Mikä on normaalia alkoholinkäyttöä?
Meillä on mieheni kanssa suuria näkemyseroja alkoholin käytöstä. Voi johtaa jopa eroon, sillä en itse jaksa enää kauaa katsella...
Itse juon vain juhlissa tai erityistapauksissa. En tissuttele koskaan kotona. Joskus juon kunnolla humalaankin (n.2-3 krt/vuosi) jos on jotain oikein repäisevää juhlaa luvassa.
Mies juo joka viikonloppu (pe & la) ja kaikkina loma/vapaapäivinä. Kunnolla humalaan 1-2 krt/viikko. Arkena esim: 2kpl 0,5 tuoppia voi mennä päivittäin tai parina päivänä. Pitää vuodessa joitakin tipattomia viikkoja ja kuukausia (nämä muistaa mainita aina). Kolme viikkoa tipatta on iso juttu hänelle.
Mielestäni mieheni alkoholin käyttö on liiallista.
Hän kuitenkin väittää sen olevan aivan normaalia ja muidenkin toimivan samoin. En jotenkin usko että muiden perheissä isä on baarissa aina kun on vapaalla...
Eli juoko perheestänne joku yhtään samoja määriä kuin mieheni? Onko tämä normi tänäpäivänä? Kestäisitkö puolisoltasi tällaista?
Kaikki näkemykset tervetulleita, kiitos.
Olemme yli 40v molemmat, lapsia ja työ molemmilla.
Kommentit (62)
Onhan tuo nyt liikaa. Riskikäyttöä jos testissäkin on suurkulutus.
En ole itsekään absolutisti, mutta viikottaista humalajuomista ei tarvitse kenenkään sietää. Kerran kuussa on jo ihan ok.
Juoman; oluen, viinin yms. voi juoda vaikka päivittäin ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin minunkin mies juo..mutta en ole mieheni äiti,en rupea saarnaamaan tai huutamaan kun ottaa..miehen maksa,ei minun..tiedostaa varmasti alkoholin vaarat mutta on aikuinen mies..juokoot kun haluaa..moni parisuhde rupee menee just sillo huonosti kun ruvetaan komentamaan ja antamaan vaihtoehtoja,tyylin joko minä tai viina..se ei kuulu parisuhteeseen...
Juoko noin paljon kuin apn mies? Joka viikonloppu perjantain ja lauantain humalassa?Sun mielestä siis ton naisen vika jos eroovat?
Huh huh mikä tyyppi oot.
Vaikka kuinka puolustelette että kyllä minunkin mies, niin kyllähän tuollainen juominen vaikuttaa koko perheeseen, ei jaksa touhuta lasten tai puolison kanssa mitään normaaleja juttuja, tai kivoja erityisiäkin asioita, vaan kaikki vapaa-aika on pyhitetty juomiselle ja siitä selviytymiseen. Ei kenenkään kannata jättää elämäänsä elämättä siksi että alkoholi toista vie.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka puolustelette että kyllä minunkin mies, niin kyllähän tuollainen juominen vaikuttaa koko perheeseen, ei jaksa touhuta lasten tai puolison kanssa mitään normaaleja juttuja, tai kivoja erityisiäkin asioita, vaan kaikki vapaa-aika on pyhitetty juomiselle ja siitä selviytymiseen. Ei kenenkään kannata jättää elämäänsä elämättä siksi että alkoholi toista vie.
Meillä ei mikään koskaan peruunnu alkoholin takia. Nousee aamulla silti.
Siksi ehkä puolustelen. Koska alkoholi ei häiritse muuta elämää. Ja humalassa mies vain rakastaa kamalasti. Harvoin hän tosin kännissä on, vaikka suurkulutuksen rajalla mennäänkin.
Tilanne on varmaan vähän eri heillä, joissa lupauksia perutaan, oksennellaan, örvelletään ja ollaan ilkeitä?
16
Mun mieheni juo olutta varmaankin muutamana päivänä viikossa. Määrät samoja oli mikä viikonpäivä tahansa, yleensä 1-2 0,5l tuoppia. Erikseen on sitten ne kerrat kun kaveriporukalla viettävät iltaa ja juovat enemmän, mutta näitä ei ole joka kuukausi.
Ja alkoholi ei haittaa meidän elämää, koska jos on tarkoitus johonkin lähteä autolla niin pitää kyllä huolen, että on ajokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mikään koskaan peruunnu alkoholin takia. Nousee aamulla silti.
Siksi ehkä puolustelen. Koska alkoholi ei häiritse muuta elämää. Ja humalassa mies vain rakastaa kamalasti. Harvoin hän tosin kännissä on, vaikka suurkulutuksen rajalla mennäänkin.Tilanne on varmaan vähän eri heillä, joissa lupauksia perutaan, oksennellaan, örvelletään ja ollaan ilkeitä?
16
Meneehän se ilta (jopa päiväkin) siihen alkoholinkäyttöön. Ei silloin voi urheilla, olla lasten tapahtumissa, harrastaa itse tms.
Mun tuttu on tyytyväinen kun sen mies juo. Muija saa itse silloin vain maata, laiska kun on.
Silloin kun mies on juomatta on tosi stressaantunut kun pitää siivota ja muutenkin skarpata itsekin.
Minussa herättäisi kyllä huolta tuollainen juominen. Ehkä mies on niin tottunut tapoihinsa, että normaaliudentaju on kadonnut. Kun pikkuhiljaa elämä menee väärään suuntaan, ihminen ei välttämättä edes tajua tilanteensa vakavuutta.
Mitä tarkoitat normaalilla? Onhan tuo määrä ihan normaalia alkoholisteille.
Mitä väliä sillä on mitä me muut asiasta ollaan mieltä? Jos kaikki sanoisivat että heitä ei moinen määrä haittaisi, niin olisitko yhtäkkiä ihan ok miehen juomisen kanssa?
Vain sillä on merkitystä mikä SINUA haittaa, ei sillä, mikä muita haittaa. Sulla on oikeus määritellä ihan itse omat rajasi, ja millaisen käytoksen kanssa haluat elää ja millaisen et. Olet itsekin tehnyt audit-testin ja tiedät, että miehen juominen ylittää kaikki riskirajat. Eiko siinä ole tarpeeksi todistetta että et ole vain "liian nipo"?
On ihan ok kyseenalaistaa joskus omaa käytostään ja miettiä onko se kohtuullista, mutta rajoiltaan terve ihminen myos tunnistaa ja tunnustaa omat oikeutensa rajoihin. Jos sinulla on epämukavaa noin paljon juovan ihmisen kanssa, ja ihan "virallisten" määritelmien mukaan mies todellakin juo paljon, ei sinulla pitäisi olla tarvetta kysyä yhtään keltään (edes mieheltä!) onko sulla oikeus erota. Tällainen omien tarpeiden epäily on tyypillistä läheisriippuvaisille ihmisille, jotka eivät ole sisäistäneet oikeuttaan omiin tunteisiinsa.
Mitä mies tekee silloin kun juo? Juominen voi olla myös tapa rentoutua, ei niinkään alkoholismia. Ei jioman määrä ei ehkä ole se ongelma, vaan se että mies tekee jotain muuta kuin olisi ap.n kanssa.
Vertailun vuoksi oma 40+ mieheni, joka nähdäkseni käyttää aika normaalisti alkoholia. Pari-kolme kertaa vuodessa humalassa, silloin jossain ulkona kavereiden kanssa. Kotona ei koskaan humalassa. Ottaa saunakaljan kerran pari viikossa (vain sen yhden), kesällä ehkä se pari kertaa viikossa, talvella voi mennä pidempiä aikoja ilman sitäkin.
Surullista miten moni täällä puolustaa alkoholismia. Alkoholi vaikuttaa negatiivisesti terveyteen jo pienissä määrin, niin fyysisesti kuin henkisesti. Aiheuttaa masennusta ja tuhoaa kehoa. Juominen on harvinaisen huono keino "rentoutumiseen", koska se huono olo vain kumuloituu ajan kanssa.
Jos ei pysty olemaan yhtä viikkoa tai edes päivää juomatta niin silloin alkoholi on liian suuressa roolissa elämässä, minun mielestäni.
Minusta isoja määriä ja jos ap:ta häiritsee, eikä mies keskusteluista huolimatta halua tapojaan muuttaa, niin turha siihen on jäädä tuollaista elämää viettämään. Toleranssi kasvaa ajan myötä ja määrät tulee kasvamaan, jotta sama vaikutus saataisiin.
Vaikka juominen olisikin vain pientä tissuttelua, saunakaljat tms. niin keski-ikäisellä se alkaa kyllä näkyä vyötäröllä. Ja jos illalla pitää rentoutua olutta juomalla, niin pystyykö siinä sivussa muuhun toimintaan? Lasten puuhiin, harrastuksiin, liikuntaan yms. Kannattaisi löytää joku muu tapa rentoutua kuin alkoholi. Kuluttavasta työstä palautuminen heikkenee entisestään, jos rentoutuminen hoidetaan vain alkoholin avulla.
Onhan tuo nyt liikaa. Riskikäyttöä jos testissäkin on suurkulutus.
En ole itsekään absolutisti, mutta viikottaista humalajuomista ei tarvitse kenenkään sietää. Kerran kuussa on jo ihan ok.
Juoman; oluen, viinin yms. voi juoda vaikka päivittäin ruoan kanssa.
Humalajuominen noin usein ei ole normaalia ja tissuttelukin on epäterveellistä ja nostaa painoa, vaikka ei muuttaisikaan käytöstä.
21 olutta vikossa / 7 päivässä on riskiraja.
Ohhoh, yllättävän ja surullisen ison osan mielestä nuo määrät on ok!
Suurkulutus ei mun mielestä ole koskaan ok.
Eikä pitäisi normi-ihmisten muidenkaan mielestä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isolle työssäkäyvälle aikuiselle miehelle ihan normaalia. Ihan turha yrittää holhota miestä tai yrittää kasata nettifoorumeilla uusfeministien valamiehistöä tuomitsemaan ja lynkkaamaan. Ainahan voit ottaa eron ja hankkia kissan ja dildon, muista tosin siivota hiekat toosasta ennen rajumpaa rassaamista.
Juu, eroa olen tekemässä. Hän saa nyt valita, joko minä tai juominen.
Kissaa en omista 😉
Holhoamaan en ala!
AP
Miehen puolesta toivon, että keräät kamasi ja häivyt mahdollisimman pian. Mies ehtii sitten vielä nauttia tästä kesästä, lämmöstä ja vapaudesta ja tuoda terassilta sinua nuorempia misuja kotiin.
Nuoremmat misut varmaan tosiaan innostuu kaljan pöhöttämistä tuurijuopoista.
Niin minunkin mies juo..mutta en ole mieheni äiti,en rupea saarnaamaan tai huutamaan kun ottaa..miehen maksa,ei minun..tiedostaa varmasti alkoholin vaarat mutta on aikuinen mies..juokoot kun haluaa..moni parisuhde rupee menee just sillo huonosti kun ruvetaan komentamaan ja antamaan vaihtoehtoja,tyylin joko minä tai viina..se ei kuulu parisuhteeseen...