkaa kelkkamäki. Toki moni alkoholisti itselleen uskottelee että mitään ongelmaa ei ole, kun töissäkin käy.
Sanoisin että miehesi on ilman epäilystäkään alkoholisti. On vain ajan kysymys koska ei pysty enää arkena olemaan juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kun ne alkoholistit yleisimmin on juuri niitä perusperttejä ja peruspirkkoja, joilla on työ ja vielä ne lapsetkin. Tuhannet työssäkäyvät menevät töihin krapulassa. Ja puuttumisen kynnys punanaamaiseen, viinalta haisevaan työkaveriin ja alaiseen tai esimieheen on todella suuri. Hoitoonohjaus on aivan lapsen kengissä, samoin kuin itse alkoholismin hoito Suomessa.
Alkoholisti ei ole vain se puistossa sammuneena makaava, kuselta haiseva juoppo. Se on vain se alkoholismin viimeinen vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies tekee silloin kun juo? Juominen voi olla myös tapa rentoutua, ei niinkään alkoholismia. Ei jioman määrä ei ehkä ole se ongelma, vaan se että mies tekee jotain muuta kuin olisi ap.n kanssa.
Juominen on aivan vääränlainen tapa yrittää rentoutua. Alkoholi pieninäkin määrinä vain heikentää unen laatua ja palautumista, eli vaikutus on päinvastainen. Jos joku sanoo juovansa rentoutuakseen, pitäisin sitä vain tekosyynä ja addiktion puolusteluna.
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi oma 40+ mieheni, joka nähdäkseni käyttää aika normaalisti alkoholia. Pari-kolme kertaa vuodessa humalassa, silloin jossain ulkona kavereiden kanssa. Kotona ei koskaan humalassa. Ottaa saunakaljan kerran pari viikossa (vain sen yhden), kesällä ehkä se pari kertaa viikossa, talvella voi mennä pidempiä aikoja ilman sitäkin.
Tämä kuulostaa suht normaalilta minusta. En itse juo juuri ollenkaan vaikken absolutisti olekaan.
Juoppojen piireissä ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolle työssäkäyvälle aikuiselle miehelle ihan normaalia. Ihan turha yrittää holhota miestä tai yrittää kasata nettifoorumeilla uusfeministien valamiehistöä tuomitsemaan ja lynkkaamaan. Ainahan voit ottaa eron ja hankkia kissan ja dildon, muista tosin siivota hiekat toosasta ennen rajumpaa rassaamista.
Juu, eroa olen tekemässä. Hän saa nyt valita, joko minä tai juominen.
Kissaa en omista 😉
Holhoamaan en ala!
AP
Ei noin! :D
Ethän sä voi alkoholistille laittaa tuollaisia ehtoja. Sä jäät aina kakkoseksi.
En haluaisi elää miehen kanssa joka viettää vapaansa noin.
Kysy häneltä joskus voisiko terassille menon sijaan tehdä yhtenä iltana sinun kanssasi jotain muuta mukavaa. Jos nostaa riidan niin selvä juttu. Viina vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies tekee silloin kun juo? Juominen voi olla myös tapa rentoutua, ei niinkään alkoholismia. Ei jioman määrä ei ehkä ole se ongelma, vaan se että mies tekee jotain muuta kuin olisi ap.n kanssa.
Juominen on aivan vääränlainen tapa yrittää rentoutua. Alkoholi pieninäkin määrinä vain heikentää unen laatua ja palautumista, eli vaikutus on päinvastainen. Jos joku sanoo juovansa rentoutuakseen, pitäisin sitä vain tekosyynä ja addiktion puolusteluna.
Joku juo kerran viikossa saunakaljan rentoutuakseen, sekö on addiktiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset väitteet yleensä juontuvat siitä, että maallikot yrittävät tulkita ylioptimistisia johtopäätöksiä sisältäviä tieteellisiä artikkeleita (väitteillä tutkijat myyvät tuloksiaan vertaisarvioidulle julkaisusarjalle). Yksi tai kaksi annosta ei hyväkuntoisen palautumiseen oikeasti vaikuta millään tavalla. Ja tästä on aivan kokemusperäistä tietoa, kun harrastan liikuntaa käytännössä päivittäin ja seuraan ennustetta palautumisesta ja sen toteutumista.
Tämä ei toki ap:n miehen alkoholin liikakäyttöön liity millään tavalla.
Minusta ei kannata huomautella tuota enempää alkon käytöstä. Sen sijaan kannattaa tutkia miten tuo puolison juominen vaikuttaa omaan elämääsi. Peruuntuuko menoja humalan tai krapulan takia? Onko kotihommia jotka lojuvat tekemättä vuodesta toiseen? Onko raittiimpia ystäviä vetäytynyt seurastanne? Onko pettämistä?
Sitten kannattaa korjata oma elämänsä sellaiseksi kuin sen haluaa olevan. Mies joko pysyy kyydissä tai sitten ei. Yleensä työnantaja viimeistään ohjaa hoitoon. Mutta äitimäinen suhtautuminen vaimolta / tyttöystävältä vain ylläpitää ongelmaa, koska se saa juojan vastustamaan muutosta. Hänen kuuluu se itse päättää.
Koska alkoholi on suomessa ainoa laillinen päihde niin sitä ei voi käyttää liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset väitteet yleensä juontuvat siitä, että maallikot yrittävät tulkita ylioptimistisia johtopäätöksiä sisältäviä tieteellisiä artikkeleita (väitteillä tutkijat myyvät tuloksiaan vertaisarvioidulle julkaisusarjalle). Yksi tai kaksi annosta ei hyväkuntoisen palautumiseen oikeasti vaikuta millään tavalla. Ja tästä on aivan kokemusperäistä tietoa, kun harrastan liikuntaa käytännössä päivittäin ja seuraan ennustetta palautumisesta ja sen toteutumista.
Tämä ei toki ap:n miehen alkoholin liikakäyttöön liity millään tavalla.
Millä tahansa unen laatua seuraavalla apillakin näkee että syvää unta tulee vähemmän jo yhdenkin alkoholiannoksen jälkeen. Kokeile itse jos et usko.
Eri
Aivan selvästi alkoholisti. Lisäksi tulee perheelle tavattoman kalliiksi kun tuollainen juoppo kuluttaa aivan järjettömän määrän rahaa alkoholiin, osa myös samalla tupakkiin, ei pysty antamaan lapsille normaalia lapsuutta elämää elämänmallia, on vääränlainen esikuva ja luultavasti altistaa lapsetkin alkoholismille. Kun asiat menevät tarpeeksi pitkälle niin riski siitä, että autoillaan humalassa, mennään työpaikalle humalassa kasvaa jne.
Usein miten asiat menevät vain huonompaan suuntaan ja todella pieni prosentti on niitä jotka selkärankaistuvat. Tipattomat ovat vain showta jolla pyritään todistelemaan jotain juomisen ongelmattomuutta itselleen ja perheelle.
Et holhoa, mutta alat sitten kiristää miestä! "joko minä tai juominen"